SCENARIUSZ APELU
na dzień 10 grudnia – Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka oraz
Dzień Ochrony Praw Dziecka
Cel główny: Zapoznanie uczniów z prawami dziecka.
Cele szczegółowe:
Po apelu uczniowie powinni :
· wymienić kilka podstawowych praw dziecka;
· wytłumaczyć co oznaczają wybrane prawa;
· rozpoznać, kiedy prawa dziecka są naruszane;
· być świadomi swoich praw i obowiązków;
· rozumieć prawo innych ludzi do posiadania praw;
· wiedzieć, że powinni przeciwstawiać się przemocy;
· wiedzieć, do kogo mogą się zwrócić o pomoc.
Metody: występ publiczny dla kolegów i koleżanek ze szkoły.
Formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna.
Środki: płyta CD z piosenkami „Wszystkie dzieci nasze są”, „Na raz na dwa” Majki Jeżowskiej, plakat: Kodeks praw dziecka (na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka), wierszyki.
Miejsce: biblioteka szkolna.
Wykonawcy: klasa V.
Termin realizacji: 10. 12. 2008 r.
Apel przygotowały: Ewelina Sołtyszewska, Karina Nadała, Barbara Serafin – Kruchowska.
1. Powitanie zebranych i przedstawienie tematu spotkania
Dzień Dobry! Serdecznie witamy uczniów, dyrekcję i nauczycieli na dzisiejszym apelu. Spotkaliśmy się, aby uczcić dzień 10 grudnia – bardzo ważny dzień dla każdego z nas. Jest to data uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. W tym roku mija 60 rocznica jej przyjęcia. Mamy nadzieję, że przygotowana przez klasę V krótka inscenizacja przybliży nam ten temat.
2. Wprowadzenie
Prawdę mówiąc, o prawach dzieci jeszcze nie wszyscy słyszeli, a są też tacy, którzy nie chcą słyszeć. Prawa dzieci mają swoją krótką, zaledwie kilkudziesięcioletnią historię. Po raz pierwszy zapisano je w tak zwanej Deklaracji Genewskiej w 1924 r., ale naprawdę pierwszy, w miarę pełny zbiór praw dzieci zapisany został w Konwencji o Prawach Dziecka – międzynarodowej umowie przygotowanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1989 r. Celem konwencji jest ustanowienie zasad obrony dzieci przed zaniedbaniem i znęcaniem się, których doświadczają one codziennie w różnym stopniu, we wszystkich państwach, każdego dnia. Państwo, które do konwencji przystąpi, to znaczy podpisze ją, zobowiązuje się do przestrzegania zawartych w niej praw. W Polsce konwencja obowiązuje od 30 kwietnia 1991 roku, którą podpisał Lech Wałęsa.
3. Wiersz pt. „Prawa Dziecka” – autor: M. Brykczyński
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je, na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą niema prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś nie dobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać
I każdego zawsze mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu wiersze poukładały w prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.
4. Piosenka pt: „Wszystkie dzieci nasze są” Majki Jeżowskiej
1. Ach, co za smutas leje łzy
Lalki w płacz, misiek zły
O, już się śmieje, nosek mu drży
Deszczyk był, a teraz wyschły łzy
Niebo rozjaśnia się samo
Mały uśmiech jak tęcza
Już dobrze, mamo.
Ref. Wszystkie dzieci nasze są
Basia, Michael, Małgosia, John
Na serca dnie mają swój dom
Uchyl im serce jak drzwi.
Wszystkie dzieci nasze są
Borys, Wojtek, Marysia, Tom
Niech małe sny spełnią się dziś
Wyśpiewaj marzenia a świat
Będzie nasz.
2. Choć nie rozumiem mowy Twej
Czytam lęk, czytam śmiech
Nuty nie kłamią, zbuduj z nich klucz
Otwórz nim nieśmiałość naszych słów
Ważny jest serca alfabet
Ciepły uśmiech jak słownik
Jesteśmy razem.
Nie jesteś sam
Nasza piosenka
Ciągnie za rękaw
Podaj mi dłoń
I z nami stań
Nie ma dziś granic nasz dom.
Wyśpiewaj marzenia a świat – Będzie nasz, będzie nasz
Wyśpiewaj marzenia a świat – Będzie nasz
Wyśpiewaj marzenia a świat – Będzie nasz.
5. Odczytanie praw dziecka z plakatu
A teraz zapraszam Kasię i Doriana, którzy odczytają KODEKS PRAW DZIECKA, na którym przedstawiono skrótowo najważniejsze prawa.
PAMIĘTAJ!
PRAWA CZŁOWIEKA ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA!!!
Jesteś młodym człowiekiem – masz swoje prawa, nazywane „prawami dziecka”.
· Masz prawo, aby żyć i rozwijać się w dobrych warunkach.
· Masz prawo do opieki i leczenia kiedy chorujesz.
· Masz prawo chodzić do szkoły i rozwijać swoje zainteresowania, a także tworzyć.
· Możesz wyrażać swoje zdanie o tym co Cię dotyczy, mówić, co myślisz i uważasz za słuszne oraz uczestniczyć w życiu społecznym.
· Masz prawo mieć swoje tajemnice i sekrety.
· Masz prawo mieć opiekunów i cieszyć się życiem rodzinnym.
· Nikt nie może Cię bić, krzywdzić, wykorzystywać do ciężkiej pracy, poniżać, lekceważyć Twoje uczucia – w ogóle źle Cię traktować.
· Twój kraj powinien pomagać Twoim rodzicom, aby mogli zapewnić Ci dobre warunki rozwoju.
· Twoje dobro jest najważniejsze dla rodziców i dla Polski.
Obiecujemy również przestrzegać praw innych ludzi: dzieci i dorosłych.
6. Wiersz pt. „Krzyknij nie!” – autor: Marcin Przewoźniak
Dzieckiem być w dorosłym świecie nie jest łatwo. To nie żarty.
Ty człowiekiem jesteś przecież ważnym i szacunku wartym.
Gdy ci ludzie zagrażają pełni złości i przemocy,
jeśli ci się dzieje źle – krzyknij NIE!
Gdy koledzy na boisku pobić chcą lub skrzywdzić cię
Myślą, że im wolno wszystko – krzyknij NIE!
W szkole ktoś ze starszej klasy postępuje bardzo źle,
Znęca się nad tobą czasem – krzyknij NIE!
Jeśli ktoś, gdy nikt nie widzi, dziwnie chce dotykać cię,
A ty boisz się i wstydzisz – krzyknij NIE!
Może ktoś Ci proponuje: Zapal sobie! Napij się !
Czymś niezdrowym cię częstuje – krzyknij NIE!
Jeśli jakiś nieznajomy nagle cię zaprosić chce,
Mówi, by iść z nim do domu – krzyknij NIE!
...
knadala