Talmud_Czy_Biblia.pdf

(635 KB) Pobierz
634153841 UNPDF
Ks. Prof. MICHAŁ PORADOWSKI
TALMUD czy BIBLIA ?
GDZIE SĄ "KORZENIE" CHRZEŚCIJAŃSTWA
W JUDAIZMIE CZY W MOZAIZMIE?
W TALMUDZIE CZY W BIBLII??
Wydanie II, poprawione
WERS WYDAWNICTWO
Poznań1998
Ks. Prof. MICHAŁ PORADOWSKI
TALMUD CZY BIBLIA?
Gdzie są "korzenie Chrześcijaństwa":
W judaizmie czy w mozaizmie?
W Talmudzie czy W Biblii?
SPIS TREŚCI:
Wstęp do II wydania 7
Wstęp. 9
Judaizm i mozaizm -podstawowe różnice. 11
Judaizm czy mozaizm? 14
Chrystus Pan wobec judaizmu i mozaizmu 17
Judaizm i mozaizm w Dziejach Apostolskich ... 25
Judaizm i moz.aizm w Listach Św. Pawła 32
Judaizm i mozaizm w apokryfach 44
Judaizm i mozaizm w pismach Ojców Kościoła. ... 48
"Korzenie" Chrześcijaństwa? 53
Czy chrześcijanie i żydzi wierzą w tego samego Boga?
57
Na czym polega judaizacja Chrześcijaństwa? ..63
Żydowskie Chrześcijaństwo w historii. 69
Konflikt między Izraelern i Kościołem. 76
Czy Izrael jest nadal narodem wybranym? R2
Jeszcze o róznicy między judaizmern i mozaizmern ..90
"Korzenie" Chrześcijaństwa w hellenizmie? 95
NiecooTalmudzie 98
Judaizacja Chrześcijaństwa dzisiaj. 103
"Korzenie" Chrześcijaństwa w hellenizmie według św. Augustyna
110
Współczesna judaizacja Mszy Świętej
115
Jeszcze o judaizacji Chrześcijaństwa.
119
TEGOŻ AUTORA
w języku polskim:
1
Wydanie I, Warszawa 1993
Wydanie II, poprawione, Poznań sierpień 1998
@ Copyright by, Michał Poradowski
Wydawnictwo WERS 60-962 Poznań 22, skr. poczt. 59 tel. kom. 0602357498
ISBN 83-86906-32-4
Post scripturn z listu do wydawcy.
122
634153841.002.png
Aktualizacja marksizmu przez trockizm, Londyn 1983, Poznañ 1998 Kościół od wewnątrz zagrożony,
Londyn 1983,1984, Wrocław 1994 Stulecie śmierci Karola Marksa, Rzym 1983 Wyzwolenie czy
ujarzmienie?, Londyn 1987 Teologia rewolucji Karola Marksa, t. j i jI, Toronto 1985, 1986 O filozofii
i rewolucji, Toronto 1989 Wizyta pasterska Jana Pawła II w Chile, Toronto 1987 Dziedzictwo
Rewolucji Francuskiej, Warszawa 1992 Talmud czy Biblia?, Warszawa 1993, Poznań 1998
Palimpsest, Wrocław 1994 Nowy Światowy Ład, Poznań 1994 Neokatechumenat, Wrocław 1994, 1995
żródła współczesnego ekumenizmu; Trybalizm, Wrocław 1995 Trzydziestolecie II Soboru
Watykańskiego, Wrocław -Poznań 1995 Problemy II Soboru Watykańskiego, Wrocław 1996
Katolickie Państwo Narodu Polskiego, Lublin 1997, Wrocław 1997
W języku hiszpańskim: Sociologia de la Civilizacion, Santiago 1950 El marxismo Invade la Iglesia,
Valparaiso 1974 La escalonada marxistizacion de la Teologia, Madrid 1978 El Marxismo en la
Teologia, Madrid 1976, Santiago 1981,1983,1986 Sociologia del Protestantismo, Madrid 1980 Karl
Marx, su pensamiento y su revolucion, Santiago 1986 Estudios Sobre la Revolucion Francesa,
Madrid 1989 La herencia de la Revolucion Francesa, Vina del Mar 1992
W języku portgalskim : jnfiltracao Marxista na Igreja, Sao Paulo 1975 A Graudal Marxistizaco do
Teologia, Sao Paulo 1975
W języku angielskim:
The Church Threatened frorn Within, Oakleaf, USA 1986
WSTĘP
DO DRUGIEGO WYDANIA
Pierwsze wydanie książki TALMUD czy BIBLIA? ukazało sie W roku 1993 i jej nakład został
szybko wyczerpany, a Oficyna Wydawwnicza FULMEN, która ją wydała, przestała istnieć i to
dopiero poznańskie wydawnictwo WERS zainteresowwało sie jej ponownym wydaniem.
Miejmy nadzieję, że nowe, poprawwione wydanie tej ksiażki nie bedzie zawierało tak wielkiej
ilości błędów drukarskich, jak to było, niestety, z jej pierwszym wydaniem.
Tematyka tej książki jest nadal bardzo aktualna, gdyż dyskusje odnośnie kultury i wierzen
wiele tysiecy lat trwającej historii ludu żydowskiego są ciągle żywe i nadal interesują nie tylko
wyznawców religii mojżeszowej, lecz także i inne narody, zwłaszcza te, które od dwóch tysięcy
lat zachowują nauke Chrystusa Pana, głoszoną swego czasu w Ziemi Świętej, a przekazywaną
wszystkim ludom przez tzw Nowy Testament
Książka TALMUD CZY BIBlIA? ma na celu ułatwienie czytelnikom zrozumienie
zasadniczej różnicy jaka istnieje między tymi księgami, które chociaż powstały w środowisku
kultury żydowskiej, to jednak różnią się miedzy sobą, gdyż TALMUD odzwierciedla głównie
judaizm, a więc kulturę żydowską, podczas gdy BIBLIA, a przede wszystkim Stary
Testament , pozwala zrozumieć czym był i czym jest nadal mozaizm, czyli nauka Mojżesza,
która, według nauki Kościoła, ma charakter Objawienia Bożego.
Nie można się dziwić, że żydzi dają pierwszeństwo TALMUDOWI , a nie BIBLII, gdyż
TAIMUD , jako Miszna i Gemara, obejmuje niemal wszystkie aspekty żydowskiej kultury,
która jest przecież jedną z najdawniejszych, a jednocześnie i jedną z najbardziej aktywnych i
żywych, a do pewnego stopnia dających podstawy kulturze europejskiej, tak
porzedchrześcijańskiej, jak i chrześcijańskiej.
Żydzi zawsze żyli i żyją do dziś w rozproszeniu, a więc na całym globie ziemskim, czyli we
wszystkich krajach całego świata, wpływając na wszystkie inne kultury, a jednocześnie
zachowując swoje najstarsze zwyczaje. Kiedy Rzymianie zaczęli liczyć swoją historię od
założenia Rzymu, a więc ab Urbe condita , to żydzi zaczęli liczyć swoją historię od
"stworzenia świata", biorąc pod uwagę być może że kalendarz starożytnego Egiptu, stąd
chwalą się, że mają już 5998 lat, a myśmy dopiero niedawno obchodzili tysiąclecie.
Ks. prof.
Michał Poradowski
2
634153841.003.png
WSTĘP
Temat "korzeni" Chrześcijaństwa nie jest nowy, gdyż polemizowali już o tym pierwsi
chrześcijanie, Ci, co nawracali się z mozaizmu, a więc żydzi, widzieli te "korzenie" w Biblii,
a ci zaś, którzy nawracali się
z "hellenizmu" - a byli nimi prawie wszyscy ówcześni obywatele cesarstwa rzymskiego, z
wyjątkiem żydów -upatrywali owe "korzenie" głównie w tradycjach religijnych starej Grecji,
Podobnie zresztą było i później, a nawet jest i do dziś. Pamiętam z jakim entuzjazmem
wspaniale przemawiał na odczytach w Warszawie polski hellenista o światowej sławie (gdyż
jego książki na ten temat były tłumaczone na różne języki europejskie), profesor Tadeusz
Zieliński, w przededniu drugiej wojny światowej. A po tejże wojnie, niemniej wspaniale i
przekonywująco,
przemawia aż do dziś, przy każdej okazji, jeden z największych współczesnych hellenistów,
argentyński profesor semantyki Carlos A. Disandro.
Ismieje jednak zasadnicza różnica między tą polemiką tradycyjną i dzisiejszą, gdyż spór
tradycyjny scentralizował niemal całą polemikę na temat "korzeni" Chrześcijaństwa na Biblii
i na hellenizmie, a spór obecny tylko marginesowo wspomina hellenizm, skupiając całą uwagę
niemal wyłącznie na dyskusji: czy te korzenie są w judaizmie, czy w mozaizmie, a więc czy są
one w Talmudzie , czy w Biblii?
Ale przysłowiowy "kij w mrowisko" włożył Drugi Sobór Watykański , a to w swoich
dokumentach Lumen gentium i Nostra aetate, oświadczając oficjalnie i uroczyście, że obecnie
jedynym ludem wybranym jest "lud Boży", a więc wszyscy ci, którzy wyznają wiarę
chrześcijańską, a co żydzi -
I od wydawnictwa - ze względu na apologetyczny charakter artykułów składajacych sie na tę ksiażkę
słowo "Chrześcijaństwo" piszemy duża literą Co do pisowni słowa ,.żydzi" patrz przypis nr 8 na str.
61 Ta ksiażka jest głównie o żydach jako wyznawcach religii, a nie narodzie.
- zrozumieli jako pozbawienie ich godności starotestamentowego "ludu wybranego".
Niniejsza praca ogranicza się niemal wyłącznie do polemiki na temat "korzeni"
Chrześcijaństwa, opowiadając się, oczywiście, za Biblią, a więc za mozaizmem, a nie za
Talmudem, czyli za judaizmem, a tylko marginesowo traktuje inne zagadnienia. Daj Boże, aby
przyczyniła się do wyjaśnienia tych zagadnień i do usunięcia istniejących nieporozumień.
Ks. prof.
Michał Poradowski
JUDAIZM I MOZAIZM
„PODSTAWOWE RÓŻNICE”
Jedną z największych trosk Apostołów i pierwszych biskupów była obrona wspólnoty
chrześcijańskiej od zgubnych wpływów judaizmu, już bowiem wówczas, w pierwszym wieku,
judaizm uważał Chrześcijaństwo tylko za jedną z wielu sekt heretyckich. Ta troska o obronę
Wiary przed wpływami judaizmu staje się z biegiem czasu prawie obsesją całej hierarchii
młodego Kościoła, który broni czystości swej Wiary, opartej na nauce Chrystusa Pana. Skoro
jednak Chrystus Pan często odwoływał się do Starego Testamentu , tenże zostaje uznany przez
jego uczniów za jedno ze źródeł oficjalnej nauki Kościoła. Istnieje więc ścisły związek między
nową nauką Chrystusa Pana i dawnym objawieniem przekazywanym przez Stary Testament,
który przez Greków został nazwany Biblia (greckie słowo biblia znaczy księga "par
excellence").
3
 
Księga ta składa się z wielu części, a najstarszą i najbardziej szanowaną przez żydów jest ta,
którą nazywają Piecioksiegiem Mojżesza, czyli Prawo , po hebrajsku Tora.
Te nakazy i zakazy dane przez Boga „ludowi wybranemu” przez pośrednictwo Mojżesza
(spisane w różnych czasach i okolicznościach), stały się podstawą religii Mojżeszowej czyli
Mozaimzmu.
Ale z biegiem czasu także i później w ciągu wielu stuleci Pan Bóg nadal poucza przez
proroków i przez inne osoby natchnione, a całość Nauki Moralnej tych pism także zostaje
nazwana Mozaizmem.
Skoro Pismo Święte starotestamentowe składa się z tak wielu ksiąg spisaneych w różnych
czasach i okolicznościach, głównie w języku arameińskim (który, jak w szystkie języki, uległ
dużym zmianom na przestrzeni ponad 2 tysiecy lat, licząc tylko od czasów Chyrstusa Pana),
nie może nas dziwić, że ukazały się różne jego komentarze, wytłumaczenia i interpretacje,
napierw ustne, przekazywane tradycją, a później pisemne, aby uprzystępnić Naukę Pisma
Świętego, takzże osobom mniej wykształconym. Zbiór tych komentarzy nazwano Talmudem.
Z czasem Talmud (najpierw tylko ustny, a dopiero po kilku wiekach spisany) był bardziej
znany "ludowi wybranemu" niż sama Biblia , a nawet, już na parę stuleci przed Chrystusem
Panem, prawie całkowicie wyrugował i zastąpił Biblię.Talmud, jako Miszna i Gemara , a w
czasach już chrześcijańskich jego skrócone i uproszczone wydania popularne znane jako Baba
Batra (szeroka brama) i Szulchan aruch (stół zastawiony), stały się głównym źródłem
żydowskiej moralności, podobnie jak wśród chrześcijan nieraz Naśladowanie Chrystusa
Tomasza A 'Kempis lub jakieś popularne modlitewniki są bardziej znane i czytane w
codziennym życiu, niż sama Ewangelia czy NOWY Testament.
Otóż, w dziejach "narodu wybranego" nastąpił wyraźny podział między mozaizmem i
judaizmem. Mozaizm jest przede wszystkim religią
skodyfikowaną przez Mojżesza, ale także i kulturą inspirowaną przez Torę. Natomiast
judaizmjest głównie kulturą, zawierającą elementy religijne. W skrócie można powiedzieć, że
mozaizm to religia objawiona i kultura żydowska oparta na Biblii, głównie na Pięcioksięgu
Mojżesza ( Tora ), a judaizm to przede wszystkim kultura żydowska, bardzo stara,
zaczynająca się na wiele wieków przed Mojżeszem, dla której jego autorytet jest tylko jednym
z wielu, będąc opartą najpierw na bardzo starych tradycjach przedrnojżeszowych, a później
głównie na Talmudzie, a więc na Misznie i Gemarze, obejmująca najrozmaitsze prądy, w
których przeważają tendencje materialistyczne i bałwochwalcze ( jak kult złotego cielca).
Żydzi, będąc ludem koczowniczyrn, zawsze żyjącym w diasporze (w rozproszeniu), a więc
wśród różnych ludów i kultur, które częściowo asyrnilują, wytworzyli w ciągu swej wiele
tysięcy lat trwającej historii kulturę zwaną judaizmem, który to judaizm ma niewiele
wspólnego z mozaizmem. Co więcej, to właśnie z okazji pojawienia się nauki Jezusa z
Nazaretu (w którym nie rozpoznali zapowiedzianego Mesjasza) ten że judaizm stał się reakcją
przeciwko Chrześcijaństwu i najpierw starał się -
2 Należy pamiętać, że Biblia żydowska jest zasadniczo różna od Biblii chrzcścijańskiej. gdyz dla
żydów jedyną księgą świętą jest Tora. czyli Pięcioksiąg Mojżesza (Pentateuką), bo tylko ona
zawiera objawienie dane przez Boga Mojżeszowi, a inne księgi należą do żydowskiej kultury i do
historii; Są one bardzo cenione, ale nie Są uważane za pisma sakralne. Natomiast Biblia
chrześcijańska obejmuje Stary Testament i Nowy Testament. Ten Stary Testament, według kanonu
Kościoła, składa się z 46 ,.ksiąg" o różnym charakterze literackim (poezje, opowiadania, historia
itd.) i są "natchnione", czyli że zawierają części objawienia
danego przed Przyjściem Chrystusa Pana, a Nowy Testament zawiera objawienie dane przez
Chrystusa Pana, a przekazane nam przez Ewangelię, przez Dzieje Apostolskie, Listy Apostolów i
Apokalipsę.
4
634153841.004.png
- Chrześcijaństwo opanować, uważając je tylko za sektę heretycką, a później usiłował je
zniszczyć, inspirując prześladowania ze strony władz cesarstwa rzymskiego, a skoro to się nie
udało, zaczęli infiltrować pierwotne Chrześcijaństwo, aby je zjudaizować. Nic więc dziwnego,
że Apostołowie zwalczali owe wpływy (co jest oczywiste w Listach i w Dziejach Apostolskich
), a także i Ojcowie Kościoła w pierwszych wiekach, co jest widoczne w tak licznych
traktatach na temat Adversus judaeos o De cavendo judaismo.
Mimo jednak tej czujności ze strony biskupów w pierwszych wiekach, judaizm zdołał
opanować znaczną część Kościoła przez herezję zwaną arianizmern i to przez prawie sto
pięćdziesiąt lat, prześladując biskupów wiernych tradycji, z których wielu stało się
męczennikami.
Arianizm bowiem był oczywistyrn judaizmem, gdyż odrzucał dogmat Trójcy Świętej, a także i
dogmat, że Chrystus Pan jest Bogiem-Człowiekiem, sprowadzając Go do poziomu
stworzenia, które jako takie, nie jest Bogiem, a także nie jest człowiekiem, będąc według
arianizmu bytem ponadludzkim. Jest więc wielkim nieporozumieniern mówić, że
Chrześcijaństwo ma swe korzenie w judaizmie, a tylko można i trzeba twierdzić, że
Chrześcijaństwo ma swe korzenie w mozaizmie, bo w Biblii, poczynając od Pen tateuku aż do
ostatnich ksiąg Starego Testamentu (według kanonu Kościoła) znajduje się wprost niezliczona
ilość tekstów proroczych, które zapowiadają przyjście Mesjasza-Zbawiciela, opisując
dokładnie i w szczegółach Jego Życie i Jego Mękę. Nadto sam Chrystus Pan często cytuje w
swych przypowieściach i okolicznościowych naukach odnośne teksty biblijne.
Tak więc tylko w mozaizmie, czyli w Biblii znajdują się korzenie chrześcijańskiej wiary, a nie
w judaizmie, czyli w Talmudzie.
JUDAIZM CZY MOZAIZM ?
Według Biblii naród żydowski, już w początkach swej historii, otrzymał od Boga objawienie i,
już przez to samo, został narodem wybranym, ale później to wyróżnienie go wobec innych
ludów zostaje formalnie
potwierdzone i dokładniej określone przez kolejne przymierza i przez zapowiedzi, że to z niego
wyjdzie Zbawiciel świata, czyli wszystkich ludów, stąd też całe jego dawne dzieje sprowadzają
się do oczekiwania
na przyjście zapowiedzianego Mesjasza oraz do służby Bogu. Jednak dzieje te nie są tylko
historią służby Bogu i oczekiwaniern na Mesjasza, gdyż, podobnie jak i inne ludy - naród
żydowski jest wystawiany na próby wierności Bogu i swej misji (zachowania nieskalanego
objawienia i wydania z siebie Zbawiciela świata) i oto część tego narodu zaczyna ulegać
wpływom środowiska, w którym żyje, a więc religiom pogańskim, a nawet bezbożnictwu i
satanizrnowi, co jest już oczywiste i nagminne w czasach przedmojżeszowych, a także w
okresie rnojżeszowyrn (kult na pustyni złotego cielca), a najbardziej w czasach
pomojżeszowych aż do dziś.
Główną misją Mojżesza było wyprowadzenie żydów z Egiptu, gdzie ulegali wpływom
tamtejszego bałwochwalstwa i niemoralności, a także kodyfikacja Prawa (religijnego), aby
naród żydowski dokładnie wiedział jaka jest wobec niego wola Pana Boga. Część narodu
wybranego okazuje wierność religii mojżeszowej, oczekując przyjścia Zbawiciela, ale druga
jego część powraca do bałwochwalstwa i do różnych kultów pogańskich, a nawet skłania się do
ateizmu i materializmu. Stąd też w historii narodu wybranego - podobnie jak i później w
historii narodów chrześcijańskich -powstaje rozdwojenie, gdyż jedni starają się żyć bogobojnie,
służąc Bogu i budując ustrój społeczno-gospodarczo-polityczny, który w Biblii otrzymuje
nazwę Królestwa Bożego, bo to Bóg króluje w sercach owych ludzi, a cała kultura jest oparta
na wartościach nauki biblijnej.
5
634153841.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin