polityczna skrypt1.doc

(48 KB) Pobierz

SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW POLITYCZNYCH

 

Model skutecznej komunikacji DESC (Bower)– zawiera ogólne zasady postępowania przy rozwiązywaniu konfliktów. 4 kroki prowadzące do porozumienia:

  • opis problemu
  • ekspresja osobistych odczuć związanych z problemem i wywołanych postępowaniem drugiej osoby
  • skonkretyzowanie oczekiwać
  • określenie konsekwencji zmiany postępowania i trwania w konflikcie

 

3 kategorie wyników udanego rozwiązania konfliktów:

  1. przyjęcie rozwiązania integratywnego
  2. kompromis
  3. typowanie zwycięzcy

 

Ad. 1.:

 

Przyjęcie rozwiązania integratywnego - założenie, iż istnieją takie rozwiązania, które mogą dawać satysfakcję obu stronom konfliktu.

 

 

Negacje obejmują zwykle następujące etapy:

  • wybór środowiska, miejsca spotkania
  • przegląd wzajemnych stosunków i uzgodnienie, że strony poświęcą dużo swego czasu i zasobów poznawczych, by otwarcie ze sobą rozmawiać i osiągnąć porozumienie
  • przegląd i dyskusja różnych punktów widzenia problemu
  • przegląd wzajemnych emocji, przekonań i postaw prowadzących do stopniowej redukcji wrogości i nieufności
  • jasne ustalenie celów stron, definiowanie rozbieżności i podobieństw
  • wspólne generowanie alternatywnych celów, problemów i ich rozwiązań („burza mózgów”, „plus minus interesujące”)
  • podjęcie wspólnej decyzji i jej ocena ze względu na jej znaczenie dla realizacji ważnych celów i potrzeb stron oraz możliwość wprowadzenia w życie

 

 

Zasady prowadzenia negocjacji:

  • uznanie równości stron
  • ścisłe przestrzeganie wstępnych i późniejszych ustaleń i umów
  • powstrzymanie się od prób manipulowania
  • ustalenie wspólnych dla obu stron celów nadrzędnych
  • przyjęcie oraz kontrola afektu, osiągana m.in. przez ustalenie unikania tematów pobocznych wobec głównego problemu, a wzbudzających silne emocje

 

Ad. 2:

 

Kompromis – osiągnięcie „środka drogi” między celami i żądaniami stron konfliktu, lub na wymianie koncesji – każda ze stron decyduje się na ustępstwa dotyczących różnych obszarów.

Jest to rozwiązanie gorsze niż integratywne porozumienie gdyż żadna ze stron nie jest zadowolona z wyniku, co nie sprzyja trwałości porozumienia.

 

Różne techniki negocjacji:

  • technika GRIT (Osgood) – technika jednostajnych ustępstw prowadząca do stopniowego i odwzajemnionego obnażanie napięcia . Oparta jest na zasadzie wzajemności i polega na tym, że jedna ze stron czyni dobrowolne jednostajne ustępstwo na rzecz drugiej strony, oczekując, iż ta odpłaci się czymś podobnym. Kolejne drobne wzajemne ustępstwa likwidują napięcie emocjonalne i zmniejszają wzajemną nieufność.

W praktyce technika ta bywa nieskuteczna, gdy ustępstwa zostaną odczytane przez druga stronę jako oznaka słabości przeciwnika.

  • Mutacja – dogadywanie się czyli „coś za coś”.
  • Przerzucanie pomostu

 

 

Ad. 3:

 

Typowanie zwycięzcy polega na przyjęciu arbitralnego rozwiązania ustalonego losowo lub przez głosowanie.

 

Interwencja zewnętrzna – pomoc osób trzecich – jest złożonym wieloetapowym zadaniem wymagającym starannego przygotowania ogólnopsychicznego oraz znakomitej znajomości sytuacji konfliktu.

 

Zwykle przebiega wieloetapowo:

  1. przygotowania ustalające przedmiot sporu, stanowiska stron, planowane strategie i środki
  2. wybór czasu i miejsca
  3. interwencja – rozpoczyna się od ustalenia zasad, następnie analizuje się każdą ze stron ( przyczyny sporu, jego przebieg, konsekwencje), wypracowuje się projekty porozumienia i wybiera jeden.

 

Zewnętrzna interwencja przybiera różne formy w zależności od nasilenia konfliktu.

Jeśli jest on bardzo ostry -> osoba neutralna osobno spotyka się z każda ze stron konfliktu. „Dyplomacja wahadłowa” - negocjator czy mediator prowadzi rozmowy, nieustannie podróżując między stronami

 

Strategie interwencji zewnętrznej różnią się stopniem kontroli nad sytuacją:

 

a) strategie miękkie – mniejszy udział osób trzecich, polegają na modyfikowaniu procesu dochodzenia do porozumienia:

 

metody:

mediacja, moderacja, admonicja i koncyliacja

 

Mediator – ma za zadanie doprowadzenie do precyzyjnego wyartykułowania różnic interesów i celów obu stron, pomoc w wykryciu ich przyczyn i konsekwencji poprzez takie kierowanie dyskusja, by była ona jak najbardziej otwarta, by integrowano różne punkty widzenia i przyjęto najlepsze rozwiązania. Sam jednak nie udziela rad ani wskazówek.

 

Moderator – pełni ponadto funkcję bufora dla negatywnych emocji między stronami konfliktu. Czasami stosuje technikę świadomego uruchomienia dodatkowych negatywnych emocji stron (np proponuje siłowe rozwiązanie). W ten sposób doprowadza do pewnego przesilenia i uzyskuje zrozumienie konieczności współpracy między przeciwnikami

 

Admoncja ( łac. Admonitio – napomnienie, pouczenie)- polega na próbach pośredniego nacisku na skłócone strony przez zewnętrzny autorytet lub osobę czy instytucję nadrzędną wobec stron konfliktu.

 

Koncyliacja (łac. Conciliatio – porozumienie) – polega na powoływaniu specjalnej komisji, która dokonuje diagnozy i prognozy sytuacji oraz przedstawia propozycję wyjścia z konfliktu. Strony nie maja obowiązku przyjęcia proponowanego rozwiązania.

 

b) strategia twarda – wysoki stopień kontroli nad wynikami porozumienia, czyli sposobem rozwiązania sporu, kształtem podjętej decyzji i jej wcielaniem w życie.

 

Przykładem jest nakaz międzynarodowej instytucji, czyli wydanie decyzji o losach stron konfliktu po zbadaniu jego przebiegu i konsekwencji (zwane czasem wyrokiem inkwizycji) oraz arbitraż.

 

Arbitraż – każda ze stron konfliktu przedstawia osobie neutralnej prowadzącej rozmowy i pełniącej funkcje arbitra swój punkt widzenia konfliktu, jego przebieg i przyczyny oraz określa najbardziej pożądane rozwiązanie. Na podstawie zdobytych informacji arbiter podejmuje decyzję. Arbitraż w zewnętrznych interwencjach może mieć charakter nakazowy.

 

 

KULTURA A STOSUNEK DO KONFLIKTÓW I STYLE ICH ROZWIĄZYWANIA

 

 

Różnice w podejściu do rozwiązywania konfliktu tłumaczy się poziomem indywidualizmu i kolektywizmu.

 

KULURY KOLEKTYWISTYCZNE

KULTURY INDYWIDUALISTYCZNE

wspólne potrzeby i cele są stawiane ponad potrzeby i cele indywidualne

Indywidualne Ja jest ważniejsze niż cele grupy

Wizerunek osoby współzależnej od innych, troszczącej sie o dobro grupy

Wizerunek osoby niezależnej, autonomicznej

Teoria negocjowania twarzy (Stella Ting- Toomey):

„dawanie twarzy”, wyrażanie troski o innych, oszczędzanie innym publicznego upokorzenia czy wstydu

Przy rozwiązywaniu konfliktów ludzie starają się przede wszystkim zachować lub odzyskać twarz

Unikanie jawnego konfliktu, uległość, szukanie kompromisu

Wizerunek osoby niezależnej i asertywnej, który można zachować przy negocjacjach czy przy miękkich interwencjach mediatora lub moderacjach, wypracowując porozumienie integratywne z przeciwnikiem lub poprzez dominację

 

 

Stwierdzono także, że rodzaj kultury modyfikuje związek między samooceną jednostki a preferencją do rywalizacji bądź współpracy w sytuacji konfliktu.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin