NX_RedBull_CADblog.pdf

(1289 KB) Pobierz
CADblog_4(14)2010_rob.indd
CADblog. pl edycja pdf
CAD w praktyce
Ciekawe wdro¿enie...
Tajemnica
sukcesu?
„Jeśli kiedykolwiek istniał przemysł zajmujący
się opracowywaniem technologii, to jest nim
Formuła 1” – te słowa powiedział Steve Nevey,
Business Development Manager w zespole Red
Bull Racing. Jest w tym wiele prawdy i każdy,
mimo wielkiego uznania dla talentów „naszego
zawodnika”, Roberta Kubicy, zdaje sobie sprawę,
iż zwycięstwo w Formule 1 zależy nie tylko od
umiejętności kierowcy. Można też podejrzewać,
iż startując w teamie Red Bull nasz Robert miałby
zdecydowanie mniej kłopotów... technicznych.
Pytanie, które ciśnie się na usta wielu kibiców brzmi:
co sprawia, iż po raz kolejny (trzeci
w sezonie!) na podium staje dublet z jednego
zespołu? Niniejsze opracowanie można uznać
za próbę odpowiedzi...
Fot.: Red Bull Racing, Siemens PLM Software
Opracowanie: Maciej Stanisławski
SolidEdgeblog.pl
edycja pdf wydanie 4(14)2010 CADblog. pl 11
426233977.019.png 426233977.020.png 426233977.021.png 426233977.022.png
CADblog. pl edycja pdf
CAD w praktyce
Ciekawe wdro¿enie...
W yścigi Grand Prix są jedną z tych dziedzin, w których
U
czas pełni kluczową rolę. Zespoły modyfikują samo-
chody, niekiedy znacznie, nawet na kilka tygodni przed
wyścigami. W czasie sezonu Grand Prix bolid Formuły 1 zespołu
Red Bull Racing poddawany jest nieustannym modyfikacjom
– wszystko w celu „urwania” dziesiętnych części sekund z czasu
okrążenia. Te ułamki potrafią bowiem przesądzić o miejscu na
podium.
Każdy wyścig to swoisty poligon doświadczalny. Po każdym
wyścigu kierownictwo zespołu decyduje, jakich zmian dokonać
w pojeździe, aby wynieść korzyści z lekcji otrzymanych podczas
wcześniejszych wyścigów i dostroić samochód do kolejnych.
Czasami wymagane są nawet znaczące zmiany, a okres czasu
pomiędzy wyścigami może wynosić zaledwie tydzień. Aby sku-
tecznie konkurować w tym dynamicznym środowisku, zespół Red
Bull Racing musi być zdolny do błyskawicznych modyfikacji
projektu pojazdu, szybkiego wytworzenia lub nabycia wymaga-
nych części i mieć jeszcze przed wyścigiem czas na przeprowa-
dzenie niezbędnych testów i poprawienie błędów modyfikacji...
Technologie CAD w służbie wyścigów
Zespół projektantów Red Bull Racing posiada około 150 stacji
roboczych wyposażonych we w pełni zintegrowany system CAD/
CAM/CAE. Jest nim NX, obecnie jeszcze w wersji 6.0, wspo-
magany możliwościami zarządzania i wizualizacji Teamcenter
– sieciowego środowiska cyfrowego zarządzania cyklem życia
produktu. Bolid zespołu Formuły 1 został stworzony całkowicie
w tym oprogramowaniu, począwszy od zdefiniowania wymagań
funkcjonalnych oraz przepisów Formuły 1, aż do stworzenia
struktury złożenia i modeli geometrycznych części całego pojaz-
du. Przeglądając niektóre materiały (nie wszystkie można niestety
upublicznić), udało mi się zauważyć, iż zespół zaczynał swoją
przygodę z NX stosunkowo wcześnie, bo jeszcze od wersji 2.0.
Na sukces wyścigowego teamu składają się zarówno
umiejętności kierowcy, jak i inżynierów pracujących
nad bolidem. Końcowy sukces jest wypadkową pracy całego
zespołu. Na zdjęciu w tle: skrzynia przekładniowa...
edycja pdf wydanie 4(14)2010 CADblog. pl 12
426233977.001.png 426233977.002.png 426233977.003.png 426233977.004.png
CADblog. pl edycja pdf
CAD w praktyce
Ciekawe wdro¿enie...
Wygląda na to, iż konsekwentnie pozostają wierni oprogramowa-
niu – wtedy jeszcze UGS, a obecnie już Siemens.
– Kluczem do naszego sukcesu jest optymalny projekt samocho-
dów wyścigowych. Około 200 inżynierów konstruktorów wspól-
nie tworzy części i poszczególne systemy bolidu. Aby wygrać
potrzebujemy narzędzi projektowania, które mogą zoptymali-
zować rozwiązania projektowe i co równie ważne, umożliwiają
efektywną interakcję – mówił podczas tegorocznej konferencji
Siemensa Steve Nevey, pracujący dla firmy Red Bull Technolo-
gy, odpowiedzialnej za projektowanie bolidów Red Bull Racing.
– Rozwiązania PLM od Siemens PLM Software pozwalają nam
zarządzać wirtualną współpracą. W zasadzie można powiedzieć,
że narzędzia te tworzą naszą cyfrową platformę...
Elastyczność rozwiązań NX pozwoliła konstruktorom z Red
Bull Technology na opracowanie i wykorzystanie własnych dedy-
kowanych modułów, pracujących w środowisku NX, a służących
m.in. do opracowywania elementów zawieszenia samochodu.
Wspominałem o tym w relacji z konferencji, dostępnej pod adre-
sem http://www.cadblog.pl/solidedgeblog_NX75_relacja.htm
U Po lewej: Fishbone design. Specjalnie opracowany moduł pracujący
w środowisku NX praktycznie całkowicie automatyzuje proces
projektowania wahacza zawieszenia bolidu Red Bull Racing.
Umożliwia także szybkie dokonywanie poprawek...
Jak sprawdzają się takie rozwiązania w praktyce?
Podczas tworzenia cyfrowego samochodu konstruktorzy powiąza-
li wzajemnie swoje obszary odpowiedzialności, korzystając z sys-
temu PLM do kontroli dostępu oraz zarządzania danymi geome-
trycznymi i informacjami innego typu. W sezonie wyścigowym,
gdy potrzebne są modyfikacje pojazdu, konstruktorzy korygują
cyfrowy model i obserwują obraz 3D wprowadzonych zmian jed-
nocześnie z kierownictwem technicznym zespołu. Cyfrowe dane
przekazywane są do obrabiarek, na których wytwarza się nowe
i przeprojektowane części. Zewnętrzni dostawcy także korzysta-
ją z tych cyfrowych danych, udostępnianych przez Internet za
pośrednictwem standardowych serwerów FTP.
– Jeśli kiedykolwiek istniał przemysł zajmujący się opracowywa-
niem technologii, to jest nim Formuła 1. Teamcenter pozwala nam
Powyżej i poniżej: Red Bull Technology, odpowiedzialna
za projektowanie i wytwarzanie jeżdżących, gotowych bolidów zespołu,
wykorzystuje ponad 150 stanowisk roboczych CAD/CAM/CAE, wyposażonych
w NX i zarządzanych m.in. za pomocą oprogramowania Teamcenter...
Powyżej: Red Bull Racing (za sprawą Red
Bull Technology) dysponuje nowoczesnym
parkiem maszynowym wyposażonym
w obraniarki CNC. To, czego nie można
wykonać na miejscu, zamawia się
u współpracujących dostawców.
U
edycja pdf wydanie 4(14)2010 CADblog. pl 13
426233977.005.png 426233977.006.png 426233977.007.png 426233977.008.png 426233977.009.png
CADblog. pl edycja pdf
CAD w praktyce
Ciekawe wdro¿enie...
Fot.: Red Bull Racing, Siemens PLM Software
w pełni wykorzystywać wiedzę, którą zdobywaliśmy podczas
wielu sezonów Grand Prix – dodaje Steve...
U
Trzeci dublet Red Bulla w sezonie
Przewaga nad konkurencją
W przypadku systemów PLM bardzo często można mówić
o swego rodzaju „inteligencji” narzędzi współpracy oferowanych
przez takie kompleksowe rozwiązania. Tak też jest w przypadku
oprogramowania Siemens PLM Software, które dzięki temu zna-
cząco przyspiesza zadania modyfikacji bolidu Formuły 1 zespołu
Red Bull Racing. Możliwości parametrycznego modelowania
w NX zapewniają, że zdefiniowane relacje geometryczne, takie
jak te wymagane przez przepisy Formuły 1, są zachowane jako
modyfikacje i uwzględnione w projekcie.
Teamcenter – integralna część systemu PLM – zapewnia, że
projektanci są wzajemnie informowani o wprowadzanych zmia-
nach. Przy użyciu własnych obrabiarek pracujących na podstawie
danych geometrycznych części (fot. na poprzedniej stronie), nowe
części są osiągalne w ciągu kilku dni, natomiast części od dostaw-
ców są dostępne niemal równie szybko. Wszystkie te zakulisowe
działania mają jeden, wspomniany na początku opracowania cel:
krótsze czasy okrążeń. Treningami kierowców tutaj zajmować się
nie będziemy...
Zmiana dokonana w projekcie, która skróci czas okrążenia o
ułamek sekundy, może przesądzić o wyniku wyścigu. W końcu,
sieciowe możliwości cyfrowego zarządzania cyklem życia pro-
duktu i wizualizacji, dostępne w Teamcenter, służą jako naturalne
uzupełnienie opartej na wiedzy technologii automatyzacji, dostęp-
nej w NX. Oba systemy pracują synchronicznie, tworząc zinte-
growane środowisko projektowania i wytwarzania.
– Aby zwyciężać potrzebujemy innowacji i przełomowych roz-
wiązań inżynierskich – uśmiecha się Steve. Jak na razie, można
chyba mówić o tym, iż takimi rozwiązaniami dysponują. Świad-
czy o tym najwyższa pozycja w tegorocznej klasyfikacji właśnie
teamu spod znaku czerwonego byka (vide ramka obok).
Montaż gotowego bolidu. Zarówno silnik, jak i przekładnia stanowią
integralną część nadwozia współczesnej wyścigówki. A jeszcze
nie tak dawno standardem była przestrzenna rama kratownicowa...
Formułaę 1 istotnie można nazwać „przemysłem opracowywania
nowych technologii...”
(...) Dla Sebastiana Vettela było to trzecie zwycięstwo
w bieżącym sezonie. 23-letni Niemiec drugi raz z rzędu
triumfował na torze Suzuka. – To niesamowity dzień i
fantastyczna sprawa. Wszystko zależało od zespołu.
Miałem dobry start, niestety na tor wyjechał samochód
bezpieczeństwa, a Robert Kubica miał problem.
Mogłem dzięki temu jechać swój wyścig – powiedział na
konferencji Vettel. Dla kierowców Red Bull Racing był
to trzeci dublet w tym sezonie. Wcześniej było tak w GP
Malezji oraz GP Monako. Następny wyścig – Grand Prix
Korei – odbędzie się 24 października na torze Yeongam.
U
Wyniki GP Japonii:
1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 1:30.27,323
2. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) strata 0,905 s
3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 2,721
Steve Nevey był gościem specjalnym podczas konferencji Sie-
mens PLM Software „NX 7 – nowe wymiary produktywności”,
która odbyła się 25 maja 2010 w Warszawie. W artykule wykorzy-
stano fragmenty przeprowadzonej z nim rozmowy. Całość wywia-
du publikujemy na kolejnych stronach.
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 16 z 19 eliminacji):
1. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 220 pkt
2. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 206
3. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 206
(...)
8. Robert Kubica (Polska/Renault) 114
Źródło: Eurosport
edycja pdf wydanie 4(14)2010 CADblog. pl 14
426233977.010.png 426233977.011.png 426233977.012.png 426233977.013.png 426233977.014.png 426233977.015.png 426233977.016.png 426233977.017.png
CADblog. pl edycja pdf
CAD w praktyce
Wywiad
Fot.: Red Bull Racing, Siemens PLM Software
Silnik o mocy 700 KM
waży zaledwie...
waży zaledwie...
90 kilogramów!
90 kilogramów!
W tym roku, jeden z głównych faworytów do zwycięstwa w cyklu
wyścigów Formuły 1 zespoł Red Bull Racing jest bardzo blisko osiągnięcia
końcowego triumfu. Cyfrowy model bolidu wyścigowego Red Bull Racing,
poczynając od specyfikacji projektowych, które spełniają Techniczne
Regulacje Formuły 1, a kończąc na przestrzennych modelach każdej części,
został stworzony przy użyciu oprogramowania NX. System Teamcenter
umożliwił współpracę w czasie rzeczywistym i efektywne zarządzanie
rozproszonymi danymi. Steve Nevey, Business Development Manager
i specjalny gość konferencji Siemens PLM Connection 2010 opowiada
o tym, w jaki sposób oprogramowanie Siemens PLM Software
pomaga jego zespołowi odnosić zwycięstwa...
edycja pdf wydanie 4(14)2010 CADblog. pl 15
Silnik o mocy 700 KM
426233977.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin