Marquis de Sade - Zbrodnie Miłości.pdf
(
505 KB
)
Pobierz
(Marquis de Sade - Zbrodnie Mi³o)
DONATIEN ALPHONSE FRANÇOIS
DE SADE
ZBRODNIE MIŁO
ĺ
CI
«LES CRIMES L’AMOUR»
TYTUŁY ORYGINAŁÓW
«FLORVILLE ET COURVAL»
«EUGENIE DE FRANVAL»
PRZEŁO
ņ
YŁ I WST
Ħ
PEM OPATRZYŁ JERZY ŁOJEK ZE ZBIORU «LES
CRIMES DE L’AMOUR»
Tower Press 2000
Copyright by Tower Press, Gda
ı
sk 2000
Twórczo
Ļę
literacka i filozoficzna markiza de Sade jest w dziejach my
Ļ
li
ludzkiej zjawiskiem wyj
Ģ
tkowym, i niezwykłym nie tylko ze wzgl
ħ
du na jej
cechy immanentne, ale równie
Ň
z powodu niezwykłej i dramatycznej ewolucji
poj
ħę
i ocen jej dotycz
Ģ
cych, która nast
Ģ
piła w sto lat po
Ļ
mierci
osławionego pisarza i my
Ļ
liciela. Za
Ň
ycia i przez cały wiek XIX Sade
uchodził powszechnie za szale
ı
ca ogarni
ħ
tego mani
Ģ
Zła, propagatora zbrodni,
którego imaginacja, wsparta reminiscencjami ze swoich rzekomych
własnych prze
Ň
y
ę
i do
Ļ
wiadcze
ı
, płodziła odra
Ň
aj
Ģ
ce wizje okrucie
ı
stwa i
upodlenia człowieka, celem perwersyjnego rozkoszowania si
ħ
kultem Zła.
Dzieła Sade’a tropiono i niszczono ze zdumiewaj
Ģ
c
Ģ
zawzi
ħ
to
Ļ
ci
Ģ
, zepchni
ħ
te
zostały do literackich podziemi i dzieli
ę
musiały losy utworów
pornograficznych, do których po
Ļ
piesznie je zaliczono. Co prawda, idee i wizje
Sade’a fascynowały i niepokoiły ludzi XIX wieku tak dalece,
Ň
e trudno było
jego pisma skaza
ę
po prostu na zapomnienie. W roku 1834 Jules Janin
przestrzegał na łamach „Revue de Paris” przed niebacznym zainteresowaniem
dziełami pot
ħ
pionego pisarza ubolewaj
Ģ
c: „Nie oszukujcie si
ħ
, markiz de Sade
jest wsz
ħ
dzie! Znale
Ņę
go mo
Ň
na we wszystkich bibliotekach, w ukryciu na
półkach pełnych tajemnic; to jedna z tych ksi
ĢŇ
ek, które stawia si
ħ
zazwyczaj
za
Ļ
wi
ħ
tym Janem Chryzostomem, Traktatem o moralno
Ļ
ci Nicole’a albo
My
Ļ
lami Pascala. Zapytajcie któregokolwiek z notariuszy, w ilu to
inwentarzach sporz
Ģ
dzanych po
Ļ
mierci testatorów nie umieszczali dzieł
markizade Sade!” Dopiero w ostatnich latach wnikliwe studia nad twórczo
Ļ
ci
Ģ
wielu wybitnych pisarzy epoki romantyzmu i naturalizmu udowodniły, jak
szeroki i twórczo zapładniaj
Ģ
cy był ówcze
Ļ
nie wpływ idei i koncepcji
artystycznych Sade’a. Niemniej jednak przez całe prawie stulecie dzieła
markiza uchodziły powszechnie za rodzaj drastycznego curiosum
literackiego, którego traktowa
ę
mogli powa
Ň
nie tylko psychiatrzy i
seksuolodzy. Poza kilku mniejszymi utworami o drugorz
ħ
dnym znaczeniu
dzieła Sade’a nigdzie nie ukazywały si
ħ
legalnie; wznawiane były przez
pok
Ģ
tnych ksi
ħ
garzy jako przedmiot spekulacji i sprzedawane poufnie jako
najskandaliczniejsza literatura obsceniczna. Zwrot ku powa
Ň
nemu
zainteresowaniu koncepcjami filozoficznymi i wizj
Ģ
artystyczn
Ģ
Sade’a
nast
Ģ
pił dopiero w pocz
Ģ
tkach naszego stulecia. W roku 1909 Guillaume
Apollinaire pisał: „Wydaje si
ħ
,
Ň
e nadejdzie godzina dla tych idei, które
dojrzewały w niesławnej atmosferze rozmaitych bibliotecznych piekieł, i
człowiek ten, który był niczym przez cały wiek XIX, mo
Ň
e zapanowa
ę
nad wiekiem XX.” Słowa te mogły si
ħ
wydawa
ę
przekorn
Ģ
demonstracj
Ģ
subiektywnych pogl
Ģ
dów wielkiego poety, zirytowanego negatywnym
stosunkiem opinii publicznej do spu
Ļ
cizny człowieka, którego uwa
Ň
ał za
jednego z najwi
ħ
kszych my
Ļ
licieli i pisarzy w dziejach ludzko
Ļ
ci; jednak
Ň
e ju
Ň
w
ę
wier
ę
wieku pó
Ņ
niej przepowiednia ta zacz
ħ
ła si
ħ
sprawdza
ę
.
Zainteresowanie
Ň
yciem i twórczo
Ļ
ci
Ģ
Sade’a – i to z wielu punktów widzenia:
historii literatury, historii my
Ļ
li społecznej, stosunków społecznych i
obyczajów, filozofii, seksuologii, psychologii – rosn
Ģę
pocz
ħ
ło w wielu krajach
Europy i w Ameryce z niespodziewan
Ģ
sił
Ģ
. W ci
Ģ
gu ostatniego
ę
wier
ę
wiecza powstało kilkaset prac naukowych, po
Ļ
wi
ħ
conych rozmaitym
aspektom ideologii i twórczo
Ļ
ci Sade’a oraz wpływom jego idei na rozwój
koncepcji literackich i filozoficznych XIX i XX wieku. Wokół warto
Ļ
ci i sensu
moralno-filozoficznego jego dzieł trwaj
Ģ
ci
Ģ
gle dyskusje, chocia
Ň
drastyczne
obscena, zawarte w najwybitniejszych utworach markiza, utrudniaj
Ģ
, a nawet
zupełnie uniemo
Ň
liwiaj
Ģ
szersze ich upowszechnienie.
Jednak
Ň
e spu
Ļ
cizny literackiej Sade’a nikt ju
Ň
dzisiaj nie mo
Ň
e ignorowa
ę
. I to
wła
Ļ
nie jest najwi
ħ
kszym triumfem pisarza, który przed półtora wiekiem
umierał w szpitalu w Charenton, skazany nie tylko na wzgard
ħ
i pot
ħ
pienie
współczesnych i potomnych, ale równie
Ň
na wiecz-
ne – zdawało si
ħ
– zapomnienie, na całkowit
Ģ
banicj
ħ
z historii francuskiej
literatury.
4
Donatien-Alphonse-François markiz i hrabia de Sade urodził si
ħ
w Pary
Ň
u dnia
2 czerwca
1740 roku. Pochodził ze wspaniałego rodu prowansalskiego, korzeniami
swoimi si
ħ
gaj
Ģ
cego XIII wieku, bardzo ju
Ň
jednak zubo
Ň
ałego. W czasie
wojny siedmioletniej (1756-1763) był oficerem kawalerii i odbył paroletni
Ģ
kampani
ħ
. Po powrocie do Pary
Ň
a zasłyn
Ģ
ł ze skandalicznego, rozpustnego
trybu
Ň
ycia, a przede wszystkim z ostentacyjnego nonkonformizmu
ideowego: był zdecydowanym materialist
Ģ
i ateuszem, drwił z
chrze
Ļ
cija
ı
skiej moralno
Ļ
ci, jako zdecydowany libertyn uwa
Ň
ał
poszukiwanie rozkoszy zmysłowej za istotny cel
Ň
ycia człowieka. Był
jednocze
Ļ
nie człowiekiem o usposobieniu filozoficznym i refleksyjnym;
wcze
Ļ
nie zacz
Ģ
ł tworzy
ę
swój niezwykły, arcypesymistyczny system
filozofii, którego osi
Ģ
b
ħ
dzie koncepcja okrutnej i niszczycielskiej Natury,
inspiruj
Ģ
cej człowieka (przez wszczepio-
ne w jego
Ļ
wiadomo
Ļę
i pod
Ļ
wiadomo
Ļę
pop
ħ
dy) przede wszystkim do zła i
zbrodni, skłaniaj
Ģ
cej ka
Ň
d
Ģ
jednostk
ħ
ludzk
Ģ
do szukania wokół siebie, w
ka
Ň
dej dziedzinie (równie
Ň
w dziedzinie stosunków seksualnych), nie
partnera, ale ofiary...
Pod naciskiem rodziny Donatien de Sade po
Ļ
lubił Renat
ħ
Pelagi
ħ
de Montreui
(1763), cór-
k
ħ
prezydenta jednej z izb s
Ģ
dowych parlamentu paryskiego. Wszedł w
rodzin
ħ
niedawno uszlachcon
Ģ
, pełn
Ģ
„nuworiszowskich” kompleksów i
ambicji, bogat
Ģ
i wpływow
Ģ
, która z szacunkiem patrzyła na tarcz
ħ
herbow
Ģ
młodego oficera. Ale pogl
Ģ
dy i tryb
Ň
ycia markiza de Sade doprowadziły
rychło do konfliktu; najwi
ħ
kszego wroga zyskał w matce swej
Ň
ony, kobiecie
do
Ļę
ograniczonej, ale energicznej i wpływowej; prezydentowa de
Montreuil przez
ę
wier
ę
wieku b
ħ
dzie główn
Ģ
inspiratork
Ģ
wszystkich jego
niedoli; ona to wła
Ļ
nie wyrobi dla niesfornego zi
ħ
cia królewski lettre de cachet
i spowoduje jego kilkunastoletnie uwi
ħ
zienie.
Prezydentowej de Montreuil zawdzi
ħ
czał Donatien de Sade,
Ň
e jego ekscesy –
na tle obyczajów epoki w ko
ı
cu nie tak niezwykłe – zyskały w całej Francji
ponury rozgłos. W roku
1768 zwabił do swojej willi w Arcueil pod Pary
Ň
em niejak
Ģ
Ró
Ňħ
Keller,
trzydziestosze
Ļ
cioletni
Ģ
kobiet
ħ
o dwuznacznej reputacji, i poddał j
Ģ
wyrafinowanej chło
Ļ
cie. Stało si
ħ
do w dzie
ı
Wielkanocy, oskar
Ň
ony wi
ħ
c
został o blu
Ņ
niercze parodiowanie M
ħ
ki Pa
ı
skiej. Musiał opu
Ļ
ci
ę
Pary
Ň
i
zamieszka
ę
w swoim prowansalskim maj
Ģ
tku, La Coste. Ale w roku
1772 został (zreszt
Ģ
zupełnie bezpodstawnie) oskar
Ň
ony w Marsylii o
„sodomi
ħ
” i otrucie kilku prostytutek. Skazano go zaocznie na kar
ħ
Ļ
mierci, musiał zbiec za granic
ħ
, ukrywał si
ħ
we Włoszech; wskutek
stara
ı
pani de Montreuil został aresztowany i uwi
ħ
ziony w alpejskiej
twierdzy Miolans, sk
Ģ
d zreszt
Ģ
uciekł po kilku miesi
Ģ
cach. Podró
Ň
ował po
Włoszech, wrócił wreszcie do Francji. W roku 1777 osadzony został w
królewskiej twierdzy Vincennes. Przesiedział w wi
ħ
zieniu (od roku 1784 w
Bastylii) a
Ň
do pierwszych lat Rewolucji.
W wi
ħ
zieniu zacz
Ģ
ł pisa
ę
. Twórczo
Ļę
jego wyrastała z najbardziej radykalnego
nurtu francuskiego O
Ļ
wiecenia, nawi
Ģ
zywała do idei i postaw moralnych, które
nazywano wtedy najogólniej libertynizmem, do najdalej id
Ģ
cych koncepcji
materialistycznych. Była zarazem negacj
Ģ
tego wszystkiego, co Wiek
O
Ļ
wiecony uznał za swój najwa
Ň
niejszy drogowskaz ideowy. Koncepcje
Sade’a były skrajnie pesymistyczne, pozostawały w zasadniczej sprzeczno
Ļ
ci
z wizj
Ģ
Natury pogodnej, dobroczynnej i sprzyjaj
Ģ
cej rodzajowi ludzkiemu,
który doprowadziwszy sw
Ģ
egzystencj
ħ
do zgodno
Ļ
ci z jej zasadami
mógłby dzi
ħ
ki temu osi
Ģ
gn
Ģę
pełn
Ģ
szcz
ħĻ
liwo
Ļę
– jak to głosili
najsławniejsi filozofowie epoki O
Ļ
wiecenia. Wykład doktryny filozoficznej
i moralnej markiza de Sade nastr
ħ
cza zreszt
Ģ
powa
Ň
ne trudno
Ļ
ci. Sade
prawie nigdy nie przemawiał wprost od siebie; zasadnicze wypowiedzi wkładał
w usta swoich bohaterów, z reguły postaci moralnie odra
Ň
aj
Ģ
cych i
przedstawionych w sytuacjach doszcz
ħ
tnie je kompromituj
Ģ
cych; z
wypowiedziami ich podejmował (przynajmniej pozornie) zasadnicz
Ģ
polemik
ħ
. Nikt dot
Ģ
d nie zdołał jeszcze wykaza
ę
, jak dalece pisarz
solidaryzował si
ħ
z doktrynami swoich bohaterów i po dzi
Ļ
dzie
ı
pozostaje
kwesti
Ģ
sporn
Ģ
, czy idee im przypisane mo
Ň
na bez zastrze
Ň
e
ı
uzna
ę
za jego
własne, za wyraz jego rzeczywistych pogl
Ģ
dów. Wszystkie dyskusje
filozoficzne; przedstawione w najwa
Ň
niejszych dziełach Sade’a, obracały
si
ħ
wokół idei Natury, pojmowanej jako zespół czynników biologicznych,
fizycznych i po cz
ħĻ
ci
5
społecznych, determinuj
Ģ
cych bezwzgl
ħ
dnie egzystencj
ħ
wszystkich istot
Ň
yj
Ģ
cych, a przede wszystkim człowieka. Odrzucaj
Ģ
c ide
ħ
Boga jako
nierozumn
Ģ
i społecznie szkodliw
Ģ
fikcj
ħ
, Sade przyznawał jego rol
ħ
w
Ļ
wiecie wła
Ļ
nie wszechmocnej Naturze. Natura ta jest – z punktu
widzenia człowieka – okrutna i zbrodnicza, ale jakikolwiek opór wobec jej
wskaza
ı
i nakazów jest bezcelowy i bezsensowny. Natura d
ĢŇ
y do
utrzymania nieustannego ruchu i zmienno
Ļ
ci w
Ļ
wiecie; unicestwianie
bytów ju
Ň
istniej
Ģ
cych, aby ze składaj
Ģ
cej si
ħ
na nie materii tworzy
ę
byty
nowe, jest istot
Ģ
jej aktywno
Ļ
ci. Dlatego te
Ň
człowiek podejmuj
Ģ
cy dzieło
zniszczenia spełnia wła
Ļ
nie wol
ħ
Natury i idzie za jej wskazaniami. Nagrod
ħ
za
posłusze
ı
stwo tej wszechmocnej inspiracji, któr
Ģ
otrzymuje z r
Ģ
k Natury, jest
indywidualna satysfakcja, której najwy
Ň
szym stopniem jest fizyczna
rozkosz. Poszukuj
Ģ
c owej rozkoszy, bez wzgl
ħ
du na jej społeczn
Ģ
cen
ħ
, a
raczej wła
Ļ
nie za cen
ħ
gwałcenia norm
Ň
ycia społecznego, istota ludzka,
zdolna poj
Ģę
najwy
Ň
sze wskazania Natury, słu
Ň
y najlepiej jej woli.
Zreszt
Ģ
z punktu widzenia Natury wszystkie czyny ludzkie – cnotliwe czy
zbrodnicze – s
Ģ
jednak oboj
ħ
tne i nie maj
Ģ
Ň
adnej moralnej warto
Ļ
ci. Natura
jest „okrutn
Ģ
macoch
Ģ
” ludzko
Ļ
ci, ale wła
Ļ
nie dlatego wszystkie skłonno
Ļ
ci i
pop
ħ
dy człowieka trzeba uzna
ę
za całkowicie równouprawnione. Natura
nie mo
Ň
e działa
ę
przeciwko samej sobie; człowiek nie mo
Ň
e mie
ę
w
swojej psychice niczego, co by od niej nie pochodziło; a wi
ħ
c zaspokojenie
wszystkich potrzeb i realizacja wszelkich pop
ħ
dów człowieka – cho
ę
by
najdziwniejszych i najbardziej szokuj
Ģ
cych – jest nakazem Natury. Natura
inspiruje człowieka do zła i zbrodni; na tym polega tragiczny dylemat losu
ludzkiego. Id
Ģ
c za wskazaniami Natury człowiek wyzwala si
ħ
wewn
ħ
trznie i spełnia swoje powołanie, ale musi wej
Ļę
w konflikt z
prawami społecze
ı
stwa, opartymi po cz
ħĻ
ci na niewiedzy ludzkiej, po cz
ħĻ
ci
za
Ļ
na spisku indywiduów słabych i przeci
ħ
tnych przeciwko tym nielicznym,
którzy poj
ħ
li sens
Ļ
wiata. Szanuj
Ģ
c prawa społeczne człowiek staje w
sprzeczno
Ļ
ci z Natur
Ģ
i sam siebie unieszcz
ħĻ
liwia... Zreszt
Ģ
szanowa
ę
te
prawa człowiek mo
Ň
e tylko w takim stopniu, w jakim zezwala mu na to
Natura; albowiem wszystkie czyny ludzkie s
Ģ
absolutnie zdeterminowane
przez Natur
ħ
i jednostka ludzka nie mo
Ň
e ponosi
ę
za nie
Ň
adnej
odpowiedzialno
Ļ
ci. Idea wolnej woli i indywidualnej odpowiedzialno
Ļ
ci za
swoje czyny jest w tym układzie poj
ħę
absurdalna i bezsensowna.
Z tej ogólnej, bardzo zreszt
Ģ
rozbudowanej i nie zawsze jednoznacznej
doktryny filozoficznej wynika konsekwentnie głoszona przez bohaterów
Sade’a koncepcja seksualizmu. D
ĢŇĢ
c do wprowadzenia w
Ļ
wiecie
zewn
ħ
trznym zmian o najwi
ħ
kszym nasileniu, istota ludzka osi
Ģ
ga maksimum
satysfakcji seksualnej dzi
ħ
ki najgł
ħ
bszemu poruszeniu jestestwa partnera.
A wra
Ň
eniem, które wstrz
Ģ
sa najsilniej, jest prze
Ň
ycie bólu. Dlatego te
Ň
Ņ
ródłem najgł
ħ
bszych prze
Ň
y
ę
seksualnych jest okrucie
ı
stwo. Prze
Ň
ycia te
osi
Ģ
gaj
Ģ
swoje apogeum w momencie wprowadzenia do
Ļ
wiadomo
Ļ
ci istot
ludzkich, poł
Ģ
czonych jakimkolwiek kontaktem o charakterze seksualnym,
pierwiastka okrucie
ı
stwa, terroru, grozy, l
ħ
ku, przymusu, gwałtu. Zjawiska te
s
Ģ
Ņ
ródłem najgł
ħ
bszych wzrusze
ı
przede wszystkim dla ich sprawcy, który
osi
Ģ
ga-
j
Ģ
c pełni
ħ
władzy karz
Ģ
cej czy niszczycielskiej nad drug
Ģ
istot
Ģ
wyzwala si
ħ
całkowicie i realizuje najwy
Ň
sze wskazania Natury. Ale mog
Ģ
by
ę
równie
Ň
Ņ
ródłem ekscytacji i rozkoszy dla istoty zagro
Ň
onej unicestwieniem, poddanej
m
ħ
ce i bólowi, która w ten wła
Ļ
nie sposób zdolna jest ze swej strony wypełni
ę
nakaz Natury, oddaj
Ģ
cej zawsze istot
ħ
moralnie słabsz
Ģ
na pastw
ħ
istoty
psychicznie silnej, doskonalszej... Studia nad zachowaniem seksualnym istot
ludzkich b
ħ
d
Ģ
przez całe
Ň
ycie jedn
Ģ
z głównych pasji Sade’a a
elementy seksu przepajaj
Ģ
w mniejszym lub wi
ħ
kszym stopniu wszystkie
jego dzieła, dochodz
Ģ
c czasami do takiego nasilenia,
Ň
e po dzi
Ļ
dzie
ı
s
Ģ
– w
poł
Ģ
czeniu zreszt
Ģ
z problemami
Ļ
ci
Ļ
le moralnymi i etycznymi
– przyczyn
Ģ
powa
Ň
nych kontrowersji i w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci dotycz
Ģ
cych wpływu i
sensu udost
ħ
pniania szerszemu ogółowi dzieł Sade’a.
Poza kilkudziesi
ħ
ciu opowiadaniami i utworami dramatycznymi oraz
pierwszymi zarysami swoich słynnych pó
Ņ
niej powie
Ļ
ci Sade napisał w
wi
ħ
zieniu gło
Ļ
ne wyznanie wiary ateisty: Dialog mi
ħ
dzy ksi
ħ
dzem a
umieraj
Ģ
cym (wydany dopiero w 1926 roku) oraz niezwykłe stu-
6
dium psychpatologii seksualnej – 120 dni Sodomy, czyli Szkoła
libertynizmu (wyd. 1905). R
ħ
kopis tego ostatniego dzieła utracił zreszt
Ģ
w
chwili opuszczenia Bastylii i przekonany był,
Ň
e zostało ono zniszczone; uwa
Ň
ał to za strat
ħ
niepowetowan
Ģ
i przez reszt
ħ
Ň
ycia starał si
ħ
odtwarza
ę
elementy tego utworu w swoich nast
ħ
pnych dziełach.
Markiz de Sade uwolniony został z wi
ħ
zienia (przez ostatni rok
przebywał w zakładzie specjalnym w Charenton) dopiero w kwietniu 1790
Plik z chomika:
koni86
Inne pliki z tego folderu:
Alphonse Francouis Moral de Sade-Filozofia w buduarze.prc
(144 KB)
Marquis de Sade - Filozofia W B.pdf
(524 KB)
Marquis de Sade - Julietta Powo.pdf
(1036 KB)
Marquis de Sade - Sto Dwadzieścia Dni Sodomy.pdf
(1434 KB)
Marquis de Sade - Zbrodnie Miłości.pdf
(505 KB)
Inne foldery tego chomika:
ALEKSANDER PUSZKIN
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin