TREŚCI dziecko zdolne.docx

(16 KB) Pobierz

TREŚCI EDUKACYJNE :
     Treści edukacyjne są tak dobrane, aby rozwijać uzdolnienia, zdolności i zainteresowania dziecka w obszarze edukacji:

1.                   mowy i myślenia

2.                   przygotowania do pisania i czytania

3.                   matematycznej

1. OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

  • umie się wypowiadać, jest słuchany i akceptowany przez innych oraz sam potrafi słuchać
  • rozwija umiejętność kulturalnego dyskutowania, umie dochodzić w dyskusji do kompromisu
  • poprawnie wypowiada się pod względem gramatycznym, słownikowym, artykulacyjnym i logicznym, zarówno w mowie powiązanej jak i rozmowie
  • posiada bogaty zasób wiadomości z zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, estetycznych, technicznych, matematycznych
  • rozwiązuje zagadek słowne o różnych przedmiotach i zjawiskach, podając ich cechy charakterystyczne – czasem także cechy istotne
  • udział w zabawach dydaktycznych o różnym stopniu trudności, z uwzględnieniem zabaw polegających na wyszukiwaniu cech wspólnych
  • bierze udział w zabawach oraz grach dydaktycznych z elementami współzawodnictwa – uczy się przyjmować ze spokojem przegranej i traktowanie tego faktu jako elementu zabawy
  • interesuje się książkami z dużą ilością tekstu, wyszukuje w tekście znane litery lub łatwe do czytania wyrazy
  • starannie wykonuje zadania graficzne i koloruje rysunki konturowe bez wychodzenia poza linię, oraz kalkuje z książek obrazki przez kalkę techniczną
  • poznaje dłuższe utwory literackie, umie opowiedzieć o postaci i zdarzeniach oraz tworzy własne zakończenia opowiadań i bajek
  • bierze udział w inscenizacjach, teatrzykach przedszkolnych, występach
  • umie porządkować historyjki obrazkowe i opowiadać o nich
  • ma przekonanie o własnych możliwościach i zdolnościach

2.OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

  • porównuje, uwzględnia różnice i podobieństwa na obrazkach
  • umie dopasować kontury do rysunków oraz dobiera takie same obrazki, przedmioty, figury
  • układa historyjki obrazkowe
  • wyszukuje drobne szczegóły różniące dwa takie same obrazki
  • dokładnie klasyfikuje figury geometryczne według kilku wybranych cech
  • korzysta z gier, domin, loteryjek, puzzli
  • rozpoznaje różne odgłosy i dźwięki dochodzące z najbliższego otoczenia
  • jest inicjatorem wielu zabaw dydaktycznych
  • rozpoznaje dźwięki i odgłosy znanych instrumentów perkusyjnych, przelicza liczbę odgłosów i odtwarza ich
  • maluje i rysuje na dużych formatach papieru – ćwiczenia rozmachowe
  • rozróżnia i nazywa pojęcia odnoszące się do położenia przedmiotów w przestrzeni
  • obrysowuje kontury według szablonu
  • stempluje, maluje, rysuje, nawleka korale
  • zamalowywuje pędzlem całą powierzchnię
  • wykazuje zainteresowanie napisami w sali i tekstami w książkach
  • potrafi dobierać pary obrazków, których nazwy rymują się
  • zapamiętuje wygląd liter drukowanych małych i wielkich

3.OBSZAR EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

  • posiada orientację w schemacie własnego ciała, umie określić strony– prawą i lewą
  • posługuje się pojęciami dotyczącymi kierunków: w lewo, w prawo
  • w odniesieniu do siebie: na prawo, naprzeciw itp.
  • nazywa, rozpoznaje, odwzorowuje, manipuluje figurami geometrycznymi
  • stosuje określenia przedmiotów
  • tworzy, klasyfikuje, porównuje oraz dzieli zbiory przedmiotów według jednej lub więcej cech
  • posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie do 10
  • zna liczebniki porządkowe
  • rozwiązuje zadania tekstowe
  • posługuje się wagą szalkową, operuje pojęciami: cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo, tak samo ciężki, waży tyle samo, nieco cięższy
  • porównuje pojemność naczyń przy przelewaniu płynu i przesypywaniu ciał sypkich
  • odmierza i porównuje poziom płynu w naczyniach o różnej wielkości i kształcie
  • zna określenia czasu( pory dnia, dni tygodnia, pory roku, nazwy miesięcy)
  • zna zastosowanie zegara piaskowego, kuchennego minutnika, oraz zegara tarczowego

METODY I FORMY PRACY
     Program został opracowany z myślą o dziecku które nie boi się rozwiązywania problemów oraz cieszy się z każdego najmniejszego sukcesu. W realizacji powyższego programu metody pracy zależne będą od celów, treści i zdań dydaktycznych.
     Podzielę je następująco:

  • ze względu na źródło wiedzy: słowne, oglądowe, praktyczne;
  • ze względu na sposoby uczenia: podające, problemowo-poszukujące (uczenie się przez odkrywanie), praktyczne (uczenie się przez działanie), ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie). Dominującą rolę odgrywać jednak powinny metody aktywizujące dzieci.

Przyjęte formy pracy:

  • praca indywidualna - dziecko samodzielne wykonuje czynność
  • praca grupowa - dziecko pracuje w grupach.

EWALUACJA PROGRAMU
     Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe, jakie dziecko osiągnie w wyniku realizacji programu w zakresie postaw, umiejętności i wiadomości. Dokonana ona zostanie po zakończeniu roku szkolnego. W tym celu wykorzystane zostaną wytwory prac dziecka, a także przeprowadzone testy, m.in. test kompetencji dziecka sześcioletniego.

BIBLIOGRAFIA

  • J. Bates, s. Mday – "Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane"
  • D. Lewis-"Jak wychować zdolne dziecko"
  • T. Lewowicki "Kształcenie uczniów zdolnych", WSiP W-wa 1980
  • E. Bełczewska, M. Herde, E. Kwiatkowska, J.Wasilewska, A. Łada- Grodzicka – "ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI wieku".

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin