TWORZENIE SWIETLICY TERAPEUTYCZNEJ
Prosty i skuteczny pomysł na pomoc dzieciom, które tej pomocy zostały pozbawione i które jej potrzebują. Nie mają gdzie spokojnie odrobić lekcji, nie mają, z kim porozmawiać o tym, co je trapi, nie potrafią nawiązać kontaktu z rówieśnikami, choć bardzo by tego chciały. Nie umieją z pożytkiem spędzać czasu wolnego. Można i należy im pomóc. Nie potrzeba do tego wielkich środków ani rozległych planów. Polecamy sprawdzony i wdrożony projekt utworzenia świetlicy terapeutycznej przez nas zwaną popołudniową.
Program działalności SCTCel:- kompleksowe działanie w zakresie rozpoznawania i usuwania przyczyn trudności i niepowodzeń dzieci w nauce. Prowadzenie profilaktyki przeciwdziałającej patologiom społecznym wśród dzieci poprzez realizację programów profilaktycznych. Udzielanie pomocy uczniom w kształtowaniu siebie jako osoby, w odkrywaniu i optymalnym urzeczywistnianiu wszystkich pozytywnych możliwości rozwojowych, a równocześnie wdrażanie do odpowiedzialnego zaangażowania i współdziałania z innymi.Założenia:1. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna uczniów.2. Objęcie wszystkich zdiagnozowanych dzieci zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi.3. Kontynuować i rozszerzać program „Stymulacja myślenia twórczego”. Dotychczasowa ocena i materiał badawczy wskazują wymierny wpływ na dzieci biorące udział w programie.4. Tworzyć płaszczyznę współdziałania i współpracy instytucji odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie dziecka w środowisku społecznym (rodzina, szkoła, Rada Uczniów, organizacje młodzieżowe).5. Prowadzić działalność z zakresu poradnictwa pedagogicznego wśród rodziców i nauczycieli zgłaszających trudności i problemy wychowawcze. Planowana zmianaUtworzenie świetlicy terapeutycznej obejmującej opieką dzieci poza godzinami pracy szkoły. Stworzenie warunków do zagospodarowania i wypełnienia czasu zgodnie z potrzebami indywidualnymi, rozwój zainteresowań, rekreacja i wypoczynek.Cele planowanej zmiany• wdrażanie do odpowiednich form spędzania wolnego czasu,• rozwijanie zainteresowań, aktywny wypoczynek,• wzmacnianie poczucia własnej wartości,• wskazanie prawidłowych wzorców zachowań,• kształtowanie poczucia odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji za własne czyny, zachowania,• ukazanie prawidłowych relacji w rodzinie,• nauka zachowań asertywnych,• zapobieganie niepowodzeniom szkolnym,• ukazanie skutków nadużywania alkoholu: zmian w organizmie, wpływu na stosunki międzyludzkie i zachowanie więzi rodzinnych.1. Podstawowe formy działania:• zajęcia socjoterapeutyczne,• zajęcia terapii pedagogicznej,• sportowe,• komputerowe,• na basenie,• plastyka, małe formy teatralne, modelarstwo lub inne zgodne z rodzajem zapotrzebowań.2. Planowana liczba osób objętych działaniem to 30 uczniów głównie naszej szkoły z klas IV – VI z rodzin niewydolnych wychowawczo oraz dzieci dotknięte niepowodzeniami szkolnymi.3. Sposób rekrutacji odbiorców programu:• wywiad pedagogiczny,• wskazania pedagogów szkół,• wskazania wychowawców klas,• wskazania kuratora sądowego.4. Współpraca z instytucjami:• Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,• Kurator sądowy,• Jeleniogórskie Stowarzyszenie Pomocy Szkole,5. Zadania dla odbiorców programu:• uczestnictwo w zajęciach warsztatowych terapeutycznych i socjoterapeutycznych,• systematyczna praca: nauka własna, odrabianie zadań domowych, • aktywny udział w zajęciach planowanych: informatyka, plastyka, formy teatralne, sportowe.6. Stosowane metody: • warsztaty,• metody aktywizujące, drama, problemowe, improwizacje, inscenizacje, mapy mentalne, metody decyzyjne.7. Czas realizacji zajęć:• od poniedziałku do piątku w godz. 14.30 – 18.008. Miejsce realizacji programu:• Szkoła Podstawowa nr 11 w Jeleniej Górze ul. Moniuszki 9 ( 2 pomieszczenia przeznaczone na działalność świetlicy terapeutycznej, sala komputerowa, sala gimnastyczna, basen).9. Przewidywane rezultaty:• zmiana postawy wobec siebie jako osoby współuzależnionej,• zmiana sposobu spędzania wolnego czasu,• odnoszenie sukcesów dydaktycznych na miarę swoich możliwości,• współdziałanie i współpraca w grupie, wzajemna pomoc,• radzenie sobie w sytuacjach problemowych.10. Sposoby ewaluacji:• ankieta do rodziców,• ankieta dla uczniów,• ciągły monitoring zachowań i współpracy ze środowiskiem rodzinnym,• analiza wyników nauczania,• wywiady z wychowawcami,• wystawa prac wykonywanych w trakcie zajęć.11. Realizatorzy programu:- K. Ch. – wychowawca: kurs kwalifikacyjny terapii pedagogicznej, studium pedagogiki specjalnej – leczniczej, kurs DZ – Profilaktyka Uzależnień w Szkole Humanistycznej;- M. G.– terapia pedagogiczna – kurs kwalifikacyjny terapii pedagogicznej, kurs kwalifikacyjny pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z socjoterapią;- E. O.– studia licencjackie z pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją;- M. K. – instruktor pływania i zajęć sportowych;- M. B. – nauczyciel informatyk - PLANOWANE KOSZTYŚwiadczenia z tytułu wynagrodzeń2 etaty – pobory 19.6000zlZUS 9.408zł1 etat – własny (ze świetlicy dziennej) 1 etat – Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 1. Materiały do prowadzenia zajęć programowych5zł * 30 dzieci *10 miesięcy = 1500zł500zł – Rada Szkoły1000zł – Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych2. Dożywianie dzieci2,70zł * 30 dzieci * 10 miesięcy = 17.820zł4000zł – zapomogi z budżetu Wojewody Dolnośląskiego2000zł – środki własne (sprzedaż znaczków na świadectwa)11.000zł – Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych3. Zajęcia rekreacyjno-zdrowotne (basen)2zł * 30 dzieci * 45 wejść = 2.700zł - środki własne4. Zajęcia turystyczne sobotnio – niedzielne60zł * 30 dzieci *5 = 9.000zł - środki z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży5. Koszt utrzymania lokalu150zł miesięcznie – środki własneLucyna DzieniszewskaIlona Zawiasa
polichtanna