Rudolf Steiner-Zdrowy rozwój człowieka cz. 1.pdf

(789 KB) Pobierz
134312105 UNPDF
Rudolf Steiner
Zdrowy rozwój
człowieka
CZ. 1
Wprowadzenie w antropozoficzną
pedagogikę i dydaktykę
WYDAWNICTWO GENESIS
Zdrowy rozwój człowieka
Kurs Bożonarodzeniowy
część I
Rudolf Steiner
Zdrowy rozwój człowieka
Kurs Bożonarodzeniowy
część I
Wprowadzenie w antropozoficzną
pedagogikę i dydaktykę
Cykl wykładów dla nauczycieli
wygłoszony w Dornach
od 23 grudnia 1921 do 7 stycznia 1922
WYDAWNICTWO GENESIS
Gdynia 2007
Rudolf Steiner:
„Zdrowy rozwój człowieka" cz. I
Spis treści
Niniejsze wydanie jest zgodne z oryginałem niemieckim
„Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens"
(tom GA 303 w katalogu Dzieł Zebranych Rudolfa Steinera)
wydanym w 1987 r. przez Rudolf Steiner Verlag,
Dornach/Szwaj caria
Wstęp do wydania polskiego
Wykład I, Dornach, 23 grudnia 1921
Powitanie. Trzy fazy rozwoju ruchu antropozoficznego: działania
zaspokajające tęsknoty duszy; włączenie działań o charakterze
artystycznym; praktyczne działania w wielu dziedzinach życia. O za­
łożeniu Szkoły Waldorfskiej.
Tłumaczenie
Ewa Łyczewska
Wykład II, Dornach" 24 grudnia 1921
Herbert Spencer jako reprezentant współczesnego sposobu myślenia
i jego poglądy na wychowanie. Intelektualistyczno-przyrodniczy
obraz świata, w którym nie ma miejsca dla człowieka. Wpływ ta­
kich poglądów na uczucia i wydarzenia historyczne. Konieczność
rozwijania innego poznania.
Redakcja
Michał Waśniewski
Wykład III, Dornach, 25 grudnia 1921
Karol Darwin, Ernst Haeckel, Du Bois-Reymond: darwinizm i po­
stawa jego przedstawicieli wobec istniejących granic. Rozwijanie
umiejętności wyćwiczonych w trakcie obserwacji naukowych i do­
chodzenie do świata nadzmysłowego. Cechy zwykłego poznania.
Sport zastępujący dawne życie religijne. Użyteczność a potrzeba oz­
dabiania. Rozważania o śnie.
Copyright © 1969 by Rudolf Steiner-NachlaBverwaltung
Dornach/Schweiz
Copyright © for the Polish édition by
Wydawnictwo Genesis, Gdynia 2007
ISBN 978-83-86132-63-8 tom 1-2
ISBN 978-83-86132-61-4 tomi
Wykład IV, Dornach, 26 grudnia 1921
Procesy rozgrywające się w czasie. „ Gotowe " zwierzę i „ niegotowy "
człowiek. Przedwczesne wnikanie starości w środkowy okres życia.
Wnikanie cech wieku dziecięcego w dalsze życie. Medytacja w sen­
sie antropozoficznym.
Wydawnictwo Genesis
81-532 Gdynia, ul. Wzgórze Bernadowo 300/1
tel.fax: 058-6201650; e-mail: genesis@oknet.com.pl
Wykład V, Dornach, 27 grudnia 1921
Poznanie osiągane dzięki imaginacji, inspiracji i intuicji. Tableau
życia. Ciało eteryczne. Działanie pamięci. Pogłębianie zdolności po­
znawczych nauczyciela dzięki pełnemu poznaniu dziecka - poznanie
nadzmysłowe. O skutkach nadmiernego i niedostatecznego angażo­
wania pamięci dziecka.
Druk: „Poligrafia" Bydgoszcz
I*
134312105.006.png 134312105.007.png 134312105.008.png 134312105.009.png 134312105.001.png
Wykład VI, Domach, 28 grudnia 1921
Rozczłonowanie organizacji człowieka: organizacja głowy, organiza­
cja przemiany materii i kończyn, organizacja rytmiczna. Przykłady
żywych, przeobrażających się wyobrażeń odzwierciedlający orga­
nizm ludzki. Sny dziecięce. Poznanie człowieka a układanie planu
lekcji. Wpływ zajęć ruchowych na naukę w klasie.
Wstęp do wydania polskiego
Szkolnictwo państwowe, powszechnie akceptowane i obejmują­
ce znaczny obszar oświaty, stoi dzisiaj w obliczu narastającej fali
problemów: przemoc, zaburzenia zachowania dzieci i młodzie­
ży, osłabiona motywacja, brak perspektyw. Ta sytuacja sprawia, że
w wielu krajach Europy wzrasta zainteresowanie reformami, ja­
kie podejmowano w pedagogice na początku XX wieku. Szkoły
działające według zasad stworzonych przez Marię Montessori,
Celestina Freineta, Petera Petersena (szkoły według Planu Jenaj­
skiego) czy tzw. wolne szkoły działające pod patronatem rodzi­
ców są coraz częściej postrzegane jako obiecująca alternatywa
i jest ich coraz więcej. Do szkół z nurtu reformy należą także in­
stytucje działające według zasad pedagogiki Rudolfa Steinera:
szkoły i przedszkola waldorfskie oraz placówki pedagogiki spe­
cjalnej. W ostatnich dziesięcioleciach rozwijały się one ze zdu­
miewającym rozmachem. Obecnie na świecie istnieje około 900
szkół waldorfskich, 1400 przedszkoli waldorfskich i ponad 500
placówek pedagogiki specjalnej wywodzących się z pedagogiki
Rudolfa Steinera 1 .
Pedagogika Rudolfa Steinera, dając nowe uzasadnienie filo­
zoficzne, przypisuje znaczące miejsce uczeniu się z wykorzysta­
niem wszystkich zmysłów, uczeniu się poprzez sztukę i pracę
rękoma, uczeniu się z wykorzystaniem nie tylko matematyczno-
logicznych uzdolnień człowieka, lecz wszystkich jego „inteligen­
cji" (tu spotyka się ze znaną teorią inteligencji wielorakiej Howar­
da Gardnera 2 ). Przede wszystkim jednak wychodzi z założenia,
Wykład VII, Dornach, 29 grudnia 1921
Bardzo male dziecko czyni to, co leży w jego woli. Przemiana sil
około 7. roku życia. Wolność nauczyciela. O ciele eterycznym. Trzy
etapy rozwoju do 7. roku życia. Naśladowanie. Rozwój pamięci i fan­
tazji dziecięcej. O budzącej się wrażliwości dziecka na napomnienia
i autorytet.
Wykład VIII, Dornach, 30 grudnia 1921
O nauczaniu duszno-ekonomicznym. Omówienie godzin porannych
w Szkole (lekcja główna i nauczanie w cyklach) i przedpołudniowych
(języki obce, prace ręczne, lekcje religii). Kompromisy zawierane
przy powstawaniu Szkoły Waldorfskiej. Dyscyplina w szkole. Lekcje
południowe (gimnastyka, eurytmia, zajęcia artystyczne). Niedzielna
uroczystość religijna. O świadectwach.
Wykład IX, Dornach, 31 grudnia 1921
Dziecko jako rzeźbiarz, dziecko jako muzyk. Trzy etapy rozwoju
w drugim siedmioleciu. Male dziecko jako narząd zmysłowy. O pra­
widłowym uczeniu botaniki. Podręczniki szkolne. O wprowadzaniu
liter. Nauka rachowania. Zasada autorytetu i rozwijanie się we­
wnętrznej wolności człowieka.
1 Obecną sytuację pedagogiki waldorfskiej na świecie przedstawia w niezwykle
interesujący sposób obszerna publikacja Waldorfpädagogik wetlweit: Ein über­
blick über die Entwicklung der Waldorfpädagogik sowie der antroposophischen Heil­
pädagogik und Sozialtherapie, opracowana i wydana przez Freunde der Erziehungs­
kunst Rudolf Steiners, Berlin 2001. Jest ona dostępna także w języku angielskim.
2 Howard Gardner, Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce, Media Rodzina,
Poznań 2000.
7
134312105.002.png 134312105.003.png 134312105.004.png 134312105.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin