Scenariusz zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
z dzieckiem leworęcznym.
Temat: Usprawnianie motoryki rąk ze zwróceniem uwagi na rękę lewą.
Cele ogólne:
· usprawnianie dużych grup mięśni ramienia i przedramienia oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
· usprawnianie małych grup mięśni dłoni i palców oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Cele szczegółowe:
· ma orientację w schemacie własnego ciała,
· ujmuje kierunki w zależności od własnej pozycji,
· zna stosunki przestrzenne między przedmiotami,
· zna system pojęć przestrzennych.
Przebieg zajęć:
I. Ćwiczenia usprawniające duże grupy mięśni ramienia i przedramienia oraz koordynację wzrokowo – ruchową.
1. Zabawy z elementami płynnych ruchów obu ramion:
a) Przylot i odlot ptaków.
b) Drzewa na wietrze.
c) Drwal rąbie drzewo.
d) Pranie.
2. Zabawy z elementami rytmicznych ruchów zmiennych obu ramion:
a) Pranie i prasowanie.
b) Gotowanie obiadu (wałkowanie ciasta, ubijanie piany).
c) Podbijanie balonu.
3. Wyścigi rąk.
Dziecko otrzymuje kartkę papieru z bloku rysunkowego podzieloną pionową na dwie równe części oraz dwa kolorowe ołówki.
· Wyścigi do środka kartki:
· Wyścigi od środka:
· Lewa ręka szybciej od prawej:
Zabawy te można prowadzić przy tablicy z użyciem kolorowej kredy.
4. Rzucanie woreczków do celu.
Stosujemy różnorodne usytuowanie celu w przestrzeni, stopniowo zwiększamy odległość od celu, rzuty prawą i lewą ręką.
II. Ćwiczenia usprawniające małe grupy mięśniowe dłoni i palców oraz koordynację wzrokowo – ruchową.
1. Zabawy usprawniające końce palców:
· Gra na fortepianie.
· Zabawa w deszcz.
· Zabawa w pisanie na maszynie.
· Kroczenie owada.
2. Malowanie:
a) Malowanie palcami (dziecko otrzymuje kolorowe farby, arkusz papieru, naczynie z wodą, ściereczkę).
b) Malowanie suchym palcem (płaszczyzna kartki zamalowana farbą klejową, dziecko rysuje palcem różne kształty).
c) Malowanie dużych, konturowych rysunków od prostych figur do przedmiotów.
3. Lepienie z plasteliny:
a) Zagniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta.
b) Wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, przedmiotów o prostych kształtach, np.: kontur jabłka, gruszki, liścia,, itp.
c) Toczenie kuleczek z plasteliny i wykonanie z nich różnorodnych kompozycji.
4. Rysowanie przy pomocy szablonu:
· Odrysowywanie od zewnątrz szablonów pojedynczych przedmiotów i tworzenie kompozycji.
5. Rysowanie:
· Kalkowanie rysunków prostych i złożonych.
· Kopiowanie.
III. Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną.
1. Orly na śniegu (dziecko leży na wznak na podłodze rękami ułożonymi wzdłuż ciała i ze złączonymi nogami):
a) Jednoczesne rozsuwanie nóg i rąk oraz jednoczesne zsuwanie wykonywane rytmicznie.
b) Przesuwanie:
- prawej nogi,
- lewej nogi,
- prawej ręki,
- lewej ręki,
- prawej nogi i prawej ręki,
- lewej nogi i lewej ręki,
- prawej nogi i lewej ręki,
- lewej nogi i prawej ręki.
2. Dyktando rysunkowe (dziecko otrzymuje kartkę papieru, ołówek lub mazak – nauczyciel dyktuje polecenia, a dziecko rysuje), np.:
Na samym środku kartki narysuj domek.
Z lewej strony domku narysuj płotek.
Za płotkiem narysuj słoneczniki.
Z prawej strony domku narysuj drzewa.
Obok drzewa narysuj budę dla psa.
Przy budzie narysuj psa.
Na samej górze kartki narysuj słonko.
Teraz pokoloruj rysunek.
3. Zabawa w ruch drogowy:
Dziecko otrzymuje kartkę papieru podzieloną linią poziomą na dwie połowy, stemple pojazdów samochodowych.
Na polecenie wyszukuje odpowiednie pojazdy i stempluje według polecenia, np.: samochód ciężarowy jedzie w lewą stronę, autobus wyprzedza samo chow ciężarowy, za samochodem ciężarowym jedzie cysterna.
4. Po lewej, czy prawej stronie?
Dziecko siedzi na krześle, prowadzący wymienia przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu, a dziecko ma powiedzieć, czy są one po jego stronie prawej, czy lewej.
3
gonia.1985