Jolanta Gaffke i Jolanta Kasprzycka
ĆWICZENIA LOGORYTMICZNE
1. Ćwiczenia kształtujące umiejętność wykonywania ruchów lokomocyjnych- chodu, biegu " Marsz w rozsypce / korekta postawy/ " Marsz miedzy leżącymi w rozsypce klockami " Marsz z wysoko podnoszonymi kolanami " Marsz krótkimi krokami po linii prostej wzdłuż np. skakanki / bez akompaniamentu/ " Marsz przodem i tyłem w rozsypce " Marsz ze wspięciem na palce " Marsz w rozsypce ze zmianą kierunku na sygnał hop " Marsz głośno, cicho " Marsz krokiem dostawnym w przód , w tył, na boki, " Marsz z jednoczesnym klaskaniem " Marsz ze wspięciem na palce i na piętach " Marsz wężem / z akompaniamentem / " Swobodny bieg w rozsypce " Bieg w miejscu, tyłem, między klockami, " Bieg z wymachem nóg do tyłu , bieg parami, 2. Ćwiczenia kształtujące umiejętność wykonywania podskoków i przeskoków " Sprężynowanie kolan " Zeskok obunóż z niskiego taboretu " Podskoki obunóż w miejscu " Przeskoki obunóż przez skakankę " Podskoki obunóż / pajace/ " Przeskoki z jednej nogi na drugą " Przeskoki przez klocki " Podskoki jednonóż , wykonywane kolejno, jedną i druga nogą " Podskoki zmienne 3. Ćwiczenia na opanowanie umiejętności napinania i rozluźniana mięśni " Chodzenie w rozsypce , na sygnał stanie na baczność " Chodzenie w rozsypce na sygnał stają na palcach " Parami chodzenie po sali , na sygnał trzymanie za dłonie , napinanie ich " Stanie z rękami naprężonymi i wyciągniętymi przed siebie , na sygnał rozluźnienie " Stanie z rękoma naprężonymi w bok, na sygnał rozluźnienie " Siad skulny , ręce oplatają nogi , na sygnał napięcie mięśni , rozluźnienie " Dzieci ruchem naśladują laki / mięsnie napięte/ " Dzieci leżą na plecach , nogi podnoszą do poziomu, naśladują chodzenie po suficie 4. Ćwiczenia kształtujące umiejętność poruszania się w przestrzeni " Dzieci maszerują w rozsypce , na sygnał - koło - tworzą koło i maszerują po obwodzie " Biegają po sali, na sygnał - w miejscu- , biegają w miejscu " Maszerują w parach, na sygnał - kółka , maszerują po linii małych kółek " Marsz wężem, ćwiczenie realizujemy bez zmiany kierunku , i z jego zmianą " Dzieci maszerują w rozsypce, na sygnał - już , zmiana kierunku o 90 stopni " Dzieci maszerują w rozsypce, na sygnał zmiana kierunku i marsz 5. Ćwiczenia koordynacyjne i inne " Toczenie piłki w skłonie dookoła nóg " Siad turecki - toczenie piłki do pary " Maszerowanie z jednoczesnym toczeniem piłki przed sobą " Przerzucanie piłeczki z jednej ręki do drugiej " Marsz na czworakach, toczenie piłki głową " Podawanie piłki w rzędzie : górą , dołem, bokiem " Siad klęczny , toczenie piłki dookoła siebie " Siad turecki, toczenie piłki dookoła siebie " Przerzucanie piłki do dziecka z pary " Wrzucanie piłeczek do kosza " Skoki zajęcze " Przechodzenie pod skakanką " Leżenie tyłem , jazda na rowerze " Leżenie tyłem , przyciąganie kolan do klatki piersiowej " Rysowanie krokami figur geometrycznych " Marsz z jednoczesnym graniem na instrumentach perkusyjnych 6. Ćwiczenia słowno - ruchowe / istota tych ćwiczeń jest bezwzględny związek muzyki i ruchu / Chodzenie w rytm bębenka i we własnym tempie " Dzieci poruszają się w rytm zmieniającej się muzyki " Zabawa w zegary - jeden instrument ilustruje tempo jednego zegara . Liczbę zegarów ustalamy dowolnie " Wycieczka w góry , idąc pod górę zwalniamy tempo, zbiegając z góry przyspieszamy " Marsz rozpoczyna jedno dziecko , które wprowadza nowe elementy- skoki, bieg, podskoki zmienne, " Marsz z przyspieszaniem i zwalnianiem tempa " Uderzanie piłką o podłogę w podanym tempie DYNAMIKA I BARWA DŹWIĘKU " Skaczące piłki : dzieci skaczą obunóż , dynamika skoków uzależniona jest od głośności dźwięków bębenka / głośność trzeba zmieniać / " Dzieci chodzą po linii koła , głośna muzyka oznacza chodzenie po linii koła , cicha rozsypka " Dzieci chodzą w rozsypce , muzyka głośna chodzenie z klaskaniem, cicha stukanie palcami o podłogę " Dzieci siedzą , muzyka głośna klaskanie , cicha - leżenie " Dzieci maszerują w miejscu zgodnie z narastająca i opadającą dynamika " Marsz dużymi krokami- głośna muzyka , na palcach- cicha " Dźwięki forte - przeskoki, piano- skoki w miejscu " Improwizacja na instrumentach perkusyjnych " Echo rytmiczne - jedno dziecko improwizuje forte rytm , drugie piano powtarza " Naśladowanie ruchem dźwięków poszczególnych instrumentów METRUM " Osoba prowadząca improwizuje na bębenku , kiedy nieregularne akcenty , dzieci wykonują swobodne ruchy " Dzieci leżą swobodnie, nieregularne dźwięki oznaczają zmianę pozycji " Nieregularne akcenty- klaśnięcie w zadanym miejscu , siadanie po turecku, wstanie, itd. AKCENTY ROZŁOŻONE REGURALNIE " Akcenty pojawiają się regularnie np. co cztery uderzenia , dzieci regularne dźwięki wyklaskują " Akcenty co trzy, dzieci wyskakują , " Akcenty co dwa, dzieci zaznaczają je uderzeniem o podłogę " Regularne akcenty - wykonują ruchem , pomniki " Dzieci w czasie regularnie powtarzających się akcentów przerzucają piłeczki z jednej ręki do drugiej RYTM " Dzieci wyklaskują ósemki a ćwierćnuty wykonują krokami " Siedząc wystukują ósemki o uda , a ćwierćnuty o podłogę " Dzieci siedzą po obwodzie koła : ósemki wystukują o podłogę a ćwierćnuty wyklaskują o ręce współćwiczących " Dzieci opierając się na dowolnej skali swobodnie improwizują melodie / swoboda rytmu i melodii/ 7. Ćwiczenia kształcące szybką reakcje ruchową na sygnały dźwiękowe i słowne " Dzieci idą parami zgodnie z dźwiękiem bębenka , jedno dziecko trzyma piłkę , na sygnał - już! przekazuje ją drugiemu " Dzieci idą parami zgodnie z granym rytmem , w czasie przerwy zmiana pary " Dzieci chodzą w ciszy , zagrany dźwięk oznacz wykonanie obrotu o 180 stopni , podskok obunóż, siad itd." Osoba prowadząca podaje rytm chodzenia / bębenek / 8. Ćwiczenia słowno - ruchowe " Wypowiadanie ciągu imion np. dwusylabowych : Ola, Ela, Ewa, Róża " Trzysylabowych : Alina, Paulina, Halina, Celina " Czterosylabowych : Aleksandra, Dobrosława, Honorata, Małgorzata, Dzieci wypowiadając powyższe ciągi tak mówią , aby akcent słowa przypadał na miarowe dźwięki bębenka . Całe słowa są wypowiadane w czasie trwania jednego dźwięku " Wypowiadanie ciągów ze zróżnicowaną długością słów np. Ala , Aleksandra, Ala Pierwszy etap - ciągi jednorodne , oraz drugi etap ciągi różnorodne łączymy z różnymi formami ruchu np. akcenty zaznaczane klaśnięciem , pstryknięciem , grą na instrumencie perkusyjnym , wreszcie dzieci mówią chodząc / krok przypada na akcentowana sylabę /
Ćwiczenia logorytmiczne likwidują zaburzenia współtowarzyszące zaburzeniom mowy, a także likwidują dysfunkcje, które je powodują.
Oto kilka rodzajów ćwiczeń, które powinny być wprowadzone na każdym spotkaniu z dziećmi.
1. Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne
Polegają na szybkiej reakcji, najczęściej ruchowej na usłyszany sygnał. Inhibicja i incytacja, czyli hamowanie i pobudzanie mobilizuje uwagę dzieci, ćwiczy pamięć, słuch, spostrzegawczość i zręczność. Uczy natychmiastowego reagowania na polecenia, co jest bardzo ważne w pracy zespołowej.
· dzieci poruszają się podskokami po całej Sali, na hasło „stop”- zatrzymują się w dowolnej pozycji, na słowo ‘już”- przykucają, na sygnał „hej”- wiążą koło za ręce.
· Na usłyszane sygnały dźwiękowe: akord, głośny dźwięk, pauza (lub inne), dzieci kolejno wykonują ustalone wcześniej czynności, na przykład: stają na jednej nodze, kładą się na podłodze, podbiegają do fortepianu, dotykają ręką ściany itp.
· Ustalone wcześniej sygnały muzyczne powodują wykonanie odpowiednich czynności, na przykład:- wysoki dźwięk - wspięcie na palcach;- niski dźwięk - klęk lub siad na podłodze;- tryl - obroty wokół własnej osi;- glissando - ustawienie się w rzędzie;
2. Ćwiczenia metrorytmiczne.
Ten rodzaj ćwiczeń rozwija najlepiej poczucie rytmu. W zakres tego typu ćwiczeń wchodzi między innymi rozpoznawanie i odtwarzanie metrum: krokami, taktowaniem, ruchami całego ciała, na instrumentach, gestami oraz wykonywanie w rozmaity sposób krótszych i dłuższych tematów rytmicznych. Przy realizacji rytmów warto stosować różne rekwizyty i instrumenty perkusyjne, które wzbogacają każde zadanie intensyfikując uwagę dzieci i rozwijając ich wyobraźnię.
agulecd