1. Podstawowe definicje P-R.
PUBLIC RELATIONS – to świadome, zaplanowane, trwałe działanie mające na celu tworzenie, utrwalanie oraz rozwijanie wzajemnego zrozumienia między organizacją a społecznością.
Dla PUBLIC RELATIONS – nie ma polskiego odpowiednika.
Definicja wg EWY CENKER :
PUBLIC RELATIONS – to funkcja zarządzania, która ocenia nastawienie społeczne, ustala kierunki działania i sposób postępowania osoby fizycznej lub prawnej oraz realizuje program działań w celu zrozumienia i społecznej akceptacji.
Definicja Międzynarodowego Stowarzyszenia PUBLIC RELATIONS :
PUBLIC RELATIONS – jest funkcją zarządzania o ciągłym lub planowym charakterze, dzięki którym organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych, którymi jest zainteresowana obecnie lub w przyszłości. Osiąganie badanie opinii o organizacji w celu maksymalnego dostosowania do nich swoich celów i działalności. Poprzez planowe działania mamy lepszą współpracę ze społeczeństwem i skuteczniej realizować swoje interesy.
PUBLIC RELATIONS – to funkcja zarządzania firmą. (najogólniej).
2. Główne zadania P-R.
Zadania i elementy PUBLIC RELATIONS :
Cel – dobro organizacji.
Zadanie – aby ludzie kupowali wyroby, usługi, nabywali akcje, udzielali kredyty, ułatwiali przedsięwzięcia, współpracowali.
Zadania PUBLIC RELATIONS nakierowane na wizerunek :
a) Kreowanie reputacji firmy i jej zachowanie
b) System identyfikacji wizualnej – wizerunek, kolor, logo, ubiór, wystrój pomieszczeń
1. Sponsoring – uczestnictwo w akcjach sponsorowanych
2. Uczestnictwo w akcjach organizowanych przez instytucje społeczne i charytatywne
3. Dbanie o wizerunek w sytuacjach kryzysowych
4. Uczestnictwo w targach, organizowanie wystaw
Zadania PUBLIC RELATIONS nakierowane do wewnątrz firmy :
1. Komunikacja - z działem marketingu, działem promocyjnym, oraz działem reklamowym (wspieranie różnorodnych przedsięwzięć).
2. HUMAN RELATIONS – komunikacja z pracownikami i kierownictwem przedsiębiorstwa (tworzenie tzw. właściwej atmosfery w firmie np. wycieczki).
3. Opracowanie raportów, analiz na temat działalności firmy – SWOT.
Zadania PUBLIC RELATIONS skierowane na zewnątrz firmy :
1. Kontakty ze społecznością oraz władzami lokalnymi.
2. Bieżące informowanie o aktywności firmy (np. wprowadzenie nowego samochodu na rynek – to robimy dni otwarte, czyli informujemy społeczeństwo. Mamy nowego partnera – społeczeństwo).
3. Relacje inwestorskie – kontakty z udziałowcami i akcjonariuszami.
4. Relacje finansowe i dobre kontakty z bankami.
5. PUBLIC AFFANS – czyli PUBLIC SPRAW – stanowisko organizacji w sprawach interesujących opinię publiczną (życie blisko spraw ludzi).
6. PUBLIC CITY – ROZGŁOS – nie reklamowe publikacje w mediach (np. klęski, powódź).
7. Firmowe imprezy promocyjne tzw. dni otwarte – zwiedzanie zakładu, bezpłatne badania, przeglądy, testy.
8. Kontakt ze szkołami i uczelniami wyższymi – czyli organizacja konferencji, seminariów.
3. Etapy tworzenia P-R.
Historia PUBLIC RELATIONS :
1. Początki w starożytności - Grecja.
2. We współczesności - rozbudował i rozwinął ten dział KARDYNAŁ RICHELIE.
3. W Stanach Zjednoczonych – IVY LEE – zajmował się kształtowaniem informacji, skupiał się na rzetelnym informowaniu, zbierał przekonywujące argumenty, ukazywał zalety.
4. W czasie I wojny światowej - prezydent NOKSON (USA) powołał KOMITET CREELA .
5. W Europie – znajdziemy w Niemczech (koniec XIX wieku) w zakładach ALFREDA KRUPPA- stworzono Wydział Prasowy, w zakładach SIEMENS – Biuro Literackie.
6. W czasie II wojny światowe za oceanem – powstaje Biuro Informacji Wojennej Rządu – początki rzeczników prasowych.
7. Lata 60-te XX wieku – wzrost oczekiwań.
Nazwiska tworzące tę dyscypline PUBLIC RELATIONS :
1. JOHN HILL
2. WILIAM KNOWTTON
3. H. BURSON
4. E. BERNAYS – I Wykładowca
Podstawowe etapy - elementy PUBLIC RELATIONS :
1. Zamysł – czyli działanie przemyślane. Idea, która się budzi i realizuje, burze mózgów.
2. Plan – czyli działanie zorganizowane. Opiera się na badaniach i analizie. Bez analizy trudno jest nam wytoczyć cele. Jest to podstawa planowania.
a) Badania i analizy – czyli to jest podstawa planowania i wyznaczania celów
3. Interes społeczny i społeczna akceptacja
4. Komunikacja dwustronna – sprzężenie zwrotne. My wpływamy na opinię publiczną, a opinia publiczna wpływa na nas.
4. Różnice między działaniami P-R a marketingem, propagandą i reklamą.
PUBLIC RELATIONS
MARKETING
1. Ma na uwadze wszystkie obecne i potencjalnepubliczności firmy.
Publiczność – to grupa oso z zewnątrz.
2. Celem – jest oszczędzanie zasobów firmy
przez budowanie akceptacji u publiczności,
które mogą uniemożliwić osiąganie
założonych celów.
1. Nawiązuje komunikację pomiędzy firmą a jej
rynkami dóbr i usług.
2. Głównym celem – jest osiąganie coraz
większych zysków dla firmy.
Porównanie :
3. Informuje, edukuje, buduje zrozumieniei akceptację wśród publiczności.
4. Ma szerszą niż tylko marketingową funkcjękomunikacyjną – komunikacjawielopłaszczyznowa (czyli z szerokorozumianym otoczeniem firmy, a więc relacja
z załogą i klientami.
3. Dąży do sprzedania pewnego przekazu ściśle
określonemu segmentowi rynku.
4. Reklama bazuje na komunikacji o charakterze
marketingowym.
Różnice :
5. Podstawą działalności – jest rzetelna
informacja nawet jeśli wpływa to
niekorzystnie na wizerunek firmy.
5. Propaganda – dąży do wytworzenia u adresata
określonego uczucia złego, dobrego,
obojętnego.
Podstawą – nie jest przedstawienie faktów,
ale liczy się osiąganie celów.
5. Pojęcie „otoczenie organizacji”.
Otoczenie organizacji –to zespół zbiorowości stanowiących publiczność dla organizacji, lub to też ta część społeczeństwa, która pozostaje w bliższej lub dalszej współzależności.
5. Metody i różne techniki stosowane w wewnętrznym P-R.
1. efekt przez gazetkę zakładową, ścienną i inne materiały drukowane
2. pokaz telewizyjny wewnątrz przedsiębiorstwa
3. węzeł radiowy
4. prezentacja wideo - sprawozdania, raporty
5. elementy komunikacji dwustronnej
6. bezpośredni kontakt z kierownictwem
7. spotkania z zarządem
8. odwiedziny między zespołami pracowników
9. imprezy i wydarzenia – uroczystości pracownicze
5. Cele wewnętrznego P-R.
1. uzyskanie dobrego nastawienia pracowników
2. zwalczanie negatywnych opinii
3. motywowanie i mobilizowanie do wypełnienia określonych zadań
4. popieranie współdziałania w różnych innowacjach
5. zapoznanie z nowymi normami postępowania w przedsiębiorstwie
6. zdobywanie poparcia dla wprowadzenia zmian w firmie
5. Znaczenie reputacji firmy w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym.
Reputacja firmy – nie zależy tylko od jakości towarów i usług, ale wpływa na nią każda działalność przedsiębiorstwa wobec jakiejkolwiek publiczności.
Reputacja – czyli dobra opinia o firmie (GOODWILL) – jest jednym z elementów wyceny firmy.
Współczesne tendencje wykazują – że w ostatnich latach dominuje rynek klienta. W związku z rozwojem gospodarki pojawia się coraz więcej firm, które dostarczają towary o podobnej wysokiej jakości, ujednoliconej ofercie i zbliżonej cenie. Klient ma więc prawo wyboru i wtedy zyskuje znaczenie opinia jaką cieszy się przedsiębiorstwo.
Znaczenie reputacji firmy – nie zależy tylko od jakości towarów i usług, ale wpływa na nią każda działalność przedsiębiorstwa wobec jakiejkolwiek działalności.
Ważne : Przy konkurencji – gdzie są dostępne towary porównywalne (np. kisiel wiśniowy, kisiel Dr Óetkera), znaczenie ma identyfikacja wizualna oraz opinia przedsiębiorstwa.
Składniki reputacji firmy PUBLIC RELATIONS :
1. Akceptacja i zaufanie ze strony decyzyjnych i wpływowych instytucji i grup społecznych.
2. Odpowiedni wizerunek – IMAGE firmy.
3. Tożsamość firmy (CORPORATE IDENTITY) – kultura firmy, sposób ubierania.
4. Dobre zdanie o firmie i jej działalności wśród klientów i instytucji współpracujących.
5. Pozytywne oceny środka przekazu publicznego (PUBLICITY) – dobry rozgłos.
5. Pytanie wolne !
5. Funkcje wizerunku firmy.
1. zjednuje opinię publiczną
2. usuwa anonimowość między producentem i odbiorcami
3. ułatwia wzajemne porozumienie
4. sprzyja wytworzeniu korzystnego nastawienia do firmy, wpływa na uczucie akceptacji
PUBLIC RELATIONS – to także skuteczne narzędzie do przenoszenia tożsamości na wizerunek.
Z badań wynika, że jeśli chcemy odnieść sukces – to 90 % badań powinno należeć do marketingu, a 10 % do PUBLIC RELATIONS.
Jeśli chcemy mieć sukces polegający na prestiżu – to należy odwrócić, czyli 90 % do PUBLIC RELATIONS i 10 % dla marketingu.
5. Metody wpływające na budowę pozytywnego wizerunku firmy.
Główny cel oddziaływania na klientów – to złudzenie i wzbudzenie zaufania do przedsiębiorstwa np. Mc DONALD’S – zaprasza rodzinę.
Sponsoring – specyficzne działanie PUBLIC RELATIONS; oddziaływanie, sponsorowanie klubów sportowych.
Metody oddziaływania na dostawców :
1. odwiedziny
2. wspólne posiedzenia i dyskusje
3. dni otwarte
4. broszury, ulotki, informacje handlowe
5. własne publikacje przeznaczone dla dostawców – informacje o...
kwiatek607