sge5_arkusz.pdf

(1336 KB) Pobierz
sge4 po szostej korekcie_ok.indd
Część Druga
Psychometryczna analiza wyników badań standaryzacyjnych
Skali Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5)
Skala Gotowości
Edukacyjnej Pięciolatków
(SGE-5)
Arkusz Obserwacyjny
79
560546070.051.png
Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5)
Arkusz Obserwacyjny
Dane o dziecku:
imię i nazwisko…………………………............................................................
płeć………………………………..
data urodzenia……………………
Czas i miejsce obserwacji:
data rozpoczęcia obserwacji…………………………………
data zakończenia obserwacji………………………………...
przedszkole nr ……………. oddział przedszkolny w szkole nr……………
Uwagi nauczyciela o przebiegu obserwacji:
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
L.p. Czy dziecko przejawia poniższe
zachowania i umiejętności?
A.
Pięciolatek poznaje środowisko i siebie,
uczy się rozumieć świat
tak raczej
tak
raczej
nie
nie
1.
bada przedmioty, eksperymentuje
2.
pyta o przyczyny obserwowanych zjawisk
3.
wymienia pory roku, związane z nimi zabawy dzieci
i zjawiska przyrody
4.
zwraca uwagę na inne dzieci, przewiduje ich zachowania
5.
potra grupować przedmioty według różnych kryteriów
6.
potra umieścić nowy przedmiot w odpowiednim miejscu
w już ułożonym szeregu
B.
Pięciolatek bawi się i uczy w grupie rówieśników,
zdobywa doświadczenia społeczne
tak raczej
tak
raczej
nie
nie
7.
mówi w sposób zrozumiały dla innych, np. o swoich potrzebach
8.
zaprasza dzieci do zabaw i rozmów
9.
pomaga innym dzieciom spontanicznie lub na prośbę kolegi
10. w zabawach i w czasie aktywności zadaniowej reaguje
gniewem, obraża się, odwraca, odchodzi
11. łatwo wybucha złością, płaczem, zachowuje się impulsyw-
nie w stopniu utrudniającym mu kontakty z dziećmi
1/4
560546070.062.png 560546070.073.png 560546070.084.png 560546070.001.png 560546070.002.png 560546070.003.png 560546070.004.png 560546070.005.png 560546070.006.png 560546070.007.png 560546070.008.png 560546070.009.png 560546070.010.png 560546070.011.png 560546070.012.png 560546070.013.png 560546070.014.png 560546070.015.png 560546070.016.png 560546070.017.png 560546070.018.png 560546070.019.png 560546070.020.png 560546070.021.png 560546070.022.png 560546070.023.png
C.
Pięciolatek uczy się samodzielności w nowych
i trudnych sytuacjach
tak raczej
tak
raczej
nie
nie
12. sam podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością
13. wykazuje inicjatywę, wypróbowuje różne sposoby działania
14. unika sytuacji i zadań wymagających samodzielności
15. stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej osoby
dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie
16. okazuje niepokój, lęk, wycofuje się
D.
Pięciolatek wykonuje zadania
pod kierunkiem nauczyciela
tak raczej
tak
raczej
nie
nie
17. jest zainteresowany osiągnięciem celu,
stara się dokończyć pracę
18. okazuje radość z osiągniętego wyniku
19. potra zapamiętać i wykonać polecenie
E.
Pięciolatek przygotowuje się do nauki czytania,
pisania, matematyki
tak raczej
tak
raczej
nie
nie
20. potra opowiedzieć obrazkową historyjkę
21. dzieli zdanie na słowa
22. dzieli słowa na sylaby i łączy sylaby w słowa
23. rozumie sens umownych znaków gra cznych
24. sprawnie posługuje się nożyczkami
25. lubi bawić się w konstruowanie budowli z drobnych klocków
26. prawidłowo trzyma ołówek, kredkę (chwyt, napięcie mięśni)
27. rysuje po śladzie, łączy dane punkty liniami, odwzorowuje
proste gury
28. potra porównać dwa obrazki różniące się szczegółami
29. lubi układanki typu puzzle
30. zna i stosuje liczebniki porządkowe
31. dodaje i odejmuje konkretne przedmioty, liczmany
2/4
560546070.024.png 560546070.025.png 560546070.026.png 560546070.027.png 560546070.028.png 560546070.029.png 560546070.030.png 560546070.031.png 560546070.032.png 560546070.033.png 560546070.034.png 560546070.035.png 560546070.036.png 560546070.037.png 560546070.038.png 560546070.039.png 560546070.040.png 560546070.041.png 560546070.042.png 560546070.043.png 560546070.044.png 560546070.045.png 560546070.046.png 560546070.047.png 560546070.048.png 560546070.049.png 560546070.050.png 560546070.052.png 560546070.053.png 560546070.054.png 560546070.055.png 560546070.056.png 560546070.057.png 560546070.058.png 560546070.059.png 560546070.060.png 560546070.061.png 560546070.063.png 560546070.064.png 560546070.065.png 560546070.066.png 560546070.067.png 560546070.068.png 560546070.069.png
Istotne dane o stanie zdrowia dziecka, na przykład: niepełnosprawność,
przewlekła choroba, częste przeziębienia.
......................................................................................................................
......................................................................................................................
Czy dziecko ma wadę wzroku, słuchu, zaburzenia mowy?
......................................................................................................................
......................................................................................................................
Ważne dane o sytuacji rodzinnej dziecka, na przykład niepełna rodzina, trudna
lub bardzo dobra sytuacja materialna w rodzinie, stopień zaspokojenia potrzeb
dziecka w rodzinie.
......................................................................................................................
......................................................................................................................
Inne obserwacje nauczyciela nieujęte w arkuszu, w tym:
– obserwacje dotyczące wyboru lewej lub prawej ręki przy trzymaniu ołówka,
kredki, ale także wyboru ręki w innych sytuacjach, np. trzymania sztućców
podczas posiłku,
......................................................................................................................
......................................................................................................................
– obserwacje nauczyciela dotyczące zainteresowań i uzdolnień muzycznych,
plastycznych, technicznych i ruchowych dziecka,
......................................................................................................................
......................................................................................................................
– inne ważne w opinii nauczyciela spostrzeżenia na temat zachowania dziecka.
......................................................................................................................
......................................................................................................................
Procent opuszczonych przez dziecko dni zajęć w przedszkolu od września
do dnia rozpoczęcia obserwacji.
......................................................................................................................
......................................................................................................................
3/4
Analiza przygotowania dziecka do nauki w szkole
Punktacja: tak – 4 pkt, raczej tak – 3 pkt, raczej nie – 2 pkt, nie – 1 pkt.
Podsumowanie liczbowych wyników obserwacji
Podskale
Kompetencje
Poznawcze
Aktywność Sprawność
Psychomoto-
ryczna
Odporność
Emocjonalna
Nr pytania A 3
A 1
E 24
B 10
A 5
A 2
E 25
B 11
A 6
A 4
E 26
C 14
D 19
B 7
E 27
C 15
E 20
B 8
E 29
C 16
E 21
B 9
E 22
C 12
E 23
C 13
E 28
D 17
E 30
D 18
E 31
Wynik
surowy
Suma
punktów
Suma
punktów
Suma
punktów
Suma
punktów
Wynik
przeliczony
25 – suma
punktów
Stopień
gotowości
edukacyjnej
Analiza i interpretacja wyników obserwacji i danych o dziecku
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
Plan wspomagania dziecka w osiąganiu gotowości do nauki w szkole
z uwzględnieniem podskal
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
4/4
560546070.070.png 560546070.071.png 560546070.072.png 560546070.074.png 560546070.075.png 560546070.076.png 560546070.077.png 560546070.078.png 560546070.079.png 560546070.080.png 560546070.081.png 560546070.082.png 560546070.083.png 560546070.085.png 560546070.086.png 560546070.087.png 560546070.088.png 560546070.089.png 560546070.090.png 560546070.091.png 560546070.092.png 560546070.093.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin