Lepsze_od_premii.pdf
(
565 KB
)
Pobierz
258645831 UNPDF
MOTYWACJA
LEPSZE
OD PREMII
Joanna Marzec
Czasem bywa tak, iż z nieznanych nam przyczyn relacje
ze współpracownikami zaczynają się pogarszać
a efektywność spada. Widzimy brak motywacji do
działania, spadek zainteresowania sprawami firmy
i pogorszenie atmosfery w pracy. Warto w tym miejscu
uświadomić sobie, że to my mamy wpływ na atmosferę
i efektywność funkcjonowania firmy
M�������� ������ ����
������ �� ������
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
to dwie główne drogi do motywowania
pracowników. Oczywistym jest, iż wszel-
kie premie i bonusy oraz nagrody mate-
rialne są bardzo dobrym motywatorem.
Jak się jednak okazuje bardzo krótko-
trwałym. Dużo lepszy wpływ na efektyw-
ność rozwiązywania problemów ma mo-
tywacja niefinansowa. Do takiej moty-
wacji zaliczamy wszelkie gratyi kacje nie-
materialne, takie jak uznanie dla innych,
docenienie ich działania, pochwalenie za
dobre pomysły czy efekty pracy („Chcę być
doceniony”). Tego typu zachowania inte-
grują pracowników, wpływają na lepszą
atmosferę w pracy, tworzą poczucie przy-
należności, wyzwalają motywacje we-
wnętrzną i są długoterminowe w prze-
ciwieństwie do motywacji materialnych.
Ponadto, nie kosztują nic. Starajmy się
więc chociaż raz dziennie pochwalić na-
szych podwładnych. Oczywiście, nie na-
leży przesadzać oraz stosować pochwał
nieadekwatnych do sytuacji czy wyni-
ków pracy. Należy również pamiętać, iż
motywacja słowna nie może istnieć bez
motywacji zewnętrznej jaką są premie
i nagrody materialne. Istotny jest również
fakt, że nagrody słowne przynoszą efekt
jedynie wtedy, gdy stosujemy je bezpo-
średnio po wykonaniu zadania czy uzy-
skaniu efektów.
trzna czyli chęć bycia docenionym, uzna-
nym, ważnym i potrzebnym w i rmie jest
dużo lepszym, trwalszym i efektywniejszym
motywatorem niż bonusy i nansowe.
K������� ����������
Liczne badania wykazały, iż kontrola pra-
cowników, czy to za pomocą kamery,
programów na komputerze lub w inny
Starajmy się więc chociaż raz dziennie
pochwalić naszych podwładnych
Warto jednak przytoczyć w tym miej-
scy wyniki pewnych badań, mówiących
o tym, iż jeśli osoba posiada motywację
wewnętrzną do wykonania zadania, sku-
tecznie może ją zmniejszyć dołączenie
np. bonusów i nansowych
. „Dlatego też
konkretne efekty pracy lepiej nagra-
dzać pochwałami, zaś nagrody mate-
rialne stosować ogólnie za całokształt
i dłuższy przedział czasowy pracy, bez
przypisywania ich konkretnym efek-
tom czy wynikom”.
Motywacja wewnę-
sposób, znacznie obniża ich motywację
i chęć do podejmowania działań. Jeśli
przełożony szanuje autonomie pracow-
ników, konsultuje z nimi swoje proble-
my i decyzje, pyta o opinie i jest zaintere-
sowany jakie mają zdanie na dany temat,
używa nagród i kar jedynie w charakte-
rze informacyjnym – motywacja pracow-
ników jest bardzo wysoka. Jeśli natomiast
nie szanuje ich autonomii, kontroluje, wy-
daje rozkazy i stosuje system kar i nagród
w celu wywoływania określonych efek-
112
BUSINESS COACHING
1/2009
>>>
LEPSZE OD PREMII
tów – motywacja pracowników staje się
bardzo mała (Richer i Vallerand, 1995).
Warto dodać, że stosowanie nagród jest
dużo lepszym wyjściem niż stosowanie
kar. Nagradzanie za dobre wyniki w pra-
cy minimalizuje konieczność stosowa-
nia „kar”. Atmosfera lęku, strachu czy
obawy przed popełnieniem błędu po-
trai w dużym stopniu wpłynąć na funk-
cjonowanie danej osoby, ograniczając
jej swobodę myślenia, działania i mo-
tywacji. Zaś samo nie satysfakcjonują-
ce czy błędne wykonanie zadania jest
już swoistą karą dla wykonującego, od-
nosi się do jego motywacji wewnętrz-
nej, potrzeby bycia docenionym i waż-
nym. Ponadto lęk przed porażką może
być nawet przyczyną swoistego samo
utrudniania sobie samemu wszelkich
działań. Dzięki samo utrudnianiu, za-
równo porażka będzie bardziej wytłu-
maczalna jak i ewentualny sukces bę-
dzie tym bardziej doceniony (Doliński,
Gromski, Szmajke, 1986).
że być ona bardzo dobrym motywatorem.
Badania pokazują jednak, iż rywalizacja
ma bardzo negatywny wpływ na rozwią-
zywanie problemów wymagających my-
ślenia twórczego, kreatywnego i oryginal-
nego (Amabile, 1982). Prawdopodobnie
wynika to z faktu, że konieczność koncen-
trowania się na akcie rywalizacji w bardzo
dużym stopniu angażuje zasoby poznaw-
cze, zmniejszając tym samym efektywność
w zakresie myślenia kreatywnego (Doliń-
ski, 2002). Dlatego też starajmy się mini-
malizować zjawisko rywalizacji wśród pra-
cowników. Podkreślając wyniki działań jako
efekt pracy zespołu oraz nagradzając po-
dy czuje się potrzebny mając określone za-
danie do wykonania, koncentrując się na
swoim zadaniu, a nie na ogólnym celu całej
grupy czy i rmy.
Dodatkowo rywalizacja obniża moty-
wację wewnętrzną wszystkich „przegra-
nych” i bardzo negatywnie wpływa na
funkcjonowaniu całego teamu wykonu-
jącego zadanie (biorąc pod uwagę fakt,
iż wygrany jest zawsze tylko jeden).
K���� �������� ������
���� ������������
Gdy w zawodach przeciągania liny usta-
wimy po jednej stronie 2 osoby, a po dru-
WAŻNE!
Czasem, gdy rzeczywiście sukces uciekł z pola widoku i wiemy, że nie osiągniemy go, a jednak zadanie
trzeba wykonać – skupmy się tym bardziej na poznawczych aspektach sukcesu, zaletach, nowych umie-
jętnościach, które zdobędziemy dzięki wykonaniu tego zadania. Cel przestaje być ważny, a samo dąże-
nie do celu jest już uczącą nagrodą.
szczególne osoby za poszczególne dzia-
łania. Dobrze jest gdy każda z osób wie, jakie
działania są przydzielone innym osobom
oraz gdy sama w czytelny sposób ma przed-
stawione swoje zadania. Tego typu po-
dejście powoduje sytuacje, w której każ-
giej jedną i okaże się, że żadna ze stron nie
wygrywa oznacza to, iż suma sił 2 osób po
jednej stronie jest taka sama jak siła oso-
by po drugiej stronie. Czy jednak na pew-
no? W XX wieku M. Ringelmann stoso-
wał to samo ćwiczenie do porównania
R���������� ���������
Rywalizacja w pracy to temat nieco kon-
trowersyjny. Wydawać by się mogło, iż mo-
6 GŁÓWNYCH MYŚLI
1
. Kontrolowanie pracowników obniża ich motywacje.
2
. Rywalizacja zmniejsza motywację oraz wpływa negatywnie na rozwiązywanie
zadań wymagających kreatywności.
3
. Świadomość wpływu na wykonywanie zadania oraz możliwość przerwania zadania
w dowolnym momencie zwiększają motywację.
4
. Jeśli osobie bardzo zależy na wykonaniu zadania lepiej powiedzieć,
ile jeszcze jest do wykonania.
5
. Nieadekwatna motywacja wyjściowa obniża efektywność.
6
. Spostrzeżenie, iż możliwość osiągnięcia sukcesu maleje
– skutecznie obniża aktywność.
BUSINESS COACHING
1/2009
113
MOTYWACJA
indywidualnych wydolności poszczegól-
nych uczestników badania z efektem uzy-
skiwanym zespołowo. W 1988 J. Dasz-
kowski opierając się na artykule M. Ringel-
manna przedstawił następujące dane:
„Zespoły dwuosobowe osiągnęły naj-
wyżej 93% swojej teoretycznej przewidy-
wanej siły, trzyosobowe nie przekraczały
85%, a w zespołach ośmioosobowych
łączny wysiłek spadał do poziomu 49%
wartości” jaką powinien uzyskać ten ze-
spół gdyby zsumować wszystkie możli-
we siły poszczególnych osób. (Doliński,
2002). Wyniki te potwierdził badacz A. G.
Ingham wraz ze swoimi współpracowni-
kami, stwierdzając, że niezależnie od czasu
wspólnej synchronizacji, człowiek ciągnący
linę indywidualnie robi tą z większą mocą
niżeli w grupie (Ingham, Levinger, Graves,
Peckham, 1974).
Warto więc stworzyć ta-
ką indywidualną „linę” dla każdej z osób
w teamie, na przykład poprzez przy-
dzielanie poszczególnych ról konkret-
nym osobom.
Dzięki temu zachowany
indywidualizm i odpowiedzialność za wy-
konanie owego zadania. Mimo bycia w te-
amie, którego celem jest osiągnięcie głow-
myślenia czy pomysły w końcowym efek-
cie. Niestety, jak wiadomo nie zawsze jest
to możliwe. Przyczyn może być kilka aż
po rzeczywisty brak dobrych pomysłów
u danej osoby. Dlatego stwórzmy taką
atmosferę w pracy, w której oczywistym
będzie, że jeśli czyjś pomysł będzie dobry
i pomocny zostanie na pewno zastosowa-
ny. Odnosząc to do praktycznego zastoso-
wania oznacza to ni mniej ni więcej jak py-
tanie o zdanie pracowników, ich pomysły
i sposoby rozwiązania problemu. Może to
być burza mózgów, może to być spotkanie
w grupie. Świadomość decydowania oraz
możliwość wykazania się buduje atmos-
ferę poczucia wpływu na wykonywanie
zadań, atmosferę przynależności i utoż-
samiania własnych dążeń z działaniami
i rmy. Zwiększa motywację wewnętrzną
i motywuje do prawdziwie ambitnej
pracy.
Badania J. Brehma (Brehm, 1966) wy-
kazały, iż brak wyboru oraz świadomo-
ści tego, że nie możemy zrezygnować
z wykonywania jakiegoś zadania powo-
duje zmniejszenie wytrwałości do wy-
konywania go. Dlatego też wszelkie sy-
czenie w przypadku zadań długoter-
minowych, kiedy to skuteczne może się
okazać odwracanie uwagi od możliwej
nagrody, a także skracanie czasu, który
został jeszcze do wykonania (np. „No to
teraz już z górki”).
Natomiast M. Kofta (Kofta, 1979) wy-
kazał, iż skupianie się na poznawczych
walorach nagrody zwiększa motywację.
Warto podkreślać, iż wykonanie zada-
nia przyczyni się np. do lepszej znajomo-
ści języka angielskiego, wpłynie na
znajomość jakiegoś programu kompu-
terowego, nauczy nas dodatkowej umie-
jętności czy pokaże, że coś, co wydawało
się trudne wcale takie nie jest. Możliwo-
ści jest zawsze wiele. Warto wskazywać
na poznawczą gratyi kację i możliwość
zdobycia nowych umiejętności po wy-
konaniu zadania.
T�, �� �������
����� ����
Dość ciekawa zależność występuje w przy-
padku, gdy zadanie, które jest do wy-
konania w dużym stopniu angażuje oso-
bę wykonującą je. Chodzi o zadania, na
których bardzo komuś zależy, a szczegól-
nie te, gdy głównym motywatorem jest
motywacja wewnętrzna. Badacze Ayelet
Fishbach oraz Minjung Koo zauważyli,
iż jeśli mamy do czynienia z takim właśnie
zadaniem, w dużym stopniu angażują-
cym, najlepszym motywatorem będzie
komunikat ile jeszcze zostało do wyko-
nania np. „jeszcze tylko 2 projekty i mamy
wszystko skończone”. Natomiast jeśli za-
danie jest mało angażujące i osobie wy-
konującej je nie zależy bardzo na wy-
konaniu go, a tym bardziej jeśli osoba ta
nie jest wewnętrznie zmotywowana, lep-
szym wyjściem będzie komunikat infor-
mujący o tym, ile już zostało wykonane
(np. „już połowa za nami”„zrobiliśmy już
3 projekty z 5”).
Podobnie ma się sprawa z rodzajem
nagród, której czekają po rozwiązaniu
problemu. W momencie, gdy możliwa
WAŻNE!
Istnieją znaczące różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami jeśli chodzi o ocenę siebie samych
i własnych dokonań. Otóż, jak pokazują badania, kobiety oceniają własne dokonania i efekty pra-
cy niżej niż mężczyźni
nego celu, każda z osób doświadczy od-
powiedzialności indywidualnej. Takie po-
dejście uchroni nas również przed inny-
mi negatywnymi konsekwencjami pracy
„w grupie” jakimi są np. rozproszenie od-
powiedzialności, czy nieświadome dosto-
sowywanie swojego poziomu pracy do
pracy innych, bądź nawet tzw. „chowanie
się w tłumie”, kiedy to zadanie jest rozwią-
zywane przez cały team.
tuacje zadaniowe powinny odbywać się
w atmosferze naturalnej i swobodnej,
a podejmowanie działań powinno być
wyborem motywowanym chęcią bycia
osobą docenioną i potrzebną w i rmie.
S������ ��� �� ������
���������������,
����� ������ �� ����
����������� �������
Badacze Mischel i Ebbesen stwierdzili, iż
skupianie się na nagrodzie podczas wy-
konywania zadań powoduje zniecier-
pliwienie, co w konsekwencji zmniej-
sza wytrwałość. Ma to szczególne zna-
B���� ������� �������
Każdy z nas biorąc udział w rozwiązywa-
niu jakiegoś zadania chce czuć się doce-
nionym i ujrzeć własne propozycje, prze-
114
BUSINESS COACHING
1/2009
Plik z chomika:
marko-S1
Inne pliki z tego folderu:
umysl-lidera.pdf
(1044 KB)
Sprawny lider.pdf
(315 KB)
W. Łysiak - Lider.pdf
(1139 KB)
Asertywnosc.rar
(114152 KB)
Promocja i reklama - Istota komunikacji i promocji - materialy.pdf
(868 KB)
Inne foldery tego chomika:
kreatywność
NLP
NLP audio
NLP ksiazki
NLP Magazine
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin