SCENARIUSZ POWITANIA WIOSNY DLA KLAS 1 – 3
Celem zabawy pożegnania zimy i powitania wiosny jest:
1.Kultywowanie tradycji ludowych związanych z tym okresem poprzez: a) wykonanie Marzanny i gaików wiosennych, b) przemarsz kolorowego, wiosennego korowodu. 2. Przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących zwiastunów wiosny. 3. Powtórzenie i utrwalenie nazw wiosennych miesięcy oraz przysłów z nimi związanych. 4. Integracja klas 1-3.
W scenariuszu wykorzystano zagadki z książki ”Zagadki dla najmłodszych” opracowanej przez Joannę Stec oraz piosenkę o Marzannie z „Podręcznika integracyjnego na drugie półrocze do kl.1. Zeszyt 2 „Ele mele” Marii Lorek.
Etap pierwszy – przygotowanie do imprezy.
Treść listu dla klasy pierwszej:
Kochane Dzieci! Więzi mnie zła Zima, za górami trzyma. Kto mnie uratuje, temu słonkiem podziękuję. Rozwiążcie podane zadania – szybko bez wahania. Nauczcie się piosenki o Marzannie, złej zimowej pannie. Kwiaty kolorowe na 21 marca muszą być gotowe.
Wiosna Treść listu dla klasy drugiej Kochane Dzieci! Więzi mnie zła Zima, za górami trzyma. Kto mnie uratuje, temu słonkiem podziękuję. Rozwiążcie podane zadania – szybko bez wahania. Nauczcie się piosenki o Marzannie złej zimowej pannie. Gaiki zielone na 21 marca muszą być zrobione. Wiosna
Kochane Dzieci! Więzi mnie zła Zima, za górami trzyma. Kto mnie uratuje, temu słonkiem podziękuję. Rozwiążcie podane zadania – szybko bez wahania. Nauczcie się piosenki o Marzannie złej zimowej pannie. Kukłę Marzannę wykonajcie i 21 marca wysoko ją trzymajcie.
Wiosna
Ruszamy gromadą, wesołym pochodem. Niesiemy Marzannę nad zieloną wodę. Radują się drzewa, weselą się domy, niesiemy Marzannę chochoła ze słomy. Wrzucimy do wody niedobrą boginię, Niech prędko do morza zła zima popłynie. Płyń sobie Marzanno szumiącym potokiem, na morze szerokie, na morze głębokie. Zgiń, przepadnij zimo i nie wracaj do nas. Na przyjęcie wiosny otwórzmy ramiona. A teraz, gdy zima poszła już daleko. Zatańcz z nami, wiosno nad zieloną rzeką.
Taniec integracyjny- "Tańczymy la bada" .Wszyscy ucz. chwytają się za ręce, robią wielkie koło jednocześnie naśladując osobę prowadzącą.
3.Powołanie jury wieloboju.
4. Wypowiedź konferansjera (tekst czyta dziewczynka w celu nawiązania do tematu )Cała sprawa z Marzanną dawnych czasów sięga i niejeden kronikarz pisał o tym w księgach, że bogini Marzanna była niegdyś czczona na ziemiach , gdzie mieszkały słowiańskie plemiona. Czego była boginią ? Co głoszą podania ?Tu są różne teorie. Według jednych zdania, jak Cerera u Rzymian- Marzanna w tym kraju była patronką ziemi, płodów, urodzaju. Lecz ja wraz z uczonymi inaczej sądzimy. Sądzimy, że Marzanna to był symbol zimy, bogini zła i śmierci, co całą przyrodę, ziemię, rzeki i drzewa skuwa srogim lodem. Ludzie, tęskniąc do ciepła, chcąc się słońcem cieszyć, przyjście wiosny, jak mogli, pragnęli przyspieszyć, więc gdy ziemia tajała, gdy spływały lody, srogą zimę - Marzannę wrzucili do wody. Stąd bierze swój początek, panowie i panny, piękny zwyczaj ludowy-topienie Marzanny.
.Rysowanie z zamkniętymi oczami postaci Marzanny. Z każdej klasy wybieramy jedną osobę ( punktacja od 0-9pkt.).
7.Prezentacja piosenek o wiośnie ( chętni uczniowie śpiewają piosenki w czasie gdy koledzy wykonują Marzannę) konkurencja bez punktów.
8.Konkurs na najciekawszy strój WIOSNY-prezentacja przedstawiciela z każdej klasy (punktacja od 0-9pkt.)
" Piłka w górze" -zawodnicy podają sobie piłkę z rąk do rąk wyciągniętych w górę .Ostatni zawodnik z piłką biegnie na czoło. Ćwiczenie kończy się, gdy pierwszy zawodnik zajmuje ponownie pozycję na czele.
Rozsypanki wyrazowe dla poszczególnych klas:
1 „W marcu jak w garncu”
2 „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”
3 „W maju jak w gaju”
Zagadki:
Powraca do nas z dalekiej strony, Ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały, gdy go witały. Żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)
Gdy ciepły marzec powróci z wiosną, Białe puchate na wierzbach rosną. (bazie)
Przyszła wiosna z lasku, z kluczykami przy pasku. A te klucze pachnące można, znaleźć na łące. (pierwiosnki)
Jeszcze śpi wszystko co żyje, jeszcze nic nie rośnie, a on śnieg przebija, opowie nam o wiośnie. (przebiśnieg)
Są żółte jak kaczuszki. Myślicie, że mają nóżki? Nie! One wczesną wiosną, Na mokrej łące rosną. (kaczeńce)
Młody juhas w górach, chwycił się za głowę. Gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe. (krokusy)
Biegnie z lasu, polną drogą, aż się trzęsie rudy ogon. Rad zagląda na podwórko, by wizytę złożyć kurkom. (lis)
Kiedy ciepła wiosna stopi śnieg i lód. On budzi się ze snu i pyta o miód. (niedźwiedź)
Spała w dziuplę wtulona, pod kołderką z ogona. Obudziła ja wczesna wiosna. Teraz skacze po sosnach. (wiewiórka)
Wiosną radzi kuma kumie, ledwo budzą się ze snu. -Nad jezioro, rzekę, strumień, śpieszmy kumy ile tchu! (żaba)
Szare futro, długie uszy, ogonek nie duży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka, aż się kurzy. (zając)
Gniazdko z błota lepi, pod dachu okapem. Przylatuje wiosną, aby uciec z latem. (jaskółka)
Po ułożeniu przysłów uczniowie wybierają spośród różnych obrazków te, które są charakterystyczne dla danego miesiąca. Następnie naklejają je na „lizaki”. Nazwy obrazków:
KL 1 przebiśnieg, krokus, pierwiosnek, zawilec, bazie, ozimina, pąki drzew, deszcz.
KL 2 żonkile, tulipany, skowronek, jaskółka, bocian, słońce, śnieg, liście na drzewach.
KL 3 – konwalie, bez, deszczyk. burza, kwitnące drzewa, słowik, stokrotka, fiołki.
Po obrzędzie pożegnania zimy, na znak powitania wiosny wracają z kolorowymi gaikami i kwiatami śpiewając piosenkę o wiośnie do szkoły.
Karta pracy dla kl. 2
Imię i nazwisko:___________________________________________________
zad.1. Oblicz i uporządkuj wyniki rosnąco. Napisz hasło.
14-2 40-20 15+4 30+4 25+5
Wi my ta ...
Monami_25