Alienacja i rozczarowanie demokracyjÑ w PL.doc

(55 KB) Pobierz

1.      Podejście wielowymiarowe do alienacji politycznej:

a) bezsilność – niemożność wywierania wpływu na rzeczywistość, kształtowania jej zgodnie z własnymi oczekiwaniami.

b) bezsens – brak kontroli poznawczej, niemożność ogarnięcia myślami rzeczywistości; człowiek nie jest w stanie deskryptywnie pojąć świata, nie wie z czego się on składa, jakie prawa nim rządzą etc.

c) anomia- brak kontroli poznawczej, niemożność ogarnięcia myślami rzeczywistości; poczucie zagubienia ewaluatywnego bądź afektywnego, człowiek nie wie, co jest dobre, ani komu można ufać.

d) wyobcowanie – niemożność integracji, identyfikacji z realiami społeczno-politycznymi.

 

2.      Czym właściwie jest ta cała alienacja polityczna?

Alienacja to stan bezradności i wyobcowania z systemu społeczno-politycznego.

 

3.      Skala alienacji politycznej: 15 pozycji diagnostycznej dla 4 postaci tego zjawiska; narzędzie o wysokim poziomie rzetelności.

 

4.      Rozmiary politycznej alienacji w polskim społeczeństwie lat 80. i 90.

·         Wydarzenia 1989 roku pozwalały przypuszczać, że w społeczeństwie polskim spadnie stopień alienacji politycznej, jednak wkrótce okazało się, że nasilenie alienacji zaczęło się zwiększać.

·         W I poł. lat 90. , w trakcie budowania systemu społeczno-politycznej podmiotowości, czuli się coraz bardziej wyalienowani politycznie.

·         W połowie lat 90. wyalienowanie polityczne Polaków było zbliżone do tego z końcówki lat 80.

·         Wyniki badań wskazują, że osoby wyalienowane politycznie są bierne politycznie, nie są skłonne do partycypacji politycznej czy czynnego protestu.

 

5.      Alienacja polityczna Polaków w latach 80. a zjawisko alienacji politycznej na Zachodzie:

Zachód:

·         Silniejsza alienacja osób o niższych/mniej korzystnych pozycjach społecznych.

·         Osoby wyalienowane z reguły posługiwały się zewnętrznymi kryteriami wartościującymi (znaczenie autorytetu).

·         Mimo założeń o wielowymiarowości, alienacja wydaje się w badaniach zjawiskiem jednorodnym, jednowymiarowym.

 

Polska lat 80-tych

·         Bardziej wyalienowane osoby młodsze i zamożniejsze; postawy społeczne bardzo słabo związane ze statusem społeczno-ekonomicznym.

·         Osoby silnie wyalienowane z reguły posługiwały się orientacją aksjologiczną (ważne wartości ogólnohumanistyczne), osoby słabiej wyalienowane miały skłonność do orientacji autorytarnej.

·         Osoby wyalienowane wywodziły się z różnych klas społecznych, ale właściwą im cechą wspólną był pewien etos inteligencki.

·         Polacy czuli się bardziej politycznie bezsilni niż skuteczni, przeżywali raczej bezsens niż poczucie sensu, oraz wyobcowanie niż identyfikację.

·         Przeżywali poczucie dobrej orientacji w zakresie wartości systemu społeczno-politycznego.

·         Bezsilność i wyobcowanie pozytywnie i wysoko skorelowane ze sobą, anomia nie jest z nimi związana prostoliniowo.

·         Najsilniejsza polityczna eunomia i pewność co do politycznej rzeczywistości u osób najbardziej bezsilnych politycznie i najbardziej politycznie skutecznych oraz u osób najsilniej politycznie wyobcowanych i najgłębiej identyfikujących się z systemem społeczno-politycznym.

Istnienie grupy osób prezentujących jednocześnie polityczną alienację i polityczną eunomię.

 

6.      Alienacja polityczna a „polska rewolucja”:

·         Ukierunkowanie zachowań wyborczych Polaków na zmianę systemu społeczno-politycznego.

·         Masowy sprzeciw wobec reżimu komunistycznego.

·         Wyniki wyborów z 1989 roku nie były przypadkowe – poprzedzała je mobilizacja społeczna, liczne akcje protestacyjne wobec politycznej sytuacji z lat 80tych.

·         Skąd więc alienacja? à wyłamywanie się anomii z syndromu alienacji: było sporo osób jednocześnie wyalienowanych i eunomicznych i ta eunomia  ich chroniła przed popadaniem w marazm, bierność, apatię – mieli sprecyzowane poglądy na temat panującej sytuacji politycznej i tego, jak chcieliby ją zmienić.

·         Eunomia – funkcja energetyzująca i ukierunkowująca działanie; sprzyjała zaangażowaniu emocjonalnemu, bo uaktywniała wartości podstawowe, podobnie czyniła orientacja aksjologiczna, akcentująca ogólno humanistyczne wartości abstrakcyjne.

 

7.      Alienacja polityczna w latach 90.

·         Upodobnienie obrazu polskiej alienacji politycznej do modelu zachodniego.

·         Silne wyalienowanie ludzi niżej/mniej korzystnie ulokowanych w strukturze społecznej.

·         Silne zakotwiczenie alienacji strukturze społecznej: najbardziej wyalienowane kobiety nisko wykształcone, o niskiej pozycji zawodowej, niskich dochodach i nie pełniące

f-cji kierowniczych.

·                                    Alienacja polityczna jako funkcja interesów, a nie wartości jak w latach 80.

·                                    Autorytarna postawa u osób wyalienowanych.

·                                    Alienacja polityczna staje się syndromem.

·           Polacy odczuwający polityczną anomię nalezą do niższych/mniej korzystnych warstw społecznych, przeżywają silną deprywację, bardziej krytycznie oceniają panujący system społeczno-polityczny, są słabiej psychologicznie przystosowani.

 

8.      Czy czeka nas nowa rewolucja?

·         Obecny wśród Polaków tylko 1 czynnik zaangażowania rewolucyjnego: poczucie frustracji z powodu niezaspokojonych potrzeb życiowych.

·         Wpisanie alienacji politycznej w system demokratyczny: przedstawiciele niższych warstw, którzy są wyalienowani, raczej wolą być rządzeni niż sami rządzić, mają słabsze oczekiwania, niższe standardy wpływu politycznego.

·         Póki alienacja jest syndromem i ludzie wyalienowani czują się słabsi poznawczo, zdezorientowani i zagubieni, to mają trudności z formułowaniem celów politycznych, układaniem strategii ich osiągnięcia czy przewidywaniem skutków własnych działańà bierność polityczna, absencja wyborcza.

·         Małe szanse osób wyalienowanych, by się znaleźć w strukturach władzy i by wyrazić swój krytycyzm.

 

9.      Jak oceniamy transformację ustroju?

·         W 2002r. większość Polaków uważała, że demokratyczne zmiany przyniosły nam tyle samo korzyści, co strat, a nawet więcej strat.

·         Jesteśmy zawiedzeni wynikami transformacji, od 1997r. stale rośnie liczba osób niezadowolonych ze zmian.

10.  Oczekiwania związane z demokratyczną transformacją:

·         Nie będzie politycznej kontroli nad aktywnością obywateli

·         Swobody wszelakie: wypowiedzi, podróżowania, działalności

ekonomicznej

·         Wolne wybory.

·         Władza zapewni obywatelom podmiotowość polityczną i będzie

o nich dbać

·         Rządy prawa.

·         Zasada sprawiedliwości w życiu społecznym – awans zależny od

kryteriów merytorycznych, a nie politycznych.

·         Tryumf prawdy w publikacjach, badaniach, mediach,

życiu publicznym.

·         Pełna suwerenność narodowa.

·         Poprawa ekonomicznego bytu.

 

11.  Jak zmiany wyglądały?

·         Głównym regulatorem działań społecznych stał się mechanizm ekonomiczny zamiast politycznego – własność podstawą dostępu do zasobów, regulacja rynkowa, mechanizm polityczny nadal odgrywa rolę.

·         Zmiana zasad zdobywania władzy – poparcie elektoratu jest warunkiem zdobycia władzy, poza tym ważna jest przedsiębiorczość i zasady ekonomicznej racjonalności.

·         Polityczny kapitalizm – rozpowszechnienie korupcji i umacnianie kontroli warstw zamożnych nad życiem politycznym.

·         Zasada rywalizacji w ekonomii, polityce, życiu zawodowym, edukacji – dążenie do zniszczenia przeciwnika, skompromitowania go, bezwzględność.

·         Wzrost roli kościoła katolickiego.

·         Otwarcie na zachód, zniknięcie kolejek.

·         Inwazja amerykańskiej pop-kultury, zmiana roli i pozycji twórców kultury.

 

12.  Co się stało z demokratycznymi wartościami?

·         WOLNOŚĆ: ubóstwo, nędza, brak środków finansowych ograniczają wolność podobnie jak system polityczny to czynił.

·         POLITYCZNA PODMIOTOWOŚĆ: poczucie alienacji politycznej, przekonanie że władze są niewrażliwe na problemy obywateli, krytyczna ocena demokratycznych instytucji.

·         PAŃSTWO PRAWA: pojawiły się nowe naciski – interesy ekonomiczne, zasoby finansowe, układy personalne, medialne wpływy.

·         SPRAWIEDLIWOŚĆ: awans wciąż nie zależy od samych kompetencji, ale od powiązań politycznych, rodzinnych, towarzyskich, promocji samego siebie, interesu wpływowych grup, rola finansowych zasobów w możliwościach edukacji i awansu społecznego.

·         PRAWDA: nierówny dostęp do różnych źródeł informacji, różna dostępność przekazów pochodzących z różnych mediów.

·         SUWERENNOŚĆ: układy międzynarodowe, przynależność Polski do różnych organizacji międzynarodowych typu UE, NATO budzi w Polakach nieufność i niepewność co do faktycznej suwerenności.

·         SYTUACJA EKONOMICZNA OBYWATELI: większy dostęp do dóbr materialnych, większa różnorodność, ale ograniczona zasobnością portfela, zmiany na rynku pracy – bezrobocie i konkurencja, polaryzacja bieda –bogactwo.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin