Nr
lekcji
Temat
Materiał
Cele lekcji
Liczba godzin
Metody.
środki dydaktyczne
Daty, pojęcia,
postaci
Termin
Uwagi
I. U PROGU CZASÓW NOWOŻYTNYCH
1.
Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z kryteriami oceniania.
1
WRZESIEŃ
2.
Wielkie podróże i odkrycia geograficzne.
· przyczyny odkryć geograficznych,
· wybrane elementy cywilizacji Indian Ameryki Środkowej Południowej
Po zakończonych zajęciach uczeń
pamięta:
· pojęcia: karawela, astrolabium, busola,
· daty: 12 X 1492 r., 1519-1522,
· postaci: Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama,
· Ferdynand Magellan, Amerigo Vespucci;
rozumie:
· wyżej wymienione pojęcia,
· przyczyny podejmowania przez
Europejczyków dalekich podróży,
· znaczenie wpływu nowości nawigacyjnych dla rozwoju żeglarstwa;
potrafi:
· wskazać na mapie: trasy podróży:
Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda
Magellana, państwa, które podejmowały najwięcej wypraw (Hiszpanię, Portugalię, Anglię, Francję),
· zaznaczyć na taśmie czasu daty
wypraw: Krzysztofa Kolumba,
Ferdynanda Magellana,
· analizować źródła historyczne i na ich podstawie opowiedzieć o warunkach podróży dalekomorskich.
· podręcznik, zeszyt ucznia, mapa „Wielkie odkrycia geograficzne”, atlasy, album z serii Tak żyli ludzie. W okresie wielkich odkryć, taśma czasu, wydawnictwo multimedialne Optimus Pascal Historia Świata prezentuje cywilizacje Indian Ameryki Środkowej i Południowej,
· rozmowa nauczająca, ćwiczenia z taśmą czasu, praca z mapą, podręcznikiem, materiałem ilustracyjnym i tekstami źródłowymi prezentującymi wielkich odkrywców i ich podróże, praca w grupach – napisanie fragmentu dziennika pokładowego, wykreślenie trasy żeglugi jednego ze znanych podróżników, pokaz, wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń
karawela,
astrolabium,
kompas
12 X 1492 r.,
1519-1522,
Krzysztof
Kolumb,
Ferdynand
Magellan,
Amerigo
Vespucci,
Vasco da Gama
3.
Wpływ odkryć geograficznych na przemiany cywilizacyjne.
· wybrane elementy cywilizacji Indian Ameryki Środkowej i Południowej,
· zmiany w życiu codziennym będące skutkiem odkryć geograficznych
· pojecie: plantacja,
· datę: 1492 r.,
· że rok 1492 uznawany jest przez
· niektórych historyków za umowny
· koniec .średniowiecza i początek
· czasów nowożytnych;
· wpływ odkryć na zmiany gospodarcze w Europie;
· wskazać na mapie: państwa, które uzyskały najwięcej zdobyczy terytorialnych (Hiszpanię, Portugalię, Anglię, Francję), gdzie znajdowały się państwa Inków, Azteków, Majów,
· opowiedzieć o wybranych osiągnięciach cywilizacyjnych Indian,
· oceniać postępowanie kolonizatorów względem ludności podbitej,
· klasyfikować konsekwencje odkryć geograficznych na pozytywne i negatywne,
· zaznaczyć na taśmie czasu datę przyjmowaną umownie za koniec średniowiecza i początek czasów nowożytnych.
· podręcznik, zeszyt ucznia, mapa „Wielkie odkrycia geograficzne”, mapa polityczna współczesnego świata, atlasy, album z serii Tak żyli ludzie. W okresie wielkich odkryć, taśma czasu, wydawnictwo multimedialne Optimus Pascal Historia Świata prezentujące cywilizacje Indian Ameryki Środkowej i Południowej,
· rozmowa nauczająca, burza mózgów - „Najważniejsze skutki odkryć geograficznych., ćwiczenia z taśmą czasu, praca z mapą, pokaz, wykonanie zadań w zeszycie ucznia, drama - inscenizacja „Na plantacji”
plantacja,
1492 r.
4.
Humanizm . nowy styl patrzenia na Świat i człowieka.
· hasła głoszone przez ...
maro2030