Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2.pdf
(
281 KB
)
Pobierz
Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2
Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2
Zapewne nie jeden z posiadaczy Hondy Civic z silnikiem D13B2 chciałby w szybki i łatwy sposób
poprawić nieco osiągi swojego samochodu. Są to modyfikacje, które można wykonać we własnym
zakresie bez wkładu finansowego. Nie spodziewajmy się zatem, te proste przeróbki poprawią
znacznie moc i maksymalny moment obrotowy silnika. Dzięki tym zmianom w silniku uzyskamy
około 85KM. Jeśli chcemy uzyskać więcej to musimy uzbierać trochę kasy na części. Za około
1000 złoty można podnieść moc do około 100KM.
1. Usuniecie zwężki na dolocie
W puszcze filtra powietrza w miejscu gdzie doprowadzane jest powietrze z nadkola znajduje się
plastykowy element, który wyhamowuje powietrze dostające się do filtra powietrza. Z jednej strony
jest przykręcony śrubą a z drugiej strony wsadzony na wcisk. Odkręcamy śrubę, wyjmujemy
plastykową zwężkę i przykręcamy śrubę powrotem na swoje miejsce. Kilka prostych ruchów i
pozbywamy się zwężki na dolocie.
2. Usuniecie sitka nad gaźnikiem
W miejscu, gdzie powietrze dostaje się do gaźnika jest zamontowane sitko, które zapobiega
zassaniu przez silnik lub wpadnięcia większych zanieczyszczeń. Skoro mamy filtr powietrza to po
co nam to sitko. Odkręcamy dwie śruby i wyjmujemy sitko. Po odgięciu 10 blaszek trzymających
sitko i usuwamy je, po czym składamy w odwrotnej kolejności. Po usunięciu sitka powietrze w
szybszy i łatwiejszy sposób będzie się dostawać do gaźnika.
3. Odblokowanie drugiej przepustnicy
Po prawej stronie (patrz foto) od gaźnika znajduje się membrana (połączona z wężykiem
podciśnienia nr 3) z ramieniem połączonym z drugą przepustnicą. Na końcu tego ramienia i
przejściu do przepustnicy znajduje się prostokątny zakrzywiony uchwyt, który jest połączony śrubą
(główki śruby nie widać, wskazuje ona w dół) z prostokątnym ogranicznikiem. Jeśli zostanie on
usunięty, przepustnica otwiera się całkiem w wysokim zakresie obrotów. Do usunięcia
ogranicznika musi zostać zdjęta komora filtra powietrza. Zawór EACV należy odkręcić, a otwory
kolektora ssącego zakryć. Teraz można ładnie wiertłem 5-6mm rozwiercić śrubę. Uważać na
wióry/skrawki. Uważać żeby nie nawiercić gaźnika lub czegoś nie pokrzywić.
Teraz bierzemy mały klucz płaski, w który można wsadzić nasadkę śrubokręta krzyżakowego
(patrz przykładowa fotka i rysunek). Tym „narzędziem“ da się śruba wykręcić (niestety, nie jest to
łatwe). Zdejmujemy ogranicznik (może on odpaść sam, jeśli wykręcimy śrubę). Resztę składamy w
odwrotnej kolejności. Wynik to polepszony ciąg przy wyższych obrotach i więcej PS.
4. Wcześniejsze otwarcie drugiej przepustnicy
Normalnie druga przepustnica otwiera się powyżej 4500-5000obr./min. To jest dosyć późno
szczególnie jeśli się jedzie na 5. biegu pod górkę na autostradzie. Dlatego sensownym jest, jeśli
obie przepustnice będą się otwierały jednocześnie. Druga przepustnica jest sterowana poprzez
podciśnienie membrany. Podciśnienie jest regulowane poprzez odpowietrzający zawór
magnetyczny, który znajduje się w czarnej skrzynce w komorze silnika. Tam też dochodzi wężyk nr
3. Membrana jest jednak również połączona z wężykiem podciśnienia przy gaźniku. Stąd też
pochodzi podciśnienie. Jednak przy 4500-5000obr./min. zawór odpowietrzający upuszcza
podciśnienie. Od 5000obr./min. zawór zamyka się, dopiero wtedy pojawia się podciśnienie na
membranie, poprzez która otwierana jest druga przepustnica. Tu jest ogranicznik 2 przepustnicy
na końcu drążka membrany Dlatego sensownym jest uciąć wężyk podciśnienia w odpowiednim
miejscu, aby do 5000obr./min. Podciśnienie nie było upuszczane. Wynik: druga przepustnica
otwiera się wcześniej. Po lewej stronie (patrząc od przodu silnika) gaźnika przebiega wąż
podciśnienia oznaczony nr 3. Przecinamy go w odpowiednim miejscu (patrz foto). W oba końce
wężyka wkręcić do końca po śrubie odpowiedniej średnicy tak, aby, główki przylegały do końców
wężyków.
5. Pełne otwarcie drugiej przepustnicy
Blokada wężyka nr 3 nie daje pełnego otwarcia przepustnicy. Aby uzyskać pełne otwarcie należy
bezpośrednio połączyć siłownik 2 przepustnicy z gaźnikiem za pomocą kawałka przewodu. Druga
przepustnica otworzy się całkowicie tylko, jeśli pedał gazu wciśnie się do końca - "w podłogę",
inaczej się nie otworzy nawet przy 6000 rpm.
Plik z chomika:
redrekin
Inne pliki z tego folderu:
High Performance Honda Builder's Handbook vol.2.pdf
(33969 KB)
High Performance Honda Builder's Handbook vol.1.pdf
(48640 KB)
honda civic (6 gen) 1996-2001.pdf
(49902 KB)
Turbocharging Honda Civic D16Y8.pdf
(865 KB)
b20vtecbudowa.pdf
(943 KB)
Inne foldery tego chomika:
Diagnostyka
Instrukcje obsługi
Mazda
Motocykle
Najlepsze samochody lat 80
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin