Gramatyka.doc

(42 KB) Pobierz
Gramatyka

Gramatyka

·         Dopisz czynności jakie wykonują poszczególne osoby.

malarz – maluje

rysownik –

fotografik –

drukarz –

murarz –

budowniczy –

projektant –  

 

 

 

 

·         Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki.

      co?                      jaki?

pamiątka  - pamiątkowy

wakacje  -

morze   -

kwiat   -

wrzos   -

źródło   -

jarzębina  -

słońce   -

brzoskwinia  - 

·         Do podanych czasowników dopisz czasownik z przeczeniem „nie”.

jestem – nie jestem    śpiewa -

piszę -      napiszę -

są -      zrobili -

liczę -       mogły -

jest -      naradzają się -

nazywa -      zachwyca -

bywa -      pracuje -

czytam -     gra –

 

·         Do podanych przymiotników dopisz przymiotnik z przeczeniem „nie”.

przyjemny – nieprzyjemny

miły –

długi –

ładny –

pyszny –

grzeczny –

wesoły –

smaczny –

wysoki –

dobry –

chętny –

cierpliwy –

 

Do podanych przysłówków, dopisz przysłówki o znaczeniu przeciwnym.

dobrze - ...............................

smutno - ..............................

ładnie - ................................

wysoko - .............................

szybko - ..............................

wcześnie - ...........................

głośno - ...............................

krótko - ...............................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Do podanych wyrazów dopisz wyrazy przeciwstawne. Wzór: wschód – zachód

      gruby - ..............................   głośny - ..............................

      ciepły - .............................   mokry - ..............................

      zdrowy - ...........................   gorący - ..............................

      niski - ...............................   gruby - ...............................

 

 

 

 

·         Podaj brakujące przymiotniki.

dobry  lepszy   ----------------

zły   .....................  najgorszy

miły  .....................  najmilszy

wysoki  wyższy  .....................

wesoły  .....................  .....................

lekki  lżejszy   .....................  

mądry  .....................  ..................... 

 

 

 

 

Dopisz określenie „biały” w odpowiednich formach:

....................... dach   ....................... dachy

...................... ulica   ...................... ulice

...................... boisko   ...................... boiska 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Ułóż zdania według wzoru.

 
 

Samochód jedzie                   Samochody jadą.

Chłopiec idzie

Kaczka pływa

Drzewo rośnie

Dziecko płacze

Kot miauczy

Kwiat pachnie 

 

 

 

·         Zmień zdania tak, aby wyrażały liczbę mnogą.

Lalka siedzi przy stoliku.   Lalki siedzą przy stoliku.

Kulka leży w pudełku.

Figura stoi na szachownicy.

Wagon jedzie po torze.

Piłka jest w pojemniku. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Dopisz przymiotniki o znaczeniu przeciwnym.

ładny – nieładny

smaczny –

wielki –

dojrzałe –

kolorowy –

mądry –

dobry –

wysoki – 
 
 
 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin