Pedagogika pracy
Literatura:
T: Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.
1. Z historii pedagogiki pracy.
Ped. pracy powstała w latach 70-tych. W Polsce reprezentowali ją:
A.F. Modrzewski, St. Staszic, H. Rowid, T. Kotarbiński, K. Adamiecki, K. Padorska-Filipowicz. Inne ważne nazwiska to : J.A. Komeński (jako pierwszy uwzględnił konieczność przygotowania do pracy w toku nauki szkolnej), Marks i Engels (omawiali zagadnienia edukacji ogólnotechnicznej, a także Dewey i Kerschensteiner.
2. Przedmiot i działy pedagogiki pracy.
Pedagogika pracy jest subdyscypliną naukową, której tematem są zagadnienia związane z kształceniem i wychowaniem przedzawodowym, prozawodowym, nauczaniem ogólnotechnicznym, poradnictwem, doradztwem, selekcją zawodową, edukacją ustawiczną dorosłych, problematyką humanizacji zasad pracy.
Pedagogika pracy obejmuje 4 działy:
3. Miejsce pedagogiki pracy w śród nauk pedagogicznych.
PRZEDMIOTY: prakseologia, fizjologia, ergonomia, pedagogika społeczna, andragogika, filozofia.
4. Zawodoznawstwo.
Zawodoznawstwo – nauka związana z określeniem poziomu kwalifikacji i kompetencji pracowników, umiejętności i sprawności pracowników, badaniem warunków pracy.
Zawód – określona pozycja w społeczeństwie, poziom egzystencji, układ czynności wykonywanych w pracy.
Zawód jest to układ czynności społecznych powstałych wskutek społecznego podziału pracy, jest środkiem utrzymania rodziny, określa miejsce człowieka w społeczeństwie i jest kategorią socjalną. Zawód dzieli się na wyuczony i wykonywany.
Podstawowym dokumentem zawodoznawczym jest KLASYFIKACJA ZAWODÓW z 2002 roku. Jest to oficjalny spis urzędowy obejmujący wszystkie zawody i specjalności na terenie danego państwa. Ustala kierunki rozwoju zawodowego, relacje na rynku pracy (popyt a podaż). Powinien być uaktualniany co 7 lat.
Specjalność – to bardziej szczegółowa część zawodu.
Wydajność pracy – pojęcie to określane jest funkcją:
Wp = f(MK)
M – motywacja
K - kompetencje
ZAWÓD
W państwie feudalnym istniało metafizyczne pojęcie zawodu. Rozwój stosunków kapitalistycznych doprowadził do zmian stosunków społecznych i powstała potrzeba rozwoju edukacyjnego (technicznego): od najniższego do najwyższego poziomu szkół.
Najważniejsze elementy definicji „zawód”:
3. REALIZACJA WŁASNYCH ASPIRACJI ŻYCIOWYCH
Poziomy klasyfikacji zawodowej:
T: Podstawowe definicje ZAWODOZNAWSTWA.
1. Kompetencje i kwalifikacje.
KWALIFIKACJA – zespół odpowiednich cech psychofizycznych człowieka, warunkujący skuteczność działalności zawodowej:
a) Fizyczne i zdrowotne
b) Właściwe zawodowe
c) Ideowo-moralne
d) Kluczowe (są to kwalifikacje związane nie tylko z wykonywaniem czynności zawodowych, lecz także z możliwością wyboru alternatywnego rozwiązania problemów zawodowych, analizą wykonywania zawodu, kontrolą i planowaniem procesu pracy)
Podział merytoryczny:
KOMPETENCJA – zdolność do wykonywania funkcji pracowniczych, umiejętność podejmowania decyzji, sądów.
SPECJALNOŚĆ – uzupełnienie kwalifikacji, zespół czynności uszczegółowionych
2. Umiejętności i czynności zawodowe.
UMIEJĘTNOŚĆ – gotowość i możność wykonywania czynności pracowniczych. Dzielimy je na :
- czynności nieskomplikowane (proste, ruchowe)
- czynności wyższego rzędu
CZYNNOŚCI – przejaw aktywności człowieka, który dąży do realizacji zamierzonego celu. Dzielimy je na:
7. zawodowe:
- czynności planowania
- wykonywanie pracy
- czynności kontrolno-organizacyjne
- czynności kontrolno-analizacyjne
- podsumowujące.
3. Charakterystyki, standardy i taryfikatory kwalifikacyjne.
Podstawowe dokumenty zawodoznawstwa:
Systematyka kwalifikacji pracowniczej:
I poziom – pracownicy bez kwalifikacji (brak wykształcenia zawodowego, proste prace)
II poziom – pracownicy przyuczeni do zawodu (minimum przygotowania zawodowego, brak kwalifikacji formalnych)
III poziom – pracownicy wykwalifikowani (grupa najliczniejsza, poziom wykształcenia zasadniczy, średni i wyższy)
IV poziom – pracownicy wysoko wykwalifikowani (grupa najmniej liczna, osoby z wyższym od obowiązującego poziomem wykształcenia ogólnego i zawodowego, kwalifikacje kluczowe)
T: Kształcenie i wychowanie przedzawodowe.
1. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego.
Kształcenie i wychowanie przedzawodowe – to rodzaj oddziaływania pedagogicznego w okresie przedszkolnym i szkolnym poprzedzającego systematyczne kształcenie prozawodowe i zawodowe; chodzi o zbliżenie dzieci i młodzieży do pracy człowieka, kształtowanie wiedzy o pracy oraz pozytywnego stosunku do świata techniki; realizowane jest w rodzinie, przedszkolu, szkole podstawowej i ogólnokształcącej.
Działania pedagogiczne:
1. zapoznanie się z wiedzą o zawodach w przedszkolu i szkole ogólnokształcącej
2. wychowanie przez pracę na wszystkich poziomach w tym samym okresie
3. nauczanie ogólnotechniczne od przedszkola po liceum
4. orientacja i poradnictwo zawodowe
2. Wychowanie przez pracę.
Wychowanie przez pracę – rodzaj oddziaływań pedagog. i wychow., cechą szczególną którego jest wykorzystywanie pracy w procesach oddziaływania na jednostkę, a także dokonywania zmian w jej osobowości.
1. zdobycie podst. wiedzy o zawodach, o jej istocie i złożoności
2. rozumienie roli pracy w życiu człowieka
3. przekonanie, iż praca stanowi nieodłączną właściwość i konieczność każdego człowieka sprawnego psychicznie i fizycznie
Trzy podstawowe aspekty określające wychowanie przez pracę:
Realizacja wychowania przez pracę osiąga skutek pod warunkiem dotrzymania pewnych zasad pedagog.:
1. uwzględnianie indywidualnych motywów i osobistych celów jednostki (zasada indywidualizacji)
2. stopniowe przechodzenie od realizacji celów indywidualnych do celów zespołowych
3. zasada uświadamiania ważności pracy społecznej wykonywanej przez jednostkę
Zadania wychowania przez pracę w przedszkolu:
· rozwój czynności samoobsługowych
· kształtowanie czynności porządkowych i organizacyjnych
· działania grona pedagog. sprowadzają się do zapoznawania wychowanków z pracą ludzi w różnych zawodach oraz kształtowania poszanowania dla pracy
Zadania, które powinny być wykonywane na terenie kraju:
· uczynienie wychowania przez pracę w przedszkolu układem działań systemowych
· rozpoczynanie procesu wych. przez pracę od usamodzielnienia dzieci w zakresie samoobsługowym
· rozwijanie pozytywnej motywacji u dzieci
· intensyfikowanie działań przedszkola z gronem rodziców
3. Kształcenie ogólnotechniczne.
W chwili obecnej wychowanie przez pracę w szkołach ogólnokształcących ma charakter werbalny (brak działalności praktycznej).
Kształcenie ogólnotechniczne – proces celowo zorganizowany, cechą szczególną którego jest wykorzystanie roli techniki w procesach oddziaływania na jednostkę i dokonywanie zmian w jej osobowości, a także kształtowanie kultury technicznej.
Zadania pedagogiczne:
Kształcenie ogólnotechniczne jest pomostem łączącym kształtowanie przedzawodowe i zawodowe, lecz samo w sobie nie nadaje żadnych stopni kwalifikacyjnych.
KONCEPCJE
1. Koncepcja preferująca wychowanie ogólnotechniczne w obrębie jednego przedmiotu szkolnego.
2. Koncepcja preferująca wychowanie ogólnotechniczne „przesycające” wszystkie przedmioty szkolne.
4. Orientacja i poradnictwo zawodowe w szkołach ogólnokształcących.
Definicje zawodoznawcze związane z wiedzą o zawodach:
Preorientacja zawodowa – układ przypadkowych oraz celowych działań, które umożliwiają jednostce i zespołom zdobycie wiedzy o zawodach
(od rodziny, aż po szkoły ogólnokształcące).
Orientacja szkolna i zawodowa – prowadzona w sposób celowy i zorganizowany wśród uczniów szkół gimnazjalnych i licealnych
(uczniów, którzy stoją przed wyborem zawodu lub odpowiedniej szkoły zawodowej lub szkoły wyższej).
Orientacja i poradnictwo zawodowe – ich realizacja odbywa się przede wszystkim w szkole zawodowej, czyli wśród młodzieży, która dokonała wyboru zawodu, ale potrzebuje uzupełnienia tej wiedzy (o zawodach).
Poradnictwo zawodowe – dotyczy osób czynnych zawodowo, które albo dążą do mistrzostwa albo oczekują pomocy o charakterze doradczym, lub też stoją przed wyborem zawodu lub jego zmiany.
Doradztwo zawodowe – działalność związana z udzielaniem informacji w problematyce poszukiwania pracy.
Reorientacja zawodowa – działalność wobec pracujących, którzy pragną zmienić zawód lub w stosunku do osób bezrobotnych, które chcą zmienić zawód pod kątem przekwalifikowania się.
Selekcja zawodowa – stosowana przy wyborze zawodu oraz przy weryfikacji przydatności zawodowej.
Uczniowie mogą uzyskać informacje związane z wiedzą o zawodach nie tylko w szkole, lecz również w specjalnych ośrodkach – poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także urzędach pracy.
Ogólne zadania szkoły w dziedzinie orientacji i poradnictwa zawodowego:
Zadania szczegółowe nauczyciela prowadzącego zajęcia w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego:
Zasady poprawnego funkcjonowania doradztwa i poradnictwa w szkołach:
longin1983