Temistokles.txt

(89 KB) Pobierz
ŻYWOTY SŁAWNYCH MĘŻÓW

I. TEMISTOKLES*

Życie jego przypada na czas od powstania jońskiego
(w r. 500494) i wojen perskich do rozkwitu demokracji
ateńskiej za Peryklesa. Urodził się bowiem w 514 r., zmarł
w 459 r. przed n. e. Potomek nieznacznej dotšd rodziny szla-
checkiej był już w r. 493/2 archontem, brał udział w bitwie pod
Maratonem jako jeden z 10 strategów, a po mierci Miicjadesa
(489) stanšł na czele stronnictwa demokratycznego przeciw
przywódcy arystokratów Arystydesowi, którego się pozbył
w r. 483 powodujšc jego wygnanie na podstawie sšdu skorup-
kowego. Przewidział on, że Maraton nie zażegnał na długo
niebezpieczeństwa perskiego i uznał, że ziemiańskie dotšd
Ateny powinny się do jego odparcia przygotować na morzu.
Niedawne niepowodzenie w wojnie z doryckš, rzšdzonš przez
arystokratów Eginš, ułatwiło mu przeprowadzenie uchwały,
by dochody z państwowych kopalni srebra w Laurion (patrz
przyp. 12) przeznaczyć na budowę okrętów wojennych i roz-
budowę nowego portu w Pireusie. Do wioseł na flocie powołał
bezrolnych thetów, przez co ta czwarta klasš wolnej biedoty
otrzymała wraz z obowišzkiem bronienia ojczyzny pewne

* Ponieważ Plutarch nie pisał historii pragmatycznej, tylko
biografie ilustrowane najważniejszymi czynami swych wiel"
Klch ^ężow, zwłaszcza wojennymi, uznalimy za stosowne
dodać tu cile historyczne ustępy uwydatniajšce przynależ-
noć klasowš i okolicznoci społeczne ich' działania, jako
^tęp do lektury każdego żywota.  -

4                             ŻYWOTY SŁAWNYCH MĘŻÓW

uprawnienia polityczne. Owocem jego polityki morskiej było
zwycięstwo floty greckiej pod Salaminš, poprzedzone dobro-
wolnš ewakuacjš całej niewalczšcej ludnoci Attyki na Sa-
laminę i Peloponez, żołnierzy na okręty. Bogata w fortele,
odysejska natura Temistoklesa ukazała się w skłonieniu
Kserksesa (za pomocš potajemnie przesłanego listu) do sto-
czenia bitwy w cieninie salamińskiej, a potem (za pomoce
ostrzeżenia przed zamierzonym zburzeniem mostów na Hel-
lesponcie) do szybkiej ucieczki z resztkami floty do Azji.
Fortel pomógł mu także do przeprowadzenia wbrew woli
Spartan budowy murów dokoła Aten i ufortyfikowania Pi-
reusu. Ale opinia, że jest zdolny do wszystkiego" (pan-urgos)
zgubiła go, gdy Spartanie, na podstawie znalezionego listu,
oskarżyli go o porozumienie ze zdrajcš stanu", zwycięzcš
spod Platei, królem Pauzaniaszem, i nie zadawalajšc się tym,
że go Ateńczycy sšdem skorupkowym skazali na wygnanie
(ok. r. 472), cigali jeszcze wygnańca poza Atenami. Powo-
łujšc się na przysługę oddanš Kserksesowi (choć owo ta-
jemne ostrzeżenie przedsięwzišł był w interesie Greków),
szukał schronienia u króla perskiego, zyskał jego opiekę
i dochody z kilku miast greckich. Umarł w Magnezji w r. 459,
z piętnem zdrajcy Grecji, które jednak wnet przykryła nie-
zagasła sława zwycięzcy spod Salaminy. Podobny los zgo-
tował sobie potem Alcybiades, równie jak on genialny przed-
stawiciel ateńskiego skrajnego indywidualizmu. Ta genial-
noć nie poparta wykształceniem w sztuce wojennej czy
w wymowie tak uderzyła największego historyka greckiego,
Tucydydesa, że powięcił jej, wbrew swojemu zwyczajowi,
osobny ekskurs (I 138), w którym czytamy m. i.: Wystar-
czało mu króciutkie zastanowienie się do najlepszego osš-
dzenia bieżšcych spraw, a i dalszy rozwój wypadków obli-
czał przeważnie z wielkš bystrociš. Co miał pod rękš, to
umiał dobrze przedstawić, a nie opuszczał go trafny sšd
i w sprawach, na których się nie znał, także i w tym, co
jeszcze kryła przyszłoć, przewidywał wietnie, co będzie
lepsze lub gorsze. Krótko mówišc: przez przyrodzonš siłę

TEMISTOKLES                    5

umysłu i momentalne skupienie myli zdolny był do impro-
wizowania odpowiadajšcych potrzebom postanowień".

Żywot Temistoklesa zestawił Plutarch w parę z opuszczo-
nym tu żywotem dyktatora rzymskiego Kamillusa, który
po najedzie Galów na rodkowš Italię i zdobyciu przez
nich Rzymu (w r. 390), przyczynił się (według legendarnej
tradycji) do ich wypędzenia, tudzież odbudowy i ufortyfi-
kowania stolicy.

l. Urodzenie Temistoklesa niewiele blasku wno-
siło mu do sławy. Ojciec jego, Neokles, nie zaliczał
się do zbyt znakomitych ludzi w Atenach, a pocho-
dził z gminy Frear, należšcej do obwodu Leontis1.
Po matce za miał Temistokles w sobie krew obcš,
jak o tym mówi epigram:

Ja Abrotonon  z rodu Traczynka, lecz moja chwała,
łżem wielkiego Temistoklesa Helladzie dała.

Faniasz2 jednak wymienia jako matkę Temistokle-
sa nie Traczynkę Abrotonon, lecz Euterpę z Karii,
a Neantes3 podaje nawet miejsce jej urodzenia
w Karii, mianowicie Halikarnas.

Tacy mieszańcy chodzili w Atenach do gimnazjo-
nu4 Heraklesa w Kynosarges, które leżało poza mu-

' Miejsce starego podziału rodowego na szczepy (fyle},
bractwa (fratrie) i rody zajšł od czasów demokratycznej re-
formy Klistenesa (508) terytorialny podział na gminy (dewy),
łšczone w obwody, zwane dawnym imieniem fyl. Fyl było 10,
a od r. 306 dwanacie.

2 Faniasz Fanias z wyspy Lesbos, uczeń Arystotelesa.

8 Neantes z Cyzyku (gr. Kydzykos)  retor i historyk
z III w. przed n. e., pisał m. in. Żywoty sławnych mężów.

4 Ateny miały trzy państwowe lokale dla ćwiczeń fizycz-
nych (gimnazja) dorastajšcej młodzieży: Akademię (w pn.
zach. stronie miasta), Lykejon (Liceum) i Kynosarges (we
wschodniej stronie).

ŻYWOTY SŁAWNYCH MĘŻÓW

rami miasta; bo Herakles także jako urodzony z matki
miertelniczki nie był wród bogów czystej ich
krwi synem. Wtedy to Temistokles. próbował namó-
wić kilku dobrze urodzonych chłopców, żeby poszli
z nim do Kynosarges i tam razem z innymi brali
udział w ćwiczeniach. I to mu się udało. A zrobił to,
' jak się zdaje, rozmylnie, aby usunšć różnicę po-
między mieszańcami a dobrze urodzonymi.

Nie ma natomiast wštpliwoci co do jego pokre-
wieństwa z rodem Lykomidów5; bo gdy kaplica
w gminie Flyów, będšca wspólnš własnociš tej ro-
dziny, została przez Persów spalona, on sam odbu-
dował jš i ozdobił malowidłami. Tak przynajmniej
pisze Symonides6.

2. Już jako chłopiec miał w sobie  według zgod-
nego wiadectwa ródeł  dużo zapału i wrodzonej
bystroci rozumu. Już wtenczas też okazywał chęć do
wielkich czynów i kariery politycznej. W chwilach
wypoczynku bowiem i w godzinach wolnych od nauki
nie bawił się i nie tracił czasu jak inni chłopcy, lecz
nieraz widziano go, jak nad czym rozmylał w sku-
pieniu i układał sobie jakie mowy. Były to za oskar-
żenia albo obrony na temat którego z rówieników.
Toteż i nauczyciel często mawiał do niego: Nie bę-
dziesz ty, chłopcze, niczym małym, lecz staniesz się
człowiekiem naprawdę wielkim  albo dobrym, albo
złym".

Bo i w nauce nie okazywał wiele pilnoci i ochoty
do tych wszystkich dyscyplin, które majš na celu
dobre wychowanie lub służš tylko przyjemnoci

5 Lykomidzi  stara rodzina szlachecka, wywodzšca ród
od mitycznych królów.

6 Symotiżdes z Keos (wyspa naprzeciw attyckiego przylšdka
Sunion) żył w latach 556468, sławił w pieniach i epigra-
mach bohaterów wojen perskich.

TEMISTOKLES                        7

i ogładzie towarzyskiej. Natomiast widać było, że to
wszystko, co dotyczyło rozumnego postępowania
i uczyło czynnego życia, traktował nad wiek poważ-
nie, idšc w tym jakby za głosem natury. Dlatego też
póniej, gdy w towarzystwie ludzi z tzw. dobrym
wychowaniem i ogólnym wykształceniem próbowano
mu brak tegoż w niemiły sposób wytknšć, musiał
się bronić przed nimi doć hardo, mówišc: Na lirze
co prawda grać nie umiem, nie umiem się obchodzić
z instrumentem strunowym, ale za to wzišwszy
w swe ręce ster państwa małego i bez sławy, umia-
łem je doprowadzić do chwały i wielkoci".

Stezymbrotos7 twierdzi, że Temistokles słuchał
wykładów Anaksagorasa8 i studiował pod kierun-
kiem fizyka Melissosa9. Ale to się chronologicznie
nie całkiem zgadza. Bo z tym Melissosem walczył
przecież znacznie młodszy od Temistoklesa Perykles,
kiedy oblegał Samos, i Peryklesa także łšczyły przy-
jazne stosunki włanie z Anaksagorasem. Raczej więc
należałoby się przyłšczyć do zdania tych, którzy po-
dajš, że Temistokles wzorował się na Mnezyfilosie
z gminy Frear. Ten za Mnezyfilos nie był ani reto-
rem, ani żadnym z owych filozofów, zwanych fizyka-
mi, lecz zajmował się nauczaniem tzw. mšdroci,
czyli po prostu sprawnoci obywatelskiej i rozum-
nego postępowania w pracy dla państwa. Podtrzy-

7 Stezymbrotos z wyspy Thasos  współczesny Temistokle-
sowi, autor pisma politycznego o Temistoklesie, Tucydydesie
starszym i Peryklesie. Miało ono charakter anegdotycznego
pamiętnika, pisanego ze stanowiska tzw. lakonofilów", tj.
przyjaciół Sparty, jak Cymon.

8 Anafcsagoms (500428)  filozof joński (z Klazomenaj
w Azji Mn.) żyjšcy w Atenach jako nauczyciel i przyjaciel
Peryklesa.

9 Melissos z Samos  filozof (fizyk") eleacki a zarazem
wódz powstania Samijczyków przeciw Ateńczykom i ich
pogromca na morzu w r. 441.

g                             ŻYWOTY SŁAWNYCH MĘŻÓW

mywał zatem tradycję tej jakby specjalnej nauki,
będšcej spadkiem jeszcze po Solonie. Dopiero pó-
niejsi połšczyli jš ze sztuczkami praktyki sšdowo-
adwokackiej i odsunšwszy się od czynnego życia po-
litycznego, nauczali samej tylko sprawnoci w sło-
wie. I ci nazywali się sofistami. A do tego Mnezyfi-
losa przyłšczył się Temistokles, kiedy już sam brał
udział w życiu państwowym.

Przy pierwszych jednak swoich wystšpieniach
w młodym wieku okazał się bardzo nierówny i nie-
ustatkowany, dajšc się ponosić popędom samej na-
tury. Ta za przy braku odpowiedniego dowiad-
czenia i wychowania powodowała u niego wielkš
zmiennoć w postępowaniu, popadajšcš z jednej
skrajnoci w drugš, często raczej gorszš. Sam też
póniej mówił otwarcie, że z najba...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin