14. Pojcie pomocy spoecznej(1).doc

(55 KB) Pobierz

POJĘCIE  POMOCY SPOŁECZNEJ

 

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

 

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na  celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji  życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

 

ü    Ustawa o pomocy społecznej nie posługuje się terminem „ryzyko socjalne” - termin ten został zastąpiony przez „trudne sytuacje życiowe”.

 

Cele pomocy społecznej:

 

1)    wsparcie dla osób i rodzin, mające na celu zaspokojenie niezbędnych    potrzeb i umożliwiające życie w warunkach odpowiadających godności człowieka;

 

2)    zapobieganie powstawaniu trudnych sytuacji życiowych - to zapobieganie polega na podejmowaniu działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin.

 

Zasady pomocy społecznej:

 

·       rodzaj, rozmiar i forma świadczeń z pomocy społecznej są dostosowane do potrzeb osób ubiegających się o świadczenia;

 

·       osoby korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziała-nia w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej.

 

Przesłanki nabycia prawa do świadczeń z pomocy społecznej:

 

Ø    przesłanka obywatelstwa - z pomocy społecznej mogą korzystać obywatele polscy zamieszkujący i przebywający na terytorium Rzeczpospolitej  Polskiej;

 

Wyjątki od przesłanki obywatelstwa - cudzoziemcy, którzy przebywają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z zamiarem dłuższego pobytu,        to samo dotyczy obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

 

Ø    trudna sytuacja życiowa →  ustawodawca wymienia trudne sytuacje   życiowe, których zaistnienie uzasadnia przyznanie świadczeń z pomocy społecznej - wyliczenie ma charakter przykładowy (art. 7):

-       ubóstwo;

-       sieroctwo;

-       bezdomność;

-       bezrobocie;

-       niepełnosprawność;

-       długotrwała lub ciężka choroba;

-       przemoc w rodzinie;

-       potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi;

-       ochrona macierzyństwa lub wielodzietności;

-       bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i w prowadzeniu gospodarstwa domowego;

-       brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze;

-       trudności w integracji cudzoziemców;

-       alkoholizm lub narkomania;

-       zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa;

-       klęska żywiołowa lub ekologiczna.

 

Ø    spełnianie kryterium dochodowego - kryteria ustalone dla osoby samotnie gospodarującej i dla osoby będącej członkiem rodziny:

 

1)    w przypadku osoby samotnie gospodarującej progiem dochodowym   jest 477 zł;

 

2)    w przypadku osoby w rodzinie progiem dochodowym jest 351 zł na osobę w rodzinie.

 

Podmiotem ochrony są nie tylko osoby fizyczne, ale również rodzina jako całość - kryterium dochodowe dla rodziny jest ustalane poprzez sumowanie kryterium dochodowego na osobę w rodzinie

 

Kryteria dochodowe podlegają weryfikacji - taka weryfikacja jest przeprowadzana raz na 3 lata, a podstawą weryfikacji są wyniki badań progu  interwencji socjalnej.

 

·       Podmiotem, który przeprowadza badanie progu interwencji socjalnej  jest Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

 

Postępowanie  →  tryb uzgadniania kryterium dochodowego prowadzony jest w Komisji Trójstronnej do spraw Społeczno-Gospodarczych:

 

ü    do dnia 15 maja roku kalendarzowego, w którym przeprowadzana jest  weryfikacja, Minister Pracy i Polityki Społecznej przestawia Komisji Trójstronnej propozycję kwot kryterium dochodowego;

 

ü    do dnia 15 czerwca Komisja Trójstronna ma czas na to, aby zawrzeć porozumienie w sprawie ustalenia nowych kwot kryterium dochodowego;

 

ü    jeżeli do zawarcia porozumienia w sprawie ustalenia nowych kwot kryterium dochodowego nie dojdzie, wówczas kryteria te są określane w drodze rozporządzenia Rady Ministrów - takie rozporządzenie jest wydawane do dnia 15 lipca;

 

ü    nowe progi kryterium dochodowego obowiązują od dnia 1 października roku kalendarzowego, w którym przeprowadzana jest weryfikacja.

 

Przesłanki negatywne:

 

§       marnotrawienie przyznanych świadczeń albo własnych zasobów materialnych;

 

§       brak współdziałania osoby lub rodziny w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, np. odrzucenie propozycji podjęcia określonej pracy;

 

§       dysproporcje stwierdzone przez pracownika socjalnego między udokumentowaną wysokością dochodów a sytuacja majątkową osoby lub rodziny;

 

§       odbywanie kary pozbawienia wolności albo tymczasowego aresztowania.

 

Zadania pomocy społecznej:

 

1)    udzielanie świadczeń z pomocy społecznej;

 

2)    praca socjalna;

 

3)    prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej;

 

4)    analiza przyczyn postawania zapotrzebowania na świadczenia socjalne;

 

5)    realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;

 

6)    rozwój nowych form pomocy społecznej.

 

Administrowanie pomocą społeczną należy do organów administracji  publicznej, a na zasadzie współpracy także do organizacji społecznych, kościołów i związków wyznaniowych oraz osób fizycznych i prawnych.

 

ü    Ustawa o pomocy społecznej rozdziela zadania z zakresu pomocy społecznej pomiędzy organy administracji samorządowej a organy administracji rządowej - zdecydowana większość tych zadań obciąża organy samorządu terytorialnego najniższego stopnia, czyli gminy.

 

Podział zadań z zakresu pomocy społecznej:

 

Ø    zadania realizowane przez gminę:

 

-       zadania własne gminy o charakterze obligatoryjnym, np. przyznawanie   i wypłacanie zasiłków okresowych i celowych;

 

-       zadania własne gminy o charakterze fakultatywnym, np. prowadzenie     i zapewnianie miejsc w domu pomocy społecznej;

 

-       zadania realizowane przez gminę jako zlecone z zakresu administracji rządowej, np. wypłacanie zasiłków stałych z pomocy społecznej czy opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne;

 

Ø    zadania realizowane przez powiat:

 

-       zadania własne, np. organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci     i młodzieży;

 

-       zadania zlecone, np. zadania związane z pomocą cudzoziemcom;

 

Ø    zadania realizowane przez województwo (zadania z zakresu samorządu województwa):

 

-       zadania o charakterze koordynacyjnym - samorząd województwa    opracowuje założenia polityki społecznej na terytorium danego województwa;

 

Ø    zadania realizowane przez wojewodę:

 

-       zadania z zakresu administracji rządowej, np. sprawowanie nadzoru nad domami pomocy społecznej (ten nadzór polega na wydawaniu decyzji zezwalających na utworzenie takiego domu oraz prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej).

 

Przynależność do zadań z zakresu pomocy społecznej do określonej kategorii decyduje o finansowaniu tych zadań:

 

·       zadania własne są finansowane z dochodów własnych;

 

·       zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez organy samorządu terytorialnego są finansowane ze środków budżetu państwa.

 

Zgodnie z ustawa o pomocy społecznej zadania z zakresu pomocy społecznej mogą być powierzone - to powierzenie może nastąpić w drodze konkursu ofert, a podstawę realizacji zadań stanowi umowa zawierana z odpowiednią strukturą administracji publicznej.

 

ü    Formą realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej przez osoby prowadzące działalność jest prowadzenie domów pomocy społecznej.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin