09.dzungla(1).pdf

(3850 KB) Pobierz
395970499 UNPDF
SMOLEŃSK: MEDIALNA DŻUNGLA LUSTER
SMOLEŃSK: MEDIALNA
DŻUNGLA LUSTER
„ Przyjdą wybory prezydenckie albo prezydent będzie gdzieś leciał i to się wszystko zmieni ”
Bronisław Komorowski, wywiad dla RMF, 29.04.2009
http://www.youtube.com/watch?v=w9SwkurfAY8
1/163
395970499.001.png
SMOLEŃSK: MEDIALNA DŻUNGLA LUSTER
Spis treści
OSOBY PUBLICZNE, ŚWIADKOWIE, PILOCI I EKSPERCI O PRZYCZYNACH
KATASTROFY I ZAŁODZE..............................................................................................................3
EKSPERCI Z WSI...............................................................................................................................9
„KTO OBRONI HONOR GENERAŁA BŁASIKA?„......................................................................11
PRZYGOTOWANIE LOTU, PROCEDURY OCHRONY...............................................................16
CHARAKTER LOTU........................................................................................................................24
MINIMA, WYPOSAŻENIE I OŚWIETLENIE LOTNISKA, OBOWIĄZUJĄCE PROCEDURY
............................................................................................................................................................27
TYP RADIOLOKATORA PAR: RSP-6 CZY RSP-10 ? JAKOŚĆ KONTROLI PODEJŚCIA........34
GODZINA ODLOTU........................................................................................................................41
GODZINA KATASTROFY...............................................................................................................42
POGODA...........................................................................................................................................43
STATUS KONTROLERA LOTU (ROZKAZY CZY REKOMENDACJE), BRAK ZGODY /
ZAKAZU LĄDOWANIA..................................................................................................................47
CZY ZAŁOGA POSŁUGIWAŁA SIĘ RADIOWYSOKOŚCIOMIERZEM?..................................51
W OKOLICACH WYSOKOŚCI DECYZJI......................................................................................55
CHARAKTERYSTYKI LOTNE SAMOLOTU NIE SĄ Z GUMY, CZYLI MAK SAM SOBIE
ZAPRZECZA.....................................................................................................................................60
OBOWIĄZUJĄCE ZAŁOGĘ PROCEDURY. CZY SĄ DOWODY ICH ZŁAMANIA ?...............63
KOKPIT.............................................................................................................................................68
STAN TECHNICZNY, SILNIKI Tu-154M „101” PRZED KATASTROFĄ....................................74
ZATAJONY WYCIEK CZY KONTROLOWANY PRZECIEK ?....................................................75
TELEFONY NA POKŁADZIE.........................................................................................................76
ŚWIADKOWIE ZE SMOLEŃSKA I „FAKTY PRASOWE” O PRZEBIEGU KATASTROFY.....77
WYWIADY SŁAWOMIRA WIŚNIEWSKIEGO - ŻARTY Z MAKAROWEM
PRZYSTAWIONYM DO GŁOWY...................................................................................................83
FILM KOLI : TACY MECHANICY NIE BIORĄ SIĘ Z LASU......................................................84
DONIESIENIA MEDIALNE, RAPORTY I TRANSKRYPCJE MAK............................................90
10.04.2010 W POLSCE.....................................................................................................................93
PREZYDENT MIAŁ JECHAĆ POCIĄGIEM..................................................................................95
JÓZEF SASIN I JACEK SASIN.......................................................................................................96
PODSTAWY PRAWNE DOCHODZENIA.....................................................................................100
MAK- SĘDZIA WE WŁASNEJ SPRAWIE...................................................................................101
WSPÓŁPRACA Z ROSJĄ..............................................................................................................103
UNIEWAŻNIĆ ZEZNANIA KONTROLERÓW !.........................................................................107
DZIURAWE ZAPISY Z CVR I QAR.............................................................................................109
WRAK..............................................................................................................................................114
ZABEZPIECZENIE ŚLADÓW, ŚLEDZTWO...............................................................................118
JAKOŚĆ POLSKIEGO WSPARCIA DLA AKREDYTOWANEGO PRZY MAK........................125
„KŁÓTNIE W RODZINIE”: JERZY MILLER vs. EDMUND KLICH.........................................127
EDMUND KLICH PISZE KSIĄŻKĘ W CZASIE WSPÓŁPRACY Z MAK ..............................127
SKANDAL OCIERAJĄCY SIĘ O ZDRADĘ ?..............................................................................128
OFIARY KATASTROFY W WIKILEAKS.....................................................................................131
FRAGMENTY CIAŁ NA MIEJSCU KATASTROFY....................................................................133
ZABÓJSTWO DR INŻ. EUGENIUSZA WRÓBLA......................................................................134
DEZINFORMACJE RADY ETYKI MEDIÓW..............................................................................136
2/163
SMOLEŃSK: MEDIALNA DŻUNGLA LUSTER
INNE................................................................................................................................................136
W niniejszym opracowaniu zestawiam materiały z mediów związane z Katastrofą Smoleńską.
Jego celem jest ukazanie informacji i dezinformacji od pierwszych godzin towarzyszących temu wydarzeniu oraz skonfrontowanie ze sobą różnych,
ogólnie dostępnych, sprzecznych źródeł w zakresie uzasadnionym wyjaśnieniem i analizą krytyczną.
Do kwerendy źródeł wymienionych w tekście korzystałem ze źródeł wymienionych w nagłówkach oraz m.in. z materiałów i blogów
blogerów S24: 35stan, AlanPolish - Prawda jest najważniejsza...,Almanzor, czepiec, Demonica, Gini, intheclouds, Janosik , KaNo,
kdview, manek, Marie, Marian-Prawdziwy, ndb2010, Pluszaczek,pmaddwd, rekontra, rexturbo, Rolex, RomanK, Stary Wiarus oraz
wielu innych.
Marek Dąbrowski, 22.11.2010
OSOBY PUBLICZNE, ŚWIADKOWIE, PILOCI I EKSPERCI O PRZYCZYNACH
KATASTROFY I ZAŁODZE
Wywiad Jarosława Kaczyńskiego dla Gazety Polskiej o wydarzeniach z 10.04.2010
http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100714&typ=po&id=po71.txt
Po kwadransie był następny telefon. Miałem cień nadziei, że może jednak ktoś przeżył. Znów dzwonił Sikorski i
kategorycznie stwierdził, że katastrofa była wynikiem błędu pilota. Pamiętam jego słowa: “to był błąd pilota”.
Wypowiedź zastępcy szefa sztabu rosyjskich sił powietrznych generała Aleksandra Aloszyna .
http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/polska/gen--aloszyn--zaloga-kilkakrotnie-zignorowala-polecenia,56511,1
PAP, 10-04-2010, 18:19
- Samolot Tu-154M z prezydentem Polski na pokładzie w odległości 50 km wszedł do strefy i przez szefa lotów został
poinformowany o złych warunkach atmosferycznych w rejonie planowanego lądowania. Zarekomendowano mu, by
udał się na lotnisko zapasowe (1) . Załoga podjęła decyzję, że wykona podejście do lądowania, a później zdecyduje, czy
lądować, czy też lecieć na lotnisko zapasowe- relacjonował Aloszyn.
(1) W „Transkrypcji rozmów załogi samolotu Tu-154M nr 101,który uległ katastrofie w dniu
10.04.2010 roku w czasie podejscia do lądowania na lotnisku Smoleńsk „Północny” (Rejestrator
dźwięku MARS-BM)”, Wersja 1, nie ma rekomendacji kontroli lotów do udania się na lotnisko
zapasowe, jest natomiast zgoda na próbne podejście.
Wywiad z ekspertem lotniczym dr Tomaszem Hypkim
Tomasz Hypki-Cała prawda o Smoleńsku-cz.1.ogv
http://www.youtube.com/watch?v=jEly79C9I3s&feature=player_embedded
Jeżeli odejdziemy od tego że nie mamy jeszcze pełnej jasności co do szczegółów technicznych tej katastrofy pod
Smoleńskiem, to wszystko było bardzo podobne (1) : źle wyposażone lotnisko, źle przygotowani ludzie którzy
naprowadzali samolot, załoga która chyba nie zdawała sobie sprawy z tego w jak trudnej sytuacji się znalazła, pogoda
fatalna, presja tych którzy są na pokładzie (wtedy byli to wysocy dowódcy Sił Powietrznych, teraz najwyżsi ludzie w
polskim państwie)- to możnaby mnożyć. Przebieg wydarzeń, nawet te podejścia dwa do lądowania (2) też były, to samo
nawet uderzenie z przechyleniem w lewo też chyba było.
(1) Chodzi o porównianie katastrofy w Smoleńsku z katastrofą CASY w Mirosławcu
(2) Wg „Transkrypcji rozmów załogi samolotu Tu-154M nr 101,który uległ katastrofie w dniu
10.04.2010 roku w czasie podejścia do lądowania na lotnisku Smoleńsk „Północny” (Rejestrator
dźwięku MARS-BM)”, Wersja 1, było jedno podejście do lądowania
Wywiad z Wojciechem Łuczakiem , ekspertem, redaktorem naczelnym „Raport-WTO” , 02.06.2010
http://www.se.pl/wydarzenia/opinie/zpiloci-poruszali-sie-po-omacku_141424.html
-Piloci popełnili wszelkie możliwe błędy. Dlaczego ustawicznie, w samobójczy sposób schodzili w dół?! Przecież w
tamtych warunkach podchodzenie do lądowania było jak poruszanie się po omacku, z zawiązanymi oczami.
- Dlaczego piloci zlekceważyli sygnały ostrzegawcze?
- Nie mam pojęcia! Ale ze stenogramów wynika, że w kabinie panował chaos. Obecny tam dowódca sił powietrznych
czytał instrukcję mechanizacji skrzydeł
. Konsultowano się z kabiną pasażerską. Pada zdanie, że prezydent nie
Co więcej, sprawdziła się opinia międzynarodowej komisji, że brakowało instrukcji współpracy
załogi. Ta była niezdecydowana i niezgrana. Piloci najpierw mówili, że zejdą, by zobaczyć, jak jest na dole, a w razie
czego odejdą, a potem zmienią kierunek. Trudno ze stenogramów wywnioskować, jaka była decyzja dowódcy -
3/163
(1)
podjął
jeszcze decyzji.
395970499.002.png
SMOLEŃSK: MEDIALNA DŻUNGLA LUSTER
schodzimy w dół czy odchodzimy. A jednak operację podchodzenia do lądowania kontynuowano.
(1) W „Transkrypcji rozmów załogi samolotu Tu-154M nr 101,który uległ katastrofie w dniu
10.04.2010 roku w czasie podejscia do lądowania na lotnisku Smoleńsk „Północny” (Rejestrator
dźwięku MARS-BM)”, Wersja 1, nie ma informacji że Gen.Błasik czyta instrukcję. Jest natomiast
opisany głos Gen.Błasika W TLE CZYTANIA KARTY.
O katastrofie samolotu pod Smoleńskiem mówi prof. Jerzy Maryniak , ekspert ds. lotnictwa,20.04.2010
http://kuriermlawski.pl/3422,O-katastrofie-samolotu-pod-Smolenskiem-mowi-prof-Jerzy-Maryniak-ekspert-ds-
lotnictwa.html
Adam Ejnik : Panie Profesorze, jak tragedię polskiego samolotu pod Smoleńskiem widzi ekspert, który brał udział w
badaniach katastrof lotniczych?
Profesor Jerzy Maryniak : Niestety dostrzegam winnych tej tragedii. Przede wszystkim za jej wymiar odpowiada
Prezydent. Prezydent zawinił, gdyż jako Naczelny Zwierzchnik Sił Zbrojnych zaprosił do jednego samolotu cały sztab
Wojska Polskiego: dowódców, generałów wszystkich rodzajów broni. Dlatego, że zaprosił na pokład tylu
parlamentarzystów: posłów, senatorów. Dlatego, że do jednego samolotu zaprosił zwierzchników różnych religii.
AE .: Czy według Pana błąd popełnił pilot?
JM. : Obserwując informacje mediów, wydaje się, że tak. Otrzymał on ostrzeżenie od kontrolera lotów. Co prawda
ciążyła na nim presja, zdawał sobie sprawę, że jeżeli nie wyląduje, to nie odbędą się bardzo ważne uroczystości. Ale
doświadczony pilot takiej presji nie powinien się poddawać. Mam nadzieję, że nie był on ubezwłasnowolniony.
Jednoznacznie winę jednak powinna wskazać powołana specjalna Komisja. My mamy za mało informacji. Znaleziono
nieuszkodzone czarne skrzynki, więc prawdopodobnie dowiemy się, kto zawinił.
Waldemar Kuczyński w programie „Tomasz Lis na żywo”
http://www.youtube.com/watch?v=gAdEtehE6w8
Załamał się formalny system dowodzenia statkiem powietrznym.(...) Dowódcą statku został prezydent Lech Kaczyński,
a dowódcą operacyjnym gen. Błasik.
Wywiad z dr inż. Juliuszem Wereniczem , byłym szefem zespołu wojskowych pilotów doświadczalnych i byłym szefem
komisji badania wypadków lotniczych. Latał na ponad 30 typach samolotów, m.in. na Tu-154. Spędził za sterami ponad
6 tys. godzin.
Polityka, 07.09.2010
http://www.polityka.pl/kraj/1508576,1,katastrofa-tu-154-kaczynski-plecie-bzdury.read
-Prezes PiS twierdzi też, że piloci Tupolewa zostali wprowadzeni w błąd przez kontrolerów. Chodzi m.in. o to, że gdy
znaleźli się na wysokości krytycznej, czyli 100 metrów, to nie otrzymali z ziemi polecenia, by przerwali lądowanie.
-Kolejna bzdura i zrzucanie winy za katastrofę na kontrolerów. Tymczasem ponosi ją polska załoga. Na tym lotnisku
pilot nie miał prawa zejść niżej niż 100 metrów, jeśli nie widział pasa. To kanon, podstawowa zasada lądowania na
lotnisku wyposażonego w system USL (1) , czyli taki, jaki pracował w Smoleńsku. Kontroler mógł wprowadzić w błąd
tylko w jednym przypadku – gdyby powiedział, że pogoda jest lepsza lub gorsza niż w rzeczywistości niż była (2) . Ale
i tak ostateczną decyzję podejmuje kapitan – jeśli nie widzi pasa, mówi dziękuję, nie ląduję i do widzenia. Taka jest
procedura.
(1) por. rozdział WYPOSAŻENIE I OŚWIETLENIE LOTNISKA, MINIMA
(2) Michał Majewski, Paweł Reszka, Ludzie z lotniska Siewiernyj , Rzeczpospolita 18. 06. 2010 ,
http://www.rp.pl/artykul/61991,495926_Ludzie_z_lotniska_Siewiernyj.html
Z zeznań kontrolera Pawła Plusnina przed rosyjską prokuraturą: „Chcę dodać ponadto, że po
nawiązaniu łączności z Tu-154 zaniżyłem widoczność do 400 m, bo myślałem, że załoga podejmie
samodzielnie decyzję o przekierowaniu się na zapasowe lotnisko, i że taka widoczność obudzi
czujność pilotów, choć w rzeczy samej widoczność mieściła się w granicach 800 metrów”.(3)
(3) por. rozdział „Unieważnić zeznania kontrolerów !”
Ekspert lotniczy, dr inż.Juliusz Werenicz, nie zapoznał się w ciągu prawie 3 miesięcy z
upublicznionymi fragmentami zeznań kontrolerów lotu z lotniska Smoleńsk Siewiernyj.
"Samobójstwo","gra w totka".Piloci ganią załogę Tupolewa , TVN24, 26.05.2010
http://www.tvn24.pl/1,1658058,druk.html
- Przekroczyli wszelkie dopuszczalne możliwości tego samolotu i tego lotniska. To jest wszystko pisane krwią -
grzmiał w "Faktach po Faktach" płk Stefan Gruszczyk , b. pilot specpułku. - To było złamanie wszystkich przepisów -
4/163
395970499.003.png
SMOLEŃSK: MEDIALNA DŻUNGLA LUSTER
wtórował mu kpt. Dariusz Sobczyński , pilot Boeinga.
Piotr Łukaszewicz , ekspert ds lotnictwa: Do wyjaśnienia sprawy musimy poznać zapis rozmów z wieży, SE, 02.06.2010
http://www.se.pl/wydarzenia/opinie/do-wyjasnienia-sprawy-musimy-poznac-zapis-rozmow-z_141426.html
- Czy załoga mogła znajdować się pod presją gen. Błasika bądź prezydenta?
- Ze stenogramu to nie wynika. Nie ma takiej wymiany uwag załogi. Owszem, dyrektor Kazana po informacji o
warunkach atmosferycznych przychodzi z odpowiedzią, że "na razie nie ma decyzji, co dalej robić". Nie wiemy jednak,
czy czekano na opinię prezydenta co do lądowania - co byłoby dziwne. Czy czekano np. na decyzję, które z lotnisk
rezerwowych: Witebsk czy Mińsk.
Kropka nad i, wywiad z byłym szefem szkolenia Sił Powietrznych, płk rezerwy Piotrem Łukaszewiczem , 12.10.2010
http://www.tvn24.pl/11797,1,kropka_nad_i.html
- Nagle w tej kabinie zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Ta kabina zamienia się w salę konferencyjną. Przychodzi ktoś
kto mówi że mamy problem, dowódca załogi mówi o tym że jak nie wyląduję to mnie zabiją, potem ktoś przychodzi i
mówi że pan prezydent nie podjął decyzji- w domyśle jakiej decyzji- decyzji na pokładzie samolotu odnośnie lotu
podejmuje pilot, dowódca załogi.
Smoleńskie domino , Gazeta Wyborcza, autor: Wacław Radziwinowicz, współpraca Bogdan Wróblewski, 2010-10-10
http://wyborcza.pl/1,105770,8485740,Smolenskie_domino.html
Możemy sobie wyobrazić Protasiuka skupionego na wypatrywaniu ziemi. Nie kwitującego w ostatnich sekundach - co
wynika ze stenogramu - komend kontrolerów. Czującego za plecami oddech gen.
a. Nie słyszącego pokładowych
systemów ostrzegających przed niebezpieczną bliskością ziemi.
Znamy wstępny raport z katastrofy , Życie, 20.05.2010
http://www.zycie.ca/2010/05/znamy-wstepny-raport-z-katastrofy/
Wojskowych lotników nie satysfakcjonuje rosyjski raport
“Wynika z niego, jakbyśmy byli wariatami, którzy latają wbrew wszelkim regułom bezpieczeństwa” - mówią.
“Z raportu MAK wynika, że wojskowy pilot leciał na łeb na szyję, wbrew wszelkim zasadom bezpieczeństwa,
narażając życie pasażerów i swoje” - podkreśla oburzony pilot z 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. “A
naszej jednostce przypnie się łatkę wariatów. Arek (kpt. Arkadiusz Protasiuk, dowódca załogi Tu-154) był
najspokojniejszym człowiekiem na świecie, wyważonym. Nigdy nie zrobił niczego przeciwko procedurom”.
“Mieli prawo podjąć próbę podejścia do lądowania” - dodaje jeden z oficerów 36. Pułku. “Zejść na wysokość
decyzyjną, a wtedy, kiedy pilot przekonuje się, że nie wyląduje, odchodzi znów do góry. Byli poniżej tej wysokości, ale
rosyjski raport wciąż nie odpowiada na pytanie: dlaczego”.
"Piloci na pewno nie popełnili błędu w Smoleńsku", Wypowiedź mjr Aleksandra Koronczyka dla Przemysława Marca
z RMF FM, 10.05.2010
http://www.rmf24.pl/raport-lech-kaczynski-nie-zyje-2/kaczynski-fakty/news-piloci-na-pewno-nie-popelnili-bledu-w-
smolensku,nId,276933
Wykluczam winę pilotów w smoleńskiej tragedii - mówi były pilot wojskowy Aleksander Koronczyk, który od samego
początku zajmuje się katastrofą 10 kwietnia.
Major Aleksander Koronczyk, który doskonale zna lotnisko Siewiernyj, nie wierzy w błąd pilota Tu-154 M. Mówić o
błędzie pilota to obelga. Widziałem, jak 7 kwietnia podchodził i lądował tym samolotem dowódca załogi. To była
koronkowa robota. Nawet należy powiedzieć teraz rodzinom, kiedy oskarżają pilotów, że to po prostu nieprawda. Ci
piloci byli doskonale wyszkoleni. Należy znaleźć przyczynę tego, dlaczego ten samolot tam się znalazł - mówi.
Zaznacza, że winy należy szukać wśród załogi lotniska.
Były lotnik twierdzi, że najważniejsze pytanie, na które wciąż nie ma odpowiedzi, brzmi: "Dlaczego samolot znalazł
się tak nisko?"
E. Klich wylicza przyczyny katastrofy smoleńskiej W CZASIE PROMOCJI SWOJEJ NOWEJ KSIĄŻKI, 27.09.2010
http://dlapilota.pl/wiadomosci/pap/e-klich-wylicza-przyczyny-katastrofy-smolenskiej
Błędy decyzji i naruszenia procedur, warunki atmosferyczne, czynniki psychologiczne, współpraca załogi,
system szkolenia, organizacja lotu - to według akredytowanego przy MAK Edmunda Klicha część przyczyn katastrofy
smoleńskiej.
Jak mówił Klich, błędnymi decyzjami załogi 10 kwietnia było zejście do lądowania przy ponad dwukrotnie
niższej od dopuszczalnej minimalnej podstawie chmur oraz widzialności, a także posługiwanie się przez załogę
radiowysokościomierzem, który nie powinien być używany na tym lotnisku (1) . Przyznał też, że "jaka by nie była, ale
5/163
Błasik
395970499.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin