ZABURZENIA EMOCJONALNE I BECHIAWIORALNE U DZIECI.doc

(54 KB) Pobierz
ZABURZENIA EMOCJONALNE I BECHIAWIORALNE U DZIECI

PSYCHIATRIA  wyk.I

IWONA KRAJANOWSKA/SEM 5/III

 

ZABURZENIA EMOCJONALNE I BECHIAWIORALNE U DZIECI.

 

ZABURZENIA EMOCJONALNE I BECHIAWIORALNE U DZIECI.

·         Zaburzenia nastroju u dzieci, próby samobójcze i samobójstwa u dzieci.

·         Zaburzenia lękowe, obsesyjno- kompensacyjne.

·         Zaburzenia zachowania.

ZABURZENIA NASTROJU – AFEKTYWNE (ICD -10)

- epizod maniakalny

- zaburzenia afektywne dwubiegunowe (CHAD)

- epizod depresyjny

- zaburzenia depresyjne nawracające.

 

Zespół maniakalny- zespół afektywny, którego objawem dominującym jest wzmożenie nastroju

 

CHAD u dzieci:

·         Nadmierna aktywność

·         Nadmiar pomysłów

·         Stan euforii

·         Nadmierne zainteresowanie sobą

·         Drażliwość

·         Agresywne zachowania

·         Wielkościowe nastawienie

·         Mowa- łatwo się rozprasza

·         Zaburzenia snu

·         Rozdawanie swojej własności

·         Zmiana w wyglądzie zewnętrznym

·         Brak zapotrzebowania na pomoc

CECHY CHAD U DZIECI:

·         Trudny czas trwania faz

·         Szybkie zmiany faz

·         Często współwystępują objawy psychotyczne

·         Często fazy mieszane mani i depresji

·         Często fazy mieszane mani i depresji występują w tym samym czasie

DEPRESJA U MŁODZIEŻY

·         Depresja u młodzieży jest znacznym problemem zachowania publicznego, zdrowia publicznego.

·         „duża” depresja u adolescentów 3-5%, wskaźnik rozpowszechnienia życiowego 20% do 18 r. ż

·         Pewne pojawienia się i nawroty depresji są poprzedzone negatywnymi wydarzeniami psychospołecznymi np. konflikty rodzinne, choroby somatyczne, utrata przyjaciela, konflikty rodzinne.

KRYTERIA DIAGNOSTYCZNE DEPRESJI:

·    Nastrój obniżony smutek lub drażliwość

·    Anhedonia (niemożność odczuwania przyjemności)

·    Pogorszenie apetytu, zmniejszenie masy ciała,

·    Zaburzenia snu,

·    Zmniejszenie napędu psychoruchowego

·    Uczucie zmęczenia

·    Poczucie winy

·    Poczucie bezwartości

·    Problemy z zapamiętywaniem i koncentracją uwagi

·    Myśli o śmierci i samobójstwie

- zwiększona liczba rozpoznawanych depresji

- narastający problem uzależnień od środków psychoaktywnych,

- zwiększona częstość rozwodów

ZACHOWANIA SAMOBÓJCZE:

·         Myśli samobójcze

·         Tendencja i groźby samobójcze

·         Próby samobójcze

CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA

·         Wielokrotne próby samobójcze.

·         Impulsywny temperament

·         Niska samoocena

·         Doświadczenie przemocy w dzieciństwie, śmierć jednego z rodziców

·         Samobójstwa i próby samobójstw u krewnych

·         Uczucie osamotnienia

·         Trudności szkodzące

ZABURZENIA LĘKOWE W DEPRESJI

·         Lęk separacyjny (podczas odprowadzania do przedszkola)

·         Zaburzenia lękowe w postaci fobii

·         Lęk społeczny

·         Zaburzenia związane z rywalizacją w rodzinie

EPIDEMIOLOGIA:

·         Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży w wieku 2-10 lat

ETIOLOGIA:

·         Czynniki genetyczne, biologiczne, psychologiczne, społeczne, środowiskowe

·         Temperament- zachowania behawioralne

ZABURZENIA LĘKOWE:

·         Sytuacje gdy nie ma realnego zagrożenia,

·         Reakcja lękowa jest nieadekwatna do zagrożenia

·         Negatywny wpływ na relacje z rówieśnikami

LĘKI ZWIĄZANE Z FAZAMI ROZWOJOWYMI:

 

OKRES PRZEDSZKOLNY

Obcy ludzie, obce sytuacje,

OKRES SZKOLNY

Odrzucenie przez rówieśników, odrzucenie, trudne sytuacje np. sceny szkolne

OKRES DORASTANIA

Wygląd niepowodzenia, sytuacja społeczna

 

 

 

ZABURZENIA DEPRESYJNO- KOMPULSYJNE

a)      myśli natrętne- nawracające, uporczywe idee

b)     czynności natrętne- powtarzające się, niecelowe formy zachowania lub czynności psychiczne, które ujawniają się wbrew woli chorego

Myśli natrętne

- objawy związane z brudem, zarazkami,

- przymus porządku i symetrii

- myśli natrętne o charakterze seksualnym

- obawa przed niewłaściwym zachowaniem

- obawa że coś strasznego może się stać bliskim

- obawa przed zrobieniem komuś krzywdy

czynności natrętne

- rytuały czynnościowe (mycie rąk, kąpiele, sprzątanie, czyszczenie odzieży)

- powtarzanie wykonywania czynności, słów, zachowań

- natrętne sprawdzanie zamkniętych drzwi, wyłączonego gazu, światła

- dotykanie przedmiotów

- przymusowe liczenie

- przymus układania i porządkowanie rzeczy

- przymus gromadzenia bezwartościowych rzeczy, przedmiotów

ZABURZENIA ZACHOWANIA U DZIECI I MŁODZIEŻY NP., ADHD

·         6-10% chłopcy, 2-9%  dziewczyny

·         Chłopcy 8-9 lat- bójki

·         Dziewczynki 13-15 r.ż kradzieże prostytucja

ZABURZENIA ZACHOWANIA CD.

·         Agresja wobec ludzi i zwierząt, okrucieństwa

·         Tyranizowanie otoczenia

·         Nadmierne wczesne wdawanie się w bójki

·         Niszczenie własności, podpalenie, niszczenie

·         Powtarzające się kłamstwa

·         Wagarowanie i ucieczki z domu

·         Nieposłuszeństwo

CZYNNIKI PREDYSPOZYCYJNE DO ZABURZEŃ ZACHOWANIA:

- czynniki rozwojowe – powikłania w okresie ciąży

- czynniki  rodzinne – depresja matki, wczesne macierzyństwo, przemoc, alkoholizm, rozwód rodziców,

- czynniki środowiskowe – szkoła, grupa rówieśnicza (bycie średnim dzieckiem w rodzinie, ogólna przemoc w programach TV i grach komputerowych)

ZABURZENIA OSOBOWOŚCI I CHOROBY PSYCHICZNE

-  zaburzenia osobowości mogą być głęboko zakorzenionymi wzorami zachowań, które maja długotrwały charakter i świadczą o braku przystosowania

- nie są bezpośrednim następstwem choroby, urazu czy innego uszkodzenia OUN lub innego zaburzenia psychicznego

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin