PRZYJMOWANIE POSTAWY STRZELECKIEJ LEŻĄCEJ I KLĘCZĄCEJ Z KBK, ZMIANA STANOWISKA, SKŁADANIE SIĘ DO STRZALU, CELOWANIE I ŚCIĄGANIE JĘZYKA SPUSTOWEGO.docx

(463 KB) Pobierz

ZATWIERDZAM”                                                                                                   Warszawa, dnia 11. 05. 2010r.

 

……………………….

……………………….

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

INSTRUKTORA NA PUNKCIE NAUCZANIA

 

 

I.       ZAGADNIENIE:

PRZYJMOWANIE POSTAWY STRZELECKIEJ LEŻĄCEJ I KLĘCZĄCEJ  Z KBK, ZMIANA STANOWISKA, SKŁADANIE SIĘ DO STRZAŁU, CELOWANIE I ŚCIĄGANIE JĘZYKA SPUSTOWEGO.

 

II.    CEL:

Nauczyć przyjmowania postawy strzeleckiej stojącej i klęczącej z kbk, zmiany stanowiska, składania się do strzału, celowania, ściągania języka spustowego. Kształtowanie nawyków bezpiecznego obchodzenia się z bronią.

 

III. CZAS: 19 minut.

 

IV. MIEJSCE: Strzelnica szkolna WAT ( Oś ,,A”)

 

V. LITERATURA:

Metodyka Szkolenia Strzeleckiego - Szkol.730/89. str. 39-42

Kompendium wiedzy o eksploatacji broni strzeleckiej- Uzbr. 2637/99 str. 64-70

5,56 mm karabin szturmowy wz. 1996. Opis i użytkowanie – DWLąd. 21/2000 str. 32-38

      

VI. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:             

5, 56 mm kbs „Beryl”                                                        - 6 kpl.

Figura bojowa nr 27 (karabin maszynowy)               - 3 szt.
Figura bojowa nr 31(pancerzownica )               - 3 szt.
 

Ponadto szkoleni posiadają uzbrojenie etatowe.

 

VII. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

 

Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń praktycznych z bronią każdorazowo sprawdzam

jej rozładowanie.

Zwracam szczególną uwagę na zachowanie bezpiecznego kierunku wylotu lufy karabinka.

Wykonywać tylko polecenia nakazane przez instruktora.

Nie oddalać się z punktu nauczania bez zezwolenia instruktora.

Niezwłocznie meldować o urazach powstałych podczas ćwiczeń.

 

 

      

 

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

Lp.

CZYNNOŚCI INSTRUKTORA

CZYNNOŚCI SZKOLONYCH

1.

Ustawiam szkolonych w wyznaczonym miejscu, określonym podczas instruktażu, podaję treść zagadnienia.

Szkolenie realizuję zgodnie z podstawowym modelem nauczania.

 

„BACZNOŚĆ”

Przyjmowanie postawy strzeleckiej stojącej i klęczącej

z kbk, składanie się do strzału, celowanie

i ściąganie języka spustowego. - „SPOCZNIJ”.

 

Celem szkolenia jest nauczyć Was przyjmowania postawy strzeleckiej leżącej i klęczącej z kbk, zmiany stanowiska, składania się do strzału, celowania i ściągania języka spustowego.

 

CO TO JEST I DO CZEGO SŁUŻY

 

   Składanie się do strzału w postawie klęczącej to zbiór czynności jakie wykonuje żołnierz po przyjęciu postawy strzeleckiej na stanowisku ogniowym. Czynności te umożliwiają prawidłowe przygotowanie się do strzału.

   Postawę strzelecką klęczącą przyjmuje się w celu zapewnienia korzystnych warunków do strzelania

i ukrycia się przed ogniem nieprzyjaciela. Postawa ta powinna być wygodną, statyczną i osłaniającą przed ogniem przeciwnika a przy tym ułatwiać prowadzenie celnego ognia przy umiejętnym wykorzystaniu zasłony.

Ułatwia ona prowa­dzenie celnego ognia lecz przez dłuższy czas może powodować zmęczenie strzelca. Stosuje się ją zarówno podczas strzelania zza ukrycia, jak              i w innych przypadkach.

  Postawa strzelecka leżąca jest najbardziej statyczna

i najmniej męcząca oraz najbardziej osłania przed ogniem przeciwnika. Ponadto ułatwia prowadzenie celnego ognia zwłaszcza przy umiejętnym wykorzystaniu podpórki, i z za ukrycia.

   Zmiana stanowiska jest elementem niezbędnym podczas wykonywania wielu strzelań szkolnych i bojowych. Umiejętne opanowanie zmiany stanowiska pomaga w bezpiecznym, szybkim i celnym prowadzeniu ognia

z różnych miejsc.

   Celowanie jest jednym z głównych elementów celnego strzału. Celowaniem nazywamy umiejętność zgrywania przyrządów celowniczych w celu nadania osi przewodu lufy takiego położenia w płaszczyźnie poziomej 

i pionowej, które zapewni przejście toru lotu pocisku przez cel.

   Umiejętne ściąganie języka spustowego jest czynnością pozwalającą na zwiększenie stateczności broni podczas strzelania a przez to na celniejsze prowadzenie ognia.

 

NA JAKĄ KOMENDĘ SIĘ WYKONUJE

 

Postawę strzelecką klęczącą wykonuje się na komendę „POSTAWĘ STRZELECKĄ KLĘCZĄCĄ -ĆWICZ” .

Postawę strzelecką leżącą przyjmuje się na komendę : „POSTAWĘ STRZELECKĄ LEŻĄCĄ – ĆWICZ”.

Pozostałe ćwiczenia wykonuje się bez komend.

 

WZOROWY POKAZ

Pokazuję prawidłowe przyjęcie postawy strzeleckiej leżącej i klęczącej, zmianę stanowiska, złożenie się do strzału, wycelowanie i ściągnięcie języka spustowego. Zawarte w załączniku (załącznik nr 2)

 

 

POKAZ Z OBJAŚNIENIEM

Pokazuję i objaśniam. Zawarte w załączniku

(załącznik nr 2)

 

 

ĆWICZENIE PRAKTYCZNE

Ustawiam szkolonych w szeregu, z zachowaniem odstępu jednego kroku. Ćwiczenie prowadzę bez temp, do pełnego opanowania. Podaję komendy, zwracam uwagę na prawidłowe ich wykonanie. Po sprawdzeniu ćwiczących indywidualnie przystępuję do ćwiczenia całością, omawiając na bieżąco popełniane błędy.

Zwracam uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy obchodzeniu się z bronią, oraz dyscyplinę wojskową w czasie zajęć.

 

 

OMÓWIENIE ZAGADNIENIA

Ustawiam szkolonych w miejscu rozpoczęcia zajęć.

- omawiam najczęściej popełniane błędy. Zawarte w załączniku (załącznik nr 1);

- wskazuję najlepiej ćwiczących;

- odpowiadam na pytania szkolonych;

- wskazuję literaturę do nauki własnej.

 

Ustawiają się w szeregu.

 

 

 

 

 

Przyjmują postawę zasadniczą.

 

 

 

 

Stoją, słuchają i notują

 

 

 

 

Słuchają i notują.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchają i notują.

 

 

 

 

 

 

 

Stoją, obserwują zachowanie instruktora, notują.

 

 

 

 

 

Stoją, słuchają objaśnienia instruktora, obserwują wykonywane przez niego czynności, notują.

 

 

Stoją w wyznaczonym miejscu, ćwiczą wykonywanie poszczególnych elementów zagadnienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoją na zbiórce, słuchają.

 

 

 

                                                                                                                        OPRACOWAŁ

                                                                                                                                           

                                                                                                                              …………………………………..

                                                                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

Podstawowy model nauczania:

1.     Podać treści zagadnienia (nazwać czynności, które są przedmiotem nauczania) („BACZNOŚĆ” – nauczę was, doskonalić będziemy, realizować będziemy, poznamy zasady, itd. - „SPOCZNIJ”);

2.     Podać komendę, na którą wykonuje się tę czynności (podać sytuację kiedy daną czynność się wykonuje) oraz zapoznać z celem nauczania tej czynności (czynność ta służy do);

3.     Wzorowo pokazać wykonania nowej czynności ,,Pokazuję”;

4....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin