Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Styczeń 2011
Zadania:
1. Rozumienie potrzeby opiekowania się i dokarmiania zwierząt, ptaków w trudnych zimowych warunkach.
2. Budzenie zainteresowania życiem ptaków w okresie zimy – kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt.
3. Kształtowanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowo-naśladowcze.
Tematyka: Obserwujemy, co robią zimą zwierzęta. ( 3-7.01.2011)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
II - 4
III – 2, 3
VI – 2
V- 1
- Rozwijanie mowy.
- Obserwowanie zmian zachodzących w zimowym krajobrazie.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta mieszkające w lesie i zapadające w zimowy sen; rozpoznawanie i nazywanie ich przez dzieci.
- Ćwiczenia ortofoniczne „Ptaszki”- naśladowanie wybranych odgłosów ptaków (wróbelek, sowa, dzięcioł, sikorka).
- Słuchanie opowiadania H. Łopickej „Kto szedł do babulki po nowe odzienie”- rozmowa z dziećmi na temat treści utworu: Kto odwiedził Babulkę Zimę?; Dlaczego zając i wiewiórka chcieli zmienić futerko?; Kto zmienił jeszcze futerko i dlaczego?; swobodne wypowiedzi dzieci na temat opowiadania.
- Spacer do pobliskiego parku; przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas spaceru po parku. Obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie; obserwacja i dokarmianie przez dzieci ptaków.
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta na obrazkach.
- Naśladuje odgłosy wybranych ptaków.
- Uważnie słucha opowiadania.
- Wymienia nazwy zwierząt występujących w opowiadaniu i wskazuje je na ilustracji.
- Dostrzega zmiany w zimowej pogodzie.
- Obserwuje i dokarmia ptaki.
2.
I - 1
III – 1, 3
IX - 2
XIII - 1
XIV - 2
- Poznanie nazw wybranych ptaków zimujących u nas w kraju.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających wybrane ptaki: wróbla, sikorki, gila. Rozmowa przy obrazkach, zwrócenie uwagi na charakterystyczne upierzenie różniące te ptaki.
- Słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia dla ptaków”; omówienie treści utworu: Jakie ptaki występują w opowiadaniu?; Co jedzą ptaki?; Jak pomagały ptakom dzieci z przedszkola?; wypowiedzi dzieci na temat utworu.
- Wspólne wystawienie z nauczycielem karmnika na tarasie przedszkolnym dla ptaków, dokarmianie ich ziarnami oraz zawieszenie słoninki.
- Ćwiczenia matematyczne i klasyfikacyjne „Zimowe ptaki”- liczenie kolorowych ptaków; segregowanie ich według określonej cechy, porównywanie ich wielkości, kształtu i kolorystyki.
- Rozpoznaje i nazywa: wróbla, sikorkę, gila na ilustracjach.
- Uważnie słucha opowiadania oraz wypowiada się na jego temat.
- Dokarmia ptaki.
- Segreguje sylwety ptaków według określonej cechy.
- Przelicza w zakresie 4.
3.
VIII - 1
V – 3, 4
XII – 3
- Rozbudzanie aktywności muzyczno-ruchowej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Słuchanie piosenki „Szary nasz przyjaciel”- omówienie treści piosenki wspólnie z dziećmi; swobodne wypowiedzi dzieci; nauka utworu metodą ze słuchu.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Szary nasz przyjaciel”- utrwalenie umiejętności tworzenia koła i pary.
- Wykonanie pracy plastycznej „Ptaki w karmniku”
(ćw. plastyczne nr 14) – dzieci przyklejają brązowe paski papieru na rysunek karmnika; następnie kolorują ptaki według wzoru, wycinają je i naklejają w karmniku; prezentacja powstałych prac, zorganizowanie wystawy w kąciku plastycznym dla rodziców.
- Uważnie słucha piosenki i wypowiada się na jej temat.
- Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Potrafi utworzyć koło oraz parę z innym dzieckiem.
- Wykonuje pracę plastyczną.
- Koloruje rysunek ptaka, wycina i nakleja go.
5.
III – 1, 2
XII - 3
- Uświadamianie konieczności dokarmiania ptaków zimą.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Rysowanie po śladach – dzieci łączą kropki i kolorują rysunek ptaka według własnego pomysłu.
- Słuchanie opowiadania H. Zdzitowskiej „Gawronem poznaje zimę” ilustrowanego obrazkami, rozmowa z dziećmi na temat sposobów pomagania ptakom i leśnym zwierzętom w przetrwaniu zimy; podkreślenie znaczenia dokarmiania ptaków zimujących w naszym kraju.
- Zabawy ruchowo naśladowcze: „Wiatr i śnieżynki”, „Ptaszki szukają jedzenia”, „Wiewiórki szukają dziupli”.
- Rysuje po śladzie oraz koloruje powstały obrazek.
- Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat.
- Wymienia sposoby dokarmiania ptaków.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Naśladuje określone czynności.
1. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną poprzez kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku wobec najbliższych członków rodziny.
2. Zachęcenie dzieci do swobodnych wypowiedzi, poprzez składanie życzeń w Dniu Babci i Dziadka.
3. Uczestniczenie w obchodach świąt o charakterze rodzinnym – Dzień Babci i Dziadka (wykonanie drobnych prezentów dla dziadków, dekorowanie sali, prezentowanie własnych umiejętności).
4. Rozwijanie muzykalności dzieci poprzez przygotowanie programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Tematyka: Świętujemy Dzień Babci i Dzień Dziadka. ( 17-21.01.2011)
I – 1, 2
IV- 2
VIII – 1, 3
XV - 1
- Rozwijanie zainteresowania muzyką i tańcem jako alternatywną forma ruchu.
...
Magadan