1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń potrafi:
· Wyjaśnić znaczenie terminów: zbiorowość ludzka, grupa społeczna, więzi społeczne i rola społeczna.
· Wymienić sposoby (symbole), które mogą tworzyć sobie różne grupy społeczne w celu podkreślenia odrębności .
2. Metody:
· praca z podręcznikiem
· elementy opowiadania
3. Środki dydaktyczne:
· Podręcznik.
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· ?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Grupy społeczne.
1. Zbiorowość ludzka
· Co to jest zbiorowość ludzka?
· W jakich sytuacjach człowiek staje się częścią zbiorowości ludzkiej
2. Grupa społeczna
· Co to jest grupa spolczna?
3. Więzi społeczne
· Co to jest więź społeczna?
· Jak powstają więzi społeczne
4. Wspólnota grupy społecznej
· Co to jest poczucie wspólnoty grupy społecznej?
· Jak może wyrażać się poczucie wspólnoty grupy społecznej?
5. Rola społeczna
· Co to jest rola społeczna?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 25.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
· to pewna grupa ludzi, między którymi występują różnego rodzaju więzi w określonym czasie.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 25. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
2. Grupa społeczna jest zbiorowością osób (przynajmniej kilku), które łączą więzi trwalsze, wynikające z uznania wspólnyc wartości, poglądów, przekonań, celów i zasad postępowania. Ludzie tworzący grupę społęczną – to także duża zbiorowość osób, które łączą więzi formalne, wynikające ze wspólnej pracy, nauki, przynależności do organizacji społecznej, grupy religijnej.
·
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 25-26. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 26. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. . Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
· to postępowanie człowieka zgodne z zasadami i obowiązkami przyjętymi w danej grupie, np. w rodzinie – rola matki, ojca, dziecka; w grupie rówieśniczej – rola kolegi, ucznia, studenta. Szczególnie ważne znaczenie w życiu człowieka mają role zawodowe, np. nauczyciela, rolnika, lekarza, urzędnika, żołnierza, robotnika, policjanta.
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
maro2030