Public_relations_zagadnienia_21_stron_.doc

(393 KB) Pobierz

 

1.    Podstawowe definicje P-R.

PUBLIC RELATIONS – to świadome, zaplanowane, trwałe działanie mające na celu tworzenie, utrwalanie oraz rozwijanie wzajemnego zrozumienia między organizacją a społecznością.

Dla PUBLIC RELATIONS – nie ma polskiego odpowiednika.

Definicja wg EWY CENKER :

PUBLIC RELATIONS – to funkcja zarządzania, która ocenia nastawienie społeczne, ustala kierunki działania i sposób postępowania osoby fizycznej lub prawnej oraz realizuje program działań w celu zrozumienia i społecznej akceptacji.

Definicja Międzynarodowego Stowarzyszenia PUBLIC RELATIONS :

PUBLIC RELATIONS – jest funkcją zarządzania o ciągłym lub planowym charakterze, dzięki którym organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych, którymi jest zainteresowana obecnie lub w przyszłości. Osiąganie badanie opinii o organizacji w celu maksymalnego dostosowania do nich swoich celów i działalności. Poprzez planowe działania mamy lepszą współpracę ze społeczeństwem i skuteczniej realizować swoje interesy.

PUBLIC RELATIONS – to funkcja zarządzania firmą. (najogólniej).

2.    Główne zadania P-R.

Zadania i elementy PUBLIC RELATIONS :

Cel – dobro organizacji.

Zadanie – aby ludzie kupowali wyroby, usługi, nabywali akcje, udzielali kredyty, ułatwiali przedsięwzięcia, współpracowali.

Zadania PUBLIC RELATIONS nakierowane na wizerunek :

a) Kreowanie reputacji firmy i jej zachowanie

b) System identyfikacji wizualnej – wizerunek, kolor, logo, ubiór, wystrój pomieszczeń

1.    Sponsoring – uczestnictwo w akcjach sponsorowanych

2.    Uczestnictwo w akcjach organizowanych przez instytucje społeczne i charytatywne

3.    Dbanie o wizerunek w sytuacjach kryzysowych

4.    Uczestnictwo w targach, organizowanie wystaw

Zadania PUBLIC RELATIONS nakierowane do wewnątrz firmy :

1.    Komunikacja - z działem marketingu, działem promocyjnym, oraz działem reklamowym (wspieranie różnorodnych przedsięwzięć).

2.    HUMAN RELATIONS – komunikacja z pracownikami i kierownictwem przedsiębiorstwa (tworzenie tzw. właściwej atmosfery w firmie np. wycieczki).

3.    Opracowanie raportów, analiz na temat działalności firmy – SWOT.

Zadania PUBLIC RELATIONS skierowane na zewnątrz firmy :

1.    Kontakty ze społecznością oraz władzami lokalnymi.

2.    Bieżące informowanie o aktywności firmy (np. wprowadzenie nowego samochodu na rynek – to robimy dni otwarte, czyli informujemy społeczeństwo. Mamy nowego partnera – społeczeństwo).

3.    Relacje inwestorskie – kontakty z udziałowcami i akcjonariuszami.

4.    Relacje finansowe i dobre kontakty z bankami.

5.    PUBLIC AFFANS – czyli PUBLIC SPRAW – stanowisko organizacji w sprawach interesujących opinię publiczną (życie blisko spraw ludzi).

6.    PUBLIC CITY – ROZGŁOS – nie reklamowe publikacje w mediach (np. klęski, powódź).

7.    Firmowe imprezy promocyjne tzw. dni otwarte – zwiedzanie zakładu, bezpłatne badania, przeglądy, testy.

8.    Kontakt ze szkołami i uczelniami wyższymi – czyli organizacja konferencji, seminariów.

3.    Etapy tworzenia P-R.

Historia PUBLIC RELATIONS :

1.    Początki w starożytności - Grecja.

2.    We współczesności - rozbudował i rozwinął ten dział KARDYNAŁ RICHELIE.

3.    W Stanach Zjednoczonych – IVY LEE – zajmował się kształtowaniem informacji, skupiał się na rzetelnym informowaniu, zbierał przekonywujące argumenty, ukazywał zalety.

4.    W czasie I wojny światowej - prezydent NOKSON (USA) powołał KOMITET CREELA .

5.    W Europie – znajdziemy w Niemczech (koniec XIX wieku) w zakładach ALFREDA KRUPPA- stworzono Wydział Prasowy, w zakładach SIEMENS – Biuro Literackie.

6.    W czasie II wojny światowe za oceanem – powstaje Biuro Informacji Wojennej Rządu – początki rzeczników prasowych.

7.    Lata 60-te XX wieku – wzrost oczekiwań.

Nazwiska tworzące tę dyscypline PUBLIC RELATIONS :

1.    JOHN HILL

2.    WILIAM KNOWTTON

3.    H. BURSON

4.    E. BERNAYS – I Wykładowca

Podstawowe etapy - elementy PUBLIC RELATIONS :

1.    Zamysł – czyli działanie przemyślane. Idea, która się budzi i realizuje, burze mózgów.

2.    Plan – czyli działanie zorganizowane. Opiera się na badaniach i analizie. Bez analizy trudno jest nam wytoczyć cele. Jest to podstawa planowania.

a) Badania i analizy – czyli to jest podstawa planowania i wyznaczania celów

3.    Interes społeczny i społeczna akceptacja

4.    Komunikacja dwustronna – sprzężenie zwrotne. My wpływamy na opinię publiczną, a opinia publiczna wpływa na nas.

4. Różnice między działaniami P-R a marketingem, propagandą i reklamą.

 

PUBLIC RELATIONS

MARKETING

1. Ma na uwadze wszystkie obecne i potencjalne
publiczności firmy.

Publiczność – to grupa oso z zewnątrz.

2. Celem – jest oszczędzanie zasobów firmy

przez budowanie akceptacji u publiczności,

które mogą uniemożliwić osiąganie

założonych celów.

1. Nawiązuje komunikację pomiędzy firmą a jej

rynkami dóbr i usług.

 

2. Głównym celem – jest osiąganie coraz

większych zysków dla firmy.

Porównanie :

3. Informuje, edukuje, buduje zrozumienie
i akceptację wśród publiczności.

4. Ma szerszą niż tylko marketingową funkcję
komunikacyjną – komunikacja
wielopłaszczyznowa (czyli z szeroko
rozumianym otoczeniem firmy, a więc relacja

z załogą i klientami.

3. Dąży do sprzedania pewnego przekazu ściśle

określonemu segmentowi rynku.

4. Reklama bazuje na komunikacji o charakterze

marketingowym.

Różnice :

5. Podstawą działalności – jest rzetelna

informacja nawet jeśli wpływa to

niekorzystnie na wizerunek firmy.

5. Propaganda – dąży do wytworzenia u adresata

określonego uczucia złego, dobrego,

obojętnego.

Podstawą – nie jest przedstawienie faktów,

ale liczy się osiąganie celów.

 

 

 

5.    Pojęcie „otoczenie organizacji”.

Otoczenie organizacji –to zespół zbiorowości stanowiących publiczność dla organizacji, lub to też ta część społeczeństwa, która pozostaje w bliższej lub dalszej współzależności.

5.    Metody i różne techniki stosowane w wewnętrznym P-R.

1.    efekt przez gazetkę zakładową, ścienną i inne materiały drukowane

2.    pokaz telewizyjny wewnątrz przedsiębiorstwa

3.    węzeł radiowy

4.    prezentacja wideo - sprawozdania, raporty

5.    elementy komunikacji dwustronnej

6.    bezpośredni kontakt z kierownictwem

7.    spotkania z zarządem

8.    odwiedziny między zespołami pracowników

9.    imprezy i wydarzenia – uroczystości pracownicze

5.    Cele wewnętrznego P-R.

1.    uzyskanie dobrego nastawienia pracowników

2.    zwalczanie negatywnych opinii

3.    motywowanie i mobilizowanie do wypełnienia określonych zadań

4.    popieranie współdziałania w różnych innowacjach

5.    zapoznanie z nowymi normami postępowania w przedsiębiorstwie

6.    zdobywanie poparcia dla wprowadzenia zmian w firmie

5.    Znaczenie reputacji firmy w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym.

Reputacja firmy – nie zależy tylko od jakości towarów i usług, ale wpływa na nią każda działalność przedsiębiorstwa wobec jakiejkolwiek publiczności.

Reputacja – czyli dobra opinia o firmie (GOODWILL) – jest jednym z elementów wyceny firmy.

Współczesne tendencje wykazują – że w ostatnich latach dominuje rynek klienta. W związku z rozwojem gospodarki pojawia się coraz więcej firm, które dostarczają towary o podobnej wysokiej jakości, ujednoliconej ofercie i zbliżonej cenie. Klient ma więc prawo wyboru i wtedy zyskuje znaczenie opinia jaką cieszy się przedsiębiorstwo.

Znaczenie reputacji firmy – nie zależy tylko od jakości towarów i usług, ale wpływa na nią każda działalność przedsiębiorstwa wobec jakiejkolwiek działalności.

Ważne : Przy konkurencji – gdzie są dostępne towary porównywalne (np. kisiel wiśniowy, kisiel Dr Óetkera), znaczenie ma identyfikacja wizualna oraz opinia przedsiębiorstwa.

Składniki reputacji firmy PUBLIC RELATIONS :

1.    Akceptacja i zaufanie ze strony decyzyjnych i wpływowych instytucji i grup społecznych.

2.    Odpowiedni wizerunek – IMAGE firmy.

3.    Tożsamość firmy (CORPORATE IDENTITY) – kultura firmy, sposób ubierania.

4.    Dobre zdanie o firmie i jej działalności wśród klientów i instytucji współpracujących.

5.    Pozytywne oceny środka przekazu publicznego (PUBLICITY) – dobry rozgłos.

5.    Pytanie wolne !

5.    Funkcje wizerunku firmy.

1.    zjednuje opinię publiczną

2.    usuwa anonimowość między producentem i odbiorcami

3.    ułatwia wzajemne porozumienie

4.    sprzyja wytworzeniu korzystnego nastawienia do firmy, wpływa na uczucie akceptacji

PUBLIC RELATIONS – to także skuteczne narzędzie do przenoszenia tożsamości na wizerunek.

Z badań wynika, że jeśli chcemy odnieść sukces – to 90 % badań powinno należeć do marketingu, a 10 % do PUBLIC RELATIONS.

Jeśli chcemy mieć sukces polegający na prestiżu – to należy odwrócić, czyli 90 % do PUBLIC RELATIONS i 10 % dla marketingu.

5.    Metody wpływające na budowę pozytywnego wizerunku firmy.

Główny cel oddziaływania na klientów – to złudzenie i wzbudzenie zaufania do przedsiębiorstwa np. Mc DONALD’S – zaprasza rodzinę.

Sponsoring – specyficzne działanie PUBLIC RELATIONS; oddziaływanie, sponsorowanie klubów sportowych.

Metody oddziaływania na dostawców :

1.    odwiedziny

2.    wspólne posiedzenia i dyskusje

3.    dni otwarte

4.    broszury, ulotki, informacje handlowe

5.   własne publikacje przeznaczone dla dostawców – informacje o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin