Tygodniowe opracowanie książki „Wielkanoc”.
Cel ogólny: zapoznanie z tradycjami, zwyczajami, symbolami Świąt
Wielkanocnych: pisanki, zajączek, kurczątko, baranek….
Temat tygodnia: „Święta Wielkanocne”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?
2. Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,
co oznaczają?
3. Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki
zdobienia jajek?
4. Co to jest Śmigus – Dyngus?
5. Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami.
Cel operacyjny: - dziecko zauważa zmiany zachodzące w świecie roślin,
zmiany w pogodzie…
Piotruś, Mikołaj, Adaś – jak wyżej
Działalność matematyczna:
1. Tworzenie rytmicznych układów wg własnego pomysłu.
Cel operacyjny: - dziecko ozdabia pisanki w szlaczki tworząc
układy graficzne
Edukacja w zakresie mowy i myślenia:
1. Opowiadanie i układanie historyjki obrazkowej złożonej z 4 elementów.
Cel operacyjny: - dziecko przewiduje kolejne sytuacje, potrafi ułożyć
historyjkę obrazkową pt. „Przygoda zajączka”
Piotruś, Mikołaj, Adaś – układają Aktywność pomocą naucz.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :
* Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?
* Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,
* Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki
* Co to jest Śmigus – Dyngus?
* Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.
Cel operacyjny: - dziecko doskonali mowę komunikatywną i uczy się
sztuki dyskutowania
Piotruś, Adaś – z pomocą naucz.
Mikołaj – jak wyżej
2. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.
Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.
Piotruś, Mikołaj, Adaś – wykonują zadanie przy pomocy dodatkowych
wskazówek
Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
1. Składanie obrazków pociętych na części o treści związanej ze Świętami
Wielkanocnymi
Cel operacyjny: dziecko potrafi składać obrazek pocięty na części.
Adaś, Mikołaj, Piotruś – z pomoca naucz.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
Adaś – jak wyżej
Mikołaj, Piotruś – z pomocą naucz.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: pisanka, zajączek…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: baranek, pisanka…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: kura, kurczątko… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
Piotruś, Mikołaj, Adaś – karty pracy dostosowane do ich możliwości
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem nauczycielki książki „Wielkanoc” oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wielkanoc”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
pisanka, zajączek, baranek...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: pisanka,
zajączek …
3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych
do odczytywania wyrazów.
Piotruś, Mikołaj, Adaś – na miarę swoich możliwości
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.
Cel operacyjny: - dziecko próbuje negocjować w sytuacjach trudnych.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Zając malowany”. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe przy
piosence:
a) Wystukiwanie rytmu piosenki : pięścią, wewnętrzną stroną dłoni, zewnętrzną stroną dłoni brzegiem dłoni.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenkę.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Wielkanoc, wielkanoc” – aktywność plastyczna – technika dowolna
P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …
Cel operacyjny: - dziecko samodzielne maluje otaczającą rzeczywistość.
Piotruś, Mikołaj, Adaś – na miarę swoich możliwości, z pomocą naucz.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Kury i kogut” – orientacyjno-porządkowa,
„Zajączki” – improwizacja.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami Świat Wielkanocnych.
Cel operacyjny: - dziecko wie , że pisanki, święconka, baranek,
kurczątko… to symbole Świąt Wielkanocnych,
aktywnie uczestniczy w przygotowaniu do Świąt
Wielkanocnych, samodzielnie wykonuje ozdoby
świąteczne.
Mikołaj, Piotruś, Adaś – jak wyżej
IV Budowanie systemu wartości
1. Aktywne obserwowanie otaczającego świata – podziwianie ozdób w oknach
prywatnych i na wystawach sklepowych
Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.
Zabawy:
1. „Tradycje Wielkanocne" -malowanie pisanek; zabawy z wykorzystaniem
jajka (kiedy jest surowe... (zabawa badawcza)
2. „Wybierz jajko” – nauczycielka przygotowuje pisanki papierowe po dwie takie same. Rozkłada je przed sobą. Zadaniem dzieci jest wybranie sobie pisanek i zawieszenie ich na szyi. Następnie gra muzyka, dzieci z pisankami na szyi spacerują po sali, gdy muzyka milknie, wówczas należy dobrać się w pary.
(zabawa ruchowa)
3. Zabawa stymulująca rozwój językowy:
- "Do czego służy?''- określanie podstawowych funkcji przedmiotów
codziennego użytku. Pytamy dziecko do czego służy,
np.
* mydło
* ręcznik
* długopis
* młotek…
4. Zabawa ortofoniczna:
- „Szeleścimy” - dzieci powtarzają za nauczycielem tekst (zasada echa),
przy wypowiadaniu wyrazu z literą „sz” mają klasnąć
w dłonie.
Szymon ma na szyi szary szalik.
Mama Szymona szyje na maszynie koszulę.
Pod poduszką mieszka szara myszka.
Do moich skarbów w szufladzie biurka dołożę dzisiaj kawałek
sznurka.
Dołożę muszlę, kasztanki, drewniane szpulki, szyszkę
i szklaną kulę Urszulki.
5.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie
oraz pomocach do tej zabawy.
7. Ćwiczenia relaksacyjne:
- „Rozpędzanie chmurek”- dzieci leżą na podłodze na plecach. Nogi ugięte w kolanach, swobodnie, oparte całymi stopami o podłogę, ręce leżą wzdłuż ciała. Dzieci wciągają powietrze nosem, płynnym ruchem kolistym unoszą ręce - "rozpędzając chmurki" i kładąc je na podłodze za głową. Ponieważ ręce nie "rozpędziły chmurek, teraz przy powrocie rąk do pozycji wyjściowej dzieci pomagają sobie dmuchaniem "rozpędzać chmurki", wydychając powietrze.
8. Zabawa dramowa:
- ,,Policzek – nos”- dzieci dobierają się w pary i siadają na krzesłach
naprzeciwko siebie; nauczycielka wystukuje na tamburynie dowolny
rytm i mówi np. ,,twój nos”; każdy wystukuje ten rytm paluszkiem na
swoim nosie; następnie mówi: np. moja ręka, moje udo, mój policzek,
a uczestnicy wystukują paluszkiem podany rytm pokazując
wymienioną część ciała; potem bawimy się w parach: mój nos
(koleżanka), twoje udo (ja), itd.
9. Zabawa dydaktyczna:
- „Symbole Wielkanocy” – ćwiczenia na zapamiętywanie.
Załączniki:
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,
karta poetycka.
Literatura:
1…………..– „Wielkanoc”
2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
3. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”
4. A.Adamiec - "Zabawy badawcze" W:"Wychowanie w przedszkolu" 6/1993
5. M. Marciniak- „Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"
6. Bajki i baśnie.
Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)
tymbol