Cessna 150 wodowanie w Wiśle - raport.pdf
(
10683 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - SP-KCP RAPORT KO\321COWY, W. VI.doc)
M I N I S T E R S T W O I N F R A S T R U K T U R Y
PA
İ
STWOWA KOMISJA BADANIA WYPADKÓW LOTNICZYCH
R
APORT
K
O
İ
COWY
WYPADKU LOTNICZEGO
Zdarzenie nr: 400/07
Samolot Cessna 150 M, SP-KCP
15 wrze
Ļ
nia 2007 r., Warszawa Białoł
ħ
ka (rzeka Wisła)
Niniejszy raport jest dokumentem prezentuj
Ģ
cym stanowisko Pa
ı
stwowej Komisji Badania Wypadków
Lotniczych dotycz
Ģ
ce okoliczno
Ļ
ci zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zalece
ı
profilaktycznych.
Raport jest wynikiem badania przeprowadzonego jedynie w celach profilaktycznych w oparciu
o obowi
Ģ
zuj
Ģ
ce przepisy prawa mi
ħ
dzynarodowego i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone bez
konieczno
Ļ
ci stosowania prawnej procedury dowodowej.
Sformułowania zawarte w niniejszym raporcie, w zwi
Ģ
zku z Art. 134 ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006 r., Nr 100, poz.696 z zm.) nie mog
Ģ
by
ę
traktowane, jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych
za zaistniałe zdarzenie.
Komisja nie orzeka, co do winy i odpowiedzialno
Ļ
ci.
W zwi
Ģ
zku z powy
Ň
szym wszelkie formy wykorzystania niniejszego raportu do celów innych ni
Ň
zapobieganie wypadkom i powa
Ň
nym incydentom lotniczym, mo
Ň
e prowadzi
ę
do bł
ħ
dnych wniosków i
interpretacji.
Raport niniejszy został sporz
Ģ
dzony w j
ħ
zyku polskim. Inne wersje j
ħ
zykowe mog
Ģ
by
ę
przygotowywane jedynie w celach informacyjnych
Warszawa 2008
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł
ħ
ka (rzeka Wisła, 521 km).
S
PIS
T
RE
ĺ
CI
Informacje ogólne ........................................................................................................................................ 3
Streszczenie ................................................................................................................................................. 3
1. INFORMACJE FAKTYCZNE............................................................................................................ 5
1.1. Historia lotu. ................................................................................................................................. 5
1.2. Obra
Ň
enia osób. ............................................................................................................................ 9
1.3. Uszkodzenia statku powietrznego................................................................................................. 9
1.4. Inne uszkodzenia......................................................................................................................... 10
1.5. Informacje o składzie osobowym (dane o załodze). ................................................................... 10
1.6. Informacje o statku powietrznym. .............................................................................................. 10
1.7. Informacje meteorologiczne. ...................................................................................................... 12
1.8. Pomoce nawigacyjne. ................................................................................................................. 13
1.9. Ł
Ģ
czno
Ļę
. .................................................................................................................................... 13
1.10. Informacje o miejscu zdarzenia. ............................................................................................... 13
1.11. Rejestratory pokładowe. ........................................................................................................... 14
1.12. Informacje o szcz
Ģ
tkach i zderzeniu. ........................................................................................ 14
1.13.Informacje medyczne i patologiczne. ........................................................................................ 15
1.14. Po
Ň
ar. ........................................................................................................................................ 15
1.15. Czynniki prze
Ň
ycia.................................................................................................................... 15
1.16. Badania i ekspertyzy. ................................................................................................................ 21
1.17. Informacje o organizacjach i działalno
Ļ
ci administracyjnej. .................................................... 21
1.18. Informacje uzupełniaj
Ģ
ce. ......................................................................................................... 23
1.19. U
Ň
yteczne lub efektywne metody bada
ı
................................................................................... 33
2. ANALIZA.......................................................................................................................................... 33
2.1. Poziom wyszkolenia ................................................................................................................... 33
2.2. Analiza techniczno-pilota
Ň
owa ................................................................................................... 35
2.3. Analiza meteorologiczna ............................................................................................................ 43
2.4. Analiza przebiegu zdarzenia ....................................................................................................... 52
3. WNIOSKI KO
İ
COWE..................................................................................................................... 61
3.1. Ustalenia komisji. ....................................................................................................................... 61
3.2. Przyczyna wypadku .................................................................................................................... 63
4. ZALECENIA PROFILAKTYCZNE ................................................................................................. 63
5. ZAŁ
ġ
CZNIKI ................................................................................................................................... 64
R
APORT
K
O
İ
COWY
Strona
2
z 64
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł
ħ
ka (rzeka Wisła, 521 km).
I
NFORMACJE OGÓLNE
Nr ewidencyjny zdarzenia:
400/07
Rodzaj i typ statku powietrznego:
Samolot Cessna 150 M
Znak rozpoznawczy statku powietrznego:
SP-KCP
Dowódca statku powietrznego:
Ucze
ı
pilot
Organizator lotów/skoków:
STARLIGHT AIR SERVICES
Sp. z o. o.
U
Ň
ytkownik statku powietrznego:
STARLIGHT AIR SERVICES
Sp. z o. o.
Wła
Ļ
ciciel statku powietrznego:
Osoba prywatna
Miejsce zdarzenia:
Warszawa Białoł
ħ
ka,
Rzeka Wisła, 521 km
Data i czas zdarzenia:
15 wrze
Ļ
nia 2007 r., godz.10: 12 (LMT)
Bez uszkodze
ı
– po zdarzeniu.
Stopie
ı
uszkodzenia statku powietrznego:
Zniszczony - w trakcie i po wydobyciu z
wody
Obra
Ň
enia załogi:
1 –
Ļ
miertelna
S
TRESZCZENIE
W dniu 15 wrze
Ļ
nia 2007 r. ucze
ı
pilot lat 34, wracał z lotu szkolnego na
samolocie Cessna 150 M o znakach rozpoznawczych SP-KCP. Na wysoko
Ļ
ci około
400 m zgłosił punkt nawigacyjny „ZULU" (punkt meldowania przed wej
Ļ
ciem w kr
Ģ
g)
lotniska Warszawa-Babice (EPBC) i poprosił o warunki l
Ģ
dowania, które otrzymał od
Informatora Słu
Ň
by Informacji Powietrznej (AFIS) lotniska Warszawa-Babice. Po około
półtorej minuty ucze
ı
pilot zgłosił problemy z silnikiem, a chwil
ħ
pó
Ņ
niej wodowanie w
nurcie rzeki Wisły oraz gotowo
Ļę
do opuszczenia samolotu. Wskutek wysokiego stanu
wody rzeki Wisła spowodowanego przechodzeniem fali powodziowej w rejonie
Warszawy pilot ucze
ı
po opuszczeniu samolotu nie dopłyn
Ģ
ł do brzegu i uton
Ģ
ł.
Samolot po zatoni
ħ
ciu osiadł na dnie koryta rzeki.Wypadek zdarzył si
ħ
o godz.10:12
(LMT).
Badanie wypadku przeprowadził Zespół Badawczy PKBWL w składzie:
mgr in
Ň
. pil. Andrzej PUSSAK - przewodnicz
Ģ
cy zespołu badawczego,
dr in
Ň
. pil. Maciej LASEK - członek zespołu,
mgr in
Ň
. Jacek JAWORSKI
- członek zespołu,
R
APORT
K
O
İ
COWY
Strona
3
z 64
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł
ħ
ka (rzeka Wisła, 521 km).
in
Ň
. Tomasz MAKOWSKI - członek zespołu,
dr n.med. Jacek RO
ņ
Y
İ
SKI - członek zespołu,
mgr in
Ň
. pil. nawig. Bogdan FYDRYCH - członek zespołu,
dr in
Ň
. Stanisław
ņ
URKOWSKI - członek zespołu,
mgr in
Ň
. Maciej OSTROWSKI - ekspert.
W trakcie badania PKBWL ustaliła nast
ħ
puj
Ģ
c
Ģ
przyczyn
ħ
wypadku lotniczego:
Zmniejszenie mocy silnika lub zatrzymanie jego pracy, spowodowane
oblodzeniem ga
Ņ
nika, uniemo
Ň
liwiaj
Ģ
ce kontynuowanie lotu. Spowodowało to
konieczno
Ļę
awaryjnego l
Ģ
dowania.
Komisja nie jest wstanie stwierdzi
ę
czy pilot u
Ň
ył poprawki wysoko
Ļ
ci
(d
Ņ
wignia składu mieszanki) na zni
Ň
aniu i nie
Ļ
wiadomie wył
Ģ
czył silnik na chwil
ħ
przed wodowaniem czy wył
Ģ
czenie silnika było
Ļ
wiadomym działaniem pilota.
Okoliczno
Ļ
ciami sprzyjaj
Ģ
cymi zaistnieniu zdarzenia były:
•
Warunki atmosferyczne sprzyjaj
Ģ
ce wyst
ħ
powaniu oblodzenia ga
Ņ
nika;
•
Zbyt pó
Ņ
ne u
Ň
ycie podgrzewu ga
Ņ
nika przez ucznia-pilota.
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu si
ħ
ze
zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami zaproponowała dwa zalecenia
profilaktyczne.
R
APORT
K
O
İ
COWY
Strona
4
z 64
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Samolot Cessna 150 M; SP-KCP; 15.09.2007 Warszawa Białoł
ħ
ka (rzeka Wisła, 521 km).
1.
INFORMACJE FAKTYCZNE
1.1. Historia lotu.
W dniu 15 wrze
Ļ
nia 2007 r. w o
Ļ
rodku szkolenia lotniczego STARLIGHT AIR
SERVICES maj
Ģ
cego sw
Ģ
siedzib
ħ
na lotnisku WARSZAWA-BABICE (EPBC) miały
odby
ę
si
ħ
loty szkolne. Instruktor prowadz
Ģ
cy szkolenie umówił si
ħ
z szkolonym przez
niego uczniem-pilotem pod Hal
Ģ
Mirowsk
Ģ
sk
Ģ
d ucze
ı
o godzinie 7:45 zabrał go na
lotnisko Warszawa-Babice. Zgodnie z planow
Ģ
tablic
Ģ
lotów ucze
ı
-pilot, lat 34, miał
wykona
ę
wg „Programu szkolenia samolotowego dział A licencja pilota samolotowego
turystycznego-PPL(A), nast
ħ
puj
Ģ
ce loty: samodzielny lot do strefy na podstawowy
pilota
Ň
(zadanie A-I
ę
w.12); lot sprawdzaj
Ģ
cy w strefie i po kr
ħ
gu (zadanie A-I
ę
w. 13)
oraz dwa loty wg zadania A-II
ę
w. 1 i 2 (podstawy lotu wg wskaza
ı
przyrz
Ģ
dów).
Po zapoznaniu ucznia-pilota z planem lotów, omówieniu wykonania
ę
wicze
ı
przez instruktora i wypełnieniu pokładowego dziennika technicznego udali si
ħ
do
hangaru gdzie ucze
ı
-pilot, pod nadzorem instruktora, wykonał wszystkie czynno
Ļ
ci
zwi
Ģ
zane z przygotowaniem samolotu do lotu. Obejmowały one zlanie odstojów
paliwa, sprawdzenie poziomu oleju i uzupełnienie go do stanu 5,8 litra oraz
sprawdzenie poziomu paliwa w zbiornikach skrzydłowych, którego było 23 galony tj.
około 98 litrów.
Po tych czynno
Ļ
ciach instruktor i ucze
ı
-pilot wypchn
ħ
li samolot przed hangar
gdzie, pod nadzorem instruktora, ucze
ı
pilot dokonał przegl
Ģ
du samolotu zdejmuj
Ģ
c
osłon
ħ
z rurki ci
Ļ
nienia spi
ħ
trzeniowego powietrza oraz blokad
ħ
z wolantu. Ucze
ı
-pilot
zaj
Ģ
ł miejsce w kabinie samolotu na lewym fotelu, uruchomił silnik i prawdopodobnie,
zdaniem instruktora, zacz
Ģ
ł prowadzi
ę
korespondencj
ħ
z Informatorem Słu
Ň
by
Informacji Powietrznej Lotniska Warszawa Babice („Babice-Info”EPBC). Według
zapisu korespondencji radiowej ucze
ı
pilot zgłosił do „Babice-Info” nast
ħ
puj
Ģ
cy
meldunek
„Babice Informacja S-P-K-C-P Cessna 150 pod Star Lajtem i prosz
ħ
o warunki do startu lot w rejonie.”
Po krótkim podgrzaniu pokołował w kierunku pasa b
ħ
d
Ģ
cego w u
Ň
yciu w tym
dniu „280
0
-trawa”. Zatrzymał si
ħ
przed pasem startowym gdzie po długim grzaniu
silnika i prawdopodobnym wykonaniu jego próby (wg oceny instruktora), ucze
ı
pilot
nawi
Ģ
zał korespondencj
ħ
z Babice-Info, wykołował na pas i wystartował. Start nast
Ģ
pił
o godzinie 9.00. Lot miał by
ę
wykonany do strefy czasowo wydzielonej TSA-25 (rejon
Zalewu Zegrzy
ı
skiego) przez punkt nawigacyjny LIMA (Łomianki). Czas pobytu
w strefie okre
Ļ
lony w
ę
wiczeniu miał wynosi
ę
30 minut.
R
APORT
K
O
İ
COWY
Strona
5
z 64
Plik z chomika:
VSI
Inne pliki z tego folderu:
Wypadek Airbusa A320 (Lufthansa) na Okęciu,1993 r [#LufaNaOkęciu].doc
(54 KB)
Protokół z katastrofy s-tu CASA C-295M, 23 I 2008 †.pdf
(1444 KB)
Radom, Żelazny, Zlin 526 - raport.pdf
(3396 KB)
Radom, Żelazny, Zlin 526 - album.pdf
(10749 KB)
Raport koncowy An 28 - marzec 2009 Gdynia Oksywie.pdf
(625 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aerodynamika
Awionika
Galeria
gfx
Inne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin