Podręcznik testu PEP-R(1).doc

(412 KB) Pobierz

1.      Odkręcanie pojemnika

Materiały: Pojemnik z płynem do robienia baniek mydlanych

Procedura: Postaw pojemnik na stole i powiedz: „To są bańki”. Przesuń pojemnik w stronę dziecka i pokaż mu, aby odkręciło pokrywkę. Jeśli dziecko nie może odkręcić pokrywki, pokaż mu raz jak to zrobić, a następnie wskaż, aby spróbowało ponownie.

Sfera Rozwoju: Motoryka mała

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko odkręca pokrywkę samodzielnie.

obiecujące – Dziecku nie udaje się odkręcić pokrywki, ale wie, jakie ruchy należy wykonać.

nie zaliczone – Dziecko stara się odkręcić pokrywkę, ale nie zna ruchów, jakie należy wykonać lub w ogóle nie próbuje wykonać zadanie, nawet po zademonstrowaniu go przez badającego.

 

2.      Robienie baniek mydlanych

Materiały: Pojemnik z płynem do robienia baniek mydlanych i słomka do dmuchania

Procedura: Pokaż, jak należy robić bańki, następnie podaj dziecku słomkę i wskaż, aby zrobiło bańki.

Sfera Rozwoju: Motoryka mała

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko robi kilka baniek.

obiecujące – Dziecku nie udaje się zrobić baniek, mimo, że wie, jakie czynności należy wykonać (podnosi  słomkę do ust, krzywi usta, dmucha).

nie zaliczone – Dziecku nie udaje się zrobić baniek i nie wie, jakie czynności należy wykonać, lub dziecko w ogóle nie próbuje wykonać ćwiczenia.

 

3.      Podążanie wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami

Materiały: Pojemnik do robienia baniek mydlanych i słomka do dmuchania

Procedura: W czasie przeprowadzania zadania 2 z bańkami mydlanymi, obserwuj dziecko gdy demonstrujesz zadanie oraz gdy dziecko próbuje je wykonać. Zaobserwuj czy dziecko podąża wzrokiem za poruszającymi się bańkami.

Sfera Rozwoju: Percepcja (wzrokowa)

Ocena – wykonanie:

zaliczonedziecko śledzi wzrokiem ruch baniek.

obiecujące – Dziecko przez chwilę interesuje się bańkami.

nie zaliczone – Dziecko nie może lub nawet nie próbuje podążać wzrokiem za poruszającymi się bańkami.

 

4.      Przecinanie wzrokiem osi ciała

Materiały: Słomka i bańki lub jakikolwiek przedmiot przyciągający uwagę dziecka

Procedura: zatrzymaj jedną z baniek na słomce i poruszaj nią (lub jakimkolwiek przedmiotem wzbudzającym zainteresowanie dziecka) z prawej strony do lewej, przecinając oś ciała.

Sfera rozwoju: Percepcja (wzrokowa)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko przez cały czas obserwuje ruch.

obiecujące – Dziecko obserwuje ruch tylko do linii równoległej do osi ciała lub nieznacznie ją przekracza.

 

5.      Badanie klocków dotykiem

Materiały: Trzy klocki (pokryty futerkiem; szorstki; rowkowaty)

Procedura: Połóż trzy klocki na stole przed dzieckiem.

Sfera Zachowania: Reakcje na bodźce (dotykowe)

 

 

Ocena – zachowanie:

odpowiednie – Dziecko właściwie reaguje na przedmioty (układa je, dotyka, przygląda się im, pyta rozmawia o nich).

umiarkowanie nieodpowiednie – Dziecko wykazuje szczególne lub nadmierne zainteresowanie przedmiotami, bądź w ogóle się nimi nie interesuje.

w znacznym stopniu nieodpowiednie – Dziecko reaguje nieodpowiednio, wykazują nietypowe lub nadmierne zainteresowanie przedmiotami (smakuje, wącha, drapie, obsesyjnie dotyka).

 

6.      Zabawa kalejdoskopem

Materiały: Kalejdoskop

Procedura: Pokaż dziecku, do czego służy kalejdoskop i pokręć kalejdoskopem lub ruchomym pierścienie. Podaj dziecku kalejdoskop i wskaż, aby go użył (aby do niego zajrzało i pokręcało nim lub pierścieniem na obudowie).

Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko patrzy w kalejdoskop i pokręca pierścieniem.

obiecujące – dziecko potrafi patrzeć w kalejdoskop albo przekręcać pierścień, ale nie potrafi wykonać obu czynności jednocześnie.

nie zaliczone – Dziecko nie chce lub nie potrafi ani patrzeć w kalejdoskop, ani przekręcać pierścienia lub samego kalejdoskopu.

 

7.      Dominacja oka

Materiały: Kalejdoskop

Procedura: W czasie przeprowadzania zadania 6 – zabawa kalejdoskopem – zaobserwuj, czy dziecko wykazuje zadecydowaną dominację jednego oka. Jeśli dziecko przykłada kalejdoskop raz do jednego oka, raz do drugiego, zademonstruj zadanie ponownie. Podaj dziecku kalejdoskop jeszcze raz i wskaż gestem, aby popatrzyło ponownie. Zwróć uwagę na to, czy dziecko częściej używa jednego oka.

Sfera Rozwoju: Percepcja (wzrokowa)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko wykazuje zdecydowaną dominację oka (przez cały czas używa tego samego oka).

obiecujące – Dziecko wykazuje początki dominacji jednego oka (zazwyczaj używa tego samego oka).

nie zaliczone – Dziecko nie wykazuje dominacji żadnego oka.

 

8.      Dwukrotne naciśnięcie dzwonka

Materiały: Dzwonek

Procedura: Postaw dzwonek na stole przed dzieckiem. Zwróć jego uwagę na to, co robisz („A teraz zobacz, co robię”). Naciśnij raz po raz dzwonek i powiedz dziecku, aby zrobiło to samo („Teraz ty”., „Zrób dokładnie to samo jak ja”). Jeśli dziecko naciśnie dzwonek tylko raz lub kilka razy, zademonstruj ćwiczenie jeszcze raz i wskaż, aby dziecko powtórzyło czynność.

Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko naśladuje i naciska dzwonek dwukrotnie.

obiecujące – Dziecko nieskutecznie próbuje naśladować (naciska dzwonek raz lub kilkakrotnie).

nie zaliczone – dziecko nie potrafi lub nawet nie próbuje nacisnąć dzwonka, mimo dodatkowej demonstracji.

 

9.      Robienie palcem zagłębienia w plastelinie

Materiały: Glina lub plastelina

Procedura: Pokaż, jak zrobić zagłębienie w plastelinowej kulce.

Sfera Rozwoju: Motoryka mała

Ocena – wykonanie:

zaliczone – dziecko świadomie wykonuje zagłębienie w plastelinie (glinie).

obiecujące – Dziecko lekko wbija paluszek w plastelinę (glinę), ale nie udaje mu się zrobić zagłębienia.

nie zaliczone – Dziecko w ogóle nie próbuje wykonać zadania.

 

10.  Chwytanie patyczków

Zadanie można pominąć i uznać za zaliczone, jeśli zadanie 12 – robienie miseczki z glinu – zostało już przeprowadzone i zaliczone.

 

Materiały: Kulka z plasteliny i sześć patyczków

Procedura: Ugnieć kulkę z plasteliny tak, aby utworzyła „placek”. Wyjaśnij: „To jest tort urodzinowy, ustawmy na nim świeczki”. Wbij jedną „świeczkę”, czyli patyczek, w placek („tort”).podaj dziecku patyczek, aby do również wbiło. Jeśli dziecko odmawia współpracy, wbij wszystkie patyczki i wskaż dziecku, aby je wyjęło.

Sfera Rozwoju: Motoryka mała

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko chwyta choć jeden patyczek dwoma palcami.

obiecujące – Dziecko chwyta patyczek zaciskając całą dłoń.

nie zaliczone – Dziecko nie może lub nie chce chwycić patyczka, aby go wbić lub wyjąć.

 

11.  Formowanie wałka z plasteliny

Materiały: Plastelina lub glina

Procedura: Daj dziecku część plasteliny. Pokaż, jak należy toczyć plastelinę, aby utworzyć długi wałeczek, a następnie wskaż, aby spróbowało zrobić to samo.

Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko toczy z plasteliny długi wałek.

obiecujące - Dziecko próbuje toczyć plastelinę lub bawi się nią, wykonując ruchy podobne do toczenia, ale nie jest w stanie uformować wałka.

nie zaliczone – Dziecko nie próbuje nawet naśladować lub nie jest w stanie bawić się plasteliną w sposób przypominający toczenie.

 

12.  Robienie miseczki z gliny

Materiały: Glina lub plastelina

Procedura: pokaż dziecku, jak się robi miseczkę z gliny lub plasteliny. Zrób kulkę z gliny lub plasteliny i podaj ją dziecku, aby samo spróbowało zrobić miseczkę.

Sfera Rozwoju: Motoryka mała

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko formuje przedmiot przypominający miseczkę.

obiecujące – dziecku nie udaje się uformować miseczki, ale wie, jakie należy wykonać ruchy (ugniatanie, formowanie).

nie zaliczone – Dziecko nie próbuje wykonać zadania lub próbuje wykonać zadanie, ale nie wie, jakie należy wykonać czynności.

 

13.  Zabawa z pacynką

Materiały: Pacynka (pies lub kot)

Procedura: Pokaż dziecku pacynkę i powiedz: To jest ........(pies/kot). Włóż pacynkę na rękę i powiedz: „Jestem kotem (kotkiem)/psem (pieskiem). Miau, miau/hau, hau. Zaraz cię pocałuję”. Udaj, że pacynka całuje dziecko, ale nie dotykaj dziecka naprawdę. Jeśli dziecko nie zareaguje, udawaj, że pacynka płacze, śmieje się, zaczepia dziecko i zachęć dziecko do zabawy. Następnie podaj pacynkę dziecku i powiedz: „Teraz ty będziesz kotkiem/pieskiem”. Wskaż dziecku, aby włożyło pacynkę na rękę i posłużyło się palcami do poruszania głową i łapami zwierzaka.

Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko wkłada pacynkę na rękę i naśladuje poruszanie głową i łapami pacynki.

obiecujące – Dziecko nieskutecznie próbuje naśladować ruchy pacynki (niezupełnie wkłada pacynkę na rękę lub nie potrafi użyć pacynki do poruszania łapami zwierzaka).

nie zaliczone – Dziecko nie może lub nie chce włożyć pacynki na rękę.

 

14.  Naśladowanie głosów zwierząt

Materiały: Pacynka (pies lub kot)

Procedura: Podczas przeprowadzania zadania 14 – zabawa z pacynką – zachęć dziecko do naśladowania głosów. Kiedy dziecko bawi się pacynką, powiedz: „miau, miau/hau, hau”. Zachęć dziecko, aby uczyniło podobnie.

Sfera Rozwoju: Naśladowanie (głosu)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko mówi „miau, miau” lub naśladuje głosy zwierząt prezentowane przez badającego.

obiecujące – Dziecko próbuje naśladować dźwięki, wydając jakiekolwiek głosy.

nie zaliczone – Dziecko nie potrafi lub nie chce wykonać zadania.

 

15.  Naśladowanie czynności z użyciem przedmiotów

Materiały: Pacynka (kot lub pies) i cztery przedmioty (łyżeczka, szczoteczka do zębów, chusteczka, kubek)

Procedura: Włóż pacynkę na rękę. Zademonstruj użycie przedmiotu na pacynce. Podaj dziecku ten sam przedmiot trzymając w dalszym ciągu pacynkę na swojej ręce i powiedz: „Tera zrób to ty”. Powtórz tę czynność z każdym przedmiotem (karmienie, podawanie napoju, czyszczenie zębów, wycieranie nosa).

Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko naśladuje co najmniej trzy czynności.

obiecujące – Dziecko naśladuje najmniej jedną czynność.

nie zaliczone – Dziecko nie rozumie lub nie potrafi wykonać żadnej czynności.

 

16.  Wskazywanie części ciała pacynki

Materiały: Pacynka (pies i kot)

Procedura: Włóż pacynkę na rękę i trzymaj ją blisko dziecka. Poproś dziecko, aby dotknęło lub pokazało oko i buzię pacynki.

Sfera Rozwoju: Czynności poznawcze

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko dotyka lub wskazuje co najmniej trzy części ciała pacynki.

obiecujące – Dziecko:

-    dotyka lub pokazuje poprawnie co najmniej jedną część ciała pacynki

-    wskazuje ogólnie, wykonując ruch ręką w kierunku jednej części ciała pacynki (wskazuje twarz zamiast oczu)

-    pokazuje za każdym razem tę samą część (zawsze oczy) pod warunkiem, ze choć raz prawidłowo wskaże wymienioną część ciała.

nie zaliczone – Dziecko nie potrafi lub nie może wykonać zadania.

 

17.  Wskazywanie własnych części ciała

Materiały: Niepotrzebne

Procedura: Nie używając gestów, poproś dziecko, aby pokazało swoje oko, nos, ucho, buzię.

Sfera Rozwoju: Czynności poznawcze

Ocena – wykonanie:

zaliczone – Dziecko dotyka lub pokazuje co najmniej trzy części ciała

obiecujące – Dziecko:

-    dotyka lub pokazuje co najmniej jedną część ciała

-    pokazuje tylko ogólnie ruch w kierunku jednej części ciała (twarz zamiast oczu)

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin