Jest to plan pracy edukacyjnej przedszkola dla dzieci trzyletnich .Tematyka : I - DOOKOŁA JESIEŃ II - JESIENNE SPOTKANIA Z JEŻEM III - ZABAWY Z RUDĄ WIEWIÓRECZKĄ IV - ZA OKNAMI SZARO I ZIMNO I Tydzień "Jesienny spacer" rozmowa z dziećmi na temat przyrody jesienią, niższą temperaturę powietrza i ludzi ubranych odpowiednio do warunków atmosferycznych ,zjawiska opadania liści, wyglądu drzew. Spacer po terenie ogrodu przedszkolnego. Dziecko:
· uważnie słucha opowiadania
· powtarza nazwy kolorów liści
· wykona ćwiczenia oddechowe
· realizuje głoski ssss, szszsz w ćwiczeniach ortofonicznych
· ilustruje ruchem piosenkę "Ola i liście"
· ustawi się w parze
· przestrzega zasady nie oddalania się od grupy
" Liście" – wprowadzenie wiersza do nauki " Liście", zabawy rytmiczne. Wysłuchanie utworu recytowanego przez n – lkę; wykorzystanie ilustracji oraz podkładu muzycznego dla podkreślenia piękna jesiennego krajobrazu; próba powtarzania wiersza; doskonalenie pamięci dziecka. Dziecko:
· wysłucha wiersza recytowanego przez N.
· powtórzy krótki fragment wiersza
· ilustruje ruchem treść piosenki "Ola i liście"
· rozpoznaje dźwięk bębenka, tamburina
· reaguje na polecenia N.
· reaguje ruchem na kontrasty dynamiczne- bardzo cicho i bardzo głośno
" Muchomorek" – zabawy muzyczno- plastyczne. Dziecko:
· naklei elementy na karton
· wysłucha piosenki Muchomorek w wykonaniu starszaków
· powtórzy nazwy grzybów : borowik, kurka,...
· wie, że muchomor jest grzybem trującym
· wyrobi plastelinę, uformuje kulę, ugniecie ją naklei na sylwetę muchomora kropki z plasteliny
II tydzień "Wycieczka do lasu"- opowieść ruchowa z wykorzystaniem podkładu muzycznego,zapoznanie dzieci ze środowiskiem w jakim mieszka jeż, ukazywanie ciekawostek z życia zwierząt leśnychDziecko:
· naśladuje ruchy zwierząt: jeż, niedźwiedź, wiewiórka
· sprawnie ustawi się w parze
· powtórzy krótki fragment wiersza "Liście"
· wysłucha piosenki" "Szukam grzybka borowika"
· ułoży z 2-3 elementów sylwetę grzyba/ jeża
" Mój przyjaciel jeż – zabawy plastyczno-ruchowe zapoznanie dzieci z trybem życia jeża, jego budową: krótkie nóżki, długi ryjek, kolce oraz ulubione przysmaki – owady i mleko; Dziecko:
· wysłucha recytacji wiersza " Jeżowa rodzinka"
· zna wygląd postaci jeża
· wymieni / powtórzy przysmaki jeża
· uczestniczy w zabawie z piosenką "A w ogrodzie jeżyk śpi"
· naklei plastelinę na sylwetę jeża
· połączy igły sosnowe z plasteliną
" Kasztanowy świat "- zabawy dydaktyczneDziecko:
· uważnie słucha poleceń N.
· segreguje tworzywo przyrodnicze do koszy: liście, kasztany, żołędzie
· powtarza nazwy liczebników 1-4
· stosuje pojęcia na, pod
· powtarza nazwy wkładanych do kosza przedmiotów
· ilustruje ruchem melodię " Kasztankowa gra"
" Wędrówki jeża"- zabawy muzyczno- plastyczne zabawa ortofoniczna , doskonalenie sprawności manualnej.Dziecko:
· słucha piosenki śpiewanej przez n-lkę "A w ogrodzie jeżyk śpi"
· zna zwyczaj zasypiania jeża na zimę
· powtarza słowa i zgłoski: idzie jeż – groźny zwierz, tup – tup, fu – fu
· powtarza krótki fragment piosenki
· uczestniczy w zabawie z piosenką "j.w."
· dorysuje kredką świecową do sylwety jeża kolce
III tydzień"Ruda wiewióreczka" rozmowa z dziećmi na temat wyglądu i zwyczajów wiewiórki -/robienie zapasów na zimę, zmiana futra, przygotowanie dziupli/ inspirowana piosenką i ilustracją. Dziecko:
· powtarza nazwę wiewiórka
· wskaże na kartonie spośród innych, kolor futra wiewiórki
· ilustruje ruchem piosenkę "Ruda wiewióreczka"
· uczestniczy w opowieści ruchowej " Spacer po lesie"
"Spotkanie z wiewiórką" – zabawy słownikowo- muzyczne Dziecko;
· rozpozna postaci wiewiórki spośród innych zwierząt
· przywita się z wiewiórką
· zaprosi wiewiórkę do zabawy
· wykona ćwicz.ortof. na zgłoskach kic, hyc, skik
· reaguje na polecenia i sygnał wzrokowy
· reaguje ruchem na zmiany tempa: szybko-wolno
· dorysuje wąsy wiewiórce, orzechy, wypełni kolorem orzechy- malowanie palcem
" Z wizytą u wiewiórki" – zabawy dydaktyczneDziecko:
· wysłucha piosenki " Ruda wiewióreczka"
· powtórzy formy grzecznościowe
· segreguje orzechy, żołędzie i kasztany
· wskaże i powtórzy nazwy określeń: mało-dużo
· wskaże kolejne elementy szeregu
· powtórzy nazwy liczebników 1- 4
" Wesołe zabawy z wiewiórką " – cykl zabaw spojonych wspólną fabułąDziecko:
· reaguje na polecenia N
· słucha piosenki " Ruda wiewióreczka’- śpiewa refren
· wysłucha recytacji wiersza
· zna pojęcie"para" - dorysuje po jednym elemencie na karcie pracy – do pary /orzech, kasztan/
" Wiewiórki do dziupli"" – zabawy muzyczno- plastyczne. Dziecko:
· słucha polecenia
· ustawi się w parze z kolegą
· reaguje ruchem na tempo melodii
· zaśpiewa indywid. fragment piosenki " Ruda wiewióreczka"
· maszeruje rytmicznie po kole, biegnie na palcach
· naklei skrawki kol. papieru w konturze sylwety wiewiórki
IV tydzień"Listopadowy spacer po parku"- spacer w pobliżu przedszkola- obserwowanie zmian przyrodniczych w otoczeniu, poznawanie i dostrzeganie wizualnych zmian: szare niebo, duże chmury, wiejący wiatr; uświadomienie dzieciom konieczności ciepłego ubierania się, wycierania obuwia przed wejściem do budynkuDziecko:
· nazywa/powtarza nazwy części ubioru
· kieruje uwagę na zjawiska przyrodnicze wskazywane przez N
" Pada deszcz"- zabawy muzyczno ruchoweDziecko:
· słucha piosenki " Pada deszcz’
· ilustruje ruchem treść piosenki
· naśladuje deszcz o różnym nasileniu uderzeniami palcami o bębenek, dywan,stolik
· słucha zagadek dźwiękowych
· rozróżnia odgłosy
· wskazuje źródło dźwięku
" Kolorowe parasole" – zabawy dydaktyczneDziecko:
· śpiewa piosenkę " Pada deszcz"
· ilustruje ruchem treść
· śpiewa cicho- głośno
· wymieni / powtórzy nazwy kolorów parasoli
· policzy kolejno krople deszczu / karta pracy/, dorysuje krople deszczu
· określi ilość kropli z użyciem pojęć: dużo, mało
· stosuje określenia położenia na , pod
"Rozmowy z Listopadem" – cykl zabaw spojonych wspólną fabułąDziecko:
· wysłucha piosenki " Pan Listopad"
· głośno powie i wyklaszcze rytm nazwy m-ca LISTOPAD
· uczestniczy w opowieści ruchowej " Deszczowa przygoda"
· naśladuje deszcz o różnym nasileniu uderzeniami palcami o bębenek ,stolik
· zaśpiewa piosenkę " Pada deszcz"
· rozprowadzi klej na rewersie elem dek.
"Deszczowa muzyka" – zabawy muzyczno- plastyczneDziecko:
· naklei elementy dek. na sylwetę parasola
· śpiewa indyw. fragment piosenki "Pada deszcz"
· słucha fragm. Muzyki Vivaldiego- Jesień
· dowolnie interpretuje ją ruchem
· rozprowadzi farbę na powierzchni kartki- techniką mokre na mokre
· obserwuje zachowanie się barw
Utrwalanie potrzeby zgłaszania potrzeb fizjologicznych, korzystania z urządzeń sanitarnych, ściąganie i podciąganie ubioru. Utrwalanie kolejności zachowań w łazience, etapów mycia rak, dokładnego wycierania we własny ręcznik Utrwalanie dokładnego wydmuchiwania nosa, umiejętnego korzystania z husteczki higienicznej.
spodpowieki