Gramatyka
· Dopisz czynności jakie wykonują poszczególne osoby.
malarz – maluje
rysownik –
fotografik –
drukarz –
murarz –
budowniczy –
projektant –
· Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki.
co? jaki?
pamiątka - pamiątkowy
wakacje -
morze -
kwiat -
wrzos -
źródło -
jarzębina -
słońce -
brzoskwinia -
· Do podanych czasowników dopisz czasownik z przeczeniem „nie”.
jestem – nie jestem śpiewa -
piszę - napiszę -
są - zrobili -
liczę - mogły -
jest - naradzają się -
nazywa - zachwyca -
bywa - pracuje -
czytam - gra –
· Do podanych przymiotników dopisz przymiotnik z przeczeniem „nie”.
przyjemny – nieprzyjemny
miły –
długi –
ładny –
pyszny –
grzeczny –
wesoły –
smaczny –
wysoki –
dobry –
chętny –
cierpliwy –
Do podanych przysłówków, dopisz przysłówki o znaczeniu przeciwnym.
dobrze - ...............................
smutno - ..............................
ładnie - ................................
wysoko - .............................
szybko - ..............................
wcześnie - ...........................
głośno - ...............................
krótko - ...............................
· Do podanych wyrazów dopisz wyrazy przeciwstawne. Wzór: wschód – zachód
gruby - .............................. głośny - ..............................
ciepły - ............................. mokry - ..............................
zdrowy - ........................... gorący - ..............................
niski - ............................... gruby - ...............................
· Podaj brakujące przymiotniki.
dobry lepszy ----------------
zły ..................... najgorszy
miły ..................... najmilszy
wysoki wyższy .....................
wesoły ..................... .....................
lekki lżejszy .....................
mądry ..................... .....................
Dopisz określenie „biały” w odpowiednich formach:
....................... dach ....................... dachy
...................... ulica ...................... ulice
...................... boisko ...................... boiska
· Ułóż zdania według wzoru.
Samochód jedzie Samochody jadą.
Chłopiec idzie
Kaczka pływa
Drzewo rośnie
Dziecko płacze
Kot miauczy
Kwiat pachnie
· Zmień zdania tak, aby wyrażały liczbę mnogą.
Lalka siedzi przy stoliku. Lalki siedzą przy stoliku.
Kulka leży w pudełku.
Figura stoi na szachownicy.
Wagon jedzie po torze.
Piłka jest w pojemniku.
· Dopisz przymiotniki o znaczeniu przeciwnym.
ładny – nieładny
wielki –
dojrzałe –
kolorowy –
mądry –
Edyta020202