4-Tourism strategy summary.doc

(192 KB) Pobierz
Park Narodowy Yorkshire Dales i Nidderdale Area of Outstanding Natural Beauty wspólnie zdobyły EUROPARC Charter for Sustainable Tourism (dokument pomagający udoskonalić zrównoważony rozwój i zarządzanie turystyką na terenach będących pod ochroną) w roku

 

             

 

Sustainable tourism strategy and action plan for the Yorkshire Dales

2013 – 2018 – summary dokument

 

Park Narodowy Dolin Yorkshire i Nidderdale Area of Outstanding Natural Beauty wspólnie zdobyły EUROPARC Charter for Sustainable Tourism (dokument pomagający udoskonalić zrównoważony rozwój i zarządzanie turystyką na terenach będących pod ochroną) w roku 2008. W związku ze wznowieniem tej nagrody w roku 2013, nowa strategia turystyczna nie naruszająca równowagi ekologicznej jest właśnie w trakcie tworzenia. Pełną wersję dokumentu można uzyskać u Marka Alluma (mark.allum@yorkshiredales.org.uk).

 

Bardzo wiele osiągnięto w Dolinach Yorkshire w ostatnich latach:

 

·         utworzenie spółki cywilnej Dales Tourism zarządzającej rozwojem turystyki nie naruszającej równowagi ekologicznej w Dolinach Yorkshire,

·         utworzenie sieci biznesowej Dales Tourism w roku 2010, w której obecnie zarejestrowanych jest 200 aktywnie działających przedsiębiorstw,

·         projekt Distinctly Dales stworzony w celu wynajdowania szczególnych miejsc w okolicy i wykorzystania ich do promocji przedsiębiorstw,

·         stadia przypadków - Brilliant Businesses

·         otwarcie ścieżki konnej Pennine, ścieżki rowerowej "Droga Róż" oraz Szlak Sześciu Dolin,

·         ulepszenie prawa do wchodzenia na teren parku oraz większa dostępność dla ludzi o ograniczonej zdolności do poruszania się,

·         większy zasięg - powstało wiele różnych programów, dzięki którym osoby, które nigdy nie miałyby okazji zwiedzić parku, dostaną taką szansę,

·         ochotnicy - przepracowują oni ponad 5000 dni roboczych każdego roku w Tourism Dalesto pomagając chronić naturalne i kulturalne dziedzictwo i udoskonalać prawo do wchodzenia na teren parku,

·         transport nie naruszający równowagi ekologicznej - liczba pasażerów sieci Dalesbus zarządzanej przez the Dales & Bowland Community Interest Company od 2007 roku zwiększyła się trzykrotnie,

·         National Park Centres - cztery Narodowe Centra Parkowe zostały uznane przez Green Tourism Business Scheme,

·         energia odnawialna - od 2007 udzielono pozwolenia na budowę prawie 100 małych przedsiębiorstw oferujących energię odnawialną na terenie Parku Narodowego.

 

Na potrzeby nowej strategii dokonano oceny okolicy, która zawiera przegląd infrastruktury turystycznej i oferowanych usług, profil zdwiedzających oraz analizę wydajności turystycznej. W celu dokonania oceny przeprowadzono badanie wśród turystów i firm turystycznych za pomocą specjalnie przygotowanych ankiet.

 

Badanie pomogło wypracować wizję i szereg celów dla obszaru na okres 2013-2018. Zostały one przedstawione poniżej.

 

Wizja dla strategii nie naruszającej równowagi turystycznej (2013-2018) brzmi:

 

Doliny Yorkshire będą miejscem przeżywania i czerpania radości ze spokojnego i pełnego dramatyzmu krajobrazu wapiennego, wrzosowisk oraz pojedynczych dolin. Dzięki dużemu zaangażowaniu sektora prywatnego oraz społeczności lokalnej, obszar ten będzie dobrze zarządzanym celem podróży. Większa liczba firm będzie informować swoich klientów o tym co wyróżnia ten obszar i dostarczy szczegółowych informacji na temat możliwości zwiedzania tego terenu pieszo, rowerem lub za pomocą transportu miejskiego.

Lokale gastronomiczne oraz lokalne przedsiębiorstwa zajmujące się sztuką zdobniczą będą tętniły życiem. Przedsiębiorstwa turystyczne i zwiedzający będą starali się chronić i ulepszać środowisko i dziedzictwo za pomocą planu spłaty zwiedzającego oraz poprzez czynny udział w ochronie. Zostaną podjęte różne inicjatywy mające na celu zwiększenie liczby odwiedzających zimą i możliwości docenienia przyrody oraz dziedzictwa kulturowego Dolin.

 

Cel 1: Chronić i udoskonalać naturalne i kulturowe dziedzictwo na określonym terenie w sposób przynoszący korzyści zwiedzającym oraz chronić obszar przed nieodpowiednim rozwojem turystycznym.

 

·         ochrona urokliwych krajobraz przed niepożądanym zagospodarowaniem,

·         współpraca z partnerami w celu wspierania dobrego zarządzania ochroną przez rolników i właścicieli ziem,

·         zaangażowanie lokalnej społeczności poprzez Parafialne Projekty Przyrodnicze,

·         współpraca z partnerami, ochotnikami i grupami lokalnymi w celu przeprowadzenia ankiet dotyczących historycznych budynków i zabytków.

 

Cel 2: Zapewnić najwyższej jakości doświadczenia każdemu zwiedzającemu we wszystkich aspektach ich pobytu.

 

·         wspieranie inicjatyw angażujących grupy, które zazwyczaj nie odwiedzają Dolin Yorkshire,

·         zapewnienie łatwego wstępu na teren parku,

·         zapewnienie "dostępu dla wszystkich" tam, gdzie to możliwe,

·         utworzenie nowej i rozwijanie już istniejącej infrastruktury rekreacyjnej,

·         stworzenie produktów, które pozwolą zwiedzającym szczegółowo poznać Doliny Yorkshire.

 

Cel 3: Skutecznie przekazać zwiedzającym informację o nadzwyczajnych cechach obszaru.

 

·         dalszy rozwój stron internetowych, technologii mobilnej i promocji za pomocą portali społecznościowych w celu zapewnienia najwyższej jakości informacji o danym obszarze w interaktywnej formie,

·         używanie marki i logo obszaru jako znaku jakości całego regionu,

·         utrzymanie centrów informacji turystycznej na wyznaczonym obszarze i w okolicznych miejscowościach,

·         wykorzystanie różnych wydarzeń i działań do zademonstrowania wyjątkowych cech obszaru mieszkańcom i odwiedzającym.

 

Cel 4: Wspierać powstawanie charakterystycznych produktów turystycznych ułatwiających odkrywanie i lepsze poznanie obszaru.

 

·         współpraca z organizatorami licznych festiwali nad stworzeniem programu pieszych wycieczek pod kierownictwem przewodnika na terenie danego obszaru, kończących się w miejscu odbywania się tych festiwali,

·         stworzenie nowych możliwości podziwiania przyrody Dolin Yorkshire,

·         stworzenie i promocja produktów i wydarzeń turystycznych zachęcających do odwiedzania Dolin Yorkshire jesienią, zimą i wczesną wiosną,

·         współpraca z przedsiębiorstwami turystycznymi oraz Dales Tourism Business Network nad ułatwieniem zwiedzającym planowania/rezerwacji/kupna produktów i pakietów ułatwiających bardziej dogłębne odkrywanie danego obszaru,

·         zapewnienie pakietów umożliwiających aktywne podróżowanie w sposób nie naruszający równowagi ekologicznej,

·         wspieranie projektów promujących produkcję i zachęcających do kupna lokalnych przysmaków i innych produktów,

·         poszukiwanie współpracy z sektorem prywatnym.

 

Cel 5: Szerzyć wiedzę na temat danego obszaru oraz problemów związanych z równowagą ekologiczną wśród wszystkich zaangażowanych w turystykę.

 

·         współpraca z organizacjami partnerskimi i lokalnymi przedsiębiorstwami nad zwiększeniem popularności danego obszaru,

·         zwiększenie liczby przedsiębiorstw podejmujących działania służące zminimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko,

·         promowanie możliwości wspierania projektów ochrony - na przykład poprzez projekt Trzy Szczyty,

·         zwiększenie promocji i możliwości korzystania z transportu publicznego przez mieszkańców oraz odwiedzających poprzez współpracę z miastem Dita,

·         zachęcanie lokalnych organizacji, przedsiębiorstw i osób prywatnych do podejmowania działań mających przynieść ekonomiczne, socjalne i ekologiczne korzyści poprzez finansowanie co najmniej 20 nowych projektów każdego roku przez Sustainable Development Funds for the National Park and Nidderdale AONB

 

Cel 6: Sprawić, by turystyka podnosiła, a nie obniżała poziom życia lokalnej społeczności.

 

·         radzenie sobie z działaniami mających potencjalnie szkodliwy wpływ na wyjątkowe właściwości obszaru, takie jakie używanie "zielonych dróg" przez pojazdy zmechanizowane czy organizowane na dużą skalę wydarzenia tak, aby zminimalizować negatywne wpływy i zwiększyć korzyści dla lokalnej społeczności.

 

 

Cel 7: Zwiększyć korzyści z turystyki dla gospodarki lokalnej.

 

·         zachęcanie przedsiębiorstw do dalszego korzystania z pakietu narzędzi zawartego w projekcie Distinctly Dales,

·         współpraca z partnerami zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym w celu rozwijania produktów bazujących na wyjątkowych cechach Dolin Yorkshire,

·         dalsze wspieranie Dales Volunteer oraz Nidderdale Volunteer w celu zapewnienia możliwości wykonywaniu świadczeń wolontariackich na danym obszarze,

·         udoskonalenie całorocznej oferty Dolin Yorkshire, aby zachęcić wizytujących do odwiedzania tego miejsca jesienią, zimą i wczesną wiosną.

 

Ceł 8: Prowadzić stałą obserwację i wpływać na przepływ turystów w celu zmniejszenia negatywnych wpływów.

 

·         regularne przeprowadzanie ankiet wśród odwiedzających oraz firm i dzielenie się wynikami z organizacją Dales Tourism,

·         monitorowanie skuteczności działań mających na celu lepsze poznanie obszaru,

·         radzenie sobie z problemami spowodowanymi czynnościami rekreacyjnymi mającymi negatywny wpływ na naturalne oraz kulturowe dziedzictwo lub na społeczność lokalną,

·         monitorowanie stanu Obszarów o Szczególnym Znaczeniu dla Nauki.

 

Stworzony został pełen plan działań, które zostaną podjęte w ciągu następnych 5 lat w celu osiągnięcia wyżej wymienionych celów.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin