wstep.pdf

(296 KB) Pobierz
wstęp
&
Materialy do zajec warsztatowych
4018871.003.png 4018871.004.png 4018871.005.png
Tytuł oryginału
How To Talk So Kids Will Listen
Group Workshop Kit
Copyright © 1980, 1995 by Adele Faber and Elaine Mazlish
Copyright © 2006 for the Polish edition by Media Rodzina
Przełożyła Beata Horosiewicz
Harbor Point Sp. z o.o.
Media Rodzina
ul. Pasieka 24, 61-657 Poznań
tel. 0-61 827 08 60, fax 0-61 827 08 66
UWAGA!
Informacje o Szkole dla Rodziców i Wychowawców uzyskasz
w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedago-
gicznej, ul. Polna 46 A, 00-644 Warszawa oraz na stronie
www.cmpp.edu.pl
4018871.006.png
1
PODSTAWOWE ZASADY
I
Żaden członek grupy nie będzie analizował ani interpretował
motywów postępowania innego uczestnika.
Przykład: „Myślę, że prawdziwy powód jest inny: nakrzyczałaś na
swoje dziecko, bo pokłóciłaś się z mężem”.
II Żaden członek grupy nie będzie wtrącał się w prywatne sprawy
innego uczestnika.
Przykład: „Jeśli twój syn tak się martwi, że za mało czasu spędza z oj-
cem, to dlaczego twój mąż nie zmieni swojego planu dnia
i nie zacznie wracać wcześniej do domu? Czy nie może
wstawać 15 minut wcześniej? O której chodzi spać?”
III Żaden członek grupy nie będzie oceniał ani wygłaszał sądów na
temat innego uczestnika.
Przykład: „Myślę, że niewłaściwie to rozegrałaś. Zbyt naciskałaś”.
IV Żaden członek grupy nie będzie wygłaszał opinii o innym uczestni-
ku pod jego nieobecność.
Przykład: „Nie chciałam przy niej nic mówić, ale uważam, że...”
V Wszelkie informacje na temat członków grupy, ich współmałżon-
ków, partnerów oraz dzieci pozostają poufne.
Nikogo nie powinno obchodzić, kto ma problemy małżeńskie, czyje
dziecko moczy łóżko, ssie kciuk czy też bije młodszego brata.
VI Żaden członek grupy nie będzie udzielał rad innemu uczestni-
kowi.
Przykład: „Myślę, że jeśli twój syn nie zjada kanapki na lunch, to
powinnaś włożyć ją do lodówki i dać mu na kolację”.
4018871.001.png
2
Jeśli członek grupy prosi cię o radę, możesz:
1. Podzielić się własnymi doświadczeniami rodzicielskimi (zdając sobie
sprawę, że to, co poskutkowało w przypadku twojego dziecka, może nie
być dobre dla innego dziecka).
2. Podzielić się własnymi wspomnieniami z dzieciństwa.
Przykład: „Pamiętam, że też nienawidziłam kanapek. Codziennie wyj-
mowałam ze środka ser czy kiełbasę i wyrzucałam chleb”.
3. Poprzedzić swoje sugestie stwierdzeniem: „A może byś tak...?”
Przykład: „A może byś tak położyła na stole wszystkie składniki i poz-
woliła mu zrobić kanapki samodzielnie?”
Uwaga autorek:
Prosimy, powstrzymajcie się przed przerzucaniem kartek tego podręcznika
i wyprzedzaniem grupy. Zajęcia odnoszą skutek, kiedy słuchamy razem płyty
i czytamy tę samą stronę. Powiemy Wam, kiedy należy przejść na następną
stronę.
4018871.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin