Cessna 150 wodowanie w Wiśle - raport.pdf

(10683 KB) Pobierz
(Microsoft Word - SP-KCP RAPORT KO\321COWY, W. VI.doc)
M I N I S T E R S T W O I N F R A S T R U K T U R Y
PA İ STWOWA KOMISJA BADANIA WYPADKÓW LOTNICZYCH
R APORT K O İ COWY
WYPADKU LOTNICZEGO
Zdarzenie nr: 400/07
Samolot Cessna 150 M, SP-KCP
15 wrze Ļ nia 2007 r., Warszawa Białoł ħ ka (rzeka Wisła)
Niniejszy raport jest dokumentem prezentuj Ģ cym stanowisko Pa ı stwowej Komisji Badania Wypadków
Lotniczych dotycz Ģ ce okoliczno Ļ ci zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zalece ı profilaktycznych.
Raport jest wynikiem badania przeprowadzonego jedynie w celach profilaktycznych w oparciu
o obowi Ģ zuj Ģ ce przepisy prawa mi ħ dzynarodowego i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone bez
konieczno Ļ ci stosowania prawnej procedury dowodowej.
Sformułowania zawarte w niniejszym raporcie, w zwi Ģ zku z Art. 134 ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006 r., Nr 100, poz.696 z zm.) nie mog Ģ by ę traktowane, jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych
za zaistniałe zdarzenie.
Komisja nie orzeka, co do winy i odpowiedzialno Ļ ci.
W zwi Ģ zku z powy Ň szym wszelkie formy wykorzystania niniejszego raportu do celów innych ni Ň
zapobieganie wypadkom i powa Ň nym incydentom lotniczym, mo Ň e prowadzi ę do bł ħ dnych wniosków i
interpretacji.
Raport niniejszy został sporz Ģ dzony w j ħ zyku polskim. Inne wersje j ħ zykowe mog Ģ by ę
przygotowywane jedynie w celach informacyjnych
Warszawa 2008
419223957.009.png
Pa ı stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł ħ ka (rzeka Wisła, 521 km).
S PIS T RE ĺ CI
Informacje ogólne ........................................................................................................................................ 3
Streszczenie ................................................................................................................................................. 3
1. INFORMACJE FAKTYCZNE............................................................................................................ 5
1.1. Historia lotu. ................................................................................................................................. 5
1.2. Obra Ň enia osób. ............................................................................................................................ 9
1.3. Uszkodzenia statku powietrznego................................................................................................. 9
1.4. Inne uszkodzenia......................................................................................................................... 10
1.5. Informacje o składzie osobowym (dane o załodze). ................................................................... 10
1.6. Informacje o statku powietrznym. .............................................................................................. 10
1.7. Informacje meteorologiczne. ...................................................................................................... 12
1.8. Pomoce nawigacyjne. ................................................................................................................. 13
1.9. Ł Ģ czno Ļę . .................................................................................................................................... 13
1.10. Informacje o miejscu zdarzenia. ............................................................................................... 13
1.11. Rejestratory pokładowe. ........................................................................................................... 14
1.12. Informacje o szcz Ģ tkach i zderzeniu. ........................................................................................ 14
1.13.Informacje medyczne i patologiczne. ........................................................................................ 15
1.14. Po Ň ar. ........................................................................................................................................ 15
1.15. Czynniki prze Ň ycia.................................................................................................................... 15
1.16. Badania i ekspertyzy. ................................................................................................................ 21
1.17. Informacje o organizacjach i działalno Ļ ci administracyjnej. .................................................... 21
1.18. Informacje uzupełniaj Ģ ce. ......................................................................................................... 23
1.19. U Ň yteczne lub efektywne metody bada ı ................................................................................... 33
2. ANALIZA.......................................................................................................................................... 33
2.1. Poziom wyszkolenia ................................................................................................................... 33
2.2. Analiza techniczno-pilota Ň owa ................................................................................................... 35
2.3. Analiza meteorologiczna ............................................................................................................ 43
2.4. Analiza przebiegu zdarzenia ....................................................................................................... 52
3. WNIOSKI KO İ COWE..................................................................................................................... 61
3.1. Ustalenia komisji. ....................................................................................................................... 61
3.2. Przyczyna wypadku .................................................................................................................... 63
4. ZALECENIA PROFILAKTYCZNE ................................................................................................. 63
5. ZAŁ ġ CZNIKI ................................................................................................................................... 64
R APORT K O İ COWY
Strona 2 z 64
Pa ı stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł ħ ka (rzeka Wisła, 521 km).
I NFORMACJE OGÓLNE
Nr ewidencyjny zdarzenia:
400/07
Rodzaj i typ statku powietrznego:
Samolot Cessna 150 M
Znak rozpoznawczy statku powietrznego:
SP-KCP
Dowódca statku powietrznego:
Ucze ı pilot
Organizator lotów/skoków:
STARLIGHT AIR SERVICES
Sp. z o. o.
U Ň ytkownik statku powietrznego:
STARLIGHT AIR SERVICES
Sp. z o. o.
Wła Ļ ciciel statku powietrznego:
Osoba prywatna
Miejsce zdarzenia:
Warszawa Białoł ħ ka,
Rzeka Wisła, 521 km
Data i czas zdarzenia:
15 wrze Ļ nia 2007 r., godz.10: 12 (LMT)
Bez uszkodze ı – po zdarzeniu.
Stopie ı uszkodzenia statku powietrznego:
Zniszczony - w trakcie i po wydobyciu z
wody
Obra Ň enia załogi:
1 – Ļ miertelna
S TRESZCZENIE
W dniu 15 wrze Ļ nia 2007 r. ucze ı pilot lat 34, wracał z lotu szkolnego na
samolocie Cessna 150 M o znakach rozpoznawczych SP-KCP. Na wysoko Ļ ci około
400 m zgłosił punkt nawigacyjny „ZULU" (punkt meldowania przed wej Ļ ciem w kr Ģ g)
lotniska Warszawa-Babice (EPBC) i poprosił o warunki l Ģ dowania, które otrzymał od
Informatora Słu Ň by Informacji Powietrznej (AFIS) lotniska Warszawa-Babice. Po około
półtorej minuty ucze ı pilot zgłosił problemy z silnikiem, a chwil ħ Ņ niej wodowanie w
nurcie rzeki Wisły oraz gotowo Ļę do opuszczenia samolotu. Wskutek wysokiego stanu
wody rzeki Wisła spowodowanego przechodzeniem fali powodziowej w rejonie
Warszawy pilot ucze ı po opuszczeniu samolotu nie dopłyn Ģ ł do brzegu i uton Ģ ł.
Samolot po zatoni ħ ciu osiadł na dnie koryta rzeki.Wypadek zdarzył si ħ o godz.10:12
(LMT).
Badanie wypadku przeprowadził Zespół Badawczy PKBWL w składzie:
mgr in Ň . pil. Andrzej PUSSAK - przewodnicz Ģ cy zespołu badawczego,
dr in Ň . pil. Maciej LASEK - członek zespołu,
mgr in Ň . Jacek JAWORSKI
- członek zespołu,
R APORT K O İ COWY
Strona 3 z 64
419223957.010.png 419223957.011.png 419223957.012.png 419223957.001.png 419223957.002.png 419223957.003.png 419223957.004.png 419223957.005.png 419223957.006.png 419223957.007.png 419223957.008.png
Pa ı stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł ħ ka (rzeka Wisła, 521 km).
in Ň . Tomasz MAKOWSKI - członek zespołu,
dr n.med. Jacek RO ņ Y İ SKI - członek zespołu,
mgr in Ň . pil. nawig. Bogdan FYDRYCH - członek zespołu,
dr in Ň . Stanisław ņ URKOWSKI - członek zespołu,
mgr in Ň . Maciej OSTROWSKI - ekspert.
W trakcie badania PKBWL ustaliła nast ħ puj Ģ c Ģ przyczyn ħ wypadku lotniczego:
Zmniejszenie mocy silnika lub zatrzymanie jego pracy, spowodowane
oblodzeniem ga Ņ nika, uniemo Ň liwiaj Ģ ce kontynuowanie lotu. Spowodowało to
konieczno Ļę awaryjnego l Ģ dowania.
Komisja nie jest wstanie stwierdzi ę czy pilot u Ň ył poprawki wysoko Ļ ci
(d Ņ wignia składu mieszanki) na zni Ň aniu i nie Ļ wiadomie wył Ģ czył silnik na chwil ħ
przed wodowaniem czy wył Ģ czenie silnika było Ļ wiadomym działaniem pilota.
Okoliczno Ļ ciami sprzyjaj Ģ cymi zaistnieniu zdarzenia były:
Warunki atmosferyczne sprzyjaj Ģ ce wyst ħ powaniu oblodzenia ga Ņ nika;
Zbyt pó Ņ ne u Ň ycie podgrzewu ga Ņ nika przez ucznia-pilota.
Pa ı stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu si ħ ze
zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami zaproponowała dwa zalecenia
profilaktyczne.
R APORT K O İ COWY
Strona 4 z 64
 
Pa ı stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł ħ ka (rzeka Wisła, 521 km).
1.
INFORMACJE FAKTYCZNE
1.1. Historia lotu.
W dniu 15 wrze Ļ nia 2007 r. w o Ļ rodku szkolenia lotniczego STARLIGHT AIR
SERVICES maj Ģ cego sw Ģ siedzib ħ na lotnisku WARSZAWA-BABICE (EPBC) miały
odby ę si ħ loty szkolne. Instruktor prowadz Ģ cy szkolenie umówił si ħ z szkolonym przez
niego uczniem-pilotem pod Hal Ģ Mirowsk Ģ sk Ģ d ucze ı o godzinie 7:45 zabrał go na
lotnisko Warszawa-Babice. Zgodnie z planow Ģ tablic Ģ lotów ucze ı -pilot, lat 34, miał
wykona ę wg „Programu szkolenia samolotowego dział A licencja pilota samolotowego
turystycznego-PPL(A), nast ħ puj Ģ ce loty: samodzielny lot do strefy na podstawowy
pilota Ň (zadanie A-I ę w.12); lot sprawdzaj Ģ cy w strefie i po kr ħ gu (zadanie A-I ę w. 13)
oraz dwa loty wg zadania A-II ę w. 1 i 2 (podstawy lotu wg wskaza ı przyrz Ģ dów).
Po zapoznaniu ucznia-pilota z planem lotów, omówieniu wykonania ę wicze ı
przez instruktora i wypełnieniu pokładowego dziennika technicznego udali si ħ do
hangaru gdzie ucze ı -pilot, pod nadzorem instruktora, wykonał wszystkie czynno Ļ ci
zwi Ģ zane z przygotowaniem samolotu do lotu. Obejmowały one zlanie odstojów
paliwa, sprawdzenie poziomu oleju i uzupełnienie go do stanu 5,8 litra oraz
sprawdzenie poziomu paliwa w zbiornikach skrzydłowych, którego było 23 galony tj.
około 98 litrów.
Po tych czynno Ļ ciach instruktor i ucze ı -pilot wypchn ħ li samolot przed hangar
gdzie, pod nadzorem instruktora, ucze ı pilot dokonał przegl Ģ du samolotu zdejmuj Ģ c
osłon ħ z rurki ci Ļ nienia spi ħ trzeniowego powietrza oraz blokad ħ z wolantu. Ucze ı -pilot
zaj Ģ ł miejsce w kabinie samolotu na lewym fotelu, uruchomił silnik i prawdopodobnie,
zdaniem instruktora, zacz Ģ ł prowadzi ę korespondencj ħ z Informatorem Słu Ň by
Informacji Powietrznej Lotniska Warszawa Babice („Babice-Info”EPBC). Według
zapisu korespondencji radiowej ucze ı pilot zgłosił do „Babice-Info” nast ħ puj Ģ cy
meldunek „Babice Informacja S-P-K-C-P Cessna 150 pod Star Lajtem i prosz ħ
o warunki do startu lot w rejonie.”
Po krótkim podgrzaniu pokołował w kierunku pasa b ħ d Ģ cego w u Ň yciu w tym
dniu „280 0 -trawa”. Zatrzymał si ħ przed pasem startowym gdzie po długim grzaniu
silnika i prawdopodobnym wykonaniu jego próby (wg oceny instruktora), ucze ı pilot
nawi Ģ zał korespondencj ħ z Babice-Info, wykołował na pas i wystartował. Start nast Ģ pił
o godzinie 9.00. Lot miał by ę wykonany do strefy czasowo wydzielonej TSA-25 (rejon
Zalewu Zegrzy ı skiego) przez punkt nawigacyjny LIMA (Łomianki). Czas pobytu
w strefie okre Ļ lony w ę wiczeniu miał wynosi ę 30 minut.
R APORT K O İ COWY
Strona 5 z 64
Zgłoś jeśli naruszono regulamin