PLANY DLA 4-LATKÓW NA GRUDZIEŃ 2008.doc

(273 KB) Pobierz
PAŻDZIERNIK 2007

GRUDZIEŃ 2008              I  TYDZIEŃ „ŚWIAT  DINOZAURÓW””

PODSTAWA PROGRAMOWA:  (I. 8) Wzbudzanie zainteresowań obrazem ( ilustracją) i tekstem.

( I. 10) Tworzenie warunków do porządkowania zdarzeń w czasie: określanie zależności czasowych użyciem określeń: najpierw, potem, teraz (…).

(I. 6/ 3) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: porównywanie przedmiotów z użyciem określeń (…), dłuższy – krótszy, (…).

(II.2 )Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przezywania pozytywnych efektów własnych działań.

CELE POŚREDNIE:

-zapoznawanie dzieci z  wyglądem ziemi przed milionami lat: poznawanie życia dinozaurów i przyczyny ich wyginięcia;

- określanie  długości pasków poprzez porównywanie ich ze sobą, prawidłowe stosowanie  określeń: dłuższy od…, krótszy od…;

- wprowadzenie zabawy tanecznej do piosenki „ Grozik”

- zapoznawanie dzieci z wyglądem kopalni i pracą górnika;

- poznanie wyglądu węgla, jego właściwości i wykorzystania go przez człowieka;

- ćw. analizy i syntezy wzrokowej podczas składania w całość pociętego obrazka ;

- poszerzanie wiedzy dzieci poprzez słuchanie opowiadań, wierszy,  piosenek związanych z tematyką tygodnia;

- rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i wyobraźni przestrzennej podczas lepienia z plasteliny, rysowania węglem , kredkami itp.;

- dostarczanie dzieciom radości i ciekawych wrażeń podczas spotkania z Mikołajem.

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1.” Oglądanie z kasety wideo  fragmentu filmu edukacyjnego „ Wędrówki  z dinozaurami”

 

-(…) Posługiwanie się słownictwem poznawanym poza bezpośrednim kontaktem ( film). s. 26

-Wykazywanie się twórczą postawa i myśleniem w różnych sytuacjach edukacyjnych przez: tworzenie analogii podczas zabaw z wyobraźnią- fantastycznej , polegającej na łączeniu ze sobą bardzo odległych lub wykluczających się zjawisk … . s. 25

-  wzbogacanie słownika czynnego o wyrazy: skrzyp, paproć, widłak, dinozaury, itd.

-umie opisać wygląd ziemi przed milionami lat,

-wie co spowodowało wyginiecie dinozaurów;

-umie nazwać, niektóre dinozaury;

- prawidłowo stosuje określenia: najpierw, potem , teraz;

- kończy zdanie „ Co by było gdyby ożyły dinozaury?”

 

 

2. „ Dinozaur”- lepienie z plasteliny

 

-Lepienie z różnych mas plastycznych: (…) plastelina, (…). s. 35

- rozwijanie sprawności manualnej;

- umie mówić wyliczankę z dinozaurem wolno, szybko, cicho , głośno;

- potrafi ulepić dinozaura;

- umieszcza dinozaura na makiecie” Jurajskiego parku”.

 

3. Zabawa taneczna przy piosence „ Grozik”

Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...) tanecznych. s. 34

 

- rozwijanie poczucia rytmu, tempa

 

- zna kolejne figury zabawy tanecznej,

- współpracuje z partnerem podczas tańca;

 

 

 

4. Zabawa matematyczna:

” Kolorowe paski

 

- Znajomość podstawowych barw  i kojarzenie ich z nazwą. s.35

- Posługuje się określeniami dotyczącymi długości (…) s. 32

- rozwijanie procesów myślowych;

- rozwijanie percepcji wzrokowej;

- określa długość pasków poprze porównywanie ich ze sobą

- stosuje określenia: dłuższy od…, krótszy od…,

- liczy w zakresie czterech, układa paski od najkrótszego do najdłuższego;

-nazywa kolory podstawowe;

Karta pracy , czterolatek , s. 16

5. Rysowanie węglem na temat dowolny”

- Słuchanie literatury dziecięcej (...) . Ilustrowanie jej obrazkiem (…). s. 26

- Wypowiadanie się na temat (...)  utworów literackich (...) s. 27

- Rysowanie (…) s. 35

 

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk,

- rozwijanie wyobraźni

- wie co powstało ze skamieniałego lasu;

-wie co to jest kopalnia i jak wygląda;

-wie kim są górnicy i na czym polega ich praca ,

- ilustruje ruchowo piosenkę „ Hej w kopalni”;

- potrafi rysować węglem.

 

 

6. Odwiedził nas Mikołaj

- Branie czynnego udziału w tradycyjnych uroczystościach (…). s. 24

- kształtowanie komunikatywności i odwagi, czynności poznawczych

- wita Mikołaja piosenką;

- mówi wiersz,

- bawi się z Mikołajem i innymi dziećmi przy piosence o Mikołaju;

-stosuje zwroty grzecznościowe , takie jak : dziękuję,  dzień dobry , do widzenia;

 

 

 

 

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

Realizacja planu  wychowawczego z obszaru::

BĄDŹ  KOLEŻEŃSKI I KULTURALNY

Uwrażliwianie na zgodne koleżeńskie współdziałanie

- Słuchanie wybranych opowiadań Grzegorza Kasdepke „ Bon czy ton  savoir – vivre dla dzieci” – poznawanie zasad dobrego wychowania w różnych sytuacjach

 

 

1. „ Rodzina dinozaurów”- dzieci kolorują małe dinozaury i umieszczają na tablicy przy dużym dinozaurze- określanie wielkości : duży , mały, utrwalenie nazwy dinozaura- diplozaur.( Czterolatek, s. 27)

2. Zabawa w „ Polecenia”- rozwijanie aktywności ruchowej, wyobraźni, rozumienia poleceń słownych. (Czterolatek, s. 27)

3.Słuchanie opowiadań, wierszy  związanych z tematyką: wierszDinozaury W. Żaby- Żabińskiej, baśń „ Zwyczaje Dinusia”, opowiadanie:„Jak nasza mama uratowała potwora”; „ O kominie , który przestał dymić

4. Zabawy plastyczno – konstrukcyjne- układanie sylwet dinozaurów- rozwijanie wyobraźni , aktywności twórczej.

5. Rozmowa na temat: „ Do czego potrzebny jest człowiekowi węgiel ?” – poznanie wyglądu węgla, jego właściwości i wykorzystania go przez człowieka.

6. Składanie w całość pociętego obrazka dinozaura- ćw. analizy i syntezy wzrokowej.

7.Oglądanie czasopism i książek z dinozaurami- słuchanie nazw zwierząt żyjących w dawnych czasach, wymawianie nazw dinozaurów sylabami.

8. Zabawy swobodne- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad dobrego wychowania w różnych sytuacjach, zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnej działalności: im. Działalności plastycznej i konstrukcyjnej. rysowania

9. Utrwalanie poznanych piosenek i wierszy.

10. Zabawa badawcza: „ Co to za kamień ?”- poznawanie właściwości kredy, węgla kamiennego, kamienia.

11. Nauka wierszyka: „ Jedzie Mikołaj” ( „ Od lata do lata”, s. 51) i piosenki „Puk, puk,puk” ( płyta: „Wesołych Świat” ) dla Mikołaja

12. Słuchanie opowiadania pt. „ Pomocnicy św. Mikołaja”- zachęcanie dzieci do sprawiania innym przyjemności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin