Victor Strogow - Figury czy pionki.pdf

(569 KB) Pobierz
Microsoft Word - Figury czy pionki.doc
Figury czy pionki
scenariusz RPG w realiach fantasy
Niech DzieciÆ bÆdzie po Waszej stronie, a Ladacznica po stronie Waszych wrog°w.
- Oscar
Drogi Mistrzu Gry, masz w rĶkach scenariusz, ktry pozwoli Tobie i Twoim znajomym
spĶdziĚ razem przynajmniej kilka wieczorw. Jest to opowieŰĚ o grupie Űmiaÿkw, ktrzy
przybywajħ do niewielkiego portu skuszeni wizjħ morskiej wyprawy, a zamiast tego zostajħ
wplħtani w rywalizacjĶ dwch mieszkajħcych tam szlacheckich rodw.
Mistrzu Gry, jest to dÿugi scenariusz Ï na co najmniej dwie lub trzy herbaty. Miej, proszĶ,
do niego cierpliwoŰĚ. Najlepiej, przeczytaj najpierw uwagi wstĶpne, opis miasta i sytuacji
politycznej, a potem przy nastĶpnej herbacie usiħdƊ do czytania Epizodw, moƌe rwnieƌ w
dwch kawaÿkach.
WiĶkszoŰĚ Graczy preferuje grĶ wymyŰlonymi przez siebie postaciami, dlatego teƌ w
scenariuszu nie przewidziano dla nich konkretnych rl. Jednak nie kaƌda postaĚ bĶdzie do tej
historii odpowiednia. Scenariusz zakÿada, ƌe Bohaterowie Graczy to grupa mÿodych, raczej
niedoŰwiadczonych poszukiwaczy przygd (szlachcicw, awanturnikw), ktrzy przybywajħ do
Guadairy, aby zaciħgnħĚ siĶ na wyprawĶ morskħ. BG nie znajħ miasta i nie muszħ teƌ znaĚ siĶ
nawzajem.
Mistrzu Gry, BG mogħ mieĚ juƌ kilka przygd na swoim koncie, choĚ nie powinni to byĚ
starzy wyjadacze i doŰwiadczone wygi. Jednak najlepiej bĶdzie, jeƌeli poprosisz swoich Graczy,
aby dla potrzeb tej historii stworzyli nowe postaci. PoproŰ ich o ludzi mÿodych, peÿnych ideaÿw i
mÿodzieśczego zapaÿu do ƌycia. O ludzi otwartych na Űwiat, moƌe noszħcych w sobie jakħŰ
TajemnicĶ, ale nie oglħdajħcych siĶ za siebie i z odwagħ patrzħcych w przyszÿoŰĚ.
W miarĶ rozwoju przygody, BG bĶdħ zdobywaĚ doŰwiadczenie, kontakty i pozycjĶ w
mieŰcie. Ich dziaÿania bĶdħ mieĚ niebagatelny wpÿyw nie tylko na losy obu wspomnianych rodw
szlacheckich, ale i caÿej Guadairy. ChoĚ z poczħtku Graczom moƌe siĶ wydawaĚ, ƌe w caÿej
opowieŰci peÿniħ rolĶ maÿo waƌnych pionkw, z czasem przekonajħ siĶ, ƌe zasÿugujħ na miano
ehedre , czyli istotnych figur. A wyprawa morska... ruszy dopiero pod koniec caÿej historii i jej
przebieg to juƌ materiaÿ na nastĶpny scenariusz.
Scenariusz ten, zwÿaszcza w pƊniejszych fragmentach, ucieka od liniowej formuÿy
prowadzenia sesji. Dlatego poniƌszy tekst rozpoczyna siĶ od rozdziaÿw opisujħcych miasto i
panujħcħ w nim sytuacjĶ politycznħ, ktre pozwolħ Ci zorientowaĚ siĶ w realiach caÿej historii.
Dopiero nastĶpne rozdziaÿy to piĶĚ Epizodw przedstawiajħcych wydarzenia, w ktre wciħgniĶci
bĶdħ BG. W miarĶ rozwoju akcji, coraz mniej bĶdzie zdarześ niezaleƌnych od dziaÿaś BG, a
coraz wiĶcej takich, ktre bĶdħ przez BG inicjowane albo bĶdħ skutkiem ich wyborw. W tym
celu w scenariuszu przedstawione bĶdħ miejsca, sytuacje i Bohaterowie Niezaleƌni, ktrych
moƌna wprowadziĚ do gry w sposb bardzo elastyczny, zaleƌny od poczynaś BG. W miarĶ
rozwoju historii, BG bĶdħ coraz lepiej poznawaĚ miasto i wyrabiaĚ sobie znajomoŰci i kontakty.
Powinni czuĚ siĶ w Guadairze coraz pewniej, tak, aby po pewnym czasie mogli powiedzieĚ, ƌe to
jest Ich miasto. Nie zmienia to faktu, ƌe Ty i tak bĶdziesz miaÿ dla nich kilka niespodzianek.
3506500.001.png
Spis tre¬ci
Kilka uwag wstĶpnych .......... 2
Miasto .......... 3
Sytuacja polityczna .......... 4
Epizod I. Zawiħzanie wħtkw .......... 5
Epizod II. Pasaƌer dyliƌansu .......... 8
Epizod III. Starzejħcy siĶ chÿopiec .......... 10
Epizod IV. Posħg w zatoce .......... 16
Epizod V. Trzecia siÿa .......... 19
Epilog .......... 24
Uwagi koścowe .......... 24
Mapa miasta .......... 25
Kilka uwag wst¦pnych
Mistrzu Gry,
1. Informacje podane w rozdziale âSytuacja politycznaÒ odsÿaniaj przed BG stopniowo.
Poczħtkowa niewiedza najprawdopodobniej wepchnie BG w kÿopoty, ktre jednak sħ esencjħ
pierwszych Epizodw scenariusza. Co wiĶcej, Druƌyna bĶdzie miaÿa przyjemnoŰĚ z odkrywania
sekretw miasta.
2. Przed kaƌdym Epizodem zamieszczony jest jeden cytat. Jeƌeli masz takħ moƌliwoŰĚ, wywieŰ go
na drzwiach miejsca, gdzie siĶ spotykacie na sesjĶ albo poÿƌ na stole, ale tylko na poczħtek
Waszego spotkania. Nie komentuj w ƌaden sposb tego cytatu, Gracze sami siĶ domyŰlħ, ƌe ma
to Űcisÿy zwiħzek z danym Epizodem. Niech to bĶdzie pewnego rodzaju wprowadzenie do gry,
motto danej historii. Jeƌeli natomiast nie przepadasz za cytatami, po prostu je usuś ze
scenariusza.
3. Gdy Gracze bĶdħ robili postaci do Gry, zmuŰ ich, aby kaƌdy znalazÿ sobie rwnieƌ rysunek
postaci Ï moƌe to byĚ zdjĶcie jakiegoŰ aktora, bohatera filmu lub ksero rysunku z ksiħƌki. Jeƌeli
bĶdziesz miaÿ takħ moƌliwoŰĚ, przygotuj teƌ rysunki lub zdjĶcia BN-w Ï to bardzo oƌywia
postaci wystĶpujħce w grze.
4. Rozdawaj Punkty DoŰwiadczenia pod koniec kaƌdego Epizodu Ï niech Gracze czujħ, ƌe ich
Bohaterowie rozwijajħ siĶ i nabierajħ doŰwiadczenia juƌ podczas tego scenariusza.
5. Zgodnie z zaÿoƌeniami tej historii, Gracze bĶdħ odgrywaĚ osoby mÿode, niedoŰwiadczone.
ZwrĚ uwagĶ na moment gdy przyjdzie im zabiĚ pierwszego w ich ƌyciu czÿowieka. Byÿoby to
dziwne, gdyby przyszÿo im to ÿatwo, zupeÿnie bez emocji.
6. Scenariusz ten stara siĶ uniknħĚ liniowej formy gry. W konsekwencji, w wielu miejscach tej
opowieŰci, to Gracze powinni kreowaĚ wydarzenia. Pozwl im na to. WiĶcej, zachĶcaj ich do
tego. Pokazuj im moƌliwoŰci, wspieraj ich inicjatywy, zwÿaszcza w pierwszych Epizodach, gdzie
nie bĶdħ jeszcze dobrze znali Guadairy.
7. I w koścu: propozycje na tÿo muzyczne do tej historii. Warto tutaj odejŰĚ od tradycyjnego,
mocnego i dynamicznego albo mrocznego podkÿadu pod sesje. Na pewno Űwietnie siĶ sprawdzħ
Űcieƌki dƊwiĶkowe do filmw âWielkie nadziejeÒ (1997 rok) i âMiami ViceÒ (2006) Ï tworzħce
atmosferĶ tĶtniħcego ƌyciem miasta. Godne polecenia sħ teƌ pÿyty Twilight Singers i United
Future Organization. A na pokaz w szkole taśca z poczħtku Epizodu III znakomity bĶdzie
kawaÿek z napisw koścowych filmu âConstantineÒ (2005).
Miasto
Guadaira. Niewielki, stary port na poÿudniowym wybrzeƌu kontynentu. Miasto leƌħce na
skalistej wyƌynie ostrym klifem schodzħcej wprost do morza. Miasto sÿynne ze swoich skaÿ i
dzikich mew.
GuadairĶ zbudowaÿy elfy. Wtedy jeszcze nazywaÿa siĶ Firr Eille czyli âSkaÿy na SÿoścuÒ.
Po zdobyciu jej prawie 200 lat temu, ludzie przebudowali miasto. Jedynie w centrum pozostaÿy
Űlady architektury dawnych budowniczych: kilka paÿacykw z szarego lub biaÿego kamienia, teraz
zamieszkiwanych przez nowobogackich, delikatnie rzeƊbione fontanny na niewielkich placykach i
kamienny most spinajħcy Pierwszħ RozpadlinĶ.
Dookoÿa rozbudowali siĶ nowi mieszkaścy. Krlujħ niewysokie, masywne, pobielane
domy chroniħce ludzi przed wszechobecnym upaÿem. CzĶsto wewnħtrz budynkw znajdujħ siĶ
maÿe ogrody. Biedniejsi mieszkaścy zajmujħ ciħgnħce siĶ rzĶdami wielopiĶtrowe kamienice, w
ktrych ogrdki zastĶpujħ wyschniĶte podwrka. Najuboƌsi mieszkajħ w glinianych, byle jak
postawionych lepiankach stojħcych nad samym klifem.
Guadaira leƌy na trzech Rozpadlinach Ï pĶkniĶciach skaÿ ciħgnħcych siĶ z zachodu na
wschd, rwnolegle do brzegu morza. Rozpadliny, szerokie zazwyczaj na 10-20 metrw, dzielħ
miasto na trzy dzielnicĶ: Portowħ, Centralnħ i Mieszczaśskħ. Przez dwie pierwsze Rozpadliny
przerzucone sħ po dwa potĶƌne mosty umoƌliwiajħce komunikacjĶ miĶdzy dzielnicami. Trzecia
Rozpadlina leƌy juƌ wÿaŰciwie za granicami Guadairy, przylega do jej pÿnocnego muru.
Miasto ma ksztaÿt bardzo regularny, prawie prostokħtny, swojħ dÿuƌszħ, poÿudniowħ
krawĶdziħ przylegajħc do morskiego klifu. Z trzech pozostaÿych stron otoczone jest murami. Przy
murach, oczywiŰcie od wewnĶtrznej strony, rozlokowanych jest kilka posterunkw straƌy
miejskiej. Poniewaƌ caÿe miasto leƌy na klifie kilkadziesiħt metrw nad poziomem morza, w
poÿudniowej dzielnicy Portowej znajdujħ siĶ olbrzymie kamienne schody i podjazd dla wozw
prowadzħce wprost na portowe keje. Po obu stronach portu rozciħgajħ siĶ potĶƌne ÿaścuchy skaÿ
tworzħce wokÿ drewnianych pomostw naturalnħ zatokĶ morskħ.
Mistrzu Gry, na koĶcu tego tekstu zaĀĥczony jest pobieōny szkic planu miasta. Jednak
rozgrywanie tego scenariusza bĪdzie duōo Āatwiejsze i przyjemniejsze dla Graczy, jeōeli jeszcze przed
pierwszĥ sesjĥ przygotujesz duōĥ mapĪ Guadairy. Niech to bĪdĥ co najmniej cztery, a jeōeli macie
duōo miejsca na stole, to dwanaŁcie kartek A4 podklejonych razem taŁmĥ. MapĪ moōna wyciĥě w jakiŁ
fantazyjny ksztaĀt, dorysowaě rōĪ wiatrw i moōe jeszcze kilka Āadnych detali. Na poczĥtek zaznacz
na niej jedynie port, mury miejskie i kilka podstawowych miejsc znanych BG. Z czasem, bĪdziesz na
niej umieszczaĀ kolejne miejsca, w ktrych bĪdzie siĪ rozgrywaě akcja tej opowieŁci. DziĪki temu
Gracze bĪdĥ mieě poczucie, ōe ich postaci znajĥ miasto coraz lepiej. BĪdzie to teō forma odŁwieōenia
sobie ubiegĀych wydarzeĶ na kolejnych sesjach.
Na jednej z wysp za korali sznur,
Tubylec zÈoto daÈ.
I poszli wszyscy w ten dziki kraj,
Bo zÈoto mieÎ kaÒdy chciaÈ.
I wszelkie szczÆÌcie spotkaÈo tych,
Co wyszli na ten brzeg.
Bo peÈne zÈota Èadownie sÄ
I kaÒdy bogaczem jest.
WÿaŰnie do Guadairy Űciħgajħ teraz poszukiwacze przygd. Znana w okolicy rodzina de
Mojacart organizuje rejs morski, ktrego celem jest odkrycie lħdw na dalekim poÿudniu. W
âOŰmiornicyÒ, jednej z portowych tawern Guadairy, moƌna usÿyszeĚ ballady piĶknej bardki Igi
Almello, Űpiewajħcej o odlegÿych wyspach kryjħcych skarby i przygody. Dwjka sternikw Ï
Bjarni i Jasmine prowadzi od razu zapisy na wyprawĶ. Rejs ma siĶ odbyĚ na brygu âCieśÒ
naleƌħcym do rodziny de Mojacart. Kapitanem bĶdzie niejaki Henryk Harrkon, o ktrym wŰrd
knajpianych plotek moƌna usÿyszeĚ, ƌe jest osobħ zaufanħ rodu organizujħcego wyprawĶ.
Sytuacja polityczna
Guadairħ rzħdzi diuk Ï Tiberius del Vera (w imieniu cesarza, krla Ï to juƌ, Mistrzu Gry,
zaleƌy od realiw Twojego Űwiata). Diuk jest juƌ stary, schorowany i sÿabo kontroluje to, co siĶ
dzieje w mieŰcie. Jego starszy syn Philip moƌe byÿby i dobrym wÿadcħ, ale wiĶkszoŰĚ czasu spĶdza
w bibliotekach, czytajħc stare ksiĶgi. Mÿodszy syn Ï Xavier Ï ma naturĶ doŰĚ kapryŰnħ i skupia siĶ
na organizowaniu hucznych imprez, bali i przyjĶĚ.
W takiej sytuacji, sporħ pozycjĶ w mieŰcie osiħgnĶÿy dwa rody szlacheckie: de Mojacart i al
Tiganesti, kontrolujħce duƌħ czĶŰĚ handlu, transportu morskiego przechodzħcego przez GuadairĶ
oraz majħce w swoim posiadaniu sporo luksusowych zajazdw i wiĶkszych sklepw. Pozornie,
potĶƌniejszħ wydaje siĶ byĚ rodzina al Tiganesti, posiadajħca dobre znajomoŰci w straƌy miejskiej.
Poziom korupcji w mieŰcie nie jest jednak aƌ tak wysoki, aby takie kontakty umoƌliwiÿy np.
zamkniĶcie sklepu konkurencji lub oskarƌenie wysoko postawionej osoby o zabjstwo.
O sile rodu al Tiganestich stanowi dwch braci. Starszy Ï Zacarias to osoba owiana
tajemnicħ, bardzo rzadko pokazujħca siĶ publicznie. To on podejmuje wiĶkszoŰĚ najwaƌniejszych
dla rodziny decyzji. Posiada teƌ pewne talenty magiczne Ï tak przynajmniej gÿoszħ plotki.
Druƌyna najprawdopodobniej w ogle go nie spotka. Drugi brat Ï Luca jest czÿowiekiem
porywczym, sÿabo nadajħcym siĶ do dowodzenia ludƊmi, ale o duƌej przytomnoŰci umysÿu. Kilka
lat swojej mÿodoŰci spĶdziÿ wÿczħc siĶ po Űwiecie jako najemnik, co rzutuje na jego obecny styl
dziaÿania. Lubi wÿasnorĶcznie rozwiħzywaĚ pojawiajħce siĶ problemy, najchĶtniej z mieczem w
rĶkach Ï zresztħ Űwietnie nim wÿada.
Jest jeszcze trzeci brat al Tiganesti Ï Nicolas. Jest on przyrodnim bratem Zacariasa i Luki,
urodzonym przez drugħ ƌonĶ nieƌyjħcego juƌ seniora rodu. Nicolas, szczupÿy osiemnastolatek, z
zamiÿowania jest artystħ malarzem. Wieczory i noce spĶdza ze swojħ kochankħ w starym
ogrodzie, leƌħcym nad klifem morskim na skraju miasta. Poza malarstwem i urokiem mÿodej
Danes nic go wÿaŰciwie nie interesuje, a juƌ na pewno nie spory o wÿadzĶ w Guadairze. Znakiem
rodowym al Tiganestich jest zÿota salamandra Ï pierŰcieś z tym symbolem noszħ wszyscy trzej
bracia.
Dla al Tiganestich pracuje rwnieƌ tzw. Laboratorium. Jest to grupa gnomw i kilku
krasnoludw zajmujħcych siĶ konstrukcjħ nowoczesnych broni i zabjstwami na zlecenie. W
Laboratorium wykonywane sħ Űwietne pistolety strzaÿkowe i niewielkie kusze, niejednokrotnie
caÿe z lekkiej stali. Gnomy produkujħ teƌ sporo broni, ktrej uƌycie jest zakazane Ï m.in. sztylety i
noƌe do rzucania zatrute Űmiertelnymi truciznami lub posiadajħce zadziory pozostajħce w ranie po
zadaniu pchniĶcia. Laboratorium, na zlecenie Zacariasa czy Luki, zajmuje siĶ usuwaniem z tego
Űwiata osb niewygodnych dla rodziny al Tiganestich. Laboratorium ma swojħ siedzibĶ w byÿej
kuƊni, mieszczħcej siĶ nad samym klifem w poÿudniowo-zachodniej czĶŰci miasta. Jest to
parterowy budynek pozbawiony okien, rozbudowany o dodatkowe pomieszczenia. Jeƌeli
Druƌyna trafi tam kiedyŰ, np. Űledzħc jednego z gnomw, wewnħtrz zobaczy spore palenisko,
kowadÿa, kilka duƌych stoÿw z rozÿoƌonħ broniħ i trochĶ caÿkiem nowoczesnej maszynerii
sÿuƌħcej do obrbki broni Ï szlifowania, udraƌniania ostrzy i wykonywania zadziorw. W Űrodku
siedzi zazwyczaj dwch lub trzech gnomw czy krasnoludw pracujħc nad jednym ze zleceś od
Zacariasa.
Rodzina de Mojacart to przede wszystkim Miguel i jego siostra Nikki oraz ich dziadek
Wolfgang. Miguel Ï trzydziestoparolatek ma ambicjĶ byĚ szarħ eminencjħ, âcapo di tutti capiÒ
Guadairy. Swojħ bezwzglĶdnoŰĚ, ktrħ zresztħ przejħÿ od Wolfganga, skrywa pod maskħ elegancji.
Ma talent do intryg, zakulisowych dziaÿaś i manipulowania ludƊmi. Nikki wszelkħ politykĶ
pozostawia bratu. Sama rzadko wÿħcza siĶ w misterne plany budowania potĶgi rodziny. Jej
ƌywioÿem sħ nocne wÿczĶgi po mieŰcie w poszukiwaniu okazji do dobrej zabawy, najlepiej
poÿħczonej z porzħdnħ rozrbħ przy uƌyciu ostrej broni. Nikki, co tu ukrywaĚ, lubi zabijaĚ. Oboje
z bratem znakomicie walczħ zarwno mieczem jak i rapierem. Nikki wÿħczy siĶ w toczħce siĶ w
Guadairze spory o wÿadzĶ dopiero pod wpÿywem wydarześ, ktre dotknħ ja osobiŰcie. A wtedy
bĶdzie dziaÿaĚ bez zastanowienia i nie liczħc siĶ z konsekwencjami.
OpiekĶ nad rodześstwem sprawuje Wolfgang. Starsi ludzie w mieŰcie wiedzħ, ƌe
Wolfgang to dziadek Miguela i Nikki, ale mÿodsi rzadko w to wierzħ. Stary szlachcic, choĚ ma lat
osiemdziesiħt, wyglħda na niecaÿe piĶĚdziesiħt. Wolfgang zajmuje siĶ alchemiħ i magiħ, a swego
czasu wszedÿ w posiadanie sekretu umoƌliwiajħcego przedÿuƌanie swojego ƌycia kosztem
cudzych, z czego skwapliwie korzysta. Wolfgang rzadko interesuje siĶ ƌyciem publicznym miasta,
peÿni natomiast rolĶ doradcy Miguela, a jednoczeŰnie wprowadza Nikki w podstawy magii, do
czego dziewczyna wydaje siĶ mieĚ talent. Caÿa rodzina ubiera siĶ na czarno z elementami srebra,
roztaczajħc wraƌenie mrrrocznej elegancji. Ich herbem rodowym jest czarna rƌa.
Dziaÿania rodziny de Mojacart cechowaĚ bĶdzie zazwyczaj pewna subtelnoŰĚ i dbaÿoŰĚ o
styl, ktrego brakuje al Tiganestim. Zacarias i Luca lubiħ proste rozwiħzania, czĶsto po prostu
brutalnħ siÿĶ. Warto podkreŰliĚ, ƌe moƌliwoŰci obu rodw nie sħ nieograniczone Ï oprcz
âLaboratoriumÒ pracujħcego dla al Tiganestich, kaƌda z rodzin dysponuje kilkunastoma ludƊmi,
ktry moƌe wykorzystaĚ jako szpiegw, reketerw lub mniej czy bardziej wprawnych zabjcw.
Epizod I. Zawi¤zanie w¤tkw
Nie wierzysz w przeznaczenie ?
Nie wiem, czy wierzÆ w cokolwiek. A co do przeznaczenia... Obawiam siÆ, Òe ono nie
wystarcza. Trzeba czegoÌ wiÆcej.
- Andrzej Sapkowski
Zakÿadamy, ƌe Gracze, pojedynczo lub grupħ, dotrħ pod âOŰmiornicĶÒ i zaciħgnħ siĶ na
wyprawĶ. Jeƌeli Gracze dotħd siĶ nie poznali, stwrz im, Mistrzu Gry, ku temu okazjĶ. Daj im
czas na pierwsze oglĶdziny, dialogi i wstĶpne uprzejmoŰci. Wyprawa, zgodnie z oficjalnymi
informacjami, ruszy nie wczeŰniej niƌ za kilka dni, jest wiĶc czas na obejrzenie miasta, zaÿatwienie
wÿasnych spraw i zakupw. Jeƌeli BG nie tworzħ jeszcze Druƌyny, zorganizuj kilka sprzyjajħcych
zbiegw okolicznoŰci, ktre pozwolħ im spotkaĚ siĶ na mieŰcie, pogadaĚ i zapoznaĚ.
WÿaŰnie w âOŰmiornicyÒ BG mogħ nawiħzaĚ pierwsze znajomoŰci ze sternikami wyprawy
Ï Bjarnim i Jasmine oraz bardkħ Igħ. Jasmine jest niewysokħ, szczupÿħ brunetkħ. Robi wraƌenie
spokojnej i rzeczowej. Na gÿowie nosi zazwyczaj chustkĶ zawiħzanħ na pirackħ modÿĶ. Bjarni to
ƌeglarz z krwi i koŰci: twarz poorana zmarszczkami, zmierzwiona broda i wÿosy niedbale
zwiħzane w warkocz. Czterdziestoletni juƌ sternik ma prawie dwa metry wzrostu, a przy tym jest
Zgłoś jeśli naruszono regulamin