1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń potrafi:
· W kilku zdaniach podkreślić, czym zajmuje się socjologia.
· Wymienić najważniejsze grupy społeczne i określić swoją przynależność do niektórych z nich.
· Odróżnić grupy formalne i nieformalne.
· Określić, które z wymienionych przez niego grup mają pozytywny, a które negatywny wpływ na rozwój jednostki.
· Wyjaśnić, że społeczeństwo składa się z rozmaitych grup społecznych, zaś każdy człowiek należy do kilku z nich.
· Wyjaśnić, kto i dlaczego ustala prawa i obowiązki w grupie społecznej.
2. Metody:
· praca z podręcznikiem
· wykład
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· ?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Rodzaje grup
1. Grupy społeczne – kryteria podziału
· Jak podzielone są grupy?
· Podział grup ze względu na liczbę członków?
· Podział grup ze względu na członkostwo?
· Podział grup ze względu na rodzaj więzi?
2. Współdziałanie grup
· Jak współdziałają grupy społeczne?
3. Członkostwo w grupach
· Na jakich zasadach odbywa się członkostwo w grupach pierwotnych, małych i nieformalnych?
· Na jakich zasadach odbywa się członkostwo w grupach dużych i formalnych?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 26-27.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Tabela
a) podział grup ze względu na liczbę członków
· małe
· duże
b) podział grup ze względu na rodzaj członkostwa
· pierwotne
· wtórne
c) podział grup ze względu na rodzaj więzi
· nieformalne
· formalne
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 27. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
·
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 27-28. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
a) członkostwo w grupach pierwotnych, małych i nieformalnych
b) członkostwo w grupach wtórnych, dużych i formalnych
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
Zadanie 1 i 2/28
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
maro2030