historia dramatu zajecia.pdf
(
145 KB
)
Pobierz
K_Dramatu_studia licencjackie
ZajęciaprowadzoneprzezKatedręDramatunastudiachlicencjackich
ROK I
ANALIZA DRAMATU Z ELEMENTAMI POETYKI
ćwiczenia
semestr zimowy
prowadzący:drWojciechBaluch
W czasie ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy: literatura i literackość; liryka i
wersologia; gatunek literacki; akcja dramatyczna; tragedia i tragizm; dialog w dramacie.
Lektury:
I.Podręczniki:
M.Głowiński,A.Okopień-Sławińska,J.Sławiński,
Zarys teorii literatury
, Warszawa 1991.
E.Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara,
Zarys poetyki
, Warszawa 1978.
B.Chrząstowska,S.Wysłouch,
Poetyka stosowana
, 1987.
A. Kulawik, Wstępdoteoriidziełaliterackiego, Warszawa 1990.
II.Literaturailiterackość:
R. Ingarden, Zteoriidziełaliterackiego, [w:]
Problemy teorii literatury
, t. I,Wrocław1967.
H. Markiewicz,
Wyznaczniki literatury
, [w:] Główne problemy wiedzy o literaturze,
Warszawa 1965.
R. Jacobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, t. II,
Warszawa 1989.
III. Liryka i wersologia:
L.Pszczołowska,
Dlaczego wierszem
, Warszawa 1997.
E. Balcerzan,
Sytuacja liryczna
, [w:]
Przez znaki
,Poznań1972.
IV. Gatunek literacki:
M. Głowiński,
Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej
, [w:]
Problemy teorii
literatury
,t.II,Wrocław1976.
Cz. Zgorzelski,
Ballada Polska
, BN, I 177.
V. Akcja dramatyczna:
Arystoteles,
Poetyka
, BN II 209.
P. Szondi,
Teoria nowoczesnego dramatu
, Warszawa 1976.
VI. Tragedia i tragizm:
Tragedia i tragizm
,przekł.W.Tatarkiewicz,Kraków1967.
Maud Bodkin,
Wzorce archetypowe w poezji tragicznej
, [w:] Archiwum przekładów
pamiętnikaliterackiego, Warszawa 1978.
VII. Dialog w dramacie:
J. Mukarzowski,
Dwa studia o dialogu
, [w:] Wśródznakówistruktur, Warszawa 1970.
Z.Nęcki,
Komunikowanie interpersonalne
,Wrocław1992.
Warunki zaliczenia:
Obecnośćiaktywnyudziałwzajęciach.
Semestr letni
prowadząca: drJoannaZając
Zajęciazpoetykiprowadzonemajązazadanieokreśleniewtokukonwersatoriumsposobów
funkcjonowania oraz współistnienia poszczególnych elementów struktury dramatu i
komponentówświataprzedstawionego.
Podczas ćwiczeń zostaną omówione następując zagadnienia: konstrukcjaakcji w dramacie
współczesnym;charakter;postać;didaskalia;fikcja/rzeczywistość,iluzja/deziluzja.
Warunkiemzaliczeniaćwiczeń jestobecnośćiaktywnyudziałwzajęciach.
Lektury:
S. Beckett, Czekając na Godota oraz Akt bez słów II; P. Handke, Publiczność
zwymyślana, „Dialog” 1969, nr 6; Molier, Skąpiec; W. Szekspir,
Tytus Andronicus
; L.
Pirandello, Sześćpostaciwposzukiwaniuau
tora
; B. Schaeffer,
Kwartet dla czterech aktorów
(maszynopis); Z. Raszewski, Teatrwświeciewidowisk, Warszawa 1991, s. 59-98, 135-150,
230-243.
DRAMAT POLSKI
konwersatorium
semestr letni
prowadzący:prof.drhab.DariuszKosiński
Konwersatorium ma zazadaniepoprzezanalizęiinterpretacjęposzczególnychdziełukazać
zarównoprocesyzachodzącenaprzestrzenidziejówdramatupolskiegodopoczątkówXXw.,
jakrównieŜspecyfikęstyluposzczególnychepokiautorów.Wtrakciezajęć,obokarcydzieł,
omawiane będą przede wszystkim teksty nieco mniej znane, a odznaczające się zarówno
swoistymi walorami, jak istotne z historycznego punktu widzenia. Będą one kaŜdorazowo
prezentowanewewłaściwymimkontekścienietylkoliterackim,aletakŜeteatralnym.
Pierwsza część konwersatorium (drugi semestr I roku studiów) kończy się zajęciami
poświęconymitwórczościdramatycznejJuliuszaSłowackiego.Częśćdruga(Isemestrroku
II) rozpocznie się od prób interpretacji dramatów Cypriana Norwida a zakończy
rozwaŜaniaminaddramaturgiąStanisławaWyspiańskiego.Całośćzwieńczyegzamin.
Warunkiemzaliczeniapierwszejczęścijest–obokobecnościnazajęciach– przedstawienie
konspektupracyrocznej,którejprzyjęciestanowićbędziewarunekzaliczeniaczęścidrugiej.
W poniŜszym programie obok tematów zajęć zamieszczono tytuły dramatów, których
znajomośćbędziewymaganaprzyomawianiuposzczególnychzagadnień.
1. Dramatijegośrodowiskoprzedpowstaniemscenyzawodowej.
2. Staropolski dramat religijny
- MikołajzWilkowiecka
Historyj
aochwalebnymZmartwychwstaniuPańskim, BN I 201
- Jakub Gawatowic, Wizerunk śmierci przeświętego Jana Chrzciciela, [w:]
Dramaty
staropolskie,
oprac.J.Lewański,t.4
- UtarczkakrwawiewojującegoBoga, [w:]
Dramaty staropolskie,
oprac.J.Lewański,t.6;
3. Komedia sowizdrzalska i komedie dworskie
- Wyprawa plebańska,
Albertus z wojny
, Komedia rybałtowska nowa, [w:]
Antologia
literatury sowizdrzalskiej
, oprac. S. Grzeszczuk, BN I 186
- S.H. Lubomirski,
Ermida albo Królewna pasterska,
[w:]
Dramaty staropolskie,
oprac. J.
Lewański,t.5.
4. Franciszka Bohomolca komedie konwiktowe i „komedie na theatrum”
- ArlekinnaświaturaŜony [w:]
Komedie konwiktowe
, oprac. J. Kott, Warszawa 1959
- MałŜeństwozkalendarza,
Autor komedii
[w:]
Komedie na teatrum
, oprac. J. Jackl, J,
Kott, Warszawa 1960
5. Komediaoświeceniowawalcząca
- A.K. Czartoryski
Kawa
, [w:] A.K. Czartoryski
Komedie
, oprac. Z. Zahrajówna,
Warszawa 1955
- F.Zabłocki,
Sarmatyzm
, BN I 115
6. Zabłockizsatyrywyzwolony
- F.Zabłocki,
Fircyk w zalotach
, BN I 176
- F.Zabłocki,
Król w kraju rozkoszy
, BN I 214
7. Mówićgłosemwłasnym
- W.Bogusławski,
Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale
, BN I 162
8. Warszawska komedia obyczajowa
- J. Drozdowski
Bigos hultajski
, [w:]
Komedia obyczajowa warszawska
, oprac. Z.
Wołoszyńska,Warszawa1960,t.2.
9. Polska tragedia klasycystyczna
-LudwikKropiński,
Ludgarda
, [w:]
Polska tragedia neoklasycystyczna
, BN I 260
10. U źródeł polskiego dramatu romantycznego – modele teatralne w
Dziadach
A.
Mickiewicza.
11.
Kordian
–wykrzyczanepytaniaimilcząceodpowiedzi
12. Pasja Madonny –teatrokrucieństwaJuliusza.Słowackiego
- J.Słowacki
Mindowe
,
Beatrix Cenci
,
Sen srebrny Salomei
13. Międzyironiąaobjawieniem
- J.Słowacki
Mazepa
,
Fantazy
14.
Samuel Zborowski
– misterium czy tragedia?
Warunkiem zaliczenia
jest przedstawienie do 20 maja 2008 roku pracy interpretacyjnej
dotyczącejjednegoznieomawianychwczasiezajęćdramatówpolskichsprzedroku1850.
ROK II
GATUNKI DRAMATYCZNE I TEATRALNE
wykład
semestr zimowy
prowadząca:drJoannaZając
Celem pierwszej części wykładu będzie próba zdefiniowania podstawowych kategorii
określającychposzczególnegatunkidramatyczneiteatralne,woparciuokonkretneprzykłady
dramatów oraz przedstawień teatralnych. Problematyka zajęć zostanie zaprezentowana w
dwóch podstawowych ujęciach teoretycznych: za pomocą metody historycznej oraz
strukturalnej.Przyjęciepierwszejperspektywypoznawczejpozwolinanakreślenieewolucji
poszczególnych gatunków, wskazanie na wzajemne między nimi zaleŜności oraz
fundamentalnedlaichwyodrębnieniaróŜnice.AkcentzostaniepołoŜonyprzedewszystkimna
tenetaprozwojudramatuiteatru,któryrozpocząłprzełomXIXiXXwieku.Natomiastw
przypadkuzastosowaniametodystrukturalnejanalizabędziedotyczyćprzedewszystkimtych
motywów,któreogniskująsięwokółsposobówprezentacjiświataprzedstawionegowramach
struktury dramatu i na teatralnej scenie.
Punktem odniesienia dla drugiej części wykładu stanie się analiza
interdyscyplinarnych gatunków sztuki, które przyjmują formę specyficznych tekstów
dramatycznych,działańteatralnychipara-teatralnych.Podczaszajęćzostaniepodjętapróba
wyodrębnienia oraz zdefiniowania elementów, które przesądzają o charakterze danego
zjawiska,sytuującgowkontekścieliteraturydramatopisarskiejorazwydarzeńteatralnychlub
wydarzeńpoddanychteatralizacji.Jednymzpodstawowychzadań,jakiepowinnyspełnićte
zajęcia, jest uświadomienie studentom zmienności, róŜnorodności i złoŜoności zjawisk
interdyscyplinarnych,któreniepozwalająnałatwąpodwzględemgatunkowymklasyfikację
współczesnych dramatów oraz przedstawień teatralnych. Szczególna uwaga zostanie
poświęcona zjawiskom drugiej połowy XX wieku.Wśród omawianych tematów znajdą się
następujące zagadnienia: scenariusz dramatyczny, partytura teatralna, happening, teatr
instrumentalny, instalacje teatralne, parateatr.
Lektury
J. Brach-Czaina, Nadrogachdwudziestowiecznejmyśliteatralnej,Wrocław1975
F. Capra, Punktzwrotny.Nauka,społeczeństwo,nowakultura, Warszawa 1987
U. Czartoryska,
Od pop-artu do sztuki konceptualnej
, Warszawa 1973
M. Hopfinger, Kulturawspółczesna
–
audiowizualność, Warszawa 1985
A.Jawłowska,WięcejniŜteatr, Warszawa 1988
M.Karasińska,BogusławaSchaefferafilozofianowegoteatru,Poznań2002
A. Krajewska,
Dramat genologii, czyli o gatunkach
współczesnegodramatu, [w:]
Problemy
teorii
dramatu i teatru
,Wrocław2003
J. Kutnik, Grasłów.MuzykapoezjiJohnaCage'a, Lublin 1997
H. Markiewicz,
Dramat a teatr w polskich dyskusjach teoretycznych
, [w:]
Problemy teorii
dramatu i teatru
,Wrocław2003
T.Pawłowski,
Happening
, Warszawa 1982
P. Szondi,
Teoria nowoczesnego dramatu
,
Warszawa 1976
S.Świątek,
O konwencji teatralnej
[w:]
Problemy socjologii literatury
,Wrocław1971
Wyd. zbiorowe,
Sztuka otwarta. Parateatr. Kreacje plastyczne. Teatralizowany ry
tuał,Wrocław
1980
Wyd. zbiorowe, Sztukaotwarta.ParateatrII.Działaniaintegracyjne,Wrocław1982
Warunkiem zaliczenia semestru zimowego
jest przestawienie pracy pisemnej (10-15
znormalizowanych stron) - analizy utworu dramatycznego lub przedstawienia teatralnego w
kontekście konkretnej formy/form gatunkowych, na których opiera się wybrane przez
studentadziełolubdoktórychsięonoodwołuje.
semestr letni
prowadzący:drWojciechBaluch
Celem konwersatorium jest wprowadzenie do gatunków teatralnychlokującychsięna
pograniczuteatrudramatycznego,muzykiitańca.Omawianiekolejnychgatunkóworaz
obszarówgranicznychbędziełączyłowiadomościhistoryczneprzedstawianewformie
wykładu,samodzielnąlekturęorazanalizęwybranychspektakli.Wwynikuzajęćstudenci
powinnizapoznaćsięzpodstawowymiwyznacznikamiomawianychgatunków,zich
źródłamihistorycznym,atakŜenauczyćsięanalizowaćprzedstawieniateatralne,wktórych
dominantękompozycyjnąstanowiruchi/lubmuzyka.
1. Taniec w teatrze
(6 godzin)
-
granicapomiędzy
baletemateatrem,pantomima,„antyestetyka”tańca,scenografia
w przedstawieniu teatralnym
Prezentacje:
Siedmiu braci
, choreografia: Olga Pautova.
Lektury:
WłodzimierzTomaszewski,CzłowiekTańczący, Warszawa 1991.
KarolSmuŜniak,
Pantomima XX-wieku Kierunki i tendencje
, Zielona Góra 2002.
Friedrich Nietzsche,
Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm
, Kraków 1994.
3. Musical
(10 godzin)
- taniec czy muzyka?, miejsce musicalu w kulturze teatralnej, struktura gatunku i
innowacje
Prezentacje:
Cats
, muzyka: Andrew Lloyd Webber.
JakpowstawałaMissSaigon – fragmenty
Chicago
,reŜ.:RobMarschall,2002
Lektury:
Marek Bielacki,
Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej
,Łódź1995.
4. Teatr
bezsłów,słowabezznaczeń(4 godziny)
-
mim,
komizm,satyra,poetykakarnawału,
komedia dell’arte
Prezentacje:
Fragmenty Misterium Buffo
oraz
Lekcji teatralnych Dario Fo
[lub]Sługadwóch
panów.
Lektury:
Monika Gurgul,
Teatr Daria Fo
, Kraków 1997.
5. „Teatr instrumentalny”
(6 godzin)
- teatralizacja muzyki, performance i happening muzyczny
Prezentacje:
wybrany spektakl teatralny grany w jednym z krakowskich teatrów
"Scenariusz dla nie istniejącego, lecz moŜliwego aktora instrumentalnego",
1963
Lektury:
Jerzy Kutnik, Grasłów.MuzykapoezjiJohnaCage'a, Lublin 1997
Joanna Zajac,
Dramaturgia Schaeffera
, Salzburg1998
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy pisemnej: analiza i interpretacja wybranego
przedstawieniawkontekściezagadnieniagatunkówteatralnych.
Egzamin:
ocenazegzaminustanowićbędzieśredniązocenzaliczeniaobusemestrów.
ROK III
SEMINARIUM LICENCJACKIE
semestr zimowy i letni
Prowadzący:prof.drhab.DariuszKosiński
2. Opera i teatr
(6 godzin)
-
normatywność form operowych, spór o istotę tragedię, opera jako obraz Ŝycia
teatralnego, funkcja anegdoty w sztuce
Prezentacje:
Farinelli: ostatni kastrat
, Belgia/Francja/Włochy1994,rez.GerardCorbiau
Lektury:
ZdzisławJachimecki,
Wagner
, Warszawa 1973.
TEMAT: Labirynty dramatu –
dramatjakodoświadczenie,doświadczen
ie jako dramat.
Plik z chomika:
santo69
Inne pliki z tego folderu:
Historia Średniowiecza(1).rar
(30974 KB)
s. 26-37.PDF
(6219 KB)
Impresjoniści.pps
(1969 KB)
Rzeźba XIXw.pps
(7093 KB)
Malarstwo baroku.pps
(9170 KB)
Inne foldery tego chomika:
Galeria
Prywatne
zachomikowane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin