Kiedy maluch spóźnia się z mową - artykuł.pdf

(1406 KB) Pobierz
*ffi# }t - &3
|iAlY DZJiKo i TATT
Kedy malueh spma s a ffiw
ffi bserwmw*, me pe n <cr"nra
Autor: lzabella Mazurek
Siedmioro dzieci na sto, mimo e dobrze sysz, s w penisprawne umysfowo, nie maj
zaburze neurologicznych i nie s autystyczne - wyranie opniaj si z mwieniem w
stosunku do rwienikw.
z bada amerykaskich psychologw wynika, e tzw, sLl (z ang. specific
Language lmpairment}, czyli specyficzne zaburzenie rozwoju
jzykowego u dzieci, ktre rozwijaj si normalnie, dotyka 7 procent.
spord tych 7 proc. niemal poowa dziecisama nadrabia opnienie,
pozostae odstaj od rwienikw (czsto na przykad wyrastaj z nich
dyslektycy). Dlatego psycholodzy zalecaj, eby przy pojawiajcych si
wtpl iwociach skonsultowa si ze specja l ist,
!,,
fot, istockphoto O tYm, e Pne mwienie nie musi wptyn na dalszy rozwj dziecka,
Wikszo dwulatkw potrafi :Yiadc1 wypowied mamy Rafaa: - Mj synek zacz mwi dopiero
ju budowa proste zdania jak mia trzY latka. Bardzo si niepokoiam, czy dobrze si rozwija -
opowiada zofia Gudaj, rnama dwjki dzieci. - Jedzilimy z nim do wielu
lekarzy, ktrzy sprawdzali mu such, budow garda, zachowanie. l okazao si, e z Rafakiem
wszYstko bYo w Porzdku, komunikowa si z nami po swojemu, wszystko rozumia, by bardzo
dobrze rozwinitY ruchowo i PrzYjani| si na mier i ycie z naszym wielkim owczarkiem niemieckim
- oPowiada mama Rafaa. Nauczy si czyta jak mia pi lat i poszed rok wczeniej do szkoy,
wygrywa rne olimpiady i mia atwow przyswajaniu jzykw obcych.
Do trzech lat ma prawo nie mwi
Moja crka Tosia zacza mwi dwa miesice przed ukoczeniem trzeciego roku ycia. Do tego czasu
mwia tylko: mama, tata, duldul (na picie), bu (na smoczek), o (chod) i aaa (spanie). Potem jak za
dotkniciem czarodziejskiej ryczki zacza mwi gotowe zdania, cho oczywiciespieszczaa sowa
i Po dziecicemu Przekrcaa ich odmian. Do rodzinnych hitw naleaa np. ,,nieciopanka,,
(niespodzianka).
Na bilansie dwulatka Pediatra mnie uspok ajal, ewystarczy, e dziecko syszy, rozumie , co si do
niego mwi (np, na pytanie ,,Gdzie jest lampa?" umie pokaza) i mwi albo nazywa cokolwiek z
Przedmiotw, ktre je otaczaj, czynnocilub zawsze w ten sarn sposb reaguje na widok psa. poza
tym Tosia miaa dobry kontakt z dziemi, bya sprawna ruchowo (np, nauczya si jedzi na rolkach i
na nartach miesic Po skoczeniu trzech lat) i naprawd rozumiaa wszystko, co si do niej mwio.
1019283085.001.png
Poprawny wzorzec sowa
- Dziecko ma prawo nie mwi do trzech lat, to jest norma rozwojowa - wyjania Magorzata
ugowska, logopeda z Terapeutycznego Orodka dla Dzieci i modziey w Warszawie, - Wszystko jest
w porzdku, jeli w tym czasie dziecko ma kontakt z rodzicami i na swj sposb komunikuje si z nimi.
Problem jest wtedy, jeli nie ma adnej formy kontaktu - tumaczy ugowska. Wtedy trzeba uda si
do specjalisty. Dziecko moe potrzebowa pomocy logopedy, psychologa lub neurologa.
- Koniecznie i to jak najwczeniej, trzeba pj do logopedy, jeli dziecko mwi i wysuwa jzyk przed
zby, czyli sepleni - tumaczy logopeda Magorzata ugowska. - lm szybciej zareagujemy, tym atwiej
dziecko pozbdzie si tego nawykowego i niepoprawnego wymawiania sw. Logopeda zaznacza te,
eby nie mwi do dziecka po ,,dziecinnemu", - Mona oczywicie przy okazjijakiej zabawy nazywa
cow jzyku dziecka, ale regu powinno by mwienie normalne , poniewa ju procznemu
dziecku utrwala si w mzgu wzorzec sowa. l musi on by poprawny - uwaa Magorzata ugowska.
Jak mona pomc dzieciom w opanowaniu mowy?
- Trzeba do nich mwi, opowiada, co jest na obrazkach w ksieczkach, opisywa rzeczywisto, np.
,,Widz, e bawisz si klockami. To jest ty klocek" .Trzeba do dzieci mwi o czynnociach,ktre
robimy i nazywa rne przedmioty - uwaa logopeda Magorzata ugowska.
Psycholog dziecicy Monika Kude|ska dodaje, e dziecko uczy si te mowy obserwujc sygnay
pozawerbalne, czyli zapamituje nazw i znaczenie przedmiotw pokazywanych przez dorosych.
- Rodzice wpywaj na rozwj mowy dziecka gwnie poprzez komunikacj werbaln, czyli nazywanie
przedmiotw i zabawek, opisywanie prostych czynnoci , zwracanie si do dziecka po imieniu od
pierwszych dni ycia, piewanie koysanek, dawanie zabawek, ktre stymuluj rozwj w danym
wieku - dodaje Monika Kudelska. - Kolejnym czynnikiem, ktry moe mie wpyw na rozwj mowy
jest poprawne wypowiadanie sw, unikanie zdrobnie i mwienia do dziecka w jzyku dziecka.
Trzymanie si tej zasady daje dziecku poprawny wzorzec mowy, uatwia rozumienie i nauk -
wyjania.
Mama Tosi i Helenki. Dziennikarka, pracowaa m.in, w "Super Expressie" iw "Zyciu"
1019283085.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin