historia dramatu zajecia.pdf

(145 KB) Pobierz
K_Dramatu_studia licencjackie
ZajęciaprowadzoneprzezKatedręDramatunastudiachlicencjackich
ROK I
ANALIZA DRAMATU Z ELEMENTAMI POETYKI
ćwiczenia
semestr zimowy
prowadzący:drWojciechBaluch
W czasie ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy: literatura i literackość; liryka i
wersologia; gatunek literacki; akcja dramatyczna; tragedia i tragizm; dialog w dramacie.
Lektury:
I.Podręczniki:
M.Głowiński,A.Okopień-Sławińska,J.Sławiński, Zarys teorii literatury , Warszawa 1991.
E.Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki , Warszawa 1978.
B.Chrząstowska,S.Wysłouch, Poetyka stosowana , 1987.
A. Kulawik, Wstępdoteoriidziełaliterackiego, Warszawa 1990.
II.Literaturailiterackość:
R. Ingarden, Zteoriidziełaliterackiego, [w:] Problemy teorii literatury , t. I,Wrocław1967.
H. Markiewicz, Wyznaczniki literatury , [w:] Główne problemy wiedzy o literaturze,
Warszawa 1965.
R. Jacobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, t. II,
Warszawa 1989.
III. Liryka i wersologia:
L.Pszczołowska, Dlaczego wierszem , Warszawa 1997.
E. Balcerzan, Sytuacja liryczna , [w:] Przez znaki ,Poznań1972.
IV. Gatunek literacki:
M. Głowiński, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej , [w:] Problemy teorii
literatury ,t.II,Wrocław1976.
Cz. Zgorzelski, Ballada Polska , BN, I 177.
V. Akcja dramatyczna:
Arystoteles, Poetyka , BN II 209.
P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu , Warszawa 1976.
VI. Tragedia i tragizm:
Tragedia i tragizm ,przekł.W.Tatarkiewicz,Kraków1967.
Maud Bodkin, Wzorce archetypowe w poezji tragicznej , [w:] Archiwum przekładów
pamiętnikaliterackiego, Warszawa 1978.
VII. Dialog w dramacie:
J. Mukarzowski, Dwa studia o dialogu , [w:] Wśródznakówistruktur, Warszawa 1970.
Z.Nęcki, Komunikowanie interpersonalne ,Wrocław1992.
Warunki zaliczenia: Obecnośćiaktywnyudziałwzajęciach.
Semestr letni
prowadząca: drJoannaZając
Zajęciazpoetykiprowadzonemajązazadanieokreśleniewtokukonwersatoriumsposobów
funkcjonowania oraz współistnienia poszczególnych elementów struktury dramatu i
komponentówświataprzedstawionego.
Podczas ćwiczeń zostaną omówione następując zagadnienia: konstrukcjaakcji w dramacie
współczesnym;charakter;postać;didaskalia;fikcja/rzeczywistość,iluzja/deziluzja.
Warunkiemzaliczeniaćwiczeń jestobecnośćiaktywnyudziałwzajęciach.
Lektury: S. Beckett, Czekając na Godota oraz Akt bez słów II; P. Handke, Publiczność
zwymyślana, „Dialog” 1969, nr 6; Molier, Skąpiec; W. Szekspir, Tytus Andronicus ; L.
Pirandello, Sześćpostaciwposzukiwaniuau tora ; B. Schaeffer, Kwartet dla czterech aktorów
(maszynopis); Z. Raszewski, Teatrwświeciewidowisk, Warszawa 1991, s. 59-98, 135-150,
230-243.
DRAMAT POLSKI
konwersatorium
semestr letni
prowadzący:prof.drhab.DariuszKosiński
Konwersatorium ma zazadaniepoprzezanalizęiinterpretacjęposzczególnychdziełukazać
zarównoprocesyzachodzącenaprzestrzenidziejówdramatupolskiegodopoczątkówXXw.,
jakrównieŜspecyfikęstyluposzczególnychepokiautorów.Wtrakciezajęć,obokarcydzieł,
omawiane będą przede wszystkim teksty nieco mniej znane, a odznaczające się zarówno
swoistymi walorami, jak istotne z historycznego punktu widzenia. Będą one kaŜdorazowo
prezentowanewewłaściwymimkontekścienietylkoliterackim,aletakŜeteatralnym.
Pierwsza część konwersatorium (drugi semestr I roku studiów) kończy się zajęciami
poświęconymitwórczościdramatycznejJuliuszaSłowackiego.Częśćdruga(Isemestrroku
II) rozpocznie się od prób interpretacji dramatów Cypriana Norwida a zakończy
rozwaŜaniaminaddramaturgiąStanisławaWyspiańskiego.Całośćzwieńczyegzamin.
Warunkiemzaliczeniapierwszejczęścijest–obokobecnościnazajęciach– przedstawienie
konspektupracyrocznej,którejprzyjęciestanowićbędziewarunekzaliczeniaczęścidrugiej.
W poniŜszym programie obok tematów zajęć zamieszczono tytuły dramatów, których
znajomośćbędziewymaganaprzyomawianiuposzczególnychzagadnień.
1. Dramatijegośrodowiskoprzedpowstaniemscenyzawodowej.
2. Staropolski dramat religijny
- MikołajzWilkowiecka Historyj aochwalebnymZmartwychwstaniuPańskim, BN I 201
- Jakub Gawatowic, Wizerunk śmierci przeświętego Jana Chrzciciela, [w:] Dramaty
staropolskie, oprac.J.Lewański,t.4
- UtarczkakrwawiewojującegoBoga, [w:] Dramaty staropolskie, oprac.J.Lewański,t.6;
3. Komedia sowizdrzalska i komedie dworskie
- Wyprawa plebańska, Albertus z wojny , Komedia rybałtowska nowa, [w:] Antologia
literatury sowizdrzalskiej , oprac. S. Grzeszczuk, BN I 186
- S.H. Lubomirski, Ermida albo Królewna pasterska, [w:] Dramaty staropolskie, oprac. J.
Lewański,t.5.
4. Franciszka Bohomolca komedie konwiktowe i „komedie na theatrum”
- ArlekinnaświaturaŜony [w:] Komedie konwiktowe , oprac. J. Kott, Warszawa 1959
- MałŜeństwozkalendarza, Autor komedii [w:] Komedie na teatrum , oprac. J. Jackl, J,
Kott, Warszawa 1960
5. Komediaoświeceniowawalcząca
- A.K. Czartoryski Kawa , [w:] A.K. Czartoryski Komedie , oprac. Z. Zahrajówna,
Warszawa 1955
- F.Zabłocki, Sarmatyzm , BN I 115
6. Zabłockizsatyrywyzwolony
- F.Zabłocki, Fircyk w zalotach , BN I 176
- F.Zabłocki, Król w kraju rozkoszy , BN I 214
7. Mówićgłosemwłasnym
- W.Bogusławski, Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale , BN I 162
8. Warszawska komedia obyczajowa
- J. Drozdowski Bigos hultajski , [w:] Komedia obyczajowa warszawska , oprac. Z.
Wołoszyńska,Warszawa1960,t.2.
9. Polska tragedia klasycystyczna
-LudwikKropiński, Ludgarda , [w:] Polska tragedia neoklasycystyczna , BN I 260
10. U źródeł polskiego dramatu romantycznego – modele teatralne w Dziadach A.
Mickiewicza.
11. Kordian –wykrzyczanepytaniaimilcząceodpowiedzi
12. Pasja Madonny –teatrokrucieństwaJuliusza.Słowackiego
- J.Słowacki Mindowe , Beatrix Cenci , Sen srebrny Salomei
13. Międzyironiąaobjawieniem
- J.Słowacki Mazepa , Fantazy
14. Samuel Zborowski – misterium czy tragedia?
Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie do 20 maja 2008 roku pracy interpretacyjnej
dotyczącejjednegoznieomawianychwczasiezajęćdramatówpolskichsprzedroku1850.
ROK II
GATUNKI DRAMATYCZNE I TEATRALNE
wykład
semestr zimowy
prowadząca:drJoannaZając
Celem pierwszej części wykładu będzie próba zdefiniowania podstawowych kategorii
określającychposzczególnegatunkidramatyczneiteatralne,woparciuokonkretneprzykłady
dramatów oraz przedstawień teatralnych. Problematyka zajęć zostanie zaprezentowana w
dwóch podstawowych ujęciach teoretycznych: za pomocą metody historycznej oraz
strukturalnej.Przyjęciepierwszejperspektywypoznawczejpozwolinanakreślenieewolucji
poszczególnych gatunków, wskazanie na wzajemne między nimi zaleŜności oraz
fundamentalnedlaichwyodrębnieniaróŜnice.AkcentzostaniepołoŜonyprzedewszystkimna
tenetaprozwojudramatuiteatru,któryrozpocząłprzełomXIXiXXwieku.Natomiastw
przypadkuzastosowaniametodystrukturalnejanalizabędziedotyczyćprzedewszystkimtych
motywów,któreogniskująsięwokółsposobówprezentacjiświataprzedstawionegowramach
struktury dramatu i na teatralnej scenie.
Punktem odniesienia dla drugiej części wykładu stanie się analiza
interdyscyplinarnych gatunków sztuki, które przyjmują formę specyficznych tekstów
dramatycznych,działańteatralnychipara-teatralnych.Podczaszajęćzostaniepodjętapróba
wyodrębnienia oraz zdefiniowania elementów, które przesądzają o charakterze danego
zjawiska,sytuującgowkontekścieliteraturydramatopisarskiejorazwydarzeńteatralnychlub
wydarzeńpoddanychteatralizacji.Jednymzpodstawowychzadań,jakiepowinnyspełnićte
zajęcia, jest uświadomienie studentom zmienności, róŜnorodności i złoŜoności zjawisk
interdyscyplinarnych,któreniepozwalająnałatwąpodwzględemgatunkowymklasyfikację
współczesnych dramatów oraz przedstawień teatralnych. Szczególna uwaga zostanie
poświęcona zjawiskom drugiej połowy XX wieku.Wśród omawianych tematów znajdą się
następujące zagadnienia: scenariusz dramatyczny, partytura teatralna, happening, teatr
instrumentalny, instalacje teatralne, parateatr.
Lektury
J. Brach-Czaina, Nadrogachdwudziestowiecznejmyśliteatralnej,Wrocław1975
F. Capra, Punktzwrotny.Nauka,społeczeństwo,nowakultura, Warszawa 1987
U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej , Warszawa 1973
M. Hopfinger, Kulturawspółczesna audiowizualność, Warszawa 1985
A.Jawłowska,WięcejniŜteatr, Warszawa 1988
M.Karasińska,BogusławaSchaefferafilozofianowegoteatru,Poznań2002
A. Krajewska, Dramat genologii, czyli o gatunkach współczesnegodramatu, [w:] Problemy
teorii dramatu i teatru ,Wrocław2003
J. Kutnik, Grasłów.MuzykapoezjiJohnaCage'a, Lublin 1997
H. Markiewicz, Dramat a teatr w polskich dyskusjach teoretycznych , [w:] Problemy teorii
dramatu i teatru ,Wrocław2003
T.Pawłowski, Happening , Warszawa 1982
P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu , Warszawa 1976
S.Świątek, O konwencji teatralnej [w:] Problemy socjologii literatury ,Wrocław1971
Wyd. zbiorowe, Sztuka otwarta. Parateatr. Kreacje plastyczne. Teatralizowany ry tuał,Wrocław
1980
Wyd. zbiorowe, Sztukaotwarta.ParateatrII.Działaniaintegracyjne,Wrocław1982
Warunkiem zaliczenia semestru zimowego jest przestawienie pracy pisemnej (10-15
znormalizowanych stron) - analizy utworu dramatycznego lub przedstawienia teatralnego w
kontekście konkretnej formy/form gatunkowych, na których opiera się wybrane przez
studentadziełolubdoktórychsięonoodwołuje.
semestr letni
prowadzący:drWojciechBaluch
Celem konwersatorium jest wprowadzenie do gatunków teatralnychlokującychsięna
pograniczuteatrudramatycznego,muzykiitańca.Omawianiekolejnychgatunkóworaz
obszarówgranicznychbędziełączyłowiadomościhistoryczneprzedstawianewformie
wykładu,samodzielnąlekturęorazanalizęwybranychspektakli.Wwynikuzajęćstudenci
powinnizapoznaćsięzpodstawowymiwyznacznikamiomawianychgatunków,zich
źródłamihistorycznym,atakŜenauczyćsięanalizowaćprzedstawieniateatralne,wktórych
dominantękompozycyjnąstanowiruchi/lubmuzyka.
1. Taniec w teatrze (6 godzin)
- granicapomiędzy baletemateatrem,pantomima,„antyestetyka”tańca,scenografia
w przedstawieniu teatralnym
Prezentacje: Siedmiu braci , choreografia: Olga Pautova.
Lektury: WłodzimierzTomaszewski,CzłowiekTańczący, Warszawa 1991.
KarolSmuŜniak, Pantomima XX-wieku Kierunki i tendencje , Zielona Góra 2002.
Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm , Kraków 1994.
3. Musical (10 godzin)
- taniec czy muzyka?, miejsce musicalu w kulturze teatralnej, struktura gatunku i
innowacje
Prezentacje: Cats , muzyka: Andrew Lloyd Webber.
JakpowstawałaMissSaigon – fragmenty
Chicago ,reŜ.:RobMarschall,2002
Lektury: Marek Bielacki, Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej ,Łódź1995.
4. Teatr bezsłów,słowabezznaczeń(4 godziny)
- mim, komizm,satyra,poetykakarnawału, komedia dell’arte
Prezentacje: Fragmenty Misterium Buffo oraz Lekcji teatralnych Dario Fo [lub]Sługadwóch
panów.
Lektury: Monika Gurgul, Teatr Daria Fo , Kraków 1997.
5. „Teatr instrumentalny” (6 godzin)
- teatralizacja muzyki, performance i happening muzyczny
Prezentacje: wybrany spektakl teatralny grany w jednym z krakowskich teatrów
"Scenariusz dla nie istniejącego, lecz moŜliwego aktora instrumentalnego",
1963
Lektury: Jerzy Kutnik, Grasłów.MuzykapoezjiJohnaCage'a, Lublin 1997
Joanna Zajac, Dramaturgia Schaeffera , Salzburg1998
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy pisemnej: analiza i interpretacja wybranego
przedstawieniawkontekściezagadnieniagatunkówteatralnych.
Egzamin: ocenazegzaminustanowićbędzieśredniązocenzaliczeniaobusemestrów.
ROK III
SEMINARIUM LICENCJACKIE
semestr zimowy i letni
Prowadzący:prof.drhab.DariuszKosiński
2. Opera i teatr (6 godzin)
- normatywność form operowych, spór o istotę tragedię, opera jako obraz Ŝycia
teatralnego, funkcja anegdoty w sztuce
Prezentacje: Farinelli: ostatni kastrat , Belgia/Francja/Włochy1994,rez.GerardCorbiau
Lektury: ZdzisławJachimecki, Wagner , Warszawa 1973.
TEMAT: Labirynty dramatu – dramatjakodoświadczenie,doświadczen ie jako dramat.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin