David Pratt - Reinkarnacja a przyrost populacji (2005) - broszura.pdf

(129 KB) Pobierz
Reinkarnacja a przyrost populacji
Reinkarnacja
a
przyrostpopulacji
Dav i id Pra t t t t
Û Część1
Û Część2(Lipiec2005)
Źródło: DavidPrattExploringTheosophy
1
Część1
Czy przyrost populacji wyklucza reinkarnację? pytanie to często
pojawiasięwdyskusjachnatematreinkarnacji.JesttorównieŜtytułostatniego
artykułuDavidaBishai,opublikowanegow"JournalofScientificExploration". 1
Oszacowano,Ŝe8000latp.n.e.światowapopulacjaliczyła5milionów,
aw1rokun.e.juŜokoło300milionów.WdzisiejszychczasachnaZiemiŜyje
około6miliardówludzi.Liczbatawzrastawtempie85milionówludzinarok
(135milionówurodzeńna50milionówzgonów).JednakobecniekończysięjuŜ
okrestakszybkiegoprzyrostuludności.DavidBishaipisze:
Ponad20lattemurozpocząłsiętrwałyspadekliczbyurodzeńinicnie
wskazujenato,abytendencjatamiałasięzmienić.Pomijającznaczące,
nieprzewidywalnekomplikacjegospodarczelubepidemiologiczne,liczba
ludnościpowinnawynieśćokoło10miliardówludzigdzieśwroku2050.
Jeśli reinkarnacja jest prawdą i załoŜymy, Ŝe całkowita liczba ludzkich
dusz(zarównowcielonychjakiniewcielonych)rozwijającychsięnaziemijest
mniej więcej stała, to gdy przeciętny okres między wcieleniami zostanie
skrócony, liczba ludności moŜe się tylko zwiększyć. Odwrotnie, aby ogólna
populacja zmniejszyła się, przeciętny okres między wcieleniami musi być
dłuŜszy.
Odtądprzypuszczenie,ŜeśredniadługośćczasuspędzonegowróŜnych
stanach pośmiertnych faktycznie się zmienia wydaje się rozsądne. W myśl
róŜnychJug(przyp.tłum.epokwdziejachludzkości)iinnychcykli,przez
które przechodzi ludzkość, to zmiany całkowitej liczby ludzkiej populacji są
wręcz oczekiwane i nie stanowią zagroŜenia dla idei reinkarnacji. Jest to
równieŜkonkluzjaosiągniętaprzezDavidaBishai,któryanalizujezagadnienie
matematycznie.
Zgodniezteozofią,przeciętnadługośćŜyciapośmiertnegojestokoło100
razy dłuŜsza od czasu trwania ostatniego wcielenia. Czasami średni czas
spoczynkuwynosiokoło1500lat,alejesttoopartenaprzeciętnejdługościŜycia
z ostatnich 15 lat. Rzeczywiste wartości ogromnie się róŜną,
w zaleŜności od stopnia rozwoju umysłowego i duchowego. W rzadkich
przypadkach jak u dzieci, które umierają śmiercią gwałtowną, ponowne
wcieleniemoŜemiećmiejscewciągukilkulat. 2 Gwałtownywzrostświatowej
populacjiwostatnichlatachoznacza,ŜereinkarnacjamamiejsceszybciejniŜ
dawniejjesttopoczęściodbicieszybszegotempaŜyciaiwyraźnychtendencji
materialistycznychobecnegowieku.
2
W literaturze teozoficznej stwierdzono, Ŝe liczba dusz niewcielonych
dalece przewyŜsza liczbę wcielonych. 3 G. de Purucker powiedział, Ŝe liczba
inkarnowanych dusz jest jedynie jedną setną nieinkarnowanych. 4 JednakŜe,
podana wcześniej globalna liczba populacji wahała się ogromnie w trakcie
ludzkiejhistorii,podczas,gdyliczbawcielonychmonadniezmieniłasię. 5 Ta
częśćprzypuszczalnieodnosisiętylkodośredniejglobalnejpopulacjiludności
jakakolwiek ona jest. Przy innej okazji, Purucker wstępnie zasugerował, Ŝe
całkowita liczba ludzkich dusz ewoluujących na ziemi moŜe wynieść 10
miliardówlubzwiększyć5krotnieobecnąglobalnąpopulację. 6
OdtejporymoŜemyprzypuszczać,Ŝeświatowapopulacjaosiągnieszczyt
około10miliardówludziw2050roku.Całkowitaliczbaduszwcielającychsię
do naszego świata nie moŜe być oczywiście mniejsza od spekulowanej
i powinna być duŜo większa. UŜywając współczynnika 5 tego samego, co
PuruckeruŜył,mogłobyistnieć50miliardludzkichduszpowiązanychznaszym
globem.
DavidBishaiocenia maksymalnąliczbęduszna100miliardów.Swoje
obliczeniaopieranaszacunkowejwartości100miliardówludzi,którzypojawili
sięnaZiemiodokoło50000rokup.n.e.ZpunktuwidzeniaBishai,byłyto
pierwsze rozwinięte istoty, jakie się pojawiły. Teozofia, z drugiej strony, ma
dowody,dziękiktórymwnioskuje,Ŝepoczątkiludzkiejcywilizacjisięgająwiele
milionówlatwstecz.MoŜemyprzypuszczać,ŜejeślikaŜdaduszaludzkamiała,
conajmniejjednąinkarnacjępocząwszyodroku50000p.n.e.,tomaksymalna
liczbaduszludzkichniewyniesiewięcejniŜ100miliardów.
Tertulian zagorzały chrześcijanin, ojciec kościoła jako jeden
zpierwszychludziuznał,ŜeprzyrostludnościpodwaŜareinkarnację.Jednoz
jego najwaŜniejszych twierdzeń dotyczących chrześcijańskiej teologii zawiera
sięwnastępującychsłowach:
IumarłSynBoŜy,cowręczdlategojestwiarygodne,Ŝejestniedorzeczne.
IzłoŜonywgrobiezmartwychwstałtojestpewne,boniemoŜliwe. 7
objawienie, które nie wzbudza ufności, co do zdolności racjonalnego
myśleniauTertuliana.
C i, którzy uŜywają argumentu zmienności populacji do uniewaŜnienia
reinkarnacji,zakładają,ŜeśredniokrespomiędzydwomaŜywotamipozostaje
niezmienny w całej historii ludzkości. Bishai zwraca uwagę na to, jak takim
sceptykomudałosięzdobyćtranscendentalnąwiedzęostaniepośmiertnym,jeśli
nawetniewierzą,Ŝepozostajetajemnicą!
3
4345723.001.png
Bibliografia:
1. David Bishai, 'Can population growth rule out reincarnation? A model of circular
migration',JournalofScientificExploration,tom14,nr3,s.411420,2000.
2. G. de Purucker, FountainSource of Occultism, TUP, 1974, s. 593594; 'Where
reincarnationandbiologyintersect',dostępnewInternecie: davidpratt.info
3. W.Q. Judge, The Ocean of Theosophy (1893), TUP, 1973, s. 8688; G. de Purucker,
StudiesinOccultPhilosophy,TUP,1973,s.579580.
4.G.dePurucker,TheEsotericTradition,wyd.drug.,TUP,1940,s.877;DialoguesofG.de
Purucker,TUP,1948,3:s.219320.
5.H.P.Blavatsky,TheSecretDoctrine(1888),TUP,1977,1:s.171,173,182183,2:s.302
303.
6.StudiesinOccultPhilosophy,s.580.
7.Zacytowanew:TheEsotericTradition,s.9.
Skróty:
TUPTheosophicalUniversityPress
S TYCZEŃ 2001
P OPRAWIONE : L ISTOPAD 2001
4
4345723.002.png
 
Część2
Inne proponowane wyjaśnienia wzrostu i spadku populacji na ziemi są
następujące:
1. Monady z innych planetarnych łańcuchów (niekoniecznie z naszego
UkładuSłonecznego)przyłączająsiędoludziewoluującychnaZiemialbo
monadyopuszczająZiemiębymóckontynuowaćewolucjęgdziekolwiek;
2. Zwierzęceduszeodradzająsięjakoludzielubludzkieduszeodradzająsię
jakozwierzęta.
Odnośniepierwszegopunktu,H.P.Bławatskastwierdziłaogólnązasadę:
LudzkośćPierwszejManwataryjestludzkościąsiódmej,jakrównieŜjest
pośredniozwiązanazewszystkimiinnymi.Ludzkośćpierwszejrasyjesttą
samą ludzkością, co w drugiej, trzeciej, czwartej, piątej itd. Do końca,
Monady będą cyklicznie i stale wcielać się, przynaleŜąc do Dhyani
CzochanównaszegoŁańcuchaPlanetarnego. 1
Ludzkość,odpierwszejaŜdoostatniej(siódmej)rasy,składaćsiębędziez
jednegoitegosamegozespołuaktorów,którzyschodzązsubtelniejszych
sfer, aby odbyć artystyczne tournée na Ziemi. Zaczynając jako czyste
duchy zstępującące w podróŜ dookoła świata (zaiste!) z wiedzą o
prawdzie (...) wrodzone nam, cykliczne prawo sprowadza nas do
przeciwnejstronywierzchołkasubtelności,któryzostałstraconynaziemi
i z którego juŜ spadliśmy. To samo prawo duchowego przyciągania
sprawia, Ŝe wolno wspinamy się do jeszcze wyŜszych, jeszcze bardziej
doskonalszych,czystszychsferniŜte,zktórychwyruszyliśmy. 2
Inaczejujmując,jeślitylkomamypowiązaniazszczególnymłańcuchem
planetarnym,musimyprzejśćprzezwszystkiejegocykle,odpoczątkudokońca
tzn. poprzez7 rasna wszystkich globach, wkaŜdym z 7obiegów, a wnim
7wcieleń.PrzechodzącstopniowoprzezkaŜdez10królestwzkolei,ewoluując
z"nieśmiałych"iskierboŜychdowpełniświadomychbogów.Wydajesięmało
prawdopodobne, Ŝe ludzka monada opuści nagle Ziemię w trakcie trwania
swojego cyklu i pędem oddali się po to, aby przyłączyć się do procesu
ewolucyjnego trwającego juŜ na zupełnie innej planecie, a nawet i w innym
układziesłonecznym.
Większość z monad obecnie ewoluujących w łańcuchu Ziemskim
w aktualnym wcieleniu, rozwijała się równieŜ w tym samym łańcuchu
wpoprzednimwcieleniu(któregopozostałościsąłańcuchemksięŜycowym).Jak
jesttowyjaśnionewtekścieozewnętrznychobiegach 3 ,poskończeniupełnego
cyklu ewolucyjnego (cyklu 7 planetarnych manwatar) łańcucha ziemskiego
przechodzimy do następnych świętych planet. Tam przechodzimy
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin