A. Bociąga.pdf

(123 KB) Pobierz
R O Z D Z I A Ł II
91
Anna BOCIĄGA
Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
MOTYWACJA JAKO JEDEN Z ELEMENTÓW ZAPEWNIAJĄCY
I ROZWIJAJĄCY BEZPIECZEŃSTWO INTELEKTUALNE LUDZI
Wstęp
Kapitał intelektualny odgrywa coraz większą rolę we współczesnym świecie.
Każda jedna organizacja coraz częściej przywiązuję do niego wagę, ponieważ
zdaje sobie sprawę z tego, iż wiedza pracowników jest cennym kapitałem, który
staje się jednym z najsilniejszych źródeł konkurowania i wygrywania. Wiedza jest
bezpośrednio związana z intelektem pracowników, relacjami pomiędzy nimi,
a także ich otoczeniem oraz strukturą, w jakiej na co dzień funkcjonują. Wiele
państw w dzisiejszych czasach dąży do wykreowania gospodarki opartej na wie-
dzy, ponieważ od umiejętności zarządzania aktywami niematerialnymi zależeć
będzie w przyszłości sukces biznesowy każdej organizacji. Kapitał ludzki, czyli
pracownicy to „skarb” o który należy nie tylko więc walczyć, ale także móc umiejęt-
nie go wykorzystać i zadbać o jego prawidłowy rozwój. Ludzie wraz z ich indywidu-
alną i kolektywną wiedzą, zdolnościami, postawami, kompetencjami, zachowania-
mi, doświadczeniami i emocjami to bardzo istotna „iskierka” ku kreowaniu wartości
firmy, a także źródło, z którego można wydobyć wiele znaczących sukcesów dla
dalszego i coraz bardziej efektywnego funkcjonowania na rynku. Zarządzanie za-
sobami ludzkimi obejmuje zatem szereg elementów, które nie tylko mają za zada-
nie pozyskać nowych wykwalifikowanych pracowników, ale również zapewnić im
ciągłe szanse rozwoju, odpowiedni klimat pracy, adekwatne wynagrodzenie i wła-
ściwy system motywacyjny. Ostatni z wymienionych etapów stanowi punkt główny
artykułu, gdyż ma ukazać jak ogromną rolę odgrywa motywacja wśród pracowni-
ków. Dzięki niej organizacja może zachować najlepszych, co z kolei przyczynia się
do osiągnięcia głównych celów firmy. Aby lepiej zrozumieć istotę motywacji, jako
jednego z elementów bezpieczeństwa intelektualnego ludzi należy starannie przyj-
rzeć się temuż zagadnieniu.
Motywacja
Motywacja jest jednym z głównych elementów decydujących o efektywności
działania każdego człowieka. Można nazwać ją pewnym stymulatorem rodzącym
w każdym z nas potrzebę wykonania określonego zadania. Daje ona siłę do dzia-
łania oraz decyduje o wytrwałości i intensywności wysiłków, do jakich zdolna jest
każda osoba, by zrealizować swe zamierzenia. Motywacja odgrywa bardzo ważną
rolę w działalności każdej organizacji. Jest to można by rzec „siła napędowa” pra-
cowników, dzięki której zaspakajane są nie tylko podstawowe potrzeby, ale rów-
nież stanowi dla nich motyw do działania, co w związku z tym przedkłada się na
wyniki pracy, a to z kolei na wyniki i osiągnięcia całej firmy. 1
Motywacja uwzględnia wszelkie czynniki wpływające na ludzi, aby zachowy-
wali się w określony sposób. Wymienia się jej trzy składniki: kierunek (co dana
1 Por. A. Dejnaka: Zasoby ludzkie. Planowanie i zarządzanie . Gliwice 2003, s. 133-134
385965678.004.png
 
92
osoba stara się zrobić), wysiłek (czyli jak bardzo się stara), wytrwałość (jak długo
się stara).
Mówiąc o motywowaniu mamy na myśli wpływanie na innych w taki sposób,
aby poruszali się w pożądany przez nas sposób. Dlatego też motywację można
traktować jako zachowanie ukierunkowane na cel. Ludzie są motywowani, gdy
spodziewają się, że ich postępowanie doprowadzi ich do osiągnięcia celu i tzw.
nagrody, która zaspokoi ich potrzeby.
Należy podkreślić, że silnie motywowani ludzie zawsze dążą do jasno sprecy-
zowanych celów. Mogą się oni motywować samodzielnie, jednak większość z nich
potrzebuje w mniejszym lub większym stopniu motywacji z zewnątrz. Organizacja
jako całość potrafi zapewnić takie warunki, aby osiągnąć wszystkie poziomy moty-
wacji – pod warunkiem, że zna zasady działania tego procesu oraz różne jej typy . 2
Wybrane teorie motywacji
Istnieje wiele różnych teorii motywacji. Do najbardziej znanych zalicza się:
- podejście do motywowania od strony treści (teoria A. Maslowa) – tu główne
założenia mówią o tym, iż ludzie dążą do zaspokojenia pięciu poziomów
swoich potrzeb (fizjologiczne bezpieczeństwa, stabilizacji, uznania, samo-
realizacji), a daną osobę motywuje dążenie do zaspokojenia potrzeby do-
minującej tj. najsilniej odczuwanej w danym momencie. Poza tym domina-
cja określonej potrzeby zależy od aktualnej sytuacji i dotychczasowych do-
świadczeń danej osoby, natomiast zaspokojenie kolejnej potrzeby jest
możliwe dopiero po zaspokojeniu potrzeby poprzedniej (niższego rzędu);
- teoria ERG (C. Alderfera) – opiera się na dwóch podstawowych założe-
niach: potrzeby ludzkie ułożone są w trzech nakładających się kategoriach:
egzystencji, powiązań i rozwoju, jednak działanie ludzkie może być wywo-
łane jednocześnie przez kilka kategorii potrzeb;
(Teoria ta obejmuje element frustracji i regresji – nie zaspokojenie danej
potrzeby doprowadzić może do frustracji i zejścia na niższy poziom po-
trzeb);
- dwuczynnikowa teoria motywacji F. Herzberga – teoria ta mówi o tym, iż
zadowolenie lub niezadowolenie z pracy wynika z dwóch głównych zbiorów
czynników, do których zalicza się: czynniki higieniczne związane ze śro-
dowiskiem pracy oraz czynniki motywujące (motywatory) związane z tre-
ścią pracy. (Menedżerowie współczesnych przedsiębiorstw by skutecznie
motywować podległych im pracowników powinni umiejętnie wykorzystywać
obie wyżej wymienione grupy czynników);
- teoria wyznaczania celów (Lock) – teoria ta zakłada, że pracownicy są mo-
tywowani do działania przez wyznaczanie im celów, które są przez nich
akceptowane i możliwe do osiągnięcia. Bardzo dużą rolę odgrywa tutaj
wsparcie udzielane pracownikom przez kierowników oraz informacja
zwrotna;
- teoria społecznego uczenia się – mówi ona o tym, że kluczowymi czynni-
kami w procesie motywowania są oczekiwania pracowników, ich cele, war-
tości, czynniki sytuacyjne. Uczenie odbywa się w sposób bardziej poznaw-
czy niż behawioralny (tzn. poprzez obserwację zachowań innych pracow-
2 Por. M. Armstrong: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi . Kraków 2004, s. 106-107
385965678.005.png
 
93
ników i na tej podstawie modelowane jest własne zachowanie. Należy
podkreślić tu jednak fakt, iż sytuacja ta w żaden sposób nie jest powiązana
z naśladowaniem, z którym to ludzie często utożsamiają, ponieważ może
zawierać ona zmiany w zachowaniach;
- podejście do motywowania od strony wzmocnienia (teoria B.F. Skinnera) -
podstawowe założenia tej teorii mówią o tym, że cykliczny charakter pro-
cesu uczenia się ludzi oraz skutki poprzednich zachowań mają istotny
wpływ na przyszłe zachowania. Występuje tu skłonność do powtarzania się
zachowań przynoszących pozytywne skutki (nagrody), a zarazem unikania
zachowań o skutkach negatywnych (kary). Pracownik jest motywowany
wtedy, gdy jego reakcje na bodźce są konsekwentne i zgodne z dotych-
czasowymi wzorcami zachowań;
- teoria potrzeby osiągnięć, afiliacji i władzy – wyróżnia się w niej trzy rodza-
je potrzeb: osiągnięć - czyli pragnienie osiągnięcia celu lub wykonania za-
dania skuteczniej niż w przeszłości, potrzeby afiliacji, tzn. pragnienie ludz-
kiego towarzystwa i akceptacji oraz potrzeby władzy – czyli pragnienie wy-
wierania wpływu na innych i kontrolowanie swego otoczenia.
Proces motywacji
Motywację określają dwa podstawowe czynniki – kierunek i natężenie. Kieru-
nek oznacza cel, do którego zmierzamy, natężenie zaś kształtowane jest przez
siłę, wielkość i intensywność, z jaką działamy. Siłę można mierzyć tym, w jakim
stopniu kontroluje ona zachowania lub zdolność do opierania się pokusom,
np. zmęczeniu. Wielkość natężenia można mierzyć rozmiarem wyniku potrzebnym
do tego, aby osiągnięty rezultat był wyższy od oczekiwanego. 3
Uwzględniając fakt, że motywacja jest jednym z ważniejszych czynników de-
cydujących o efektywności danej organizacji, bardzo istotne jest, aby proces mo-
tywacji odbywał się uporządkowanymi etapami. Należy zawsze uwzględniać takie
elementy procesu jak: możliwości i ocena zaspokojenia potrzeb, dobór odpowied-
nich nagród i kar, czy umiejętność określenia konkretnych działań oraz ich efektów.
Wszystkie wymienione czynniki mają ogromny wpływ na wykonywaną pracę osób
zatrudnionych, przyczyniają się do odnoszenia zarówno sukcesów, jak i porażek,
dlatego niezbędne jest ich umiejętne zastosowanie w procesie motywacji.
Na poniższym rysunku przedstawiono motywację w postaci procesu (por. rys.
1.), w którym pracownik: jest świadomy swoich niezaspokojonych potrzeb, zna
warunki ich zaspokojenia, działa z myślą o realizacji celów, osiąga taki poziom
wykonywania zadań, który jest oceniany, dostaje nagrody lub kary, które zaspoka-
jają bądź nie jego potrzeby, potrafi ocenić stopień zaspokojenia potrzeb, co prowa-
dzi do rozbudzenia nowych potrzeb lub modyfikacji już istniejących. 4
3 Por. J. Penc: Motywowanie w zarządzaniu . Kraków 2000, str. 136-137
4 Por. A. Pocztowski: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi . W arszawa 2007, s. 203
385965678.001.png
 
94
Potrzeby
Możliwości
zaspokojenia
potrzeb
Wybór za-
chowań
celowych
Ocena zaspo-
kojenia
potrzeb
Nagrody i kary
Działania
i ich efekty
Rysunek nr 1. Podstawowy proces motywacji
Źródło: Por. A. Pocztowski: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi . Warszawa 2007, s. 203
Rodzaje motywacji
Motywacje można między innymi podzielić na: motywację finansową - inaczej
motywację pieniężną lub materialną. Mogą to być podwyżki, premie materialne itd.,
i motywację pozafinansową - czyli nagradzanie pracowników poprzez zapewnienie
im poczucia pewności oraz zagwarantowanie stabilności zatrudnieni a. 5
Dla łatwiejszego zrozumienia różnic pomiędzy tymi rodzajami motywacji po-
służono się rysunkiem, który w prosty sposób ukazuje istotę i uzasadni sens ich
zastosowania (por. rys. 2.). Należałoby również zwrócić uwagę na fakt, iż motywa-
cja finansowa jest mniej wiążącą formą motywowania. Wśród najczęściej stosow-
nych świadczeń dla pracowników wymienić można samochód służbowy, akcje
i udziały, oferowanie darmowych produktów, rabatów, udzielanie pożyczek np. na
cele mieszkaniowe, konsumpcyjne, czy też na dokształcanie.
5 Por. A. Dejnaka: Zasoby ludzkie. Planowanie i zarządzanie . Gliwice 2003, s. 133-134
385965678.002.png
 
95
RODZAJE MOTYWACJI
MOTYWACJA
FINANSOWA:
- premie roczne, kwartal-
ne, uznaniowe
- nagrody materialne,
- wycieczki zagraniczne,
- bony towarowe,
- podwyżka płacy zasad-
niczej
MOTYWACJA
POZAFINANSOWA:
- awans,
- dyplom uznania,
- elastyczny czas pracy,
- dodatkowy urlop,
- większa decyzyjność,
- uznanie przełożonego
Rysunek nr 1. Motywacja finansowa i pozafinansowa
Źródło: Opracowanie własne na podstawie A. Dejnaka: Zasoby ludzkie. Planowanie i zarządzanie .
Gliwice 2003, s. 134.
Inny podział rodzajowy motywacji to motywacja wewnętrzna – czyli osobiste
pragnienia i samorealizacja. Motywację tą można wzmocnić poprzez: współpracę,
zadowolenie, decyzyjność, zaufanie. Natomiast przeciwstawną jej jest motywacja
zewnętrzna, która z kolei powiązana jest z wpływaniem na potrzeby oraz zamie-
rzoną zmianą zachowań pracowników. Do technik zwiększania tej motywacji nale-
żą: zastraszanie, przynęta i możliwość rozwoju. Zastosowanie którejś z tych metod
zależy od technik zarządzania daną firmą.
Narzędzia motywowania
Narzędzia motywowania odgrywają bardzo ważną rolę w każdej organizacji.
Pracownik może być motywowany za pomocą różnych środków, w zależności od
oczekiwanych efektów, bądź osobowości danej osoby. Stosowanie pierwszych
z nich (środki przymusu) polega na tym, iż zachowanie i działanie pracownika jest
typowo podporządkowane osobie motywującej, która nie uwzględnia oczekiwania
i interesy osoby motywowanej. Natomiast zadaniem środków zachęty jest to,
iż osoba motywująca określa rodzaj zadania, jednak pozostawia pracownikowi
swobodę decyzji, a za oczekiwany rezultat (zachowanie) oferowana jest nagroda.
Inne narządzie - środki perswazji stanowią ingerencję w sferę emocjonalną czło-
wieka, polegającą na zmienianiu jego postaw i zachowań, zmieniają nie tylko oso-
bowość pracownika, ale także jego sytuację. Środki te w porównaniu z innymi
sprzyjają w większym stopniu identyfikacji celów motywującego i motywowanego,
odwołując się przy okazji do motywacji wewnętrznej . 6
Poniżej przedstawiono klasyfikację środków przymusu (por. rys. 3.). Na uwa-
gę zasługuje fakt, że w dawnych czasach były stosowane na szeroką skalę jako
środki motywowania i utożsamiane były z rozkazywaniem. Dziś mamy do czynienia
z środkami przymusu administracyjnego, które są podzielone na nakazy i zakazy,
6 Por. H. Król (red.): Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego . W arszawa 2006,
s. 336
385965678.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin