sw6b_atrybucje.pdf

(248 KB) Pobierz
Microsoft Word - spo_w6_student.doc
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 1 1
I zmiana ewaluacji obiektu pod wpływem kontaktu
patrz PDF : Efekt ekspozycji
II Atrybucje: wnioskowanie na podstawie zachowania
lektura: WD 13.2.4 Spostrzegania osób
Wewnętrzne
zewnętrzne
Stałe
Zmienne
Stałe
zmienne
Pracowitość,
Zdolności
Wysiłek,
Nastrój
Opinia ,
Trudność zadania
Pech
/szczęście
Nietypowa pomoc
309947448.003.png
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 2 2
wewnętrzne
zewnętrzne
Stałe
Zmienne
Stałe
zmienne
Kontrolowane
Pracowitość
Wysiłek
Opinia
Nietypowa
pomoc
Niekontrolowane
Zdolności
Nastrój
Trudność
zadania
Pech
/szczęście
.
wewnętrzne
zewnętrzne
Stałe
Zmienne
Stałe
zmienne
Kontrolowane
Pracowitość
Wysiłek
Opinia
Nietypowa
pomoc
Niekontrolowane
Zdolności
Nastrój
Trudność
zadania
Pech
/szczęście
II.1 MODEL ATRYBUCJI (współzmienności Kelleya) –
Karol skrytykował mój wykład.
Aby to zinterpretować (odkryć przyczynę tego) muszę określić:
1) powszechność (zgodność - czy inni też krytykują).
2) wybiórczość (czy krytykuje też innych wykładowców)
3) stabilność ( spójność , zwartość - czy krytykuje wszystkie moje wykłady)
Jeżeli zachowanie charakteryzuje się niską stabilnością (tylko raz skrytykowałi) Æ Przyczyna leży
w specyficznych warunkach,
309947448.004.png
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 3 3
Jeżeli zachowanie charakteryzuje się wysoka stabilnością to możemy zastanawiać się czy
krytyka, która mnie spotkała jest spowodowana przeze mnie, czy też wynika z własności
Karola.
Jeżeli jego zachowanie cechuje:
1) niską powszechność – jest jedynym, który krytykuje
2) niską wybiórczość – krytykuje wykłady innych
3) wysoką stabilność – krytykuje wszystkie moje wykłady Æ przyczyna leży w Karolu.
Jeżeli jego zachowanie charakteryzuje się
1) wysoką powszechnością – wszyscy krytykują moje wykłady
2) wysoką wybiórczością – krytykuje tylko moje wykłady
3) wysoką stabilnością – krytykuje wszystkie moje wykłady Æ przyczyna leży we mnie.,
Badania pokazały, że nie wykorzystujemy informacji o powszechności, bazując na stabilności i
wybiórczości. Pewnie dlatego, że nie mamy tych informacji na co dzień.
II.2 Reguły atrybucji:
R1. Zasada pomniejszania
Niedoceniamy roli danej przyczyny jeżeli dowiadujemy się o czynnikach sprzyjających
wystąpieniu wyjaśnianego zachowania
R2. Zasada powiększania
Przeceniamy rolę danej przyczyny jeżeli dowiadujemy się o czynnikach niesprzyjających
wystąpieniu wyjaśnianego zachowania
II.3 Deformacje procesu atrybucji
Podstawowy błąd atrybucji- oceniając innych przeceniamy wpływ czynników
wewnętrznych (dyspozycji) a niedocenianie czynników zewnętrznych (sytuacji)
Asymetria atrybucyjna (własne zachowania wyjaśniamy sytuacją, innych ich
dyspozycjami)
(1) + (2)= błąd perspektywy
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 4 4
II.3.1 Tendencja do chronienia JA:
1. Egotyzm atrybucyjny – wyjaśnianie własnych zachowań w pochlebny sposób
2. Egocentryzm atrybucyjny- przecenianie własnego wkładu
II.4 Przyczyny błędu perspektywy
Informacja – obserwator nie zna realiów społecznych
Ideologia – akceptacja doktryny osobistej odpowiedzialności za działania
Percepcja – dla obserwatorów osoby działające są wyraziste (heurystyka zakotwiczenia)
Języki zachodnie zawierają znacznie więcej terminów do opisywania osobowości niż
sytuacji
Ograniczenie zasobów poznawczych.
II.4.1 Rola percepcji
II.4.1.A Przykład: PUNKT SIEDZENIA 1
W tym badaniu Janusz i Rafał prowadzili rozmowę, którą obserwowało 6 badanych:
1) E1 i E2 siedzieli po bokach Janusza i Rafała – widzieli ich z profilów;
2) J1 i J2 siedzieli za plecami Rafała – mogli więc obserwować Janusza;
3) R1 i R2 siedzieli za plecami Janusza – mogli obserwować Rafała.
R1
E1
J1
JANUSZ
RAFAŁ
R2
E2
J2
Rys. 1.6. Ilustracja do przykładu PUNKT SIEDZENIA 1
Po skończeniu rozmowy wszyscy byli pytani o to, kto rozpoczął rozmowę i kto decydował
o jej przebiegu. E1 i E2 przypisywali równy wpływ na rozmowę Januszowi i Rafałowi. J1 i J2,
siedzący za plecami Rafała, wskazywali Janusza jako nadającego ton rozmowie. R1 i R2,
siedzący za plecami Janusza, uznawali Rafała za osobę decydującą.
309947448.005.png
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 5 5
20
18
16
14
12
10
Janusz
Rafał
8
6
4
2
0
J1 & J2
E1 & E2
R1 & R2
Rys. 1.7. Wyniki badania PUNKT SIEDZIENIA 1. Na osi Y przedstawiono przypisywany przez
obserwatorów stopień odpowiedzialności rozmówców (Janusza, Rafała) za przebieg rozmowy.
Badanie: PUNKT SIEDZENIA 2
Obserwujący
twarz Rafała
Obserwujący
twarz Janusza
JANUSZ
RAFAŁ
309947448.006.png 309947448.001.png 309947448.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin