Kiedy maluch spóźnia się z mową - artykuł.pdf
(
1406 KB
)
Pobierz
*ffi#
}t
-
&3
|iAlY
DZJiKo
i
TATT
Kedy
malueh spma
s a
ffiw
ffi
bserwmw*,
me
pe
n
<cr"nra
Autor:
lzabella Mazurek
Siedmioro
dzieci
na
sto, mimo
e
dobrze
sysz,
s
w
penisprawne
umysfowo,
nie maj
zaburze
neurologicznych
i
nie
s
autystyczne
-
wyranie
opniaj
si
z
mwieniem
w
stosunku
do
rwienikw.
z bada
amerykaskich psychologw
wynika,
e
tzw,
sLl
(z
ang.
specific
Language
lmpairment},
czyli
specyficzne
zaburzenie
rozwoju
jzykowego
u
dzieci,
ktre
rozwijaj
si
normalnie,
dotyka 7 procent.
spord tych 7
proc.
niemal poowa
dziecisama
nadrabia
opnienie,
pozostae
odstaj
od
rwienikw
(czsto
na
przykad
wyrastaj
z
nich
dyslektycy).
Dlatego psycholodzy
zalecaj, eby przy pojawiajcych
si
wtpl
iwociach
skonsultowa
si
ze specja
l
ist,
!,,
fot,
istockphoto
O
tYm,
e
Pne
mwienie nie musi
wptyn
na
dalszy rozwj
dziecka,
Wikszo
dwulatkw
potrafi
:Yiadc1
wypowied
mamy
Rafaa: -
Mj
synek
zacz
mwi
dopiero
ju
budowa proste
zdania
jak
mia
trzY latka. Bardzo
si
niepokoiam,
czy
dobrze si
rozwija
-
opowiada zofia Gudaj,
rnama
dwjki dzieci.
-
Jedzilimy
z
nim do
wielu
lekarzy,
ktrzy
sprawdzali
mu such,
budow
garda,
zachowanie.
l
okazao
si,
e
z
Rafakiem
wszYstko
bYo
w
Porzdku, komunikowa si
z
nami
po
swojemu,
wszystko rozumia,
by bardzo
dobrze rozwinitY
ruchowo
i
PrzYjani|
si
na
mier
i
ycie
z
naszym
wielkim
owczarkiem
niemieckim
-
oPowiada
mama Rafaa.
Nauczy
si
czyta
jak
mia pi lat
i
poszed
rok
wczeniej
do szkoy,
wygrywa
rne
olimpiady
i
mia
atwow przyswajaniu
jzykw
obcych.
Do
trzech
lat ma prawo
nie
mwi
Moja crka
Tosia zacza
mwi
dwa
miesice
przed
ukoczeniem
trzeciego
roku ycia.
Do
tego czasu
mwia tylko:
mama, tata,
duldul
(na
picie),
bu
(na
smoczek),
o
(chod)
i
aaa (spanie).
Potem
jak
za
dotkniciem
czarodziejskiej
ryczki
zacza
mwi gotowe
zdania,
cho
oczywiciespieszczaa
sowa
i
Po
dziecicemu
Przekrcaa
ich
odmian. Do
rodzinnych
hitw naleaa
np.
,,nieciopanka,,
(niespodzianka).
Na bilansie
dwulatka
Pediatra
mnie
uspok ajal,
ewystarczy,
e
dziecko
syszy, rozumie
,
co
si
do
niego
mwi
(np,
na
pytanie
,,Gdzie
jest
lampa?" umie
pokaza)
i
mwi albo nazywa
cokolwiek
z
Przedmiotw,
ktre
je
otaczaj,
czynnocilub zawsze
w ten
sarn
sposb reaguje
na
widok
psa.
poza
tym
Tosia miaa
dobry kontakt
z
dziemi,
bya
sprawna
ruchowo
(np,
nauczya
si
jedzi
na
rolkach
i
na
nartach
miesic
Po
skoczeniu
trzech
lat) i
naprawd rozumiaa
wszystko,
co si
do
niej
mwio.
Poprawny wzorzec sowa
-
Dziecko ma prawo nie
mwi
do
trzech
lat,
to
jest
norma rozwojowa
-
wyjania
Magorzata
ugowska, logopeda
z
Terapeutycznego Orodka dla
Dzieci
i
modziey w
Warszawie,
-
Wszystko jest
w
porzdku,
jeli
w
tym
czasie
dziecko
ma
kontakt
z
rodzicami
i na
swj
sposb komunikuje
si
z
nimi.
Problem
jest
wtedy,
jeli
nie ma
adnej
formy
kontaktu
-
tumaczy ugowska.
Wtedy trzeba
uda si
do specjalisty.
Dziecko moe potrzebowa pomocy logopedy,
psychologa
lub neurologa.
-
Koniecznie
i
to
jak
najwczeniej, trzeba
pj
do
logopedy,
jeli
dziecko
mwi
i
wysuwa
jzyk przed
zby, czyli
sepleni
-
tumaczy logopeda Magorzata
ugowska.
-
lm szybciej zareagujemy, tym atwiej
dziecko
pozbdzie si
tego
nawykowego
i
niepoprawnego wymawiania
sw.
Logopeda
zaznacza te,
eby
nie
mwi
do dziecka
po
,,dziecinnemu",
-
Mona oczywicie
przy
okazjijakiej zabawy
nazywa
cow
jzyku
dziecka, ale regu
powinno
by mwienie normalne
,
poniewa ju
procznemu
dziecku utrwala
si w mzgu wzorzec sowa.
l
musi on by
poprawny
-
uwaa Magorzata
ugowska.
Jak
mona
pomc dzieciom w
opanowaniu
mowy?
-
Trzeba
do
nich
mwi, opowiada,
co
jest
na
obrazkach w
ksieczkach,
opisywa
rzeczywisto,
np.
,,Widz,
e bawisz si
klockami.
To
jest
ty
klocek"
.Trzeba do dzieci mwi o czynnociach,ktre
robimy
i
nazywa
rne
przedmioty
-
uwaa logopeda Magorzata
ugowska.
Psycholog
dziecicy Monika
Kude|ska
dodaje,
e
dziecko
uczy
si te mowy obserwujc sygnay
pozawerbalne, czyli zapamituje nazw
i
znaczenie
przedmiotw pokazywanych przez dorosych.
-
Rodzice
wpywaj
na
rozwj
mowy dziecka gwnie poprzez komunikacj
werbaln,
czyli nazywanie
przedmiotw
i
zabawek, opisywanie
prostych
czynnoci
,
zwracanie
si do
dziecka
po
imieniu
od
pierwszych dni ycia,
piewanie
koysanek, dawanie zabawek, ktre stymuluj rozwj w danym
wieku
-
dodaje Monika Kudelska.
-
Kolejnym
czynnikiem,
ktry moe mie
wpyw
na
rozwj mowy
jest
poprawne wypowiadanie sw, unikanie zdrobnie
i
mwienia do dziecka
w
jzyku
dziecka.
Trzymanie
si
tej zasady daje dziecku
poprawny
wzorzec mowy, uatwia rozumienie
i
nauk
-
wyjania.
Mama Tosi
i
Helenki. Dziennikarka, pracowaa m.in, w
"Super
Expressie"
iw
"Zyciu"
Plik z chomika:
korusia66
Inne pliki z tego folderu:
Propozycja literatury do wykorzystania przy przygotowaniu poszczególnych prezentacji.doc
(28 KB)
Zielone światło dla 6 latków - zabawy kształtujące słuch fonetyczny.pdf
(2484 KB)
U. Kalicińska - Ćwiczenia ortofoniczne DYSLEKSJA 2010 NR 2.pdf
(13191 KB)
Milewski, Kaczorowska-Bray, Logopedia wybrane aspekty historii teorii i praktyki.pdf
(4739 KB)
J. T Kania - Szkice logopedyczne.pdf
(11760 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ćwiczenia logopedyczne
Karty pracy + rebusy
Obrazki i zabawy do wykorzystania w logopedii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin