Neurokinezjologia jako metoda wspomagająca rozwój i uczenie się dzieci i młodzieży.pdf

(222 KB) Pobierz
untitled
5
Neurokinezjologia jako metoda wspomagająca
rozwój i uczenie się dzieci i młodzieży
z dysleksją, nadpobudliwością psychoruchową,
autyzmem oraz syndromem Aspergera
dr Swietłana Masgutowa
specjalista w dziedzinie psychologii rozwojowej i edukacyjnej, Mentor
Kinezjologii Edukacyjnej w Polsce i Europie, dyrektor Międzynarodowego
Instytutu NeuroKinezjologii w Polsce, przedstawiciel Międzynarodowego
Fakultetu Fundacji Kinezjologii Edukacyjnej (USA). Przez wiele lat pracowała
jako wykładowca na uniwersytetach w Rosji m.in. w Naukowo-Badawczym
Instytucie Rosyjskiej Akademii Edukacji; autorka 85 publikacji edukacyjnych
i psychologicznych, prac dotyczących Kinezjologii Edukacyjnej, rozwoju
osobowości, twórczości i rozwoju ruchowego. Twórca kierunku NeuroKinezjologii
Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.
Od 1988 roku dr Swietłana Masgutowa prowadzi badania naukowe nad technikami stosowanymi
w NeuroKinezjologii i Kinezjologii Edukacyjnej; wpływem ruchów kinezjologicznych na osobowość
i emocje oraz rozwój ruchowy i trudności w nauce. Wśród licznych zainteresowań można wymienić:
zastosowanie ruchu i rysunku jako pomocy terapeutycznej przy zaburzeniach emocjonalnych, a także
fizycznej rehabilitacji przy problemach rozwoju sensoryczno-motorycznego.
Za skuteczną pracę i entuzjazm otrzymała pięć nagród uniwersyteckich i Rosyjskiej Akademii
Edukacji. W 1996 roku otrzymała również międzynarodową nagrodę Fundacji Kinezjologii
Edukacyjnej (USA).
NEUROKINEZJOLOGIA JAKO METODA
WSPOMAGANIA ROZWOJU I UCZENIA SIĘ DZIECI Z DYSLEKSJĄ,
NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ ORAZ AUTYZMEM
Neurokinezjologia to współczesny kierunek wiedzy i praktyki o rozwoju człowieka i
wykorzystaniu jego naturalnych zasobów rozwojowych, uczenia się i zdrowia.
Neurokinezjologia bazuje na wiedzy z zakresu neurologii, w szczególności o rozwoju
układu nerwowego i funkcjonowaniu mózgu oraz kinezjologii, czyli stymulacji
mechanizmów rozwojowych przez ruch i specjalne sensoryczno-motoryczne techniki
wpływające na optymalne funkcjonowanie mózgu. Specyfiką neurokinezjologii jest
aktywizacja mechanizmów samoregulacji poprzez stymulację motoryki pierwotnej,
czyli schematów odruchów i innych dynamizmów danych od przyrody.
Podstawowe cele i zadania neurokinezjologii:
- diagnozowanie rozwoju i kształtowania schematów sensomotorycznych odruchów
i naturalnych koordynacji
- kreowanie programów skierowanych na reanimację i integrację ruchów pierwotnych,
odruchów, systemu koordynacji
- rozwijanie umiejętności optymalnej pracy mechanizmów i programów danych nam
od przyrody.
115985711.001.png
6
NEUROKINEZJOLOGIA
NEUROLOGIA
KINEZJOLOGIA
Metody diagnozy i
neurorehabilitacji
rozwoju i kształtowania
odruchów i innych
dynamizmów świadomych
i nieświadomych
Diagnoza i neuro-
rehabilitacja:
- dojrzałości układu
nerwowego i
funkcjonowania mózgu
- neurologicznego
funkcjonowania odruchów
Metody diagnozy i rozwoju
nawyków i umiejętności związanych
z kształtowaniem sfery ruchowej
Diagnoza i rozwój:
• koordynacji ruchów i nawyków
stron ciała
- lewa – prawa
- góra – dół
- przód - tył
• koordynacja motoryki precyzyjnej
- oczy (funkcje wzroku)
- uszy (funkcje słuchu)
- ręce (motoryka precyzyjna)
• koordynacja motoryki dużej
- ręce (motoryka manualna)
- nogi (motoryka duża – kinestetyka
motoryczna i kinestetyka
sensomotoryczna)
NEUROKINEZJOLOGIA
Metody diagnozy, rozwoju oraz integracji
układu ruchów pierwotnych (danych od przyrody) z ruchami i nawykami
kontrolowanymi
Diagnoza i integracja:
• Archetypów rozwoju ruchowego (globalnych schematów - ruchów)
• Odruchów i ich schematów
- wewnątrzpłodowych - wczesnego dzieciństwa
- narodzin - stałych
- poporodowych - wzrokowo–słuchowych
- noworodka - ustno-twarzowych
- niemowlęcia
• Sensomotorycznej i proprioreceptywnej koordynacji odruchów
• Schematów odruchów i nawyków ruchowych (ruch intencjonalny
i kontrolowany)
• Schematów odruchów i sfery emocjonalnej
• Schematów odruchów i sfery poznawczej
115985711.002.png
7
Misją neurokinezjologii i kinezjologii jest przekazywanie dzieciom i dorosłym wiedzy i
narzędzi, jakimi są naturalne zasoby do łatwego i radosnego uczenia się, bezpiecznego i
prawdziwego rozwoju i zdrowia.
Neurokinezjologia zorientowana jest na:
• Wykorzystanie neurologicznej wiedzy w celu analizy i zorganizowania terapii
ruchowego rozwoju (poziomy, etapy, mechanizmy, procesy, strategie i struktura)
• Kreowanie programów integrowania układu ruchów pierwotnych z ruchem
kontrolowanym i wyższymi funkcjami psychicznymi
• Pomoc dzieciom z różnymi deficytami w rozwoju (dysleksją, nadpobudliwością
psychoruchową, niestabilnością emocjonalną, opóźnieniem w rozwoju intelektualnym
i ruchowym, porażeniem mózgowym, autyzmem)
DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE
Kiedy mówimy o trudnościach w nauce szkolnej, mamy na myśli przypadki trwałego
nienadążania. Ważne jest, aby odróżniać trwałe nienadążanie spowodowane chorobą,
sytuacją rodzinną itp. od trudności w nauce spowodowanymi nieprzyswojeniem
pewnego zakresu wiedzy. Do nienadążających zaliczamy również dzieci oceniane
dostatecznie i słabo, które nieefektywnie, powierzchownie i z pewnymi problemami
przyswajają zagadnienia programu szkolnego.
Przyczyny psychologiczne, które kryją się za nienadążaniem, można podzielić na dwie
grupy, do pierwszej należy niedostatek aktywności poznawczej w szerokim tego słowa
znaczeniu, natomiast do drugiej zaliczamy braki w rozwoju sfery motywacyjnej dzieci
(A.K. Markowa, M.K. Akimova i V.T. Kozlova 1991; L.S. Slavina, 1998).
Niedostateczny rozwój aktywności poznawczych polega na błędnym rozumowaniu,
dzieci nie są w stanie przyswajać sobie efektywnie wiedzy z zakresu przedmiotów
szkolnych, nie potrafią na wymaganym poziomie wykonywać poleceń nauczyciela.
U takich dzieci występuje:
• niewykształcenie umiejętności uczenia się
• niedostateczne rozwinięcie procesów umysłowych, szczególnie sfery myślowej
dziecka
• nieodpowiednie wykorzystywanie przez dziecko swoich właściwości indywidualnych
i typologicznych, przejawiających się w aktywnościach poznawczych.
Niedostateczne ukształtowanie podstawowych procesów psychicznych jest bardziej
skryte i mniej oczywiste niż się wydaje. Najczęściej stosuje się to do sposobów
myślenia i metod pracy, a także do właściwości pamięci i uwagi. Nie każde dziecko
może być uczone w taki sam sposób. Psycholog Z.I. Kalmijkova (1986) zaproponowała
specjalny termin wyuczalność, rozumiany jako podatność na uczenie się.
Wyuczalność zależy od indywidualnej specyfiki człowieka, która ma wpływ na
osiągnięcia w nauce. Wyuczalność zawiera w sobie: uogólnianie aktywności
umysłowej, ekonomiczność myślenia, samodzielność myślenia, elastyczność procesów
myślowych i inne.
8
Myślenie jest najistotniejszym procesem psychicznym wpływającym na wyuczalność
dziecka. W rzeczywistości to braki w rozwoju myślenia, a nie pamięci i uwagi, jak
powszechnie się sądzi, stanowią powszechną, psychologiczną przyczynę wszelkich
niepowodzeń uczniów. Uczniowie, którzy ledwo nadążają [w przeciwieństwie do tych
nienadążających w ogóle - przyp. tłum] nie wykształcili racjonalnych metod
zapamiętywania, jednak te braki pamięci są ściśle związane z brakami w rozwoju
myślenia. Niska koncentracja uwagi wynika u nich z tego, że z powodu właściwości
swojego myślenia nie są zaangażowani w aktywną pracę szkolna, trudno im jest w niej
uczestniczyć. Niewłaściwe wykorzystywanie przez dziecko jego indywidualnych i
typologicznych cech także powoduje defekty w aktywności poznawczej. Układ
nerwowy ma naturę genotypiczną. Dlatego nie wolno pomijać indywidualnych i
typologicznych właściwości dziecka, które przejawiają się w procesie uczenia.
Szczególnie ważne jest uwzględnienie właściwości układu nerwowego: siły i
ruchliwości .
Rodzaje sytuacji szkolnych, w których słaby układ nerwowy sprawia uczącym się
trudności:
1) długotrwała praca powodująca napięcia (w domu albo w klasie); dziecko słabe
szybko się meczy, traci zdolność do pracy, zaczyna popełniać błędy, wolniej
przyswaja materiał;
2) trudna, bardzo emocjonująca i stresująca klasówka lub egzamin (szczególnie przy
ograniczonym czasie);
3) sytuacje, kiedy nauczyciel w szybkim tempie zadaje pytania i wymaga
natychmiastowej odpowiedzi;
4) praca w sytuacji, kiedy nauczyciel zadaje nieoczekiwanie pytanie i wymaga ustnej
odpowiedzi (przy słabym układzie nerwowym ze względu na jego właściwości
neurodynamiczne dla uczącego jest bardziej sprzyjająca sytuacja odpowiedzi
pisemnej, a nie ustnej);
5) praca po nieudanej odpowiedzi, ocenionej negatywnie;
6) praca w sytuacji wymagającej myślenia abstrakcyjnego (na odpowiedzi
nauczyciela, odpowiedź lub pytanie innego ucznia);
7) praca w sytuacji wymagającej podzielnej uwagi lub przenoszenia jej z jednego
rodzaju pracy na drugi (na przykład kiedy w trakcie wyjaśniania nauczyciel
jednocześnie prowadzi przepytywanie z zakresu materiału, który wcześniej został
omówiony, wykorzystuje różny materiał dydaktyczny – mapy, slajdy, podręcznik,
wymaga robienia notatek w zeszycie, poleca wyszukać coś na mapie, sprawdzić
w podręczniku itd.);
8) praca w otoczeniu głośnym i niespokojnym;
9) praca po krytycznej uwadze dorosłego, po sprzeczce z kolegą itd.;
10)praca pod kierunkiem porywczego i nieopanowanego dorosłego;
11)sytuacja, kiedy wymaga się od ucznia, żeby na lekcji przyswoił sobie duży
i różnorodny zakres materiału.
Trudności pojawiające się u biernych dzieci:
1) różnorodne zadania ze względu na zawartość i sposoby rozwiązania;
2) materiał jest podawany w szybkim tempie i niejasna jest kolejność pytań
9
zadawanych dzieciom;
3) czas pracy ograniczony, za niewykonanie jej w tym czasie grozi negatywna ocena;
4) zbyt częste odwracanie uwagi (na replikę nauczyciela, odpowiedź lub pytanie
innego ucznia);
5) wymagane jest szybkie przenoszenie uwagi z jednego rodzaju pracy na drugi;
6) ocenia się efektywność przyswojenia sobie materiału we wczesnym okresie jego
uczenia się;
7) wykonywanie zadań związanych z pojmowaniem przy szybkim tempie pracy.
W ostatnich latach w psychologii i pedagogice zaczęło się wyodrębniać
w chronicznym szkolnym nienadążaniu zjawisko dysleksji .
U niektórych dzieci nagle ujawniają się poważne kłopoty w czytaniu i pisaniu. Dzieci
mają problemy z językiem, chociaż dobrze sobie radzą z matematyką i innymi
przedmiotami, w których jak się wydaje, wymagana jest większa zdolność orientacji.
U dzieci tych zauważyć można słaby rozwój mowy.
Dysleksja jest zaburzeniem umiejętności czytania. Do tego zjawiska specjaliści
zaliczają także dysgrafię , stanowiącą zaburzenie pisania. Często zdarza się, że obydwa
typy zaburzeń łączą się, nie stwierdza się jednak oznak odbiegania dzieci od normy w
rozwoju umysłowym.
Dysleksja zdarza się 3-4 razy częściej u chłopców niż u dziewczynek. Około 5-8%
uczniów cierpi na dysleksję. Zaburzenia czytania są już zauważane w drugiej klasie
szkoły podstawowej. Niekiedy dysleksja z upływem czasu kompensuje się, jednak u
wielu dzieci występuje również w starszym wieku.
Dzieci z dysleksją popełniają błędy w czytaniu: gubią litery, dodają niepotrzebne,
zmieniają brzmienie słów, prędkość czytania jest niezbyt wysoka, zamieniają miejscami
litery, czasami opuszczają początkowe sylaby wyrazów. Często zawodzi zdolność
wyraźnego przyjmowania ze słuchu określonych dźwięków i wykorzystywania ich we
własnej mowie, w czasie czytania i pisania. Zaburza się również przy tym możliwość
rozróżniania bliskich dźwięków (na przykład w języku polskim B-P, D-T, K-G, CZ-
DZ), dlatego takie dzieci bardzo niechętnie wykonują zadania z języka polskiego: nie
lubią opowiadań, czytania, streszczania. Wszystkie tego typu prace przychodzą im z
ogromnym trudem.
W przypadku dysgrafii dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej z trudem
opanowują pisanie: ich dyktanda czy wykonywane przez nie ćwiczenia zawierają
mnóstwo błędów gramatycznych i ortograficznych. Nie posługują się wielkimi literami,
znakami przestankowymi, mają niewyraźny charakter pisma. W średnich i starszych
klasach dzieci w czasie pisania starają się wykorzystywać krótkie frazy z ograniczonym
doborem słów, ale w pisowni robią poważne błędy. Dzieci często odmawiają chodzenia
na lekcje lub wykonywania pisemnych zadań. Rozwija się u nich poczucie niższej
wartości, depresja.
Ze względu na swoje wewnętrzne przeżycia odsuwają się na bok grupy i unikają
kontaktów, w efekcie czego znajdują się w izolacji. Dorośli mający podobny problem
nie są w stanie napisać pocztówki z pozdrowieniami lub krótkiego listu, szukają takiej
pracy, w której nie będą musieli niczego pisać.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin