Fałszowanie leków i inne przestępstwa farmaceutyczne.pdf

(784 KB) Pobierz
Zbigniew Fijałek, Katarzyna Sarna
Fałszowanie leków
i inne przestępstwa farmaceutyczne
Wstęp i cel pracy
inny identyfikuj¹cy znak, odcisk albo has³o, albo jakieœ
podobieñstwo tego producenta leku, procesu, opako-
wania albo dystrybutora, innego ni¿ osoba prawna albo
osoby, które faktycznie wyprodukowa³y, przetworzy³y,
opakowa³y albo rozprowadzi³y taki lek i który tym sa-
mym fa³szywie albo mylnie zosta³ przedstawiony jako
ten produkt, albo zosta³ zapakowany lub rozprowadzo-
ny przez innego producenta leków, pakowacza albo
dystrybutora” [2].
Na rynku obecne s¹ równie¿ leki tzw. substandardo-
we, czyli produkty oryginalne niespe³niaj¹ce wszyst-
kich wymagañ jakoœciowych, niezgodne ze specyfika-
cj¹ lub wymaganiami farmakopealnymi czy przepako-
wane w celu ukrycia prawdziwego terminu wa¿noœci.
Wszystkie oficjalne Ÿród³a informacji podkreœlaj¹
trudnoœæ oszacowania tego problemu. Szczegó³owe
dane na temat leków sfa³szowanych s¹ trudno dostêp-
ne oraz k³opotliwe do interpretacji i publikacji. Jak bo-
wiem oszacowaæ rynek, który ze swojej natury jest nie-
formalny i nielegalny i jak przedstawiæ ewentualny do-
wód rzeczowy, skoro lek zosta³ ju¿ zastosowany przez
pacjenta? Oprócz ogromnych ró¿nic wystêpuj¹cych
miêdzy poszczególnymi regionami Europy, ró¿nice, i to
bardzo du¿e, mog¹ wystêpowaæ równie¿ wewn¹trz da-
nego kraju – pomiêdzy obszarami miast a obszarami
wiejskimi, miêdzy jednym miastem a drugim, a nawet
zale¿nie od pory roku czy zmieniaj¹cego siê zapotrze-
bowania na konkretn¹ grupê terapeutyczn¹.
Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, ¿e fa³szerze
i ich wspó³pracownicy, wiedz¹c, ¿e pope³niaj¹ prze-
stêpstwo, agresywnie przeciwdzia³aj¹ jego wykryciu.
Zak³adaj¹ zorganizowane grupy przestêpcze, aby
ukryæ swoj¹ to¿samoœæ, rejestruj¹ nieistniej¹ce firmy
produkcyjne i transportowe stanowi¹ce zas³onê dla ich
rzeczywistej dzia³alnoœci. U¿ywaj¹ sfa³szowanych do-
kumentów, aby uzyskaæ dostêp do istotnych surowców
farmaceutycznych czy urz¹dzeñ, s³u¿¹cych do wypro-
dukowania sfa³szowanych wyrobów i opakowañ, a na-
stêpnie wprowadzenia ich na wybrany rynek lub do le-
galnej sieci dystrybucji. Wykorzystuj¹ wszelkie os³abie-
nia czujnoœci s³u¿b granicznych. Wszystkie te prze-
stêpcze dzia³ania powoduj¹ znaczne trudnoœci w wy-
krywaniu i podawaniu do publicznej wiadomoœci infor-
macji o lekach sfa³szowanych. Sam przemys³ farma-
ceutyczny, uskar¿aj¹c siê wprawdzie na miliardowe
straty, niechêtnie wystêpuje przeciw nielegalnej konku-
W ostatnich latach publikowanych jest coraz wiêcej
informacji o udokumentowanych zgonach pacjentów
spowodowanych zastosowaniem sfa³szowanych le-
ków, wyrobów medycznych czy suplementów diety.
Œwiatowe media alarmuj¹ równie¿ o lawinowym wzro-
œcie iloœci takich wyrobów na wielu rynkach i w sprze-
da¿y internetowej. W artykule tym autorzy spróbuj¹
przynajmniej czêœciowo odpowiedzieæ na pytanie, z ja-
kimi zagro¿eniami mamy obecnie do czynienia i jak
mo¿na je zwalczaæ. Aby jednak prawid³owo przeanali-
zowaæ aktualn¹ sytuacjê, nale¿y najpierw zdefiniowaæ
rodzaje produktów, z którymi coraz czêœciej stykamy
siê, œwiadomie lub nieœwiadomie, robi¹c zakupy nie tyl-
ko w legalnych sieciach dystrybucji.
Leki sfałszowane
Produktami nielegalnie wprowadzanymi do obrotu
s¹ najczêœciej sfa³szowane leki i suplementy diety,
w tym g³ównie tradycyjnej medycyny chiñskiej – Tradi-
tional Chinese Medicine (TCM). TCM jest ogóln¹ na-
zw¹ dla medycyny wszystkich chiñskich narodów,
z których g³ówne to medycyna narodowoœci Han, tybe-
tañska, mongolska i ujgurska. Do tej grupy zaliczamy
takie produkty jak: leki zio³owe, leki zawieraj¹ce nie-
udokumentowane substancje aktywne oraz posiadaj¹-
ce nieprawdziwe informacje o pochodzeniu substancji
aktywnych, ich dzia³aniu czy zastosowaniu.
Nie istnieje uniwersalna definicja leku sfa³szowane-
go. Najczêœciej stosowana jest definicja Œwiatowej Or-
ganizacji Zdrowia (WHO), wed³ug której „Lek sfa³szo-
wany to lek rozmyœlnie i w celu wprowadzenia w b³¹d
niew³aœciwie oznakowany pod wzglêdem sk³adu i/lub
Ÿród³a pochodzenia. Taki lek mo¿e zawieraæ w³aœciwe
substancje aktywne, niew³aœciwe substancje, nieprawi-
d³ow¹ iloœæ substancji aktywnych, znaczn¹ iloœæ zanie-
czyszczeñ, ewentualnie sfa³szowane opakowanie bez-
poœrednie lub zewnêtrzne” [1], a samo zjawisko okre-
œlane jest jako cicha epidemia (Counterfeit medicines:
the silent epidemic).
Znacznie szersza jest definicja opracowana przez
amerykañsk¹ Agencjê ds. Leków i ¯ywnoœci (Food and
Drug Administration, FDA), która podaje, ¿e produkt
sfa³szowany to „Lek, pojemnik albo etykieta, które bez
upowa¿nienia nosz¹ znak towarowy, nazwê firmow¹,
5
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 263 (styczeñ–marzec) 2009
936148581.027.png 936148581.028.png
rencji. Wiele firm nie chce, aby rozesz³a siê wiadomoœæ
o fa³szowaniu ich produktów i nie ostrzega pacjentów,
inspekcji farmaceutycznej czy policji – z obawy, ¿e od-
bije siê to niekorzystnie na ich w³asnej sprzeda¿y.
Próbuj¹c analizowaæ ten problem, nale¿y pamiêtaæ
równie¿, ¿e chocia¿ samo zjawisko fa³szowania leków
jest tak stare jak historia medycyny, to jednak dopiero
w 1985 roku przedstawiono je po raz pierwszy na kon-
ferencji miêdzynarodowej, a w 1988 roku WHO og³osi-
³o pierwsz¹ rezolucjê dotycz¹c¹ zwalczania tego pro-
blemu. W ci¹gu ostatniej dekady narastaj¹ce problemy
dla zdrowia publicznego wywo³ane przez leki sfa³szo-
wane, nielegalne i substandardowe stawa³y siê coraz
bardziej oczywiste, powoduj¹c znaczny wzrost zacho-
rowalnoœci i œmiertelnoœci oraz wyraŸne zmniejszenie
skutecznoœci opieki medycznej, szczególnie w krajach
rozwijaj¹cych siê. Maj¹c na wzglêdzie globalny wymiar
tego problemu, „Deklaracja Rzymska” z 2006 roku zo-
bowi¹za³a WHO i Radê Europy do ustanowienia miê-
dzynarodowej grupy powo³anej do walki z fa³szowa-
niem produktów leczniczych International Medical Pro-
ducts Anti Counterfeiting Taskforce (IM-
PACT) [3], zrzeszaj¹cej instytucje rz¹do-
we, pozarz¹dowe i miêdzynarodowe w ce-
lu propagowania spo³ecznej informacji
wœród pacjentów, organizacji i innych pod-
miotów, oraz przygotowania podstaw
prawnych i utworzenia mechanizmów
wspó³pracy w zwalczaniu procederu fa³-
szowania leków.
których pañstwach Afryki, Azji i Ameryki Po³udniowej
(ryc. 3), ostrzegaj¹ równie¿, i¿ ryzyko œmierci w wyniku
przyjmowania sfa³szowanych leków jest obecnie wiêk-
sze ni¿ prawdopodobieñstwo zgonu w wyniku malarii
i AIDS razem wziêtych (co najmniej pó³ miliona zgonów
rocznie). Wed³ug sekretarza generalnego Interpolu leki
sfa³szowane s¹ znacznie groŸniejsze od miêdzynaro-
dowego terroryzmu, który przez czterdzieœci lat spowo-
dowa³ œmieræ ok. 65 000 osób, natomiast w samych
Chinach rocznie umiera z powodu zastosowania sfa³-
szowanych i substandardowych leków prawie 200 000
osób [7]. Szacuje siê, ¿e wœród leków fa³szowanych
najwiêksz¹ grupê stanowi¹:
• antybiotyki (28%),
• hormony (w tym sterydowe, 18%),
• leki przeciwastmatyczne i przeciwalergiczne (8%),
• leki przeciwmalaryczne (7%),
• leki przeciwbólowe i przeciwgor¹czkowe (6%),
• inne leki (14 klas terapeutycznych, 33%).
Organizacje przeciwdziałające
przestępstwom farmaceutycznym
W kwietniu 2007 roku powo³ana zosta-
³a doradcza Grupa Specjalistów ds. Prze-
stêpstw Farmaceutycznych (The Group of
Specialist on Pharmaceutical Crime, PC-
-S-PC) w ramach Europejskiego Komitetu
Problemów Kryminalnych (European Com-
mittee on Crime Problems, CDPC), która
przedstawi³a sposoby przenikania leków
sfa³szowanych do legalnej sieci dystrybucji
(ryc. 1 i 2) i odpowiedzialna jest za przygo-
towanie Convention on Counterfeit Medici-
nes/Pharmaceutical Crime [4–6].
Ocena œwiatowej skali tego problemu
jest bardzo trudna i w zwi¹zku z tym ma³o
wiarygodna. Eksperci WHO i FDA szacuj¹,
¿e sfa³szowane produkty mog¹ stanowiæ
oko³o 10% œwiatowego rynku leków
(ok. 35 miliardów USD w 2005 do ok. 75
miliardów USD w 2010 roku), od ok. 1%
w krajach rozwiniêtych do 10–30% w nie-
Ryc. 1. Dystrybucja leków oraz drogi przenikania sfa³szowanych produktów do legalnej sieci
i pacjentów
Fig. 1. Pharmaceutical production, distribution and counterfeit attack flowchart
Ÿród³o (ryc. 1–5): autorzy
Ryc. 2. Biznesowo-handlowy schemat bezpoœredniego rozprowadzania produktów sfa³szo-
wanych
Fig. 2. Business model of direct counterfeiting
6
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 263 (styczeñ–marzec) 2009
936148581.029.png
Ryc. 3. Rozpowszechnienie leków sfa³szowanych na œwiecie wg szacunków WHO i Interpolu
Fig. 3. Dissemination of counterfeit medicinal products on the world according to WHO and Interpol
W kwietniu 2008 roku na posiedzeniu Rady Euro-
py pos³owie z 46 pañstw cz³onkowskich jednog³oœnie
poparli projekt ustanowienia Europejskiej konwencji
ds. zwalczania problemu podrabiania leków. Komitet
Ministrów wezwany zosta³ do wprowadzenia nowej
kategorii w kodeksie karnym – przestêpstw farmaceu-
tycznych. Pos³owie w przyjêtej rezolucji stwierdzili, ¿e
podrabianie i fa³szowanie leków sta³o siê prawdziwym
przemys³em. Rezolucja zwraca jednoczeœnie uwagê
na sta³y wzrost obrotów sfa³szowanymi lekami
w zwi¹zku z rozwojem nowej formy sprzeda¿y po-
przez Internet. Zgromadzenie zaleci³o ustanowienie
jednolitego systemu kar za fa³szowanie produktów
leczniczych oraz wprowadzenie przepisów prawnych
bior¹cych w obronê ofiary tych przestêpstw; nowe
przepisy powinny okreœlaæ tak¿e wielkoœæ odszkodo-
wañ. Jest to szczególnie istotne, gdy¿ w wielu krajach
nadal przestêpstwa te traktowane s¹ bardzo ³agod-
nie, g³ównie jako naruszanie praw w³asnoœci intelek-
tualnej.
Od 2008 roku dzia³ania grupy IMPACT staj¹ siê co-
raz bardziej widoczne, zacieœnia siê wspó³praca miê-
dzynarodowa i powstaj¹ zalecenia dla poszczególnych
resortów (np. Draft Principles and Elements for Natio-
nal Legislation Against Counterfeit Medical Products).
Jednym z wa¿niejszych uczestników tej grupy jest In-
terpol, który w 2008 roku przygotowa³ przewodnik dla
oficerów policji i pracowników s³u¿b celnych A Guidan-
ce to Investigating Counterfeit Medical Products and
Pharmaceutical Crime [8].
Zawartoœæ tego przewodnika zosta³a zaprojektowa-
na w taki sposób, aby okreœliæ podstawowe narzêdzia
pomocne w wykrywaniu i badaniu przestêpstw farma-
ceutycznych. Dostarcza on podstawowych informacji
dotycz¹cych:
• œrodowiska przestêpczoœci farmaceutycznej,
szczególnie zwi¹zanej z fa³szowaniem leków
– identyfikuj¹c import, eksport, dystrybucjê i drogi
transportu;
• identyfikowania kluczowych instytucji pañstwo-
wych i elementów rynku farmaceutycznego zajmu-
j¹cych siê lekami;
• prowadzenia dochodzeñ zwi¹zanych z otrzymywa-
niem informacji o niezgodnoœciach w dokumen-
tach i ich potencjalnego zwi¹zku z przestêpstwami
farmaceutycznymi;
• przes³uchiwania œwiadków i podejrzanych;
• prowadzenia dzia³añ operacyjnych i przeszukiwa-
nia pomieszczeñ zwi¹zanych z importem i ekspor-
tem leków;
• wykrywania i identyfikowania sfa³szowanych pro-
duktów leczniczych przez wizualne oglêdziny.
Z uwagi na fakt, ¿e ka¿dy kraj Unii Europejskiej na-
dal posiada w³asne regulacje prawne, podjêto próbê
okreœlenia tego, co powinno zostaæ zaliczone do prze-
stêpstw farmaceutycznych. Zidentyfikowano przy tym
nastêpuj¹ce nielegalne formy dzia³alnoœci:
• wytwarzanie, import, eksport i sprzeda¿ produktów
bez wymaganego pozwolenia;
7
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 263 (styczeñ–marzec) 2009
936148581.030.png 936148581.001.png
• wytwarzanie produktów niezgodnych ze specyfika-
cj¹, na przyk³ad produktów, które zawieraj¹ za ma-
³o lub za du¿o substancji aktywnej, ni¿ okreœlono
to w jednostkowej dawce;
• wytwarzanie, import, eksport i sprzeda¿ produk-
tów, które nie spe³niaj¹ krajowych wymagañ odno-
œnie do oznakowania (etykieta, ulotka);
• dostarczanie/sprzeda¿ produktów do nielicencjo-
nowanych dystrybutorów, hurtowników czy
detalistów;
• dostarczanie/sprzeda¿ produktów leczni-
czych osobom, które nie maj¹ uprawnieñ
do ich posiadania;
• fa³szowanie dokumentów odnosz¹cych siê
do produktów leczniczych;
• nieprzestrzeganie wymagañ odnoœnie do
prawid³owego magazynowania, transportu
i dystrybucji produktów leczniczych;
• nieprzechowywanie wymaganych zapisów,
zgodnie z obowi¹zkami wynikaj¹cymi ze
stosownego prawa (np. wymagañ Dobrej
Praktyki Wytwarzania, GMP).
W przewodniku omówiono równie¿ zasady
postêpowania i podstawowe etapy przeprowa-
dzania inspekcji, sumarycznie przedstawione
na schemacie (ryc. 4).
cy z narodowymi agencjami rejestracji leków, urzêdami
celnymi i Interpolem. W ci¹gu szeœciu lat swojej dzia-
³alnoœci ³¹cznie z kradzie¿ami i nielegalnym reimpor-
tem wykry³ on ok. 6000 przestêpstw farmaceutycznych
(ryc. 5). Niestety wiêkszoœæ zdarzeñ koñczy siê jedynie
konfiskat¹ sfa³szowanych produktów, a dochodzenia
s¹ z regu³y umarzane na wniosek producenta
(http://www.psi-inc.org/incidentTrends.cfm).
Ryc. 5. Przestêpstwa farmaceutyczne wykryte przez PSI-IFPMA
Fig. 5. Total number of pharmaceutical crime incidents by PSI-IFPMA
Skala zjawiska
Najwiêcej przypadków sprzeda¿y leków sfa³-
szowanych eksperci stwierdzili w aptekach in-
ternetowych, przy czym na zbadanych 3100 ap-
tek tylko cztery by³y akredytowane przez Veri-
fied Internet Pharmacy Practice Site (VIPPS),
standard wprowadzony w USA, Kanadzie i Au-
stralii przez National Association of Boards of
Pharmacy (NABP). NABP na swojej stronie in-
ternetowej wyjaœnia, jak bezpiecznie kupowaæ
leki w aptekach internetowych oraz umo¿liwia
weryfikacjê legalnoœci ich funkcjonowania
(http://www.nabp.net/). Kolejn¹ godn¹ polecenia
stron¹ internetow¹ jest http://www.safeme-
dicines.org podaj¹ca konsumentom oœmioeta-
powy sposób sprawdzania autentycznoœci i bezpie-
czeñstwa leków (An 8-Step Check List for Medicine Sa-
fety). Niestety przedstawione zasady opracowane zo-
sta³y dla amerykañskiego rynku leków i nie mog¹ mieæ
pe³nego zastosowania w Europie.
Gwa³townie zwiêkszaj¹ca siê sprzeda¿ leków i su-
plementów diety przez Internet jest obecnie g³ównym
sposobem ekspansji tych produktów w Europie (ok. 15
miliardów wiadomoœci dziennie stanowi spam reklamu-
j¹cy leki), przy czym zjawisko to najlepiej rozpoznane
Ryc. 4. Etapy procesu inspekcji
Fig. 4. Steps in the inspection process
Miêdzynarodowe stowarzyszenia wytwórców i dys-
trybutorów farmaceutycznych (najwa¿niejsze to Inter-
national Federation of Pharmaceutical Manufacturers
Associations (IFPMA)) oraz koncerny farmaceutyczne
(Abbott Laboratories, AstraZeneca, Bayer HealthCare,
Bristol-Myers Squibb, GlaxoSmithKline, Novartis, Pfi-
zer) od lat wnikliwie analizuj¹ poszczególne rynki;
oczywiœcie pod k¹tem wy³¹cznie w³asnych produktów.
Wiod¹c¹ rolê odgrywa tu przede wszystkim Pharma-
ceutical Security Institute (PSI-IFPMA), wspó³pracuj¹-
8
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 263 (styczeñ–marzec) 2009
936148581.002.png 936148581.003.png 936148581.004.png 936148581.005.png 936148581.006.png
jest w Wielkiej Brytanii, gdzie w ci¹gu roku wysy³anych
jest 8 milionów przesy³ek z lekami wartoœci ok. 425 mln
funtów. W 2008 roku skontrolowano tam ok. 100 aptek
internetowych i 30 najchêtniej kupowanych leków, któ-
re wybrano z listy najpopularniejszych na rynku amery-
kañskim (http://www.drugs.com/top2000.html), najczê-
œciej kupowanych w sprzeda¿y internetowej i najbar-
dziej atrakcyjnych dla fa³szerzy. Okaza³o siê, ¿e 62%
z tych leków stanowi³y produkty sfa³szowane i substan-
dardowe, w tym leki sercowo-naczyniowe, neurologicz-
ne i psychiatryczne, 62% aptek internetowych dzia³a³o
nielegalnie, 94% nie zatrudnia³o ¿adnego farmaceu-
ty, 90% aptek sprzedawa³o leki bez wymaganej recep-
ty. Raport przygotowany przez European Alliance for
Access to Safe Medicines (The Counterfeiting Super-
highway) w podsumowaniu wzywa wszystkie podmioty
uczestnicz¹ce w rynku leków, w tym firmy obs³uguj¹ce
karty kredytowe, transportowe, hurtowników i stowa-
rzyszenia pacjentów do dzia³añ zmierzaj¹cych do za-
trzymania tego procederu [9].
ków przeciwzapalnych, nasercowych, psychotropo-
wych czy stosowanych w leczeniu raka prostaty).
W 2007 roku skonfiskowano ok. 4 milionów opakowañ
takich leków (wzrost o 51% w stosunku do roku 2006)
[10]. W latach 2001–2005 w krajach UE stwierdzo-
no 27 przypadków leków sfa³szowanych w legalnej sie-
ci dystrybucji i 170 przypadków w sieci nielegalnej. W
2007 roku w Wielkiej Brytanii od 24 maja do 12 lipca
wykryto w legalnej sieci dystrybucji cztery sfa³szowane
produkty: Zyprexa 10 mg (3 serie), Plavix 75 mg (5 se-
rii zawieraj¹cych od 42 do 83% substancji aktywnej),
Casodex 50 mg (1 seria) i pastê do zêbów Sensodyne
Original i Sensodyne Mint (zawieraj¹ce glikol dietyleno-
wy).
Na wniosek Komisji Europejskiej rozpoczêto specja-
listyczne programy badania szczelnoœci kana³ów dys-
trybucyjnych dla leków (2006–2008) i wyrobów me-
dycznych (2007–2009) oraz bezpieczeñstwa leków
w imporcie równoleg³ym, a w maju 2008 roku og³oszo-
no Public consultation in preparation of a legal propo-
Tabela 1
Leki ze sklepów internetowych badane w ramach programu The Counterfeiting Superhighway
Medicines ordered online as part of the Counterfeiting Superhighway research project
Leki stosowane
w zaburzeniach erekcji
Leki sercowo-naczyniowe i
stosowane w chorobach dróg
oddechowych
Leki
przeciwpsychotyczne
Leki przeciw otêpieniu
starczemu
(choroba Alzheimera)
Inne leki
Cialis (Lilly)
Lipitor (Pfizer)
Zyprexa (Lilly)
Aricept (Pfizer)
Zoton (Wyeth)
Levitra (Bayer-Schering)
Plavix (Sanofi-Aventis)
Efexor (Wyeth)
Reminyl (Shire)
Reductil (Abbot)
Viagra (Pfizer)
Seretide (GSK)
Risperdal (J&J)
Mirapex (Boehringer-Ingelheim)
Propecia (MSD)
Coversyl (Servier)
Micardis (Boehringer-Ingelheim)
Spiriva (Boehringer-Ingelheim)
Ÿród³o: opracowanie w³asne
W Europie g³ówn¹ rolê w zwalczaniu przestêpstw
farmaceutycznych odgrywa Rada Europy (Council of
Europe) i Komisja Europejska (European Commis-
sion). Dostrzegaj¹c rosn¹c¹ wagê problemu, w 2005
roku opublikowano Council of Europe Counterfeit Me-
dicine/Pharmaceutical Crime Report, w którym zjawi-
sko to okreœlone zosta³o bardzo obrazowo jako another
potential Pharmageddon Scenario. Natomiast z og³o-
szonego w 2007 roku raportu wynika, ¿e w la-
tach 2005–2006 na granicach UE nast¹pi³ a¿ 384%
wzrost iloœci skonfiskowanych opakowañ sfa³szowa-
nych i nielegalnych produktów leczniczych (w tym le-
sal to combat counterfeit medicines for human use, któ-
ra ma stanowiæ podstawê dla Komitetu Steruj¹cego
do opracowania Europejskiej Konwencji Dotycz¹cej
Przestêpstw Farmaceutycznych, klasyfikuj¹cej fa³szo-
wanie leków jako zbrodniê farmaceutyczn¹.
Szczególn¹ uwagê poœwiêca siê w UE substan-
cjom aktywnym (Acive Pharmaceutical Ingredient,
API). Przy czym obecnie przyjmuje siê, ¿e produkt
leczniczy mo¿e byæ bezpieczny tylko wtedy, gdy API
wytwarzany jest zgodnie z aktualnym prawem farma-
ceutycznym, gdy spe³nia wszystkie wymagania opisa-
ne w zatwierdzonej dokumentacji oraz mo¿liwa jest
9
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 263 (styczeñ–marzec) 2009
936148581.007.png 936148581.008.png 936148581.009.png 936148581.010.png 936148581.011.png 936148581.012.png 936148581.013.png 936148581.014.png 936148581.015.png 936148581.016.png 936148581.017.png 936148581.018.png 936148581.019.png 936148581.020.png 936148581.021.png 936148581.022.png 936148581.023.png 936148581.024.png 936148581.025.png 936148581.026.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin