Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Czerwiec 2011
Zadania:
1. Organizowanie zabaw w kącikach zainteresowań i innych miejscach. Wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów.
2. Zapoznanie z zasadami właściwego zachowania się podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, sali oraz na placu zabaw w parku.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
4. Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa dotyczących zabaw na świeżym powietrzu.
Tematyka: Na moim podwórku. ( 06.06 - 10.06.2011)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
II - 4
III – 1, 3
VI – 2
V- 3, 4
XII - 2
- Kształtowanie sprawności ruchowej.
- Rozwijanie mowy.
- Rozwijanie pamięci wzrokowej.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku „Wielkoludy i żabki”; zabawa ruchowa „Bocian i żabki”; zabawa bieżna „Mijanie”.
- Powitanie dzieci piosenką „Podwórkowe manewry”; Rozmowa na temat podwórka, zabaw na nim: O jakim miejscu mówiła piosenka?, Co to jest podwórko?, Czy wszystkie podwórka są jednakowe?. Rozmowa przy obrazkach przedstawiających: Wiejskie i miejskie podwórko – dzieci oglądają obrazki, omawiają wygląd miejsc, zwracają uwagę na różnice w zabudowie.
- Zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje?” – segregowanie przedmiotów pasujących do ilustracji przedstawiających -wiejskie i miejskie podwórko.
- Zabawa rozwijająca pamięć „Co się zmieniło?”- rozpoznawanie zgromadzonych przedmiotów, zapamiętanie ich kolejności oraz wskazanie zmiany miejsca danego przedmiotu przez dzieci.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Wykonuje skok obunóż.
- Uważnie słucha piosenki.
- Wypowiada się na temat podwórka do zabaw dla dzieci na wsi i w mieście.
- Rozpoznaje i nazywa przedmioty występujące na podwórkach – wiejskim i miejskim.
- Przyporządkowuje obrazki do zapamiętanych miejsc.
2.
I – 1, 3
IV - 2
V – 3, 4
XII– 2
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej i koordynacji ruchowej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Ilustracja ruchowa wiersza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „Wypraw do lasu”- dzieci naśladują ruchy pokazywane przez nauczyciela.
- Zabawa rozwijająca koordynację „Krążące woreczki”- dzieci przy wygrywanym rytmie przez nauczyciela podają woreczki z grochem.
- Słuchanie piosenki „Na podwórku”- omawianie treści utworu razem z dziećmi, rozpoznawanie zwierząt występujących w piosence na obrazkach, naśladowanie odgłosów zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku.
- Zabawy ruchowe przy piosence „Na podwórku”- ilustrowanie ruchem treści piosenki.
- Ćwiczenia manualne „Na wiejskim podwórku”- rysowanie kredkami pastelowymi ilustracji do poznanej piosenki.
- Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
- Ilustruje wiersz odpowiednimi ruchami.
- Rozpoznaje rytmy: szybki, wolny.
- Rytmicznie podaje woreczki.
- Uważnie słucha piosenki i wypowiada się na jej temat.
- Naśladuje odgłosy wybranych zwierząt.
- Aktywnie uczestniczy w zabawie.
- Ilustruje ruchem treść piosenki.
- Rysuje ilustrację do poznanej piosenki.
3.
III – 3
V – 1, 4
VII - 1
XIV - 5
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Obserwowanie wiosennej przyrody.
- Zestaw zabaw ruchowych z użyciem przyboru – piłki, przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy; zabawa orientacyjno-porządkowa „Spłoszone ptaki”; zabawa z elementami czworakowania „Kotki bawią się piłkami”; ćwiczenia tułowia „Krążąca piłka”; zabawa z elementem rzutu „Piłka w kole”.
- Przypomnienie zasad podczas spaceru oraz właściwego zachowania się w miejscach publicznych. Udział dzieci w zajęcia bibliotecznych – „Na placu zabaw” czyli zasady właściwego zachowania się przedszkolaka podczas zabawy, słuchanie literatury o wybranej tematyce, rozwiązywanie zagadek oraz zabawy ruchowe.
- Spacer do pobliskiego parku, obserwacja drzew, krzewów, poruszających się owadów.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych z przyborem – piłką.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Rzuca piłkę do koła.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach bibliotecznych.
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas spaceru.
- Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie, obserwuje drzewa i ptaki.
4.
IV – 2
IX - 2
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
- Zabawy ruchowe przy piosence „Wiosenne słońce”- reagują na umówiony sygnał, dobierają się w pary lub w zespoły, tańczą w kółeczkach; ilustrują ruchem piosenkę.
- Słuchanie opowiadania M. Marczak „Na pachnącej łące”- podczas opowiadania dzieci dopowiadają brakujące słowa – nazwy obrazków w odpowiednich formach, tworząc dalszy ciąg utworu. Rozmowa na temat opowiadania, swobodne wypowiedzi dzieci.
- Składanie w całość pociętego obrazka biedronki według wzoru przez dzieci, następnie naklejają je na kartki.
- Zabawa bieżna „Biedronki latają nad łąką”- nauczyciel rozdaje plakietki z różnymi kolorami biedronek oraz rozkłada na dywanie kolorowe szarfy; podczas przerwy w muzyce dzieci szukają szarfy w takim samym kolorze jak plakietka.
- Dowolne zabawy w ogrodzie przedszkolnym inspirowane przez dzieci.
- Tworzy parę i koło.
- Ilustruje ruchem poznaną piosenkę.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat.
- Składa w całość pocięty obrazek biedronki według podanego wzoru.
- Rozpoznaje i nazywa wybrane kolory (czerwony, żółty, zielony).
- Dopasowuje kolor plakietki do koloru szarfy.
5.
- Rozwijanie aktywności twórczej.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Inscenizowanie ruchem opowiadania B. Formy „Konik polny” przez dzieci, z pomocą nauczyciela (każde dziecko ma opaskę z wybranym przez siebie zwierzęciem mieszkającym na łące). Podział na sylaby nazw zwierząt – bohaterów opowiadania.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zwierzęta na łące”- przy dźwiękach odpowiedniego instrumentu muzycznego wybrane dzieci poruszają się po sali naśladując zwierzę z opaski.
- Zabawa dydaktyczna „Ile to motyli?”- dzieci dostają sylwety motyli, słuchają zdań ułożonych przez nauczyciela i ilustrują je odpowiednią liczbą motyli.
- Zabawy na placu przedszkolnym – przyglądanie się napotkanym owadom. Obserwowanie ich, ale nie łapanie czy dotykanie.
- Inscenizuje opowiadanie o koniku polnym.
- Rozpoznaje i nazywa wybranych mieszkańców łąki (motyl, osa, konik polny, biedronka).
- Ilustruje treść zadania sylwetami motyli.
- Przelicza elementy w zakresie 5.
- Obserwuje owady w ogrodzie przedszkolnym.
...
Magadan