sw6b_atrybucje.pdf
(
248 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - spo_w6_student.doc
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 1 1
I zmiana ewaluacji obiektu pod wpływem kontaktu
patrz PDF : Efekt ekspozycji
II Atrybucje: wnioskowanie na podstawie zachowania
lektura: WD 13.2.4 Spostrzegania osób
Wewnętrzne
zewnętrzne
Stałe
Zmienne
Stałe
zmienne
Pracowitość,
Zdolności
Wysiłek,
Nastrój
Opinia ,
Trudność zadania
Pech
/szczęście
Nietypowa pomoc
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 2 2
wewnętrzne
zewnętrzne
Stałe
Zmienne
Stałe
zmienne
Kontrolowane
Pracowitość
Wysiłek
Opinia
Nietypowa
pomoc
Niekontrolowane
Zdolności
Nastrój
Trudność
zadania
Pech
/szczęście
.
wewnętrzne
zewnętrzne
Stałe
Zmienne
Stałe
zmienne
Kontrolowane
Pracowitość
Wysiłek
Opinia
Nietypowa
pomoc
Niekontrolowane
Zdolności
Nastrój
Trudność
zadania
Pech
/szczęście
II.1 MODEL ATRYBUCJI (współzmienności Kelleya) –
Karol skrytykował mój wykład.
Aby to zinterpretować (odkryć przyczynę tego) muszę określić:
1) powszechność (zgodność - czy inni też krytykują).
2) wybiórczość (czy krytykuje też innych wykładowców)
3) stabilność (
spójność
, zwartość - czy krytykuje wszystkie moje wykłady)
Jeżeli zachowanie charakteryzuje się niską stabilnością (tylko raz skrytykowałi)
Æ
Przyczyna leży
w specyficznych warunkach,
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 3 3
Jeżeli zachowanie charakteryzuje się wysoka stabilnością to możemy zastanawiać się czy
krytyka, która mnie spotkała jest spowodowana przeze mnie, czy też wynika z własności
Karola.
Jeżeli jego zachowanie cechuje:
1) niską powszechność – jest jedynym, który krytykuje
2) niską wybiórczość – krytykuje wykłady innych
3) wysoką stabilność – krytykuje wszystkie moje wykłady
Æ
przyczyna leży w Karolu.
Jeżeli jego zachowanie charakteryzuje się
1) wysoką powszechnością – wszyscy krytykują moje wykłady
2) wysoką wybiórczością – krytykuje tylko moje wykłady
3) wysoką stabilnością – krytykuje wszystkie moje wykłady
Æ
przyczyna leży we mnie.,
Badania pokazały, że nie wykorzystujemy informacji o powszechności, bazując na stabilności i
wybiórczości. Pewnie dlatego, że nie mamy tych informacji na co dzień.
II.2 Reguły atrybucji:
R1. Zasada pomniejszania
Niedoceniamy roli danej przyczyny jeżeli dowiadujemy się o czynnikach sprzyjających
wystąpieniu wyjaśnianego zachowania
R2. Zasada powiększania
Przeceniamy rolę danej przyczyny jeżeli dowiadujemy się o czynnikach niesprzyjających
wystąpieniu wyjaśnianego zachowania
II.3 Deformacje procesu atrybucji
•
Podstawowy błąd atrybucji- oceniając innych przeceniamy wpływ czynników
wewnętrznych (dyspozycji) a niedocenianie czynników zewnętrznych (sytuacji)
•
Asymetria atrybucyjna (własne zachowania wyjaśniamy sytuacją, innych ich
dyspozycjami)
(1)
+ (2)= błąd perspektywy
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 4 4
II.3.1
Tendencja do chronienia JA:
1. Egotyzm atrybucyjny – wyjaśnianie własnych zachowań w pochlebny sposób
2. Egocentryzm atrybucyjny- przecenianie własnego wkładu
II.4 Przyczyny błędu perspektywy
♦
Informacja – obserwator nie zna realiów społecznych
♦
Ideologia – akceptacja doktryny osobistej odpowiedzialności za działania
♦
Percepcja – dla obserwatorów osoby działające są wyraziste (heurystyka zakotwiczenia)
♦
Języki zachodnie zawierają znacznie więcej terminów do opisywania osobowości niż
sytuacji
♦
Ograniczenie zasobów poznawczych.
II.4.1
Rola percepcji
II.4.1.A
Przykład: PUNKT SIEDZENIA 1
W tym badaniu
Janusz i Rafał
prowadzili rozmowę, którą obserwowało 6 badanych:
1) E1 i E2 siedzieli po bokach Janusza i Rafała – widzieli ich z profilów;
2) J1 i J2 siedzieli za plecami Rafała – mogli więc obserwować Janusza;
3) R1 i R2 siedzieli za plecami Janusza – mogli obserwować Rafała.
R1
E1
J1
JANUSZ
RAFAŁ
R2
E2
J2
Rys. 1.6.
Ilustracja do przykładu PUNKT SIEDZENIA 1
Po skończeniu rozmowy wszyscy byli pytani o to, kto rozpoczął rozmowę i kto decydował
o jej przebiegu. E1 i E2 przypisywali równy wpływ na rozmowę Januszowi i Rafałowi. J1 i J2,
siedzący za plecami Rafała, wskazywali Janusza jako nadającego ton rozmowie. R1 i R2,
siedzący za plecami Janusza, uznawali Rafała za osobę decydującą.
®G.Wieczorkowska slajdy z wykładu #6 (wiosna 2010) 5 5
20
18
16
14
12
10
Janusz
Rafał
8
6
4
2
0
J1 & J2
E1 & E2
R1 & R2
Rys. 1.7.
Wyniki badania PUNKT SIEDZIENIA 1. Na osi Y przedstawiono przypisywany przez
obserwatorów stopień odpowiedzialności rozmówców (Janusza, Rafała) za przebieg rozmowy.
Badanie: PUNKT SIEDZENIA 2
Obserwujący
twarz Rafała
Obserwujący
twarz Janusza
JANUSZ
RAFAŁ
Plik z chomika:
farbe.schwarz
Inne pliki z tego folderu:
psychologia społeczna (opracowane materiały do ćwiczeń).doc
(89 KB)
badania. Psychologia społeczna. G.Wieczorkowska.doc
(163 KB)
GW test 3.docx
(92 KB)
GW test 2p3.docx
(131 KB)
GW test p2.docx
(130 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biologiczne podstawy funkcjonowania człowieka
EMOCJE I MOTYWACJA
emocje i motywacje
emocje i motywacje(1)
metodologia badań psychologicznych i statystyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin