Jak wygląda wiosna na łące.doc

(52 KB) Pobierz

Joanna Budzyńska

PWiP, gr. B

Konspekt zajęć

 

Placówka: Przedszkole nr 1 im. Krasnala Hałabały w Gryfinie

Grupa: 4-latki

Nauczyciel prowadzący: Marianna Feller

 

Temat bloku: Wiosna tuż, tuż.

Temat dnia aktywności: Jak wygląd wiosna na łące?

Temat do dziennika: Wypowiedzi uczniów na temat zwierząt na wiosennej łące na podstawie wierszy pt. „Na leśnej polanie” i „Bal na łące” oraz własnego doświadczenia. Zabawa ruchowa pt. „Kwiaty i motyle”. Wyklejanie plasteliną motyla.

 

Cele ogólne:

- poznawanie zwierząt występujących wiosną na łące.

Cele operacyjne:

dziecko:

- zna zwierzęta występujące wiosną na łące oraz opisuje ich wygląd;

- rozpoznaje zwierzęta wiosennej łąki na podstawie fragmentów przedstawiających je ilustracji.

 

Metody:

- metody oparte na słowie: dyskusja, opis;

- metody oparte na obserwacji: metoda pokazu;

- metody oparte na działalności praktycznej uczniów: metoda zajęć praktycznych

(wg Cz. Kupisiewicza).

 

Środki dydaktyczne:

- wiersz A. Orłowskiej pt. „Na leśnej polanie”;

- ilustracje przedstawiające: motyla, biedronkę, świerszcza, osę;

- wiersz pt. „Bal na łące”;

- obręcze;

- plastelina.

 

Formy organizacyjne: indywidualna, zbiorowa.

 

Czas trwania: 60 min.

 

Literatura:

- A. Łada-Grodzicka, ABC trzylatka, Warszawa 2005.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy przebieg zajęć:

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

 

CZYNNOŚCI

UCZNIÓW

 

ŚRODKI

DYDAKTYCZNE

1.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie, przywitanie się);

- prośba o wybranie przez dzieci bajki;

- czytanie wybranej przez dzieci bajki;

 

- zadawanie pytań do obrazków znajdujących się w książce oraz do tekstu czytanej bajki.

2.

- zebranie dzieci w kole na dywanie;

- czytanie dzieciom wiersza pt. „Na leśnej polanie”;
- jak wygląda wiosna na leśnej polanie?;

 

- jakie zwierzęta występują na leśnej polanie? (pokazywanie dzieciom fragmentów obrazków oraz prośba o odgadnięcie, co się na nich znajduje oraz o opisanie poszczególnych zwierząt):

- motyl;

- biedronka;

- świerszcz;

- osa.

3.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- czytanie dzieciom wiersza pt. „Bal na łące”;

 

- rozmowa do wiersza:

(1) jakie instrumenty stroją świerszczyki?

- skrzypeczki;

(2) co świerszczyki będą grały?

- poleczkę;

(3) jakie zwierzątka nie chcą tańczyć poleczki?

- trzy małe biedronki;

(4) co chcą tańczyć biedronki?

- walca;

(5) jakie inne zwierzątka występują w tym wierszu, a nie występowały w poprzednim?

- bąki;

- myszki.

(6) jakie znacie inne zwierzątka występujące wiosną na łące?

4.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w rozsypce na dywanie, rozłożenie na podłodze obręczy);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „Kwiaty i motyle” (mówienie krótkiego wierszyka: „Kwiaty pachną i zapraszają motyle. Lubimy was, usiądźcie tu na chwilę”).

5.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci przy stolikach, rozdanie ilustracji motyla oraz plasteliny);

- omówienie z dziećmi zasad obowiązujących podczas wykonywania pracy plastycznej oraz po jej wykonaniu;

 

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

- pomoc w uporządkowaniu miejsc pracy.

 

- dzieci siadają na dywanie, witają się z nauczycielem;

 

- dzieci wybierają bajkę do przeczytania;

- dzieci uważnie słuchają bajki czytanej przez nauczyciela;

- dzieci odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania.

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

- dzieci uważnie słuchają wiersza czytanego przez nauczyciela oraz odpowiadają na postawione przez niego pytania;

- dzieci odgadują, jakie zwierzę przedstawia ilustracja oraz opisują je.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci uważnie słuchają wiersza czytanego przez nauczyciela;

- dzieci odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci stają w rozsypce na dywanie;

 

 

- dzieci-motyle biegają po całej sali. W chwili, gdy usłyszą wierszyk wypowiadany przez nauczycielkę, szybko szukają wolnej obręczy-kwiatka, do której wskakują.

 

- dzieci siadają przy stolikach;

 

 

- dzieci wspólnie z nauczycielem omawiają zasady obowiązujące podczas wykonywania pracy plastycznej oraz po jej wykonaniu;

- dzieci wyklejają plasteliną ilustrację motyla;

- dzieci porządkują swoje stanowisko pracy.

 

 

 

 

- książka z bajkami dla dzieci (znajduje się w sali).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wiersz pt. „Na leśnej polanie”;

 

 

 

- ilustracje przedstawiające: motyla, biedronkę, świerszcza, kreta, osę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wiersz pt. „Bal na łące”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- obręcze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ilustracje przedstawiające motyla oraz plastelina.

 

 

 

 

 

 

……………………………………………………

ocena konspektu i podpis nauczyciela prowadzącego

- 1 -

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin