deszcz-zamowien_pdf.pdf

(607 KB) Pobierz
410669457 UNPDF
Deszcz zamówień
SpiS treści
Przedmowa do wydania poprawionego ........................... 7
Podziękowania do wydania poprawionego .........................9
Podziękowania ..................................................... 11
Wstęp ............................................................... 15
Część I. Taktyka marketingowa. Jak specjaliści
zdobywają pozycję i nawiązują kontakt
z potencjalnymi klientami ..................... 33
RozdzIał 1. Pisanie i publikowanie artykułów ................ .39
RozdzIał 2. Wejście na mównicę ................................ 56
RozdzIał 3. Marketing korespondencyjny ..................... 69
RozdzIał 4. organizowanie seminariów i konferencji ........ 83
RozdzIał 5. Jak dotrzeć do mediów ........................... 102
RozdzIał 6. Kilka słów o internecie, . Matt Caspari ............ 121
RozdzIał 7. Wyeliminowanie niechęci do wizyt
akwizycyjnych „w ciemno” ....................... 129
Część II. Budowanie sieci: jak profesjonaliści
tworzą trwałe źródła kontaktów ........... 151
RozdzIał 8. Networking – alternatywa dla wizyt w ciemno .....154
RozdzIał 9. Specjalne zasady dla specjalnych sieci
kontaktów: stowarzyszenia branżowe, formalne grupy
networkingowe oraz sieci wewnętrzne ...................... 187
www.mtbiznes.pl
Deszcz zamówień
RozdzIał 10. Podnoszenie jakości sieci,
Mimi Spangler i Gary Pines .......................................212
RozdzIał 11. Jak rynki kształtują sieci kontaktów ........... 229
RozdzIał 12. od sieci kontaktów do wstępnego spotkania
z klientem .......................................................255
RozdzIał 13. Budowanie trwałych relacji z klientem ........ 259
Część III. Taktyka sprzedaży. Jak profesjonaliści
przeprowadzają i finalizują transakcję .... 269
RozdzIał 14. Spotkanie sprzedażowe: pierwsze pięć minut .... 274
RozdzIał 15. Spotkanie sprzedażowe: zadawanie pytań
i słuchanie ....................................................... 290
RozdzIał 16. Spotkanie sprzedażowe: oferowanie
rozwiązania ..................................................... 304
RozdzIał 17. Spotkanie sprzedażowe: formalne prezentacje .....319
RozdzIał 18. Spotkanie sprzedażowe: odpowiadanie
na pytania i wątpliwości ........................................ 335
RozdzIał 19. Sprzedaż zespołowa .............................. 347
RozdzIał 20. Skrócenie cyklu sprzedaży ...................... 353
RozdzIał 21. Pisanie oferty ..................................... 359
RozdzIał 22. Wycena ............................................ 372
RozdzIał 23. odrzucanie mniejszych zleceń .................. 395
RozdzIał 24. Kiedy nie udaje ci się zdobyć zamówienia ..... 400
Część IV. od taktyki do strategii
– co jest skuteczne, a co nie ................ 417
RozdzIał 25. Logika strategii sprzedaży ....................... 422
RozdzIał 26. Proste strategie na teraz ......................... 428
RozdzIał 27. automarketing – eksperci tworzą
samych siebie .................................................. 435
RozdzIał 28. Strategie rynkowe ................................ 451
Wnioski – jak zostać rainmakerem .............................. 473
aneks ............................................................... 475
www.mtbiznes.pl
Deszcz zamówień
33
Część I
TakTyka markeTIngowa.
Jak speCJalIśCI zdobywaJą
pozyCJę I nawIązuJą konTakT
z poTenCJalnymI klIenTamI
www.mtbiznes.pl
Deszcz zamówień
35
Założyciel firmy zajmującej się inżynierią środowiska i wodno-
-lądową, która dziś realizuje zamówienia o wartości 20 milionów
dolarów rocznie, opowiedział mi, jak został „marketingowcem”:
„Nigdy tego nie planowałem. Założyłem własną firmę, bo jeden
klient powiedział, że będzie mi dawał wszystkie swoje zlecenia. Ty-
dzień później umarł. Miałem żonę, dzieci i hipotekę. I tak musiałem
zająć się sprzedażą i marketingiem”.
Większość profesjonalistów, którzy odnoszą sukces na tym polu,
uczy się poprzez działanie. Nie mają dalekosiężnych planów. Nie
próbują zbudować firmy. Starają się tylko znaleźć klienta. Tacy lu-
dzie w pierwszej kolejności działają, a w drugiej planują. Próbują
wcisnąć jakieś działania marketingowe między zamówienia od pła-
cących klientów albo walczą o utrzymanie się w interesie.
Dla początkującego marketingowca działanie przed planowa-
niem ma kilka zalet. Nabierasz pewności siebie. Rozwijasz swoją
wiedzę, bez której będzie ci trudno planować. Masz kontakt z ryn-
kiem, a to najlepszy nauczyciel, jakiego będziesz mieć. Kiedy już
rozwiniesz podstawowe umiejętności, możesz zacząć tworzyć bar-
dziej przemyślaną strategię marketingową.
Kiedy zaczynasz, każde działanie w zakresie marketingu to
sprawdzian. Nawet jeśli wygłoszona przez ciebie prelekcja nie przy-
niesie zamówień, pomoże ci zorientować się, co się sprawdza, a co
nie. Większość profesjonalistów uczy się marketingu w ten właśnie
sposób. Tak było ze mną. Przez ponad dziesięć lat pracowałem jako
konsultant ds. zarządzania i sprzedałem wiele projektów, zanim od-
byłem choćby godzinę formalnego szkolenia.
W tej części książki podpowiemy ci, jak nawiązywać kontak-
ty z klientami. Ograniczysz naukę metodą prób i błędów dzięki
praktycznym poradom dotyczącym pisania artykułów, znajdowania
okazji do wygłoszenia prelekcji, odbywania rozmów akwizycyjnych,
prowadzenia seminariów, wysyłania druków reklamowych i bycia
cytowanym w prasie. Na indywidualnych sesjach coachingu i na za-
jęciach, jako menedżer profesjonalistów i jako konsultant ds. sprze-
www.mtbiznes.pl
36
Deszcz zamówień
daży i marketingu, analizowałem przyczyny niepowodzeń profesjo-
nalistów w nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami.
Wykorzystałem te analizy do opracowania wskazówek przedstawio-
nych w kolejnych rozdziałach. Pracując z tą częścią książki, zwróć
uwagę na następujące sprawy:
ucz się poprzez działanie
Więcej nauczysz się w praktyce, niż tylko czytając. W tej części
książki znajdziesz wiele ćwiczeń, które warto wykonać przy lekturze
poszczególnych rozdziałów. Tekst pokaże ci, co robić, a ćwiczenia
dadzą możliwość wypróbowania tego, czego dowiesz się, czytając,
i pomogą ci to przyswoić.
nie możesz sprzedawać, dopóki nie nawiążesz
kontaktu z potencjalnym klientem
Jak powiedział mi pewien odnoszący sukcesy architekt wnętrz:
„Wszystko zaczyna się od kontaktu z potencjalnym klientem.
Musisz mieć kontakty, żeby zdobyć klienta”. Kiedy profesjonali-
sta mówi: „Sprzedałem projekt XYZ”, może mu chodzić o to, że
nawiązał kontakt, a potem sprzedał zlecenie, albo może mieć na
myśli tylko samą realizację sprzedaży, zapominając o ciężkiej pracy
włożonej w zdobycie okazji do jej przeprowadzenia. Powinieneś
to jasno rozróżnić: pierwszym krokiem jest nawiązanie kontaktu,
drugim realizacja i zamknięcie transakcji. To oczywiście zakłada,
że wiesz, czym jest „nawiązanie kontaktu”. A nie jest to takie pro-
ste, bo termin ten może odnosić się do wszystkiego – od informacji
o potrzebach potencjalnego klienta do zaproszenia na rozmowę
o twoich usługach. W branżach sterowanych zdarzeniami, takich
jak konsulting ds. zarządzania kryzysowego i usuwania skutków
katastrof, wsparcie postępowania sądowego czy architektura, in-
formacja o tym, że konkretny potencjalny klient czegoś potrzebu-
www.mtbiznes.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin