Rosjanie wybielili kontrolerów - Nasz Dziennik.pdf

(264 KB) Pobierz
422494735 UNPDF
Rojaniewybielilikontrolerów
PryjtapreMidypaotwowyKomitetLotnicy(MK)kwaliikacjakwietniowegolotu
do Smoleoka walniająca kontrolerów lotu Siewiernego jakiejkolwiek
odpowiedialnoci a katatro jet mocno kontroweryjna W ocenie pilotów
wojkowych długoletnim dowiadceniem, także na mijach na terenie Federacji
Royjkiej,niemażadnychwątpliwocicodomilitarnegocharakterulotuiprocedur,
wedługktórychmuielidiaładkontroleryJakułyelimy, niebyłożadnychprekód,
bymoleokielotnikowprypadkułychwarunkówpogodowychotałoamknite
Woceniedr.inż.ntoniegoMilkiewica,byłegopilotaigłównegoinżynierawojklotnicych
orapecjalityakreubadaowypadkówlotnicych,którypracowałnaSiewiernymw
pierwychdniachpokatatroie,biorącpoduwagogółprycynkatatroyTu-154M, jakie
predtawiłMidypaotwowyKomitetLotnicy(MK),należałobydodad,że kontrolalotów
lotnikaSiewiernyjmatakżewój"niewielki"wkładwtogromnątragedi. - Ropatrując
prawgodnieprepiamimidynarodowymi,możnabyibliżyddooąduMKwtym
zakresie. Natomiast Siewiernyj jet lotnikiem wojkowym i kontrolery lotów byli
wojskowymi, awtakimwypadkuwraiewarunkównienadającychidolądowania
kontroler zamyka lotnisko - oceniłdrMilkiewic.WprywoływanychpreMKprepiach
dotycącychlotówmidynarodowychaktycnieodpowiedialnodleżypotroniedowódcy
tatku powietrnego, jednak nawet diałając według tych procedur, w krytycznych
ytuacjachlotnikojetamykane.Jakauważył,takieprypadkinaneąm.in.praktykna
wojkowymlotnikuOkcie,któreniejednokrotnieuwaginałewarunkiatmoerycne
byłoamykaneiwówcaamolotykierowanebyłynainne lotniska. - W mojej ocenie,
kontrolerySiewiernegomoglibyamknądlotniko,cególnieżekontrolerjakowojkowy
prepiówmidynarodowychnienałiniemiałpotreby,byjenad,bopełniałrol
wojkową - dodał. Sposobem zakwalifikowania lotu Tu-154M preMK diwieni ą
dowiadceni piloci, którymi romawiał "Na Diennik". Jak ułyelimy, welkie
wątpliwocirowiewatułożonypreałogTu-154M plan lotu, wktórymwyranie
onaconocharaktermiji,ibyłtolotwojkowy Towłanie powoduje,żeałogamiała
pełnąwiadomod,iżwykonujeadaniewłanieotakimcharaktere.Wocenielotników,
planlotujanoprecyowałjegocharakterijetklucowy,apróbyaklinaniarecywitoci
preMKąniedopucalne. - Załogaapiała,żewykonujeadaniewedługprocedur
wojkowychiwycypowinniidotoowaddowymogówwłanietakiegolotu.Wtakim
prypadkukontrolerlotówjetcarem. Sprawa jest bezdyskusyjna - oceniająpiloci.
Wocenienaychromówców,m.in.włanietekwetie należałodokładnieomówid
Rojanamiipowinnootadwypracowanewpólnetanowiko,którenalałobyiw
koocowymraporcie.Dotegojednakpotrebnabyławikadeterminacjaetronypolkich
przedstawicieli. - Jeżelimielimyoiągnądwpólnedanie z Rosjanami na temat wszystkich
elementówtegotragicnegodarenia,topowinnimycałycanimipracowad.lenietak,
żetoRojanieormułująwniokiijepredtawiają.Należałotodaniewypracowywad,wrc
wywalcyd- auważyłdrMilkiewic.
Ostatnie sekundy lotu.
Wromowie"NaymDiennikiem"płkntoniMilkiewicopiał,jakwedługebranychw
RojimateriałówwyglądałyotatniechwilelotuTu-154M.Jakanacył,amolotwrejonie
tw.bliżejprowadącej(radiolatarniapołożonawodległoci1,1kmodprogupaa)nalał
inamałejwyokoci.Rołypryniejbroyowyokoci10-11 m i czubek jednej z nich
otałcityprawymkrydłem.Tenaktjednakniemiałwpływunatorlotu.Chwilpóniej
amolotuderyłlewymkrydłemopieobroy,którywmiejcuetkniciaekrydłem
miałok40cmrednicyDołodonarueniakontrukcjilewegokrydła- ok. 5 m od jego
koocówki Wwiąkuutratąccikrydłapowtałyróżnicewilenonejiamolotacął
obracad i wdłuż oi podłużnej w lewo. Jednocenie ukodonego biornika
umieconegowkrydlewylewałoipaliwo.Obracanieiamolotutrwałodochwili
dereniaiemiąiniedałoigorekompenowad. Oruchuobrotowymmająwiadcyd
kolejneladychwilpokontakciebroąamolotciąłlewymkrydłemwierkipod
kątem60t,anatpniedrewaliciatepodkątemok70t,alejużwpoycji
odwróconejOtatecniewpoycjiok60tprechyleniana"plecach"dołododerenia
iemią Samolot, by wtenpoóbiobrócid,potrebowałodpowiedniejwyokociimiało
jąapewnidobniżenieterenu.
Marcin Austyn
Zgłoś jeśli naruszono regulamin