Scenariusz apelu - Prawa Dziecka.doc

(93 KB) Pobierz

SCENARIUSZ APELU

na dzień 10 grudnia – Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka oraz

Dzień Ochrony Praw Dziecka

 

Cel główny: Zapoznanie uczniów z prawami dziecka.

Cele szczegółowe:

Po apelu uczniowie powinni :

·         wymienić kilka podstawowych praw dziecka;

·         wytłumaczyć co oznaczają wybrane prawa;

·         rozpoznać, kiedy prawa dziecka są naruszane;

·         być świadomi swoich praw i obowiązków;

·         rozumieć prawo innych ludzi do posiadania praw;

·         wiedzieć, że powinni przeciwstawiać się przemocy;

·         wiedzieć, do kogo mogą się zwrócić o pomoc.

Metody: występ publiczny dla kolegów i koleżanek ze szkoły.

Formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna.

Środki: płyta CD z piosenkami „Wszystkie dzieci nasze są”, „Na raz na dwa” Majki Jeżowskiej,  plakat: Kodeks praw dziecka (na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka), wierszyki.

Miejsce: biblioteka szkolna.

Wykonawcy: klasa V.

Termin realizacji: 10. 12. 2008 r.

Apel przygotowały: Ewelina Sołtyszewska, Karina Nadała, Barbara Serafin – Kruchowska.

 

1.      Powitanie zebranych i przedstawienie tematu spotkania

Dzień Dobry! Serdecznie witamy uczniów, dyrekcję i nauczycieli na dzisiejszym apelu. Spotkaliśmy się, aby uczcić dzień 10 grudnia – bardzo ważny dzień dla każdego z nas. Jest to data uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. W tym roku mija 60 rocznica jej przyjęcia. Mamy nadzieję, że przygotowana przez klasę V krótka inscenizacja przybliży nam ten temat.

 

 

 

2.      Wprowadzenie

Prawdę mówiąc, o prawach dzieci jeszcze nie wszyscy słyszeli, a są też tacy, którzy nie chcą słyszeć. Prawa dzieci mają swoją krótką, zaledwie kilkudziesięcioletnią historię. Po raz pierwszy zapisano je w tak zwanej Deklaracji Genewskiej w 1924 r., ale naprawdę pierwszy, w miarę pełny zbiór praw dzieci zapisany został w Konwencji o Prawach Dziecka – międzynarodowej umowie przygotowanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych
w 1989 r. Celem konwencji jest ustanowienie zasad obrony dzieci przed zaniedbaniem
i znęcaniem się, których doświadczają one codziennie w różnym stopniu, we wszystkich państwach, każdego dnia. Państwo, które do konwencji przystąpi, to znaczy podpisze ją, zobowiązuje się do przestrzegania zawartych w niej praw. W Polsce konwencja obowiązuje od 30 kwietnia 1991 roku, którą podpisał Lech Wałęsa.

 

3.      Wiersz pt. „Prawa Dziecka” – autor: M. Brykczyński

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

 

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je, na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

 

Nikt mnie siłą niema prawa zmuszać do niczego

A szczególnie do zrobienia czegoś nie dobrego.

 

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo wybierać, z kim się będę bawić.

 

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać

I każdego zawsze mogę na ratunek wzywać.

 

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

 

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

 

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

 

Tak się tu wiersze poukładały w prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.

 

4.      Piosenka pt: „Wszystkie dzieci nasze są” Majki Jeżowskiej

1.      Ach, co za smutas leje łzy

Lalki w płacz, misiek zły

O, już się śmieje, nosek mu drży

Deszczyk był, a teraz wyschły łzy

Niebo rozjaśnia się samo

Mały uśmiech jak tęcza

Już dobrze, mamo.

 

Ref. Wszystkie dzieci nasze są

Basia, Michael, Małgosia, John

Na serca dnie mają swój dom

Uchyl im serce jak drzwi.

Wszystkie dzieci nasze są

Borys, Wojtek, Marysia, Tom

Niech małe sny spełnią się dziś

Wyśpiewaj marzenia a świat

Będzie nasz.

 

2.      Choć nie rozumiem mowy Twej

Czytam lęk, czytam śmiech

Nuty nie kłamią, zbuduj z nich klucz

Otwórz nim nieśmiałość naszych słów

Ważny jest serca alfabet

Ciepły uśmiech jak słownik

Jesteśmy razem.

 

Ref. Wszystkie dzieci nasze są

Basia, Michael, Małgosia, John

Na serca dnie mają swój dom

Uchyl im serce jak drzwi.

 

Nie jesteś sam

Nasza piosenka

Ciągnie za rękaw

Podaj mi dłoń

I z nami stań

Nie ma dziś granic nasz dom.

 

Ref. Wszystkie dzieci nasze są

Basia, Michael, Małgosia, John

Na serca dnie mają swój dom

Uchyl im serce jak drzwi.

Wszystkie dzieci nasze są

Borys, Wojtek, Marysia, Tom

Niech małe sny spełnią się dziś

Wyśpiewaj marzenia a świat – Będzie nasz, będzie nasz

Wyśpiewaj marzenia a świat – Będzie nasz

Wyśpiewaj marzenia a świat – Będzie nasz.

 

 

5.      Odczytanie praw dziecka z plakatu

A teraz zapraszam Kasię i Doriana, którzy odczytają KODEKS PRAW DZIECKA, na którym przedstawiono skrótowo najważniejsze prawa.

 

PAMIĘTAJ!

PRAWA CZŁOWIEKA ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA!!!

Jesteś młodym człowiekiem – masz swoje prawa, nazywane „prawami dziecka”.

·         Masz prawo, aby żyć i rozwijać się w dobrych warunkach.

·         Masz prawo do opieki i leczenia kiedy chorujesz.

·         Masz prawo chodzić do szkoły i rozwijać swoje zainteresowania, a także tworzyć.

·         Możesz wyrażać swoje zdanie o tym co Cię dotyczy, mówić, co myślisz i uważasz za słuszne oraz uczestniczyć w życiu społecznym.

·         Masz prawo mieć swoje tajemnice i sekrety.

·         Masz prawo mieć opiekunów i cieszyć się życiem rodzinnym.

·         Nikt nie może Cię bić, krzywdzić, wykorzystywać do ciężkiej pracy, poniżać, lekceważyć Twoje uczucia – w ogóle źle  Cię traktować.

·         Twój kraj powinien pomagać Twoim rodzicom, aby mogli zapewnić Ci dobre warunki rozwoju.

·         Twoje dobro jest najważniejsze dla rodziców i dla Polski.

Obiecujemy również przestrzegać praw innych ludzi: dzieci i dorosłych.

 

6.      Wiersz pt. „Krzyknij nie!” autor: Marcin Przewoźniak

Dzieckiem być w dorosłym świecie nie jest łatwo. To nie żarty.

Ty człowiekiem jesteś przecież ważnym i szacunku wartym.

 

Gdy ci ludzie zagrażają pełni złości i przemocy,

jeśli ci się dzieje źle – krzyknij NIE!

 

Gdy koledzy na boisku pobić chcą lub skrzywdzić cię

Myślą, że im wolno wszystko – krzyknij NIE!

 

W szkole ktoś ze starszej klasy postępuje bardzo źle,

Znęca się nad tobą czasem – krzyknij NIE!

 

Jeśli ktoś, gdy nikt nie widzi, dziwnie chce dotykać cię,

A ty boisz się i wstydzisz – krzyknij NIE!

 

Może ktoś Ci proponuje: Zapal sobie! Napij się !

Czymś niezdrowym cię częstuje – krzyknij NIE!

 

Jeśli jakiś nieznajomy nagle cię zaprosić chce,

Mówi, by iść z nim do domu – krzyknij NIE!

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin