Kreowanie wizerunku jednostki organizacyjnej.pdf

(209 KB) Pobierz
Technik_administracji_343[01]_Z3.07_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Halina Zwolska
Kreowanie wizerunku jednostki organizacyjnej
343[01].Z3.07
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
160098524.003.png 160098524.004.png 160098524.005.png
Recenzenci:
mgr inż. Małgorzata Budzicz
mgr inż. Beata Ostrowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Halina Zwolska
Konsultacja:
dr Elżbieta Sałata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 343[01].Z3.07
„Kreowanie wizerunku jednostki organizacyjnej” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik administracji 343[01].
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Wizerunek (image) jednostki organizacyjnej. Czynniki, etapy i narzędzia
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
7
7
8
9
9
4.2. Rola pracownika urzędu w kreowaniu wizerunku jednostki
organizacyjnej
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
10
10
12
12
14
4.3. Procedury zachowań pracownika administracji
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
15
15
17
18
20
4.4. Rodzaje, elementy i formy komunikacji interpersonalnej
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
21
21
25
25
27
4.5. Tworzenie i redagowanie materiałów informacyjnych o jednostce
organizacyjnej
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
28
28
30
31
31
5. Sprawdzian osiągnięć
32
6. Literatura
37
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswajaniu wiedzy z zakresu organizacji prac biurowo-
-administracyjnych, form i technik komunikowania się, sporządzania materiałów
informacyjnych o jednostce organizacyjnej oraz kształtowania umiejętności kreowania
pozytywnego wizerunku jednostki organizacyjnej.
Poradnik zawiera:
- wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki,
- wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć przed przystąpieniem do realizacji tej jednostki
modułowej,
- wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem,
- materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści
jednostki modułowej,
- zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które mają na celu wykształcenie Twoich umiejętności praktycznych,
- sprawdzian postępów, czyli przykładowy zestaw pytań, który umożliwi Ci sprawdzenie
poziomu wiedzy po wykonaniu ćwiczeń. Pozytywny wynik sprawdzianu potwierdzi, że
dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabyłeś wiedzę i umiejętności z zakresu tej jednostki
modułowej,
- sprawdzian osiągnięć, który posłuży nauczycielowi do przeprowadzenia sprawdzianu
poziomu przyswojonych przez Ciebie wiadomości i ukształtowanych umiejętności.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące treści z obszaru funkcji
i metod kreowania wizerunku jednostki organizacyjnej, w tym: roli pracownika w tworzeniu
image firmy, procedur zachowania pracownika administracji, elementów komunikacji
interpersonalnej oraz zasad redagowania materiałów informacyjnych o jednostce
organizacyjnej.
Kolejnym etapem będzie wykonywanie ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie
i utrwalenie wiadomości.
Po wykonaniu ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów, rozwiązując test Sprawdzian
postępów, zamieszczony po ćwiczeniach. W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź, wstawiając X w odpowiednie miejsce,
wpisz TAK jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywna,
wpisz NIE jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest negatywna.
Odpowiedzi NIE wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
zagadnień jeszcze dobrze nie opanowałeś. Oznacza to także powrót do treści, które nie są
dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się Zestawem zadań
testowych, który zawiera:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach wpisz odpowiedzi
na zadania, będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem zaplanowanym
przez nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
343[01].Z3
Praca administracyjno-biurowa
343[01].Z3.01
Komputerowe wspomaganie prac biurowych
343[01].Z3.02
Organizowanie pracy w biurze
343[01].Z3.03
Wykorzystywanie informacji w pracy
biurowej
343[01].Z3.04
Redagowanie pism urzędowych
343[01].Z3.05
Organizowanie spotkań służbowych
343[01].Z3.06
Obsługa interesantów
343[01].Z3.07
Kreowanie wizerunku jednostki
organizacyjnej
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
160098524.006.png 160098524.001.png 160098524.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin