europejskie portfolio dla studentow - przyszlych nauczycieli.pdf

(5043 KB) Pobierz
728683036 UNPDF
728683036.031.png 728683036.032.png 728683036.033.png 728683036.034.png 728683036.001.png 728683036.002.png 728683036.003.png 728683036.004.png 728683036.005.png 728683036.006.png 728683036.007.png 728683036.008.png 728683036.009.png 728683036.010.png 728683036.011.png 728683036.012.png 728683036.013.png 728683036.014.png 728683036.015.png 728683036.016.png 728683036.017.png 728683036.018.png 728683036.019.png 728683036.020.png 728683036.021.png 728683036.022.png 728683036.023.png
728683036.024.png 728683036.025.png 728683036.026.png 728683036.027.png 728683036.028.png 728683036.029.png 728683036.030.png
Centralny Osrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa
Al. Ujazdowskie 28
tel. (0-22) 621-30-31
fax (0-22) 621-48-00
e-mail: codn@codn.edu.pl
Internet: www.codn.edu.pl
Autorzy:
David Newby, Uniwersytet Karla Franzensa w Grazu, Austria
Rebecca Allan, Uniwersytet w Southampton, Wielka Brytania
Anne-Brit Fenner, Uniwersytet w Bergen, Norwegia
Barry Jones, Uniwersytet w Cambridge, Wielka Brytania
Hanna Komorowska, Uniwersytet Warszawski, Polska
Kristine Soghikyan, Lingwistyczny Uniwersytet Brusowa, Erewań, Armenia
Niniejszy dokument został opracowany w ramach projektu realizowanego przez Europejskie
Centrum Języków Nowożytnych (ECML): Od proilu do portfolio: Model releksji w kształce-
niu nauczycieli języków
Dodatkowe informacje: http://www.ecml.at/mpt2/FTE
Tłumaczenie: dr hab. Mirosław Pawlak
Konsultacje: prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska
Redakcja: Maria Gorzelak, dr Grażyna Czetwertyńska, Marta Piasecka
Projekt okładki: Barbara Jechalska
ISBN 978-83-60814-13-0
© Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Europejskie Centrum Języków Nowożytnych,
Warszawa 2007
TyTułem wsTępu
Szanowni Państwo,
Z prawdziwą przyjemnością przekazujemy Państwu polskie wydanie Europejskiego port-
folio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków . Wydaje się nam, że będzie ono przy-
datne nie tylko dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, ale także dla czynnych już
zawodowo nauczycieli stażystów. Warto też, by czasem zajrzeli do niego nauczyciele, którzy
czują, że popadają w rutynę albo mają poczucie wypalenia zawodowego. W znaczący spo-
sób ułatwi ono również pracę opiekunom praktyk zarówno na uczelniach, jak i w szkołach.
Choć głównym celem Portfolio jest wspomaganie kształcenia przygotowującego do
zawodu nauczyciela, nie to chcielibyśmy tu podkreślić. Bardzo ważne jest oczywiście jak
najlepsze opanowanie wszelkich kompetencji potrzebnych do skutecznego nauczania, ale
równie ważna jest pasja bycia nauczycielem. Nie każdy ma ją od razu. Niektórzy od urodze-
nia marzą, by być nauczycielami, inni powoli się przekonują, że to zawód ciekawy, jeszcze
inni traktują go jako zło konieczne. Wszyscy jednak w jakimś momencie stają przed klasą
wypełnioną uczniami w różnym wieku. Zawsze – zwłaszcza na pierwszej lekcji – są oni wpa-
trzeni w nauczyciela, ciekawi, jak się zachowa, jak poprowadzi zajęcia, czy ich zainteresuje
i przede wszystkim, czy pomoże im się nauczyć języka.
Często od tej pierwszej lekcji zależy przyszły sukces uczniów. Jeśli nauczyciel porwie
dzieci, lub dorosłych do nauki, nauczy ich radości uczenia się i zainteresuje zdobywaniem
wiedzy, lekcje będą i dla niego, i dla uczniów przyjemnością. Nie jest to trudne do osiąg-
nięcia. Wystarczy dostrzec każdego ucznia i się nim zainteresować. Każdy ma bowiem inne
zdolności, inne zainteresowania, wady i zalety, różne sposoby uczenia się, ograniczenia,
nadmiar energii, chwile zwątpienia. Nie zawsze ma ochotę się uczyć, walczy z lenistwem
lub mu się poddaje, albo bardzo pracuje i nie jest w stanie niczego zapamiętać. Jest 3-, 5-,
10-letnim dzieckiem lub 16-, 26-, 67-letnim dorosłym człowiekiem i w którymś momencie
swojego życia zaczyna się uczyć języka obcego – z własnej woli lub z konieczności. Bez
względu jednak na cele jego nauki i motywację znajduje w sobie wolę i ochotę do nauki i ten
moment musi dostrzec nauczyciel. Dostrzec i wykorzystać, by na stałe zaszczepić w uczniu
chęć do nauki i nauczyć go, jak ma się uczyć.
Dobrze jest dostrzec odpowiedzialność zawodu nauczyciela. To nie tylko pełen profe-
sjonalizm w zaplanowaniu, przygotowaniu materiałów i poprowadzeniu lekcji, co – mamy
nadzieję – pomoże osiągnąć Portfolio . To przede wszystkim szanowanie drugiego człowie-
ka, któremu nauczyciel ma pomóc się uczyć, wymagając od niego i od siebie nie tylko sy-
stematycznej pracy, ale także życzliwości i uśmiechu na co dzień, bo one pomogą pokonać
niejedne trudności i uczynią naukę przyjemnością.
Szanowni Państwo, banalne jest już dzisiaj stwierdzenie, że praca nauczyciela jest nie-
zwykle odpowiedzialna. Niemniej jednak przypominamy je i uzupełniamy innym – praca
nauczyciela jest pasjonująca. I tej pasji Państwu życzymy w całym, oby jak najdłuższym
nauczycielskim życiu.
Redaktorzy polskiego wydania
© Europejskie Centrum Języków Nowożytnych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin