Makarski Andrzej - Centrum Antyterrorystyczne ABW, Geneza, zasady działania oraz doświadczenia po pierwszym roku funkcjonowania.pdf

(212 KB) Pobierz
przegląd_do_druku.indd
II. ANALIZY 101
Andrzej Makarski
Centrum Antyterrorystyczne
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Geneza, zasady działania oraz doświadczenia
po pierwszym roku funkcjonowania
I. GENEZA
Przeprowadzona pod koniec 2007 r. analiza porównawcza rozwiązań systemo-
wych w państwach UE, realnie zagrożonych atakiem terrorystycznym, z funkcjonującą
wówczas strukturą w Polsce wykazała, że:
• w wielu krajach Wspólnoty istnieją rozwiązania pozwalające na koordyncję działal-
ności służb i instytucji państwowych w zakresie przeciwdziałania terroryzmowi;
• w zależności od zastosowanych systemów, ich działanie dotyczy sfery analityczno-
-informacyjnej, czynności operacyjno-rozpoznawczych, prewencyjnych lub reago-
wania po dokonaniu zamachu terrorystycznego;
• uplasowanie struktur i osób koordynujących działania jest różnorodne – niejedno-
krotnie są to członkowie Rad Ministrów, jednostki organizacyjne Ministerstw Spraw
Wewnętrznych albo podmioty funkcjonujące w lub przy wewnętrznych służbach
specjalnych;
• pomimo rekomendacji Wspólnoty 1) oraz wcześniejszych prób opracowania rozwiązań
systemowych w tym zakresie, w Polsce brakuje struktury, która koordynowałaby
działalność krajowych służb i instytucji w zakresie zwalczania terroryzmu;
• w zakresie czterech filarów UE zajmujących się przeciwdziałaniem terroryzmowi
(zapobieganie, ochrona, ściganie i reagowanie 2) ) w RP funkcjonuje znaczna liczba
organów państwowych podległych Prezesowi Rady Ministrów, ministrom spraw we-
wnętrznych i administracji, finansów, obrony narodowej, spraw zagranicznych oraz
1) Zgodnie z zaleceniem nr 2 Rady do Spraw Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych UE, opraco-
wanym na podstawie oceny rozwiązań antyterrorystycznych o charakterze prawnym, administracyjnym
i technicznym (ang. peer evaluation ) krajów członkowskich UE, należy powołać podmiot, którego zada-
niem będzie koordynacja działań instytucji rządowych, organów ochrony prawa oraz służb specjalnych
w zakresie zwalczania terroryzmu. Szczegółowe zalecenia przedstawiono w załączniku do opracowa-
nia.
2) W zakresie zwalczania terroryzmu kierunki działania państw UE wyznaczają:
– przyjęta przez Radę UE w dniach 1-2 grudnia 2005 r. Strategia UE w zakresie zwalczania terrory-
zmu ,
– zaakceptowany w czerwcu 2004 r. i zaktualizowany w 2005 r. Plan działania dotyczący zjawiska ter-
roryzmu .
Podstawą ich stworzenia było wskazanie czterech filarów zwalczania terroryzmu:
zapobieganie (Prevent) – przeciwdziałanie wstępowaniu osób w szeregi organizacji terrorystycznych
poprzez eliminację czynników powodujących radykalizację postaw i rekrutację do ugrupowań o cha-
rakterze terrorystycznym zarówno w Europie, jak i na całym świecie;
ochrona (Protect) – zabezpieczanie obywateli i infrastruktury przed zagrożeniem terrorystycznym,
m.in. poprzez zwiększenie skuteczności ochrony granic, bezpieczeństwa transportu oraz obiektów
o znaczeniu strategicznym;
ściganie (Pursue) – zwalczanie działalności terrorystycznej zarówno na terenie UE, jak i poza gra-
nicami państw członkowskich, poprzez rozbicie grup i organizacji terrorystycznych, a także pozba-
 
102 PRZEGLĄD BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO 2/10
infrastruktury. Ich działania nie są w pełni koordynowane, a efektem tego stanu są
różne – niejednokrotnie skrajnie rozbieżne – oceny poziomu zagrożenia terrorystycz-
nego RP oraz identyfikacji czynników oddziałujących na ten stan.
W związku z taką diagnozą stworzona została koncepcja rozdziału zadań wy-
nikających ze strategii UE dotyczącej zwalczania terroryzmu pomiędzy instytucje
państwowe oraz powołania struktury o charakterze operacyjnym – Centrum Antyter-
rorystycznego ABW. Koncepcja ta została zaakceptowana 16 stycznia 2008 r. przez
wicepremiera, wcyesnego ministra spraw wewnętrznych i administracji Grzegorza
Schetynę oraz Szefa ABW ppłk. Krzysztofa Bondaryka. Następnie, projekt ten przed-
stawiony został członkom Międzyresortowego Zespołu do Spraw Zagrożeń Terrory-
stycznych, którzy na styczniowym posiedzeniu poparli zawarte w nim idee 3) , dotyczące
przede wszystkim:
• rozdziału kompetencji i wskazania podmiotów koordynujących realizację zadań na
terenie Polski:
Działania profilaktyczne
i zapobiegawcze przed
ewentualnym zamachem
terrorystycznym
Instytucja nadzorująca
i koordynująca działania
operacyjno – rozpoznawcze:
Reagowanie po ewentualnym
zamachu terrorystycznym
Instytucja nadzorująca
i koordynująca:
Rządowe Centrum
Bezpieczeństwa *
Agencja Bezpieczeństwa
Wewnętrznego
Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych
i Administracji
*
stan po 2008 roku
Rys. 1. Rozdział kompetencji i wskazanie podmiotów koordynujących realizację zadań w RP.
wianie ich członków zaplecza logistycznego (broń, fundusze, łączność, środki transportu) i stawianie
przed wymiarem sprawiedliwości;
reagowanie (Respond) – stworzenie efektywnego programu zarządzania kryzysowego i minimalizacji
skutków zamachu terrorystycznego, obejmującego, m.in., koordynację działań po ataku, a także za-
pewnienie pomocy ofiarom.
Omówione cztery filary zwalczania terroryzmu znajdują swoje odzwierciedlenie w schemacie przedsta-
wionym na rysunku 1.
3) Zespół został powołany na podstawie Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów nr 162 z 26 października
2006 r. (z późn. zm.). W jego pracach uczestniczą: przewodniczący – minister spraw wewnętrznych
i administracji, ministrowie: finansów, spraw zagranicznych, sprawiedliwości, obrony narodowej, koor-
dynator do spraw służb specjalnych (jeżeli został powołany); zastępcy przewodniczącego oraz sekretarze
i podsekretarze stanu w MSWiA, sekretarz Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, Generalny Inspektor
Informacji Finansowej, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej; szefowie: Służby Celnej, ABW, AW,
SWW, SKW, Sztabu Generalnego WP, BOR; komendanci: Główny Policji, Główny Straży Granicznej,
Główny Państwowej Straży Pożar nej, Żandarmerii Wojskowej, Obrony Cywilnej K raju; dyrektor Rządo-
wego Centrum Bezpieczeństwa – członkowie. Ponadto na posiedzenia zapraszany jest Szef BBN.
419348828.001.png
II. ANALIZY 103
• struktury krajowego systemu zwalczania terroryzmu:
Poziom strategiczny
Prezes Rady Ministrów, minister spraw wewntrznych i administracji,
Rzdowy Zespó Zarzdzania Kryzysowego
Midzyresortowy Zespó do Spraw Zagroe Terrorystycznych
Rzdowe Centrum Bezpieczestwa*
Poziom operacyjny
Centrum Antyterrorystyczne ABW
Poziom taktyczny
Suby specjalne, suby i instytucje podlege ministerstwom: spraw wewntrznych
i administracji, obrony narodowej, finansów oraz infrastruktury
* stan po 2008 roku
Rys. 2. Struktura systemu zwalczania terroryzmu w RP.
Poziom strategiczny realizowany jest przez Prezesa Rady Ministrów i podle-
głe mu organa, w tym: Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego i Międzyresorto-
wy Zespół do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych (MZdsZT), kierowany przez ministra
spraw wewnętrznych i administracji. Strukturą wspomagającą funkcjonowanie Zespo-
łu jest Stała Grupa Ekspercka. Ustalenia MZdsZT mają bezpośrednie przełożenie na
działania jego członków tworzących poziom taktyczny. Zadania szczebla strategiczne-
go obejmują w szczególności:
• wytyczanie kierunków i obszarów działań antyterrorystycznych krajowych służb
i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo;
• koordynację przepływu informacji na szczeblu rządowym.
Poziom operacyjny służy stałemu, szybkiemu i syntetycznemu informowaniu
kierownictwa państwa o zagrożeniach oraz działaniach w związku z nimi podejmo-
wanych przez służby państwowe. Na tym poziomie odbywa się również koordynacja
działań – na płaszczyźnie analityczno-informacyjnej – służących identyfikacji i prze-
ciwdziałaniu zagrożeniom terrorystycznym, prowadzonych przez krajowe służby i in-
stytucje.
419348828.002.png
104 PRZEGLĄD BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO 2/10
Poziom taktyczny (wykonawczy) – realizowany przez krajowe służby i instytu-
cje uczestniczące, zgodnie z ustawami kompetencyjnymi, w antyterrorystycznej ochro-
nie kraju:
• dwukierunkowego obiegu informacji o zagrożeniach terrorystycznych w ramach
Centrum Antyterrorystycznego ABW:
MSWiA
Policja
BOR
SG
PSP
RCB
*
ABW
GIIF
Suba Celna
AW
andarmeria
Wojskowa
SWW
Sztab
Generalny WP
SKW
* stan po 2008 roku
Inne suby i instytucje
uczestniczce w
antyterrorystycznym
systemie zabezpieczenia
kraju (np. MSZ,
Ministerstwo
Infrastruktury, itd.)
Rys. 3. Obieg informacji w CAT ABW.
Wspólna koncepcja MSWiA i ABW przedstawiona została następnie do zaopi-
niowania oraz akceptacji Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych (w marcu
i czerwcu 2008 r.), Kolegium do Spraw Służb Specjalnych (w kwietniu i lipcu 2008
r.) oraz Rządowemu Centrum Legislacyjnemu (w marcu 2008 r.). Ostatecznie projekt
uzyskał akceptację Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, który 17 września 2008 r.
w Zarządzeniu nr 102 (M.P. z 2008 r. nr 69, poz. 622) zmienił statut Agencji Bezpie-
czeństwa Wewnętrznego i powołał od 1 października 2008 r. nową jednostkę organiza-
cyjną – Centrum Antyterrorystyczne ABW.
II. ZADANIA
Głównym zadaniem Centrum Antyterrorystycznego ABW jest koordynacja dzia-
łań służb i instytucji uczestniczących w zabezpieczeniu kraju przed zagrożeniem ter-
rorystycznym w zakresie analityczno – informacyjnymoraz wspieranie na bazie pozy-
419348828.003.png
II. ANALIZY 105
skanych i przeanalizowanych informacji procesu decyzyjnego kierownictwa państwa.
Centrum wypełnia to zadanie poprzez realizację następujących działań:
1. Wspomaganie procesów decyzyjnych w przypadku realnego zagrożenia atakiem
terrorystycznym CAT, niezwłocznie po uzyskaniu wiedzy o możliwym zamachu,
przekazuje wszelkie dane pozwalające na przygotowanie i zabezpieczenie sił i środ-
ków niezbędnych do prawidłowego reagowania kryzysowego m.in. prezydentowi,
prezesowi Rady Ministrów, ministrowi spraw wewnętrznych i administracji oraz
dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
2. Koordynację działań operacyjno – rozpoznawczych w zakresie zwalczania terrory-
zmu, realizowaną m.in. poprzez:
• cykliczne lub doraźne narady osób szczebla decyzyjnego, w trakcie których okre-
ślane są zadania do realizacji w ramach rozpoznawanych zagrożeń oraz wytycza-
ne perspektywiczne kierunki i obszary aktywności służb i instytucji państwo-
wych;
• przekazywanie sygnałów o potencjalnych zagrożeniach w celu podejmowania,
na bieżąco, działań zgodnie z algorytmami reagowania w sytuacjach zagrożenia;
• monitoring aktywności organizacji terrorystycznych i ich członków oraz struktur
wspierających działalność fundamentalistów na terenie RP;
• monitoring poziomu bezpieczeństwa obiektów mogących stanowić potencjalne
cele ataku terrorystycznego.
3. Wykonywanie czynności analityczno-informacyjnych w zakresie:
• sporządzania raportów sytuacyjnych – aktualnych, syntetycznych i pełnych in-
formacji dla kierownictwa państwa (prezydenta RP, prezesa Rady Ministrów)
na temat poziomu zagrożenia terrorystycznego kraju oraz działań podejmowanych
przez służby i instytucje państwowe w celu zniwelowania niebezpieczeństw;
• długo – i krótkookresowych prognoz poziomu zagrożenia terrorystycznego Pol-
ski;
• analiz zagrożenia terrorystycznego w innych państwach w kontekście bezpieczeń-
stwa strategicznych interesów RP oraz polskich obywateli;
• udziału w sporządzaniu ocen funkcjonowania systemów ochrony elementów in-
frastruktury krytycznej kraju pod kątem usunięcia ewentualnych nieprawidło-
wości.
4. Udział w opracowywaniu i nowelizacji procedur reagowania kryzysowego na wypa-
dek ataku oraz sporządzanie algorytmów działań przed zamachem.
Centrum Antyterrorystyczne uczestniczy w działaniach mających na celu weryfi-
kację skuteczności aktualnie stosowanych schematów postępowania w sytuacjach
kryzysowych oraz wykrywanie i analizę słabych punktów zarządzania kryzyso-
wego przy jednoczesnym wskazaniu potencjalnych strategii i kierunków dalszych
działań.
5. Monitoring radykalnych mediów.
Systematycznie prowadzony monitoring mediów obcojęzycznych, w tym arabskich
i kaukaskich, pozwala na regularne opracowywanie raportów zawierających zesta-
wienie prezentowanych w nich treści, które mogą wskazywać na istnienie zagroże-
nia dla obywateli lub interesów Rzeczypospolitej.
6. Wspomaganie po ewentualnym zamachu terrorystycznym działań służb i instytucji
uczestniczących w ochronie antyterrorystycznej Polski.
Pozyskiwane przez Centrum Antyterrorystyczne ABW sygnały – zarówno pocho-
dzące ze źródeł otwartych, jak i operacyjnych – gromadzone są w specjalistycz-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin