NLP w biznesie moduł 45.rtf

(103 KB) Pobierz
Wstêp do NLP

NLP w biznesie

Moduł 45

 

Strategie cd.

 

Dzisiaj zajmiemy się inną formą strategii - działaniami w grupie. Będą to tzw. wzorce przewodzenia w grupie. Wzorce te przede wszystkim sprawdzają się w miejscu pracy.

 

Istnieją 4 wzorce charakteryzujące się następującymi kryteriami:

- koncentracja na zadaniu/koncentracja na ludziach

- asocjacja z działaniem/dysocjacja z działaniem

 

Wyjaśnię, że asocjacja polega na współgraniu z działaniem, a dysocjacja na niewspółgraniu.

 

4 wzorce to:

- Wymuszacz

- Analityk

- Uładzacz

- Rozpraszacz

 

Ich zależności pokazuje rysunek poniżej.

 

 

Asocjacja z działaniem

Dysocjacja z działaniem

Koncentracja na działaniu

Wymuszacz

Analityk

Koncentracja na ludziach

Uładzacz

Rozpraszacz

 

Jeśli poznamy kto jest kim w grupie (łącznie z nami samymi), to możemy łatwiej współpracować z pozostałymi członkami grupy, gdyż łatwiej będzie nam zrozumieć ich zachowanie oraz będziemy mogli dopasowywać się do ich sposobu myślenia i działania.

 

Wymuszacz

 

-          Formułuje i w razie potrzeby modyfikuje cele

-          Zdecydowanie podejmuje decyzje

-          Przełamuje wątpliwości i sprzeciw

-          Wywołuje silną presję na członków grupy

-          Kontroluje czy strategia realizowana jest skutecznie

-          Kieruje przebiegiem działań

-          Ocenia skuteczność grupy i dokonuje nieodzownych poprawek w trakcie realizacji zadań

 

Analityk

 

-          Zbiera i dostarcza niezbędne informacje

-          Stawia pytania, by wyjaśnić sytuację

-          Odpowiedzialny za logiczną argumentację

-          Czuwa nad właściwą realizacją ustalonej strategii działania

-          Ustala właściwy porządek

-          Dba o przestrzeganie zasad

 

Uładzacz

 

-          Usuwa zadrażnienia między członkami grupy

-          Nawiązuje i podtrzymuje dobre kontakty z większością członków grupy

-          Zwraca uwagę na reakcję (zwłaszcza emocjonalną) rozmówców

-          Buduje skutecznie nastrój wzajemnego zaufania

-          Szybko wychwytuje mocne i słabe strony działających osób

-          Równoważy interesy różnych stron i osób

 

Rozpraszacz

 

-          Zgłasza ciągle nowe pomysły

-          Łatwo wprowadza nastrój zabawy i żartu

-          Proponuje nowe punkty widzenia

-          Dystansuje się od powagi i autorytetu

-          Potrafi łączyć fragmentaryczne ustalenia w jedną całość

-          Skutecznie wzmacnia nastrój emocjonalny grupy i jej optymizm.

 

Ćwiczenie 1

 

Zastanów się, który wzór jest charakterystyczny dla Ciebie.

 

Mogę zdradzić, że ja jestem rozpraszaczem.

 

Ćwiczenie 2

 

Zastanów się jakimi wzorami są Twoi znajomi.

 

Ćwiczenie 3

 

Wyobraź sobie, że działasz w 5-osobowej grupie składającej się z Ciebie, wymuszacza, analityka, uładzacza i rozpraszacza. Jak byś postępował z każdym z nich, jakbyś się do nich dopasowywał? Na jakie problemy mógłbyś napotkać podczas komunikowania się i działania z każdym z nich?

 

 

I tak oto dotarliśmy do końca kursu o NLP. Podczas jego trwania miałeś okazję zapoznać się w wieloma technikami NLP. Moje własne doświadczenia pokazują, że trudno jest stosować je wszystkie równocześnie. Dlatego zachęcam Cię do pracy z tymi z nich, które Ci najbardziej odpowiadają i mogą Ci być najbardziej przydatne. Gdy już je opanujesz, wtedy możesz przejść do opanowywania kolejnych technik.

 

To, w jakim stopniu uda Ci się opanować poszczególne techniki NLP, zależy teraz już tylko od Ciebie. Pamiętaj o starej maksymie:

Praktyka czyni mistrza

Zgłoś jeśli naruszono regulamin